První jízda s VW Touareg 3.0 V6 TDI: Prakticky dokonalý

Arteon musí ustoupit stranou. Volkswagen staví do čela evropských modelů luxusní SUV, které má geny společné s Audi, Lamborghini a Porsche. Třetí generace Touaregu jde do akce.

Kdo mě trochu zná, možná ví, že nemám příliš v lásce crossovery a SUV. Iracionální osobní averzi či snad závist v mém pohledu ale nehledejte. Pokud patříte ke spokojeným uživatelům těchto aut, je to v naprostém pořádku a budu první, kdo bude hájit vaše právo pořídit si cokoli od tříválcové Arony po dvanáctiválcovou Bentaygu. Jen nečekejte, že bych to chápal.

Samozřejmě nejsem natolik slepý, abych nebyl schopen uznat, že sportovně užitková auta svůj účel v rozumné míře naplňovat umí a v některých ohledech dokonce vynikají. Snadno se do nich nastupuje, máte z nich většinou vynikající výhled, některá z nich se neztratí ani v terénu. Tím ale objektivní pozitiva asi končí a nastupuje realita.

Volkswagen Touareg III poprvé naživo: Toto je nová vlajková loď VW!

Volkswagen Touareg III poprvé naživo: Toto je nová vlajková loď VW!

SUV jsou obvykle větší, těžší, více užraná, neohrabanější i hůře brzdicí, a navíc dražší auta než srovnatelně velké klasické modely, nemluvě o tom, že je uvnitř s ohledem na jejich rozměry i méně místa než v ekvivalentně velkém hatchbacku, minivanu či kombíku. A přesto všechno musím přiznat, že mě nový Touareg dokázal přesvědčit, že jeho existence není marná.

Trochu čínský dress code

I když sledujete auta jen zpovzdáli a sporadicky, předpokládám, že vám asi nepovím nic nového, když připomenu, že Touareg třetí generace není koncernový jedináček užívající si výhody své vlastní platformy a techniky. Žijeme v době, kdy by jakákoli automobilka s podobným přístupem ke svým financím dávno zbankrotovala nebo skončila v rukou konkurence. A Volkswagen není výjimkou.

V zájmu rozmělnění nákladů proto nový Touareg dostal modulární šasi MLB Evo, které byste v méně či více pozměněné formě našli pod zmiňovaným Bentley Bentayga, svou roli se ctí plní pod karoserií aktuálního Audi Q7 a nic jiného nepodepírají ani Porsche Cayenne či zbrusu nové Lamborghini Urus.

Lamborghini Urus oficiálně: Uhánět můžete 306 km/h, kufr naplnit 616 litry

Lamborghini Urus oficiálně: Uhánět můžete 306 km/h, kufr naplnit 616 litry

Každá firma má pochopitelně jistý vlastní manévrovací prostor, aby tuto techniku přizpůsobila vlastnímu charakteru značky a očekáváním zákazníků. Ve své podstatě zde ale opravdu máme pořád tu samou písničku, akorát v poněkud jiném aranžmá.

Úprava v podání Volkswagenu má velmi specifickou příchuť především v tom, že měla za cíl stvořit nejen důstojného nástupce předchozích dvou modelů, ale také dostali tvůrci za úkol navrhnout wolfsburskou vlajkovou loď, vrchol nahrazující tradiční velkou limuzínu. Tou byl v minulosti Phaeton, po ukončení jeho výroby převzal otěže Arteon.

Jestli je možné udělat výkladní skříň automobilky z SUV na úkor čtyřdveřového sedanu, bude pochopitelně záležet na tom, jak moc konzervativní hodnoty zastáváte. Je to spíše téma do diskuse, než abych to rozebíral na tomto místě. Berte rozhodnutí VW zkrátka jako fakt a já k tomu přidám své statické i první praktické dojmy.

Takto zrychluje Bentley Bentayga Diesel. 270 km/h zvládne jako nic

Takto zrychluje Bentley Bentayga Diesel. 270 km/h zvládne jako nic

Pokud jde o to první, design je vcelku povedený, ale ani zdaleka tak zdrženlivý, jako tomu bylo dříve. Místo hladkých boků zdůrazněných akorát výraznými lemy blatníků, tu teď máme vůz s módními bočními prolisy, zádí připomínající produkty Audi, především ale přídí, která přebytkem chromu zaboduje od Pekingu po Hong-Kong. Firma se netají tím, že chce klientelu lovit hlavně v tamních vodách, pro někoho ale může být překvapivé, že severoamerický trh (kde by se tohle též líbilo) utře nos.

Hlavní důvod, proč tomu tak je, má jméno Atlas. Jde o jednodušší, především ale levnější sedmisedadlový crossover postavený na platformě MQB. Kdo chce více, musí dát přednost Q7 nebo Cayennu. Volkswagen se ve Spojených státech profiluje zkrátka jako levnější značka, v Evropě a Číně si však tyto hranice nestaví, právě naopak, a na Touaregu je to opravdu vidět.

Volkswagen Atlas oficiálně. Je to největší a nejodvážnější VW z USA

Volkswagen Atlas oficiálně. Je to největší a nejodvážnější VW z USA

Plně digitální a téměř bez tlačítek

Zatímco Polo, Passat či dosud nejodvážněji vypadající model Arteon jsou uvnitř pořád ryzí definicí tradičního přístupu Volkswagenu k designu, interiér Touaregu můžete klidně brát jako stylistické zemětřesení.

Dříve vypadala auta této značky po otevření dveří jako přes kopírák, tady nepoznáte, odkud fouká vítr. Tedy skoro. Netuším, koho napadlo vzít starý volant z obyčejného Golfu a vrazit ho před řidiče vlajkové lodi (sic!), ale mám za to, že by si zasloužil přes prsty.

Objektivně nelze osvědčenému kormidlu mnoho vytknout, má příjemnou tloušťku věnce, tlačítka ulehčující ovládání, ale ve srovnání se zbytkem pracoviště řidiče vypadá jako Nokia 5110 z roku nula vedle Samsungu S9.

Audi Q7 e-tron quattro má českou cenu. Dáte za něj 2,25 milionu korun

Audi Q7 e-tron quattro má českou cenu. Dáte za něj 2,25 milionu korun

Tím nechci říci, že ovládací koncept založený prakticky výlučně na dotykovém displeji, je v pořádku. Mým favoritem není a zorientovat se v menu a způsobu vyvolávání jednotlivých obrazovek potrvá jistou chvíli i geekům odkojeným na tabletech, nemluvě o tom, že se při jízdě po špatných silnicích strefuje do virtuálních tlačítek podstatně hůře než do těch skutečných.

Dále bych uvedené řešení palubní desky asi nerozebíral. Vyzkoušejte si sami, jestli vám toto pojetí ovládání auta vyhovuje či nikoli, sám k němu pár připomínek mám (kromě zmíněného také nutnost čistit upatlaný povrch). Líbí se mi ale, jak je obrovský displej připomínající kompaktní notebooky nakloněný k řidiči á la klasické mnichovské stroje a rovněž výběr materiálů i jejich zpracování.

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Jinak zde můžete mít barevný head-up displej, digitální přístrojový panel, systém nočního vidění detekující živé překážky či chytrá automatická světla schopná potlačit odraz dálkových světel od dopravních značek, aby zbytečně neoslňoval řidiče. Zrovna na tohle se ale podrobněji zaměříme až v redakčním testu, kde si budeme moci jednotlivé systémy osahat přeci jen trochu detailněji.

Motor prozatím jen jeden

Pro Touareg se momentálně připravuje přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 3,0 litru a výkonu 340 koní, který dorazí ještě letos, i vrcholný čtyřlitrový diesel V8 produkující 421 koní, jenž bude k mání až v roce 2019. Nicméně v tuto chvíli je novinka Volkswagenu dostupná pouze s jedinou pohonnou jednotkou.

Třílitrový vznětový šestiválec kombinovaný výlučně s osmistupňovým automatem má 286 koní a rovných 600 newtonmetrů, a pokud bych měl velmi stručně zhodnotit jeho aktiva ve spojení s autem mezigeneračně odlehčeným díky rozsáhlému použití hliníku o téměř dva metráky, řekl bych, že je to takové dynamické minimum.

Nový Volkswagen Touareg má první ceny. Je možné jej objednat online

Nový Volkswagen Touareg má první ceny. Je možné jej objednat online

Motor kvůli emisím pocitově postrádá jiskru v nižších otáčkách, to je zkrátka daň za populistickou politiku, takže žádnou bezprostřední ostrost na sešlápnutí plynu zkrátka projevit nemůže a neumí. Počkejte ale chviličku a začnou se dít zajímavě věci.

První se vzpamatuje fantastický automat ZF, který tam bez sebemenšího škubnutí a za asistence dokonalých meziplynů bleskově kopne vypočítaný kvalt, mezitím se nadechne turbo a dvě tuny se dají velmi odhodlaně do pohybu.

Nečekejte dynamiku lámající krční páteř, ale uznejte sami, že garsonka na kolech zrychlující z místa na stovku za pouhých 6,1 sekundy je více než solidní představení. A pokud se vám to nezdá, vězte, že Golf GTI Performance potřebuje k dosažení stejné mety o desetinu vteřiny více času.

Volkswagen ve videu láká na nový Touareg. Ohlíží se za předchůdci

Volkswagen ve videu láká na nový Touareg. Ohlíží se za předchůdci

Jak už jsem říkal, malé zpoždění v reakcích při rozjezdu je snesitelné, skutečná jízda v provozu je pak ale ještě příjemnější. Sportovní režim motoru, výpomoc sekvenčním řazením, vyšší rychlost jako taková či kombinace těchto faktorů odezvu na plyn ještě zlepšují nebo toto zpomalení téměř zcela eliminují.

To vše se děje většinu času v tichu nebo vzdáleném dobře potlačeném hluku od motoru, který připomíná cokoli, jen ne vidlicový šestiválec. Je to zkrátka jen jemné ševelení tak nevýrazné, že slyšíte spíše valivý hluk od širokých pneumatik než práci jednotlivých spalovacích komor.

Pokud bych něco rád zmínil jen okrajově a počkal na seriózní zkoumání v delším časovém horizontu, je to spotřeba. Volkswagen nás se svou novinkou vyvezl na pomezí rakouských a německých Alp do relativně hustého provozu, takže zkusit všechny jízdní režimy nebylo dost dobře možné. Každopádně po svižném přesunu v kopcích výsledek vůbec nevypadal špatně. Palubní počítač se usadil na hodnotě 8,5 litru na 100 km, a to lze s ohledem na velikost, aerodynamiku, hmotnost či obvyklý způsob jízdy na prezentacích považovat za předběžně vynikající provozní efektivitu.

Vyšší dívčí hlavně díky podvozku

Že je nový Touareg právoplatným vrcholem značky Volkswagen, nedokazuje ani tak tím, že jde o jediný model v evropské nabídce firmy poháněný větším motorem (v rámci osobních vozů), než je dvoulitrový čtyřválec, ačkoli i to se jistě počítá. Důvodem je skutečnost, jak se třetí generace velkého SUV umí pohybovat po silnicích.

VW Touareg – mezigenerační srovnání rozměrů
Generace 2018- 2010-2018
Délka [mm] 4878 4801
Šířka mm] 1984 1940
Výška [mm] 1702 1709
Rozvor [mm] 2894 2893
Rozchod vpředu [mm] 1669 1638-1656
Rozchod vzadu [mm] 1685 1658-1676 

Vím, že je brzy na rychlé soudy, a že kolem Salzburgu narazíte dříve na krávu v zatáčce než špatný asfalt. Nicméně z toho, co se dalo během několika hodin vypozorovat, si myslím, že tohle auto má jeden z nejlepších podvozků ve třídě, pokud jde o komfort a celkovou kvalitu jízdy v kombinaci se stabilitou.

Touareg bude k mání i na vinutých pružinách, nám ale automobilka připravila to nejlepší v podobě vzduchového pérování, aktivních stabilizátorů a natáčení kol zadní nápravy. Výsledkem je vůz, který by byl před patnácti nebo dvaceti lety považován za technicky nepravděpodobný zázrak.

Nechci samozřejmě přehánět. I tady si při brzdění a v nájezdech do zatáček uvědomíte, jak značnou hmotu krotíte, ale v rámci možností vymezených svou koncepcí je Touareg prakticky dokonalý. Na SUV je velmi precizní, a i když k vám nepromlouvá všemi dostupnými komunikačními kanály, jak je pro onu preciznost v jiných segmentech nutné, na povely volantem reaguje velmi bezprostředně a celkově se ovládá velmi snadno.

Ještě jednou. Není to stroj na emoce. Ale schopnost pohlcovat nerovnosti v naprostém tichu, odolávat náklonům v obloucích a zároveň zanechávat pocit komunikativnosti umí na jedničku.

Přidejte k tomu zavazadlový prostor schopný pojmout náklad o objemu 810 litrů ještě předtím, než se pustíte do sklápění zadních v podélném směru posuvných sedadlech, talent nechat si připnout na kouli tři a půl tuny, a dost možná tu máme jedno z nejlepších SUV na trhu.

Volkswagen Touareg - dostupná technická data a české ceny
Motor 3.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TSI 4.0 TDI
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2967 2967 2995 3956
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 170/- 210/- 250/- 310/-
Točivý moment [N.m/min] 500/- 600/2250-3250 450/- 900/-
Maximální rychlost [km/h] - 238 - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 6,1 - -
Komb. spotřeba [l/100 km] - 6,9 - -
Cena Elegance [Kč] - 1.742.900 - -
Cena Atmosphere [Kč] - 1.742.900 - -
Cena R-Line [Kč] - 1.823.900 - -
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků