TEST Volkswagen Tiguan R 2.0 TSI (235 kW): Ladný waltz s panem Akrapovičem

Další ostré SUV, říkáte si. Tak to ale pozor, Volkswagen Tiguan R není jen další v řadě. Vystupuje z ní. Zadní nápravou napřed...
Radosti
Čitelný podvozek
Síla motoru
Univerzálnost
Starosti
Umělý zvuk z repráků
Převodovka občas váhá
Ovládání klimatizace
9  /10

Volkswagen Tiguan je jedním z nejprodávanějších SUV na světě a nejúspěšnějším modelem automobilky. Není se ale čemu divit. Má k mání úsporné dieselové motory, může mít automatickou převodovku, pohon všech kol a i se slušnou výbavou se vejde do milionu korun. Ale hlavně je to hezké auto, se kterým naděláte parádu i v lepší společnosti.

Ve Volkswagenu si ale při přípravě aktuální generace řekli, že potenciál zaběhlého SUV je potřeba ještě trochu vymačkat a potěšit i více sportovně orientované řidiče. Ostatně techniky na to má více než dost a ostrá SUV teď frčí nejen u prémiových automobilek. Přijít s ostrou verzí tak byl naprosto logický krok. Přivítejte tedy Volkswagen Tiguan R, rodinné SUV s výkonem 320 koní, čtyřkolkou, aktivním diferenciálem a dvouspojkovou převodovkou.

Agresivní majestát

Volkswagen umí moc dobře vzhledově odlišit sportovní verze od těch obyčejných. Tiguan R má zcela jiný přední nárazník s velkými nasávacími otvory po stranách, které autu dělají pořádnou „tlamu“. Boční nástavce jsou zalité v barvě karoserie, štítek na předních dveřích nese označení R, zadní křidélko je o trochu více protažené a pod zadním nárazníkem v barvě karoserie najdete difuzor.

Pokud chcete, aby takhle vypadal i vás obyčejný tiguan, není to vlastně problém. Stačí si koupit výbavu R-Line, která je vzhledem téměř totožná. Dokonce si můžete připlatit i typickou R modrou metalízu Lapiz, ale pod kapotu dostanete maximálně 245 koní z motoru 2.0 TSI. Ostrá verze má ale nejen pod kapotou několik dalších jedinečných prvků.

Tak třeba kola. Ty máte u R ve standardu 20palcová, ale pokud budete chtít, můžete si připlatit jednadvacítky v designu Estoril. Ani nový Arteon R nemůže mít tak velká kola. Vlastně větší už získáte pouze u monumentálního Touaregu R. Novinářská konfigurace je samozřejmě měla a i díky nim vypadala tak prďácky. Škoda jen černých plastů okolo blatníků.

Další věcí, kterou se R od ostatních verzí odlišuje, je možnost připlatit si za výfukový systém Akrapovič. Dvojité slovinské roury čouhající z ostrých Volkswagenů jsou ostatně již tradičním příplatkovým prvkem. Výfuk aktuálně vyjde na 100.200 Kč, ale není jen na parádu, o čemž si ještě povíme později.

Ale no tak…

Palubní deska je přehledná a kvalitně zpracovaná. Infotainment dostanete u R rovnou osmipalcový, ale naše verze měla připlacený systém Discover Pro s 9,2palcovou obrazovkou, navigací, hlasovým ovládáním a v našem případě i funkcí monitorování průběhu výkonu.

Klimatizace je již ve standardu třízónová, ale ovládání skrze dotykový panel utopený pod infotainmentem není moc příjemné. Jednotlivé úkony se za jízdy hůře provádějí a odvrátí více pozornosti od řízení, než by bylo přijatelné. Pořád ale lepší než v golfu, kde nastavení klimatizace lovíte v infotainmentu. U voliče převodovky se naštěstí nějaká tlačítka najdou, třeba pro vypnutí systému start/stop či parkovacích senzorů.

Dotyková tlačítka volantu jsou nám z vozů koncernu VW už dobře známé. Jejich ovládání oproti klasickým multifunkčním volantům v ničem neomezuje a zvyknete si rychle. Škoda jen, že haptická odezva tlačítka zahýbe s celým panelem. Pro příště by se hodilo lepší zpracování. Dobré je to ale s digitálním přístrojovým štítem, kde nikdo nevymýšlel nějaké čáry máry, ale umožnil řidičům zobrazit si dva klasické budíky s konfigurovatelnou středovou částí, kde můžete koukat třeba na aktuální spotřebu.

Recept na hybrida mezi rodinným a sportovním autem je tady jinak stejný jako všude jinde. Vyšší posaz u SUV ničím nesmažete, ale pomohou vám lepší sedadla s vyšším bočním vedením především v oblasti zad. U stehen to není takové, ale zase se do auta dobře nastupuje. Modré prošívání a textura na středové části jsou designově super.

Navíc jsou sedadla manuálně nastavitelná, což umožnilo usadit je o kousek níže, takže se oproti verzím s elektricky nastavitelnými sedačkami sedí o chlup lépe. Sportovní posaz to ale pořád není. Sedíte prostě v SUV, ze kterého je dobře vidět. Vynikající jsou integrované hlavové opěrky, které jsou v ideální poloze a slouží dobře jak pro komfort, tak i pro zapření.

Dále by to nešlo bez tvaru volantu se zploštělou spodní částí a pefrorovanou kůží v oblasti úchopu, který zdobí logo verze R. Nejvíc ale potěší velká pádla pod volantem pro ruční ovládání dvouspojkové převodovky. A aby byly základní úpravy opravdu všechny, máte tu i hliníkové pedály a tu a tam nějaký designový proužek na palubní desce, v tomto případě z plastu imitujícího karbon.

S Tiguanem R získáte klasické rodinné SUV pro pět cestujících s velkorysým prostorem, objemem kufru 615 litrů a sklopnou druhou řadou sedadel, čímž zvětšíte objem pro náklad na 1655 litrů. Tiguan R vás v každodenním používání nijak neomezuje. Jen se v něm lépe sedí, vypadá skvěle a získáte přidanou hodnotu v podobě zatraceně rychlé techniky. O té ale až v další kapitole.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (27) Další článek: Mercedes třídy C All-Terrain oficiálně: Má vyšší podvozek, šotoliny se nebojí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz