TEST Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line: Vydařená brazilská přihrávka

Má základy v T-Crossu, ale je větší než T-Roc. No a když ho nabušíte výbavou, je drahý jako Tiguan. Co je zač tenhle vykuk z Brazílie?
Radosti
Slušná dynamika
Odhlučnění motoru
Ergonomicky dobře udělaný (převzatý) interiér
Starosti
Na 18“ kolech nervózní podvozek
Malá nádrž paliva
Vysoká cena s příplatky
8  /10

Volkswagen v Brazílii navrhnul a sám vyrábí vlastní model, kterým je SUV-kupé Nivus. Tohle není nic neobvyklého, v brazilském Volkswagenu už vznikl třeba kompaktní hatchback Brasília s motorem vzadu a jeho náhradou se stal v roce 1980 další zajímavý model Gol. Stál na specifické platformě BX, která vycházela z mixu platforem Audi/VW B1 a B2.

Teď je tady Volkswagen Nivus, který se společně s modely Polo, Virtus a Saveiro vyrábí v São Bernardo do Campo. Nemá své vlastní základy, stojí na platformě MQB A0 a je tak blízkým příbuzným modelů Polo a T-Cross. Ostatně s modelem Polo údajně sdílí dveře, čelní okno i velkou část interiéru. Design je ale zcela jiný.

Evropský Volkswagen si model Nivus převzal rok po premiéře a přejmenoval ho na Taigo. Nemyslete si, že ho jen tak vzal, vědělo se o tom již od začátku. Teď vás asi trochu zklamu, protože když si Taigo koupíte a budete všem říkat, že máte auto z Brazílie, tak nebudete mít pravdu. Taigo se vyrábí ve Španělsku.

Spolupráce brazilského a evropského Volkswagenu přinesla ovoce už u modelu Fox, tak proč ne teď. Dvojice Nivus a Taigo je také unikátní tím, že při vývoji nebylo použito žádných prototypů, protože designéři i inženýři používali jen virtuální realitu. Díky tomu se celý proces značně zkrátil a auto bylo hotové za deset měsíců.

V polovině minulého roku vůz debutoval na evropském trhu a máme ho brát jako crossover T-Cross s hezčí karoserií. I když ale trendy nahrávají tomu, aby byl dražší, je ve skutečnosti levnější. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali s vrcholnou výbavou R-Line a s nejsilnější motorizací 1.5 TSI/110 kW v kombinaci s automatem DSG.

Ale povedlo se vám to

Znamená to tedy, že se díváte se na auto, které vzniklo tak, že parta jihoameričanů s divnými brýlemi na hlavách malovali rukama ve vzduchu, zatímco to Evropané kontrolovali v počítači? To zcela určitě ne. Virtuální navrhování auta je totiž mnohem komplexnější proces a nestačí k tomu dva s brýlemi a tři sedící u CADu. Fakt, že ve virtuálním prostředí proběhly i důležité zkoušky, ale moc důvěru nebudí, to chápu.

Každopádně je to jeden z důvodů, proč může být Taigo v základu relativně levné. Když si otevřete nabídku značky v Česku, vyskočí na vás, že Taigo je o tři tisíce levnější než T-Cross. A to není všechno, Taigo není jen delší než T-Cross, ale je dokonce delší než T-Roc za 630.900 Kč. Navenek tedy opravdu působí jako kompakt a ne jako městské auto typu Polo a T-Cross, ovšem je za jejich cenu.

Jak již bylo řečeno, nejlevnější Volkswagen Taigo v testu nemáme, naše verze R-Line je vrcholem nabídky. Vedle černě lakovaných doplňků karoserie to znamená sedmnáctky v základu a hromadu výbavy. Trápí mě jen imitace koncovek výfuku. Ono ta vlastně není ani imitace. Většinou vídáme v zadním nárazníku díru, ale skutečný výfuk je až kousek za ní. Tady jsou jen stříbrné rámečky, kde by jakože měly být výfuky.

Vyjma tohoto detailu si není moc na co stěžovat. Auto není vyloženě krásné, ale má všechny předpoklady moderního trendy auta. Nabídne vyšší posaz za volantem, svažuje se mu střecha, má k dispozici velká kola a spoustu lakovaných doplňků. Zřejmě vše, co běžnému spotřebiteli stačí.

Vše, jak má být

Interiér Volkswagenu Taigo je totožný s tím v modelu Polo, tedy není na něm téměř nic, na co bychom si mohli stěžovat. Stejná je měkčená palubní deska, volant s klasickými tlačítky, přehledný přístrojový štít, digitální ovládání klimatizace, manuální ruční brzda, pozice výdechů ventilace i výplně dveří. Liší se tak pouze vyšším posazem za volantem.

V naší výbavě byly vpředu sedadla s vyšším bočním vedením, ale nasedalo se do nich báječně. Jsou výškově nastavitelná a za 7500 Kč dovybavená funkční vyhřívání ve dvou úrovních. Skvělý je pak štíhlý středový tunel, který vás netlačí do kolena. S místem na hlavu vpředu není problém, ale trochu mi vadilo, že konec střechy byl až hodně vepředu. Čelní sklo tak začíná níž a vysocí pasažéři mohou mít stísněný pocit.

Vzadu jsem situaci čekal o poznání horší, ale nebylo tomu tak. Jedinou výtkou je horší nastupování kvůli objemnému zadnímu blatníku. Měřím 183 cm a za sebe jsem si sedl zcela bez problému, před koleny byla ještě rezerva dobrých 5 cm. Místa nad hlavou bylo tak akorát, výhodou totiž je, že se střecha svažuje v podstatě až za hlavami cestujících vzadu, ne od B sloupku.

Zavazadlový prostor nabídne v základním uspořádání 440 litrů, což je více než mají SsangYong Tivoli, Opel Crossland i Škoda Kamiq. Po sklopení zadních opěradel v poměru 60:40 získáte 1222 litrů. Podlaha je dvojitá, pod spodní podlahou najdete ještě klasické rezervní kolo. Tvar zavazadlového prostoru je pravidelný a má fajn kapsy po stranách. Zcela určitě jeden z nejlépe řešených kufrů v segmentu.

Přístrojový štít je již v základu digitální, má úhlopříčku 8“ a kdo chce, může mít jako my větší s úhlopříčkou 10,25“. Infotainment je v základu s úhlopříčkou 6,5“, od vyšší verze 8“ už má navigaci a my měli vrchol s 9,2“ obrazovkou. Infotainment by po startu mohl být rychlejší, ale po chvíli není jeho rychlost špatná. Navíc na něj nemusíte moc sahat.

Například start/stop má pořád své vlastní tlačítko a hodně toho vyřešíte i na volantu, kde jsou oproti třeba golfu pořád klasická tlačítka. Ovládání klimatizace na dotykovém panelu nepatří k nejhorším, je to spíše o zvyku. Připojení telefonů do infotainmentu funguje bezdrátově a stejně tak lze telefon i nabíjet, když nemáte USB-C kabel. I když jsou systémy MIB3 známy svými nedokonalostmi, neměl jsem s ním během testu jediný problém.

Zpracováním jde o německý standard. Za jízdy nic nevrže a materiály působí nadstandardně. I zavazadlový prostor je bohatě čalouněný a má i plastovou ochranu nákladové hrany (výška nakládací hrany 765 mm). Jediné místo, kde máte pocit levného auta, je vzadu. Výplně dveří jsou zde z velmi levných materiálů a oproti přední části si připadáte jako v šedé kobce. Nechybí ale dva USB-C konektory a Isofix.

Speciál: Škoda Kamiq

Škoda Kamiq je městské SUV (tzv. B-SUV) automobilky Škoda Auto. Vůz byl oficiálně představen 26. 2. 2019, světová premiéra připadla na Autosalon Ženeva 2019. Kamiq stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

Cena, výbava, motoryPrvní test 1.0 TSIKamiq vs. ScalaNejlevnější verzePrvní dojmyČínská Škoda KamiqStudie Vision X

Diskuze (11) Další článek: Turecký elektromobil Togg se předvedl v Las Vegas. Prý nejde o auto, ale o chytré zařízení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Volkswagen na Heureka.cz