S Volkswagenem T-Roc poprvé v Česku: Sportovat umí, ale pozor na kola

Volkswagen uvádí na trh svoje zatím nejmenší SUV. Kombinuje techniku modelů Polo a Golf, což znamená, že nabízí i pohon všech kol.

Volkswagen T-Roc jsme si poprvé vyzkoušeli v rámci tuzemské premiéry pořádané k zahájení prodeje na našem trhu. Akce se konala na středočeském venkově, poblíž přehradní nádrže Slapy. Během testovacích jízd jsem měl možnost najet přes sto kilometrů se dvěma exempláři tohoto vozu. Prvním z nich byla vrcholná dieselová verze s pohonem všech kol a převodovkou DSG, druhým pak "předokolka" s motorem 1,5 TSI a manuální šestistupňovou převodovkou.

Volkswagen má ceny svého menšího SUV T-Roc. Je od 452 900 Kč

Volkswagen má ceny svého menšího SUV T-Roc. Je od 452 900 Kč

Volkswagen předpokládá, že T-Roc bude hrát mezi jeho celkem už třinácti nabízenými modely významnou roli. Samozřejmě i proto, že je to SUV a poptávka po nich neustále roste. Už dnes má v nabídce čtyři SUV - zmíněný T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace a Tourareg. Na obou velikostních pólech se přitom ještě čekají změny. Menším vozem než je T-Roc se stane brzy T-Cross. A největšího zástupce tohoto segmentu v nabídce Volkswagenu, což je tradičně Touareg, čeká již za pár týdnů v Ženevě generační obměna.

T-Roc není velký vůz, ale není zase ani příliš malý. Má karoserii 4234 mm dlouhou, (což je o 252 mm méně než v případě Tiguanu) při rozvoru náprav 2603 mm. Vnější šířka je vcelku velkorysá - 1819 mm, výška dosahuje 1573 mm.

Design vozu je na poměry obvykle konzervativně zaměřeného Volkswagenu poměrně výrazný. Dynamicky působí boční silueta i ostré hrany na různých částech karoserie. Překvapivý je pak třeba i tvar světel pro denní svícení ve vrcholných verzích. Ta tvoří zhruba centimetr široký pásek LED obkružující plastový díl ve tvaru šestiúhelníku. Celé je to vloženo mezi hlavní světlomety a mlhovky.

První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Uvnitř se pak žádná revoluce nekoná. Kdo už nahlédl do pola, nebude překvapený. Je totiž prakticky stejný. Palubní deska je natočená směrem k řidiči, působí kvalitně a k ergonomii, jak je u Volkswagenu obvyklé, opět nemůžu mít žádnou výhradu.

Sport vypadá pěkně

Dominantou na palubní desce je osmipalcový displej multimediálního systému. Po jeho stranách zůstaly zachovány válečkové ovladače pro hlasitost a ladění, což kvituji s povděkem.

Pro první seznámení Volkswagen novinářům připravil vozy ve verzi Sport. Ty jsou rozpoznatelné například díky černému čalounění stropu, červenému ambientnímu osvětlení a červenému prošívání v sedačkách. Po technické stránce ale nic nepřidává. Například i za adaptivní tlumiče se zde připlácí stejně jako v nižších výbavách Design či Style 28.900 Kč. Stejné je to samozřejmě i s brzdami, i když ty ve výbavě Sport mají třmeny lakovány červeně.

Volkswagen Golf teď bude umět vypínat motor při uvolnění pedálu plynu

Volkswagen Golf teď bude umět vypínat motor při uvolnění pedálu plynu

Trošku překvapí, že plast na celém povrchu palubní desky je výhradně tvrdý, přestože zrovna ve zmíněném polu je část palubky potažena měkkou vrstvou. Školitel tuzemského Volkswagenu toto řešení během tiskové konference obhajoval požadavkem na bezpečnost, spíše si však ale myslím, že jde o úsporné opatření.

Zvláště s dalšími souvislostmi, na které jsem přišel po usednutí do vozu s vrcholnou výbavou Sport. Ani zde jsem totiž nenašel startovací tlačítko. Motor je nutno uvést do chodu pootočením klíčku ve skříňce zapalování. Kdo ho chce, musí si připlatit 8900 za možnost bezklíčkového vstupu i startování. Tlačítko je přitom u řadě konkurentů standardem i v levnějších specifikacích. Dodávám, že tento vůz stojí podle ceníku 820.900 Kč.

Abych ale zase Volkswagenu nekřivdil. V ceně základní výbavy T-Roc s litrovým turbomotorem 1,0 TSI (115 koní) za 452.900 Kč je toho docela dost. Například i manuální klimatizace, rádio, kůží potažný volant, asistent pro autonomní brzdění a udržení se ve zvoleném jízdním pruhu a dokonce rovněž šestnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Sedačky jsou dimenzované i pro lidi s rozměrnějšími postavami. Nepřipadalo mi, že by se sedělo nějak příliš vysoko. Odhaduji, že v porovnání s polem bude rozdíl nějakých pět až deset centimetrů.

Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Prostor většině lidí postačí

Podobně prostorný jako zmíněný městský hatchback je T-Rock také vzadu. Když jsem opustil místo řidiče se sedačkou nastavenou do pozice, v jaké obvyklé řídím a usedl dozadu, měl jsem před koleny ještě volné dva centimetry a nad hlavou tři. To znamená, že i na delší výlet si v tomto voze můžou vyjet čtyři dospělí lidé a nebudou nijak trpět.

Líbil se mi také velký otvor pro přepravu dlouhých předmětů uprostřed opěradla zadních sedaček. Samotný kufr má v případě verze s pohonem všech kol objem 392 litrů, "předokolka" nabídne 445 litrů. Pokud není instalována rezerva, může být podlaha umístěna ve dvou polohách.

Vůz může mít pod kapotou zážehové a vznětové motory. Verze 1.0 TSI/85 kW je nabízena s pohonem předních kol a mechanickou převodovkou, navíc výhradně v základní linii T-Roc. Motor 1.5 TSI má 110 kW, manuální i automatickou předvodovku a přední pohon, vrcholný zážehový dvoulitr se 140 kilowatty je pak nabízen se sedmistupňovým DSG.

Turbodiesel je zatím v české nabídce pouze jeden. Dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW, který je vždy nabízen s pohonem všech kol 4Motion. Vybrat si u něj můžete mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým DSG. V březnu letošního roku se nabídka rozroste o šestnáctistovku TDI/85 kW a dvoultr TDI s výkonem 140 kW.

Já jsem na šedesátkilometrovou testovací trasu vyrazil s dvoulitrovým turbodieselem. Drtivá většina okruhu vedla po silnicích, které si silničáři za rámeček opravdu dát nemůžou. Zhruba čtyřkilometrový úsek silnice třetí třídy byl dokonce tak rozbitý, že je podle mého názoru horkým favoritem na čelní umístění v anketě o nejhorší silnici. Už ale před vjetím na tuto komunikaci jsme si s kolegou spolujezdcem říkali, že podvozek je tvrdý. Protože adaptivní tlumiče ve voze namontovány nebyly, nepomohlo samozřejmě ani přepnutí voliče jízdních režimů ze Sportu na Normal.

VW Tiguan 2.0 BiTDI: Podívejte se, jak zrychluje a co umí s telefonem

VW Tiguan 2.0 BiTDI: Podívejte se, jak zrychluje a co umí s telefonem

Jasno jsme však měli po zastavení a pohlédnutí na kola testovaného vozu, Příplatkové devatenáctipalcové pneumatiky s nízkým profilovým číslem 40 jsou určitě dobré na německé silnice, obyvatel českého venkova to ale uvidí jinak. Přitom při sportovním stylu jízdy bylo cítit, že auto má velmi tuhou karoserii, v zatáčkách se i s těžkým dieselem v přídi chová jen lehce nedotáčivě a zadní náprava typu multilink se nenechá rozhodit, ani když jsem se ještě v zatáčce kvůli obří díře rozhodl změnit původně zvolenou jízdní stopu.

O mnoho komfortnější byla jízda s dalším T-Rocem, do kterého jsem přesedl bezprostředně poté. Ten měl pohon pouze předních kol (a tudíž vzadu vlečenou nápravu) a poháněla ho nová přeplňovaná zážehová čtyřválcová patnáctistovka. Tedy - čtyřválcová jen část doby, kdy pracuje. Například i při jízdě do mírného kopce ustálenou rychlostí klidně dva válce odpočívat.

Tohle auto má ale zcela jiný charakter než výše popisovaná dieselová čtyřkolka. Podvozek, přestože využívá na zadní nápravě méně sofistikované řešení, si s výtluky, kořeny vrostlými do povrchu, proláklinami, železničními přejezdy a dalšími pastmi poradí s daleko větší grácií.

Působí poddajně, přirozeně a pohodlně. A to přesto, že jsem nevolil nižší tempo oproti předcházejícímu vozu, spíše naopak. Své samozřejmě udělala nižší hmotnost vozu, jinak naladěné tlumiče a pružiny a logicky také menší kola. Ta měla velikost "pouze" šestnáct palců s profilovým číslem 60. Opravdu by mě zajímalo, jaký vliv by taková kola měla na celkový jízdní projev prvně testovaného exempláře.

Volkswagen T-Roc - technická data a české ceny
Motor 1.0 TSI 1.5 TSI ACT 2.0 TSI 4M 2.0 TDI 4M
Převodovka 6M 6M 7A 6M (7A)
Zdvihový objem [cm3] 999 1498 1984 1968
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 85 kW/5000-5500 110/- 140/4180-6000 110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 200/2000-3500 250/1500-3500 320/1500-4180 340/1750-3000
Maximální rychlost [km/h] 187 205 216 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,1   7,2 8,4
Komb. spotř. [l/100 km] 5,1 8,4 6,7 5,0(5,1)
Cena T-Roc [Kč] 452.900 - - -
Cena Design [Kč] - 584.900* - 692.900*
Cena Style [Kč] - 614.900* - 722.900*
Cena Sport [Kč] - 652.900* 808.900 760.900*
*Příplatek za DSG činí 60.000 Kč
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků