Nový VW T-Cross poprvé naživo: Globální prcek se odvázal! Bude to hit?

Nový T-Cross je oficiálně na světě už od čtvrtka minulého týdne. První informace už znáte, nyní dozrál čas se na něj podívat osobně. Už jsme si jej totiž prohlédli!

Volkswagen na nový model T-Cross lákal celou řadou upoutávek vyzdvihujících jeho hlavní přednosti. Podle tohoto klíče víme, že by měl být praktický, v pohodě, intuitivní a bezpečný, což jsou atributy vhodné pro velmi širokou cílovou skupinu. A také že ano.

T-Cross se chce zalíbit mladým bezdětným párům, párům, které už děti vychovaly, a zvládne i roli druhého auta do rodiny. Ale pozor, nejenom v Evropě. Jde totiž o globální vůz, do tohoto mixu tedy počítejme i specifické požadavky daných trhů.

Volkswagen T-Cross oficiálně představen: Slibuje praktičnost, nabídne i diesel

Volkswagen T-Cross oficiálně představen: Slibuje praktičnost, nabídne i diesel

Však také jeho světová premiéra neprobíhala pouze na jednom místě světa, ale rovnou na třech. Zatímco já jsem měl možnost se s hrstkou svých kolegů účastnit prezentace v Amsterdamu, souběžně probíhala tatáž akce i v Šanghaji a Sao Paulu. Výroba vozu přitom bude probíhat ve španělské továrně Volkswagen Navarra, odkud do světa vyráží také Polo.

Nejenom Polo na chůdách!

Technická spřízněnost s Polem neznamená, že vzala automobilka pouze výchozí model a přizvedla jej. Popravdě řečeno, když jsem T-Cross viděl v rámci premiéry jezdit sem a tam, příbuznost s Polem mě napoprvé netrkla. Dost se nechal inspirovat většími SUV německé značky, zepředu zejména T-Rocem, na který ale svými vnějšími rozměry ztrácí. Polo nicméně dost výrazně přerůstá – na délku o 54 milimetrů, na výšku o 112 milimetrů, a na rozvoru náprav o 12 milimetrů. Šířku karoserie značka neuvádí, výrazně se však nebude lišit od 1751 milimetrů Pola.

Volkswagen T-Cross: Srovnání vnějších rozměrů
Model T-Cross Polo T-Roc Seat Arona
Délka [mm] 4107 4053 4234 4138
Šířka [mm] neudána 1751 1819 1780
Výška [mm] 1558 1461 1573 1552
Rozvor [mm] 2563 2551 2590(2593) 2566
Objem kufru min/max [l] 385-455/1281 351/1125 392/1237 400/1280
Údaj v závorce platí pro pohon 4x4

Plně diodové přední světlomety jsou standardem u nejvyšší výbavy Style, zadní LEDky však dostanete i v úplném základu. Mají zcela nový světelný podpis a spojuje je pás táhnoucí se před celou šířku víka kufru, který nenajdete u jiného SUV VW prodávaného v Evropě. Pás není vybaven světelnými zdroji, ale pouze odrazkami, přesto si patrně T-Cross na silnici nespletete s jiným autem.

Zatímco Polo působí jako dospělé malé auto, T-Cross si chce už hrát. Nebere se tak vážně, ve světě lidí by nosil výrazné kalhoty, boty vykřičené barvy, volné tričko a čepici kšiltem dozadu. Míra serióznosti se odvíjí od toho, jak si vůz nakonfigurujete, přičemž z mého pohledu ten největší odvaz představuje vrcholná verze Style s paketem R-Line, kterou jste mohli vidět na prvních oficiálních snímcích a také úvodní fotce tohoto článku.

VW T-Cross reaguje na velký problém dneška: smartphone zombies

VW T-Cross reaguje na velký problém dneška: smartphone zombies

Nabídka bude zahrnovat dvanáct laků karoserie, sedm provedení litých kol v rozměrech šestnáct až osmnáct palců, šest barevných provedení vnitřních dekorů a nepřeberné množství čalounění sedadel. Ostatně, v galerii najdete snímky individualizačních prvků, s konfigurací si budete hrát hodně dlouho. Také Polo můžete vhodným výběrem laku, kol a dekorů hodně rozveselit, uvnitř si ale nikdy nebudete připadat tak jako v T-Crossu.

Poznáte to už při nastupování za volant. T-Cross je crossover s výše ukotvenými sedadly, v porovnání s Polem o deset centimetrů, a přestože už to má velice vzdušný interiér poskytující skvělý výhled ven a volnost v loktech, zde je to i díky „krabicovitějším“ proporcím lepší. Přestože nám Volkswagen v Amsterdamu ukázal vozy velmi blízké sériové produkci, nedodělky jsem našel snad jenom na výplních dveří, a i tak jsem se musel hodně snažit.

Až na tvar horního dekoru je přístrojovka shodná s Polem. V základu je rádio s 6,5palcovým displejem, vrcholné provedení má palců osm, před řidičem může být vedle klasických budíků i digitální přístrojový štít umožňující několik možností volby vzhledu a zobrazí i mapu navigace. Avšak ne zároveň se středovou obrazovkou. Lehkým faceliftem prošel multifunkční volant, který se více podobná tomu v Touaregu, a nové jsou i voliče převodovek. Ovládání se nicméně nemění, jde pouze kosmetiku.

Volkswagen v reklamním spotu poodhaluje T-Cross. Má být hlavně cool!

Volkswagen v reklamním spotu poodhaluje T-Cross. Má být hlavně cool!

Rozdíly oproti Polu najdete i vzadu. I zde jsou sedadla ukotvena o deset centimetrů výše, takže se lépe nasedá a sedák vás nenutí tolik vystrkovat kolena před sebe. Opěradla jsou asymetricky dělená a celou lavici je možné podélně posouvat až o 14 centimetrů, díky čemuž si můžete hrát s objemem kufru.

Základní objem činí 385 litrů, o 34 litrů více než u Pola a 7 litrů méně než u T-Rocu, posunutím sedáku zcela vpřed získáte 455 litrů, a po sklopení opěradel máte 1281 litrů. Je navíc možné i překlopení opěradla spolujezdce a T-Cross tím proměníte v malý stěhovák. Dlužno dodat, že manipulace není nijak obtížná a zvládne ji snad každý.

A co se nevejde do kufru, to šoupnete do odkládacích schránek v interiéru. Vedle těch běžných ve dveřích, loketní operce, před spolujezdcem a pod středovou konzolou (také s indukční nabíječkou) je to i nový šuplík pod sedadlem spolujezdce, který se přímo hodí pro lékárničku, reflexní vesty a prvky povinné výbavy, které je dobré mít v dosahu.

Chybí mi snad jenom TGI

T-Cross sdílí techniku s modelem Polo, platformou MQB A0 počínaje, motory konče. Základem je litrové TSI o výkonu 70 kW a točivém momentu 175 N.m, silnější provedení má o 15 kW a 25 N.m více, nechybí ani čtyřválcová patnáctistovka TSI s vypínáním válců (110 kW a 250 N.m), a dokonce ani vznětová šestnáctistovka se 70 kilowatty a 250 newtonmentry.

Motory budou pohánět výhradně přední kola, přestože platforma MQB A0 z technického hlediska čtyřkolku nezavrhuje (dostane ji Audi A1). Mně osobně chybí ke štěstí pouze dvoulitr TSI z Pola GTI, to kdyby se Volkswagen rozhodnul někdy vyrobit i ostřejší verzi T-Crossu. Zajímavá by byla také verze TGI spalující zemní plyn, ani tu ale v současném soupisu motorů nenajdete, přestože ji nabízí i Polo a nově i crossover Seat Arona.

TEST Seat Arona 1.0 TSI: Zvenku stylař, jízdně dospělák

TEST Seat Arona 1.0 TSI: Zvenku stylař, jízdně dospělák

Výbava vozu bude rozdělena do třech linií, přičemž už ta nejlevnější (T-Cross) toho nabídne poměrně dost. Zahrnuje rádio s 6,5palcovým dotykovým displejem, posuvná zadní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zpětných zrcátek, diodové zadní svítilny, omezovač rychlosti, sledování slepého úhlu, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a asistenta pro detekci překážek vpředu Front Assist.

Prostřední linie Life už má multifunkční volant, parkovací senzory vpředu a vzadu, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce s možností překlopení opěradla, schránku pod sedadlem spolujezdce, litá 16palcová kola, klimatizaci či výškově nastavitelnou podlážku v zavazadelníku, v jejíž nejvyšší poloze zmizne schod vzniklý po sklopení zadních opěradel.

Vrcholný T-Cross Style vyjíždí na 17palcových kolech, má diodové přední světlomety, automatickou klimatizaci, kůží obšitý multifunkční volant, ambientní osvětlení interiéru, mlhovky či sportovní, nebo komfortní přední sedadla.

Pro linie Life a Style je možné objednat stylistické pakety interiéru a exteriéru ve třech barevných provedeních, a rovněž paket R-Line, který T-Crossu propůjčí sportovnější postoj. Dopomoci si k tomu chce specifickým provedením nárazníků, sedadly čalouněnými tkaninou Carbon Flag či pedály s ocelovými kryty.

Volkswagen T-Cross: Předběžná technická data 
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI
Převodovka 5M 6M/7A 7A 5M/7A
Zdvihový objem [cm3] 999 999 1498 1598
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/5500 85/5500 110/5000-6000 70/3250-4000
Točivý moment [N.m/min-1] 175/2000-3500 200/2000-3500 250/1500-3500 250/-
Maximální rychlost [km/h] 180 193 (193) 220 181 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5 9,9 (9,9) 7,8 12,0 (12,4)

V prodeji na jaře, cena zatím neznámá

Na uvedení Volkswagenu T-Cross na český trh si musíme ještě poměrně dlouho počkat. Podle našich informací by se tak mělo stát v dubnu příštího roku, přičemž cena bude vyšší než u Pola. To u nás začíná s motorem 1.0 TSI/70 kW na částce 353.900 Kč (verze MPI v současném ceníku chybí, v době loňského uvedení Pola na trh tlačilo cenu pod 300.000 Kč), přičemž T-Cross by se měl udržet pod 400.000 Kč. V Německu je dražší, tam stojí 17.975 eur (asi 465.000 Kč), konfigurace se však napříč trhy může lišit.

TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline: Golfův revír

TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline: Golfův revír

Není překvapením, že do vozů SUV a crossoverů chce Volkswagen v příštích letech šlapat ještě více. Aktuálně je každý čtvrtý v Evropě prodaný Volkswagen právě SUV, v USA každý třetí, a podle slov šéfa značky Ralfa Brandstättera to do roku 2025 bude dokonce každý druhý prodaný Volkswagen. Velkou roli v tom budou hrát i elektromobily. Už v roce 2020 totiž bude uveden model I.D. Crozz postavený na platformě MEB.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 62 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků