Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
66
Fotogalerie

Za volantem Volkswagenu T-Cross 1.0 TSI: Malý, ale šikovný!

V segmentu malých městských crossoverů je už poměrně živo. Další do party je nový Volkswagen T-Cross, který na zákazníky zaútočí stylovým vzhledem a velmi pohodlným podvozkem.

Když jsme koncem loňského roku připravovali podklady k Volkswagenu T-Cross, vyšel nám seznam deseti konkurentů, se kterými se bude muset na českém trhu utkat o přízeň zákazníků. To není málo, obzvláště pokud nevybíráte pouze podle vzhledu, ale zajímají vás také kombinace motorů a převodovek a cenová dostupnost. Vypisovat je všechny nebudu, ale vězte, že Peugeot 2008, Renault Captur nebo Suzuki Vitara pro Volkswagen veledůležitému B-SUV nic nedarují.

Boj o zákazníky se strhne co nevidět. Předprodej T-Crossu na českém trhu začal už v prosinci loňského roku, den D, tedy oficiální uvedení na český trh, nastane 11. dubna. Na nedávné prezentaci vozu na Mallorce jsem se zaměřil na litrové tříválce TSI, protože ty budou z hlediska pořizovacích nákladů nejatraktivnější. Nyní si řekneme, jak to s T-Crossem zatím vypadá a pokusím se odpovědět na smysluplné dotazy, které jste mi pokládali v diskusi pod dřívějším článkem.

Malinký? Pouze na pohled!

O Volkswagenu T-Cross se po jeho prvním oficiálním představení hovořilo jako o malém Touaregu, tohle přirovnání ale považujme za přijatelné jen s ohledem na některé detaily karoserie. Třeba maska chladiče společně s diodovými světlomety plnotučné SUV připomínají, to je ale asi tak všechno. Je to roztomilé a nápadité auto, které by mělo zaujmout hlavně něžnou část populace. To však neznamená, že by v něm pořádný chlap vypadal nepatřičně.

Kupte si R-Line na osmnáctkách a po vizuální stránce budete mít naprostý strop toho, co dokáže T-Cross nabídnout. V galerii je to ten tmavě modrý vůz. Barevných kombinací je ale tolik, že u konfigurátoru strávíte dost času. Tím tuplem, když budete vybírat auto pro přítelkyni, manželku či milenku. Ani kokpit totiž nemusí být pouze šedo-černý, ale může odpovídat barevné kombinaci karoserie. Chcete kontrastní prvky na přístrojové desce, volantu, středovém tunelu nebo sedadlech? Není problém!

Faktor roztomilosti je tady maximální, pravdou ale zůstává, že v porovnání s Polem, ze kterého T-Cross vychází, musíte překousnout trochu levnější materiály. Přístrojovka je vyrobena z tvrdých plastů a výplně dveří by si také zasloužily více péče. U konkurence je to podobné. Třeba Stonic je uvnitř také „tvrďák“ a ničemu to nevadí. Opel Crossland X má i měkčené plasty, ale tak daleko od řidiče, že si je na omak stejně neužijete. T-Cross nedrnčí a přihrádky mají gumové dno. Včetně té pod čelním sklem.

Výhodou B-SUV v porovnání s výchozími modely je vyšší pozice za volantem a kokpit situovaný spíše do výšky. Zatímco za volant Pola tak trochu „padáte“, do T-Crossu se díky sedákům položeným o 10 centimetrů výše posadíte pohodlně a máte přirozenější polohu nohou. To ale neznamená, že by vám chyběl prostor nad hlavou. T-Cross je o necelých 14 centimetrů vyšší než Polo, ale nepůsobí disproporčně jako Seat Arona.

Volkswagen T-Cross: Srovnání vnějších rozměrů
Model VW T-Cross VW Polo Seat Arona Škoda Kamiq
Délka [mm] 4107 4053 4138 4241
Šířka [mm] 1760 1751 1780 1793
Výška [mm] 1558 1461 1552 1531
Rozvor [mm] 2563 2551 2566 2651
Objem kufru [l] 385-455/1281 351/1125 400/1280 400/1395

Praktickou stránku se pak snaží pozvednout dopředu sklopným opěradlem spolujezdce a zadní lavicí posuvnou v rozmezí 14 centimetrů, kterou Seat Arona ani v Ženevě představená Škoda Kamiq nemají. Asi vám nemusím vysvětlovat, že v poloze lavice co nejvíc vpředu nezbude místo pro nohy zadních cestujících, ale zase máte kufr o objemu 455 litrů. V základní konfiguraci se už se svými 190 centimetry výšky posadím sám za sebe a ve čtyřech nebude cestování žádný problém. Dokonce i hlavové opěrky jsou příjemně měkoučké, to pro případ, že se vám, stejně jako mně, podaří vzadu vytuhnout.

Na chvíli ještě zůstanu u kufru. Základní objem mezi 385 až 455 litry (včetně prostoru pod podlážkou) v závislosti na poloze zadních sedadel (lavice se posouvá celá, opěradla jsou dělená) a maximální objem 1281 litrů znějí dobře, dostanete je ale pouze v případě, že si neporučíte audio beats (11.200 Kč) s výkonem 300 W. Má i subwoofer, který se nevešel nikam jinam než pod polohovatelnou podlážku. Ta pak zůstává v nejvyšší poloze a kufr je mělký. Abychom to uzavřeli, skončím víkem. Elektrické ovládání není dostupné ani za příplatek a za víko musíte docela dost zabrat.

Litr je jasná volba

Co se aktuální české nabídky motorů týče, lze vybírat ze dvou verzí tříválce 1.0 TSI (70 a 85 kW), kdy ten slabší je kombinován s manuální pětistupňovou převodovkou a pro silnější je vedle šestistupňového manuálu k dispozici také sedmistupňové DSG. V červnu by měla sestavu doplnit také šestnáctistovka TDI (70 kW), od podzimu pak počítejte s patnáctistovkou TSI (110 kW) kombinovanou výhradně s převodovkou DSG.

Z litrových tříválců by u nás měl být větší zájem o ten silnější. Ve výbavě Life vychází o 20.000 dráž, rozdíl ale nehledejme pouze v 15 kilowattech výkonu a jednom stupni navíc. Dostal i dvouhmotový setrvačník, který slabší verze nemá. Zato má, stejně jako všechny zbylé verze, filtr pevných částic, který je v dnešní době u přímovstřikových motorů nutností.

Výkonnější litr s manuálem jsem si vyzkoušel v T-Crossu R-Line. Běh motoru je velmi kultivovaný a tichý, ovládací síly pedálů nejsou přehnaně měkké, páka šestikvaltu se pohybuje v sice trochu volnější, ale pořád přesné kulise. Pokud nechcete jet vyloženě podle rádce zařazených rychlostních stupňů, snažte se otáčky udržovat někde nad patnácti sty za minutu. Ani níže nemá tříválce dunivý zvuk, k větší dynamice jej ale už musíte přemlouvat a nakonec si stejně raději podřadíte.

Nemá vyloženě „vyhraněný“ charakter. Můžete jej točit nad pět tisíc otáček, špičku však nečekejte. V serpentinách na Mallorce jsem si všimnul také větších rozestupů mezi jednotlivými kvalty, třeba když vytočíte dvojku na čtyři tisíce otáček a po přeřazení na trojku otáčky spadnou o patnáct set. Motor se tím neudusí, vždyť ve spektru od 2000 do 3500 otáček má rovných 200 N.m, vůz však přijde o ten správný švih.

Takové serpentiny jsou občas extrémní, hlavně když vezmete v potaz šířku silnice a převýšení. Zase ale prověří, jak je auto agilní a jak dokáže reagovat na plyn, což uplatníte hlavně ve městě, kam T-Cross primárně patří. To je znát také s ohledem na naladění podvozku. Kdybych se sám nepřesvědčil, na jak velkých kolech vlastně jedeme, osmnáctky s 45procentním profilem netipnu ani náhodou. Podvozek hezky pracuje, často se nenechá rozhodit ani ostrými nerovnostmi, byť tendence k lehkému odskakování zadních kol po přejezdech hrbolů v oblouku tady jsou.

Naladěním je T-Cross opravdu velice komfortní, nikoliv ale za cenu menší řidičské jistoty nebo rozevlátosti. Přední kola v zatáčkách hezky drží směr, auto jde krásně za volantem a neznervózní ani v rychle navazujících obloucích. Malá čiperná auta mám rád, protože kdykoliv se z nich snažíte dostat maximum, stále se nepohybujete na hraně a jízda s nimi může být zábavná i ve zcela legálních rychlostech. Na názor většiny typických zákazníků tohle sdělení asi nebude mít vliv, ale proč se mu stranit, když je to pravda.

I z toho důvodu považují silnější litr za ideál, protože slabší v kombinaci s pětistupňovou převodovkou tak hbitý není. Náběh z nízkých otáček je téměř shodný s 85kilowattovou verzí, nahoře ale cítíte, jak elektronika motor drží za triko. Do toho se tady musíte obejít bez dvouhmoty, což sice jednou druhý nebo třetí majitel auta ocení, ale běh motoru není tak vytříbený a stejně tak i řazení, když vám třeba ujede noha na spojce. Dvacetitisícový cenový rozdíl je malá daň za to, že dostanete klidnější, hbitější a „jemnější“ auto.  

Slabší motor jsem ale vyzkoušel i z jiného důvodu. Byl totiž zabudován v exempláři na 16palcových kolech s 60procentními pneumatikami. A to je teprve komfort! I na osmnáctkách je T-Cross dost pohodlný, občas se příjemně zhoupne a posádka má pocit, jako by jela na polštáři. Teď si pod ten polštář šoupněte pěnovou podložku a vyjde vám, jak jezdí základní T-Cross.

A je to tak dobře. Proč by mělo být malé SUV tvrdé a uskákané? Nebo jinak: proč by mělo být vůbec nějaké SUV tvrdé a uskákané? Přece nechcete udrncaný pekáč, ale pohodlné malé auto, které se snadno ovládá, je z něj skvěle vidět ven, má švih a moc nežere. A protože si dnešní doba taková auta žádá, s T-Crossem nešlápnete vedle.

Závěr

Dost se teď mluví o tom, že Volkswagen vstupuje do nového segmentu, pokud se ale oprostíme od škatulek, svého zástupce v segmentu malých crossoverů už vlastně měl – CrossPolo, které skončilo s minulou generací oblíbeného modelu. Také to mohlo být hodně barevné, mělo větší světlou výšku a vypadalo „terénně“. Jenže v dnešní době už by nikomu takový kousek neprošel. Lid žádá vizuální robustnost, byť technika se v rámci daného segmentu nemění.

Základní požadavky T-Cross splňuje. Nemusí se líbit každému, je ale pravděpodobné, že jej v provozu nepřehlédnete. Nabídka pohonných jednotek na českém trhu je zatím v podstatě poloviční, ten nejlepší poměr ceny k výkonu už ale můžete objednávat od loňského prosince. Osobně bych nerozmýšlel ani minutu a šel do silnější verze litrového TSI, protože 85 kW je pro malé SUV tak akorát.

Líbí se mi jemnější běh i rozjezdy a fakt nedám ruku do ohně za to, že budete reálně jezdit se slabším litrem za výrazně méně než necelých 7 l/100 km, o které si T-Cross řekl v kopcovitém terénu. Je to povedené auto a zřejmě největší překážkou mu bude jeho vlastní cena. Konkurence se totiž umí s přehledem dostat pod 400.000 korun.

Volkswagen T-Cross: Technická data a české ceny
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI
Převodovka 5M 6M 7A 7A 5M/7A
Zdvihový objem [cm3] 999 999 999 1498 1598
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 4/4 4/4
Max. výkon [kW/min-1] 70/5500 85/5500 85/5500 110/5000 70/3250
Toč mom. [N.m/min-1] 175/2000 200/2000 200/2000 250/1500 250/-
Max. rychlost [km/h] 180 193 193 220 181 (180)
Zrychl. 0-100 km/h [s] 11,5 9,9 9,9 7,8 12,0 (12,4)
Cena Life [Kč] 437.900 457.900 498.900 - -
Cena Style [Kč] - 499.900 540.900 - -

Speciál: Volkswagen T-Cross

T-Cross je městský crossover (tzv. B-SUV) automobilky Volkswagen. Vůz byl oficiálně představen na podzim roku 2018 v Amsterdamu. Stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

TEST 1.0 TSI DSG • Cena, výbava, motory • Nejlevnější verzeSrovnání s konkurencí

Doporučujeme

Články odjinud