Volkswagen Space Up Blue: malé a čisté

Pokud se u Volkswagenu objeví kdekoli označení Blue, je jasné, že se jedná o šetrné auto k životnímu prostředí. Jaký je čistý Space Up?

Evropa šílí po čistých vozech, Amerika šílí po čistých vozech, a tak není divu, že výrobci tohoto šílení využívají k představování nových modelů a studií na toto téma.

Malý a upravený Space Up! měří na délku jen 3 690 mm a do tohoto prostoru se má pohodlně vejít až čtyřčlenná posádka. Proti první studii Up! tak vůz nabral na rozměrech a z třídveřového prcka je tu rázem prcek čtyřdveřový. Ovšem design není u této studie až tak důležitý, protože vůz představuje demonstraci ekologických technologií automobilky.

O pohon vozu se v základu stará pouze elektromotor o výkonu 45 kW (61 k) a točivém momentu 120 Nm. Jelikož se jedná o elektromotor, je maxima výkonu dosaženo až při 10 000 ot/min, což může být v době naftových motorů pro mnohé těžko přijatelné. Ovšem točivý moment je k dispozici v podstatě v celém pásmu otáček.

Každopádně elektromotor získává energii z 12 Li-Ion článků o celkové kapacitě 12 kWh. Tyto akumulátory pak umožní dojezd až 100 km. V této kombinaci pak Space Up! zrychlí na stovku za 13,7 s a dosáhne rychlosti až 120 km/h.

Jenže 100 km dojezd není opravdu mnoho a tak je vůz vybaven i palivovými články, které umožní prodloužit dojezd o dalších 350 kilometrů.

Vlastní akumulátory se pak nabíjejí z klasické elektrické sítě a vodík do palivových článků se jednoduše vezme na benzince.

Otázkou ovšem je, jak je takový vůz vlastně ekologický. Výroba vodíku je v současnosti velkým problémem a energetická náročnost výroby vodíku je prozatím neefektivní, akumulátory jsou pohromou pro životní prostředí, takže je vlastně otázkou, zda má takový vůz nějaký ekologický přínos, krom toho, že konečný zákazník má pocit, že vlastní čistý vůz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Space Up Blue

 

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků