Volkswagen Santana: druhá generace po 30 letech

Značka Volkswagen pro Čínu představila novou generaci svého mimořádně úspěšného sedanu Santana. Po třiceti letech od jeho premiéry…

Když zazní jméno Santana, jaké auto si představíte? Zřejmě půjde buď o ortodoxní off-roady Santana ze Španělska, nebo o specifický model Volkswagenu z počátku osmdesátých let. A právě klasický tříprostorový sedan VW Santana se nyní pro čínský trh dočkal premiéry v pořadí teprve druhé generace. Model Sanatna Volkswagen představil v roce 1981 jako verzi sedan odvozenou z modelu VW Passat druhé generace (B2).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vokswagen Santana se představil ve své teprve druhé generaci

Prodával se pak nejen v Evropě, ale také v USA (VW Quantum), v Mexiku (VW Corsar) či Argentině (VW Carat). V Evropě jméno Santana zaniklo v roce 1985 (kromě Španělska) a výroba se zastavila o tři roky později. Bez zajímavosti není, že se Santana v devadesátých letech na některých jihoamerických trzích prodávala v rámci projektu Autolatina také pod jménem Ford Versailles.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo Santana z japonského prospektu pro rok 1987, vpravo čínská Santana I v jedné z posledních verzí 

Největších úspěchů však model Santana dosáhl jednoznačně v Číně, kde jej po řadě dílčích modernizací nabízejí dodnes. Během třiceti let vozy Santana (vyráběly se zprvu ve fabrice na traktory STAC, předchůdce dnešního koncernu SAIC) zaplavily čínské silnice. Od roku 1982, kdy produkce řady Santana v Číně startovala, vznikly celkem takřka čtyři miliony kusů, což ze Santany dělá jeden z vůbec nejúspěšnějších modelů v Číně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen Santana II

Jiný kraj, jiný mrav, ale zdá se, že i v Číně je třicet let pro jeden model dost. V pondělí večer se totiž v prostorách továrny ve Wolfsburgu, kde výroba původní Santany začala, představila druhá generace modelu Volkswagen Santana, který se ale bude vyrábět v čínské továrně Shanghai Volkswagen Automotive. Hned na první pohled je patrné, že designéři novinku pojali jako zmenšeninu většího Passatu v jeho aktuální podobě, o čemž svědčí také pojetí masky chladiče a zadních svítilen.

Nová Santana zůstává čtyřdveřovým sedanem, ovšem nic jiného se svým předchůdcem nesdílí. Vůz stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 604 mm (například Škoda Rapid má rozvor jen o 2 mm kratší) a zavazadlový prostor v základním uspořádání nabídne 480 l (o 70 l méně než u Rapidu). Santana bude v Číně k dispozici ve výbavových stupních Trendline, Comfortline a Highline.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska působí prostým, ale celkem solidním dojmem

Uvnitř najdeme jednoduchou, ale celkem moderně působící palubní desku, ve výbavě se v závislosti na zvoleném stupni počítá například s šesticí airbagů, stabilizací, jednozónovou klimatizací, koženým čalouněním nebo parkovacím asistentem. Pod kapotou najdeme alternativně dva zážehové, atmosféricky plněné čtyřválce (EA211). Jednotka 1,4i dosahuje výkonu 90 koní (66 kW) a průměrné spotřeby 5,9 l/100 km, výkonnější agregát 1,6i s výkonem 110 koní (81 kW) vykáže spotřebu jen o 0,1 l/100 km vyšší.

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků