Volkswagen představil nejhospodárnější vůz světa

Volkswagen poprvé představil unikátní prototyp "litrového" automobilu, tedy vozu, jehož spotřeba nepřevyšuje jeden litr na sto kilometrů.
Volkswagen představil nejhospodárnější vůz světa

Unikátní malý dvoumístný automobil řídil z Wolfsburgu, "hlavního města" značky Volkswagen, do Hamburgu sám odstupující šéf automobilky Ferdinand Piëch, který na 230 km dlouhé trase docílil průměrné spotřeby jen 0,89 l/100 km při průměrné rychlosti 75 km/h.

Při vývoji extrémně úsporného prototypu zúročili konstruktéři automobilky Volkswagen všech poznatků a zkušeností ze stavby moderních automobilů a využili ty nejvyspělejší technologie svých tradičních dodavatelů. Jejich cílem bylo připravit vůz, který sice spotřebuje jen jediný litr paliva na 100 km jízdy, ale přitom tato mimořádná hospodárnost nebude vykoupena slabinami v bezpečnosti, jízdních vlastnostech nebo ovladatelnosti vozu. Výsledkem jejich snažení je lehký malý vůz, který se mnohem více podobá kompaktnímu sportovnímu automobilu než obvykle nepříliš pohledným výzkumným prototypům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Návrháři kladli velký důraz na aerodynamiku. Proto tvary laminátové karoserie 3,65 m dlouhého a jen 1,25 m širokého a 1,11 m vysokého prototypu pečlivě ladili ve větrném tunelu. Karoserie je de facto natažena na prostorový rám vozu, který není vyrobený z hliníku, ale z ještě lehčího magnézia. Ve snaze docílit skutečně co nejnižší hmotnosti šli konstruktéři dokonce tak daleko, že karoserii prototypu neopatřili ani obvyklým lakem.

"Litrový" Volkswagen je poháněný jednoválcovým vznětovým motorem zdvihového objemu 0,3 l uloženým napříč před přední nápravou. Blok i hlava motoru jsou vyrobeny jako hliníkový monoblok. Nepřeplňovaný vznětový motor vybavený systémem vysokotlakého přímého vstřikování paliva má výkon 6,3 kW/8,5 k při 4000 min-1. I tento skromný výkon propůjčuje jen 290 kg těžkému prototypu překvapující vitalitu - jeho maximální rychlost činí 120 km/h. Průměrná spotřeba paliva leží pod hranicí 0,99 l/100 km. Na jedno naplnění nádrže o objemu 6,5 l tedy úsporný prototyp ujede asi 650 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek



Omezený vnitřní prostor litrového prototypu nedovolil využití konvenční převodovky, konstruktéři proto připravili kompaktní šestistupňovou automatizovanou převodovku, která se ovládá otáčivým knoflíkem z interiéru. Experimentální model vyjíždí na velmi lehkých šestnáctipalcových kompozitových kolech obutých do pneumatik s velmi nízkým valivým odporem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér prototypu je řešený poměrně jednoduše, je však plně funkční a nabízí dostatek prostoru pro dvě za sebou sedící osoby. Přístup do vozu usnadňuje do boku odklápějící se překryt kabiny. Mimořádně lehké magnézium našlo své uplatnění i v konstrukci pohodlných sedadel s příjemným textilním čalouněním. Pod samostatným krytem v zadní části vozu se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 80 litrů. Couvání usnadňuje speciální mikrokamera.

Přesto, že konstruktéři šetřili každým gramem, má hospodárný prototyp značky Volkswagen např. protiblokovací systém brzd ABS, elektronický stabilizační systém ESP nebo airbag ve volantu. Propracovaná konstrukce a deformační prvky v přední části vozu zaručují ochranu při nárazu a převrácení srovnatelnou se závodními vozy kategorie GT.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků