Mysleli jste si, že už Volkswagen Polo po více než čtyřech letech na trhu nemá čím překvapit? Budete divit, ale zkoušený kousek na sebe strhával opravdu velkou pozornost.
Bohatá základní výbava
Nizká spotřeba
Pohodlný podvozek
Vnitřní prostor
Vyšší základní cena
Lenivější odezva převodovky DSG ve městě
Pouze podélně nastavitelná středová loketní opěrka
8 /10
Letos v červnu to bude pět let od světové premiéry šesté generace Volkswagenu Polo. Oproti předchozí generaci šlo o úplně nové auto – platformou MQB A0 počínaje, palubní technikou konče, navíc na novém základu vůz pořádně vyrostl. Posuďte sami: současné polo je o 8 centimetrů delší a skoro 7 centimetrů širší než to předchozí a rozvor náprav se natáhnul o téměř 8 centimetrů. Loňská modernizace s rozměry karoserie nazamávala, budete však koukat, co všechno je tady nové.
A začít můžeme rovnou od výbavy. Stejně jako u golfu se Volkswagen rozloučil s tradičním označováním výbav Trendline, Comfortline a Highline a přešel na linie Polo, Life, Style, R-Line a GTI. Ano, i v dnešní době plné kotrmelců kvůli emisím si polo zachovalo sportovní verzi GTI s dvoulitrovým turbomotorem, byť pouze v kombinaci s převodovkou DSG.
Už ve standardu máte digitální přístrojový štít s 8palcovým displejem a volitelnými profily, LED světla vpředu i vzadu, systém Lane Assist, který vypnete na dvě kliknutí díky tlačítku na levé páčce pod volantem, multifunkční volant, klimatizaci, rádio s 6,5palcovým dotykovým displejem či sedm airbagů včetně centrálního mezi řidičem a spolujezdcem. To všechno za cenu od 371.900 Kč, spokojíte-li se s motorem 1.0 MPI/59 kW a pětistupňovým manuálem. Zkoušel jsem ho v nové fabii a pro městský a příměstský provoz je úplně v pohodě.
Poloviční auto? Ale jděte…
O Volkswagenu Polo se občas říká, že jde o poloviční auto za plnou cenu. To je z mého pohledu naprostá blbost. Jasně, pořád spadá do segmentu B, jenže ten v posledních letech pořádně narostl a konkrétně polo může úplně v pohodě plnit roli jediného auta do rodiny. Interiér je vpředu stejně široký jako v golfu minulé generace, přední i zadní sedáky jsou dokonce delší, za sebe se i s výškou 190 centimetrů posadím s rezervou před koleny a kufr o objemu 351 litrů pojme skoro totéž co golf osmé generace.
S konkrétním kouskem na fotkách jsem najel téměř čtyři tisíce kilometrů a z hlediska komfortu uvnitř mě štvala snad jen středová loketní opěrka bez výškového nastavení. Možná je to tak kvůli středovému airbagu, každopádně stejně to mají i Volkswagen Taigo či nová Škoda Fabia. Neohromí ani malý box pod loketkou, do nějž se vejde leda tak svazek klíčů a žvýkačky, ve schránce před spolujezdcem je ale dost místa i na věci, které nutně nepotřebujete. Odklápěcí zadní logo, kterým se otevírá kufr, taky není z uživatelského hlediska zrovna geniální nápad, ale aspoň se pod něj schovala parkovací kamera, která tak zůstává stále čistá.
Zkoušený kousek samozřejmě nebyl jen základ. Popravdě byl z opačné strany nabídky. Sportovněji střižená výbava R-Line představuje vrchol a z ceny silnějšího z nabízených přeplňovaných tříválců TSI, který je kombinován výhradně s převodovkou DSG, se vám možná protočí panenky. Ještě loni na podzim byste za nejsilnější R-Line dali 561.900 Kč, dnes už je to o čtyřicet tisíc více. S doplňkovou výbavou, kterou tradičně najdete v poslední kapitole, dnes auto jako na fotkách vyjde na 724.700 Kč. Za takové peníze byste koupili plně vybavenou Fabii Monte Carlo s patnáctistovkou a ještě nedávno byste byli na dohled passatu sedan ve výbavě Business.
Pravdou je, že litrový Volkswagen Polo za skoro tři čtvrtě milionu korun moc smysl nedává, na druhou stranu platí, že rozhodně nedostanete ošizené auto. Sedadla jsou široká a pohodlná, přístrojovka má na dotek příjemné měkčené plasty (slyšíš to, škodovko?), klimatizace s dotykovými ploškami je stejná jako ve Volkswagenu Tiguan a ovládání je jako z učebnice ergonomie. Oproti golfu tady vlastně nic nechybí, všechno je ale přehlednější a intuitivnější.
Zatímco za nové Matrix LED světlomety IQ.Light bych 25.800 Kč klidně dal, protože jsou i přes jednodušší techniku s osmi LED v každém modulu na poměry segmentu skvělé, navigaci Discover Pro s 9,2palcovým displejem za 32.700 Kč bych si odpustil. I pro Style a R-Line standardně dodávaný infotainment Ready2Discover s 8palcovou obrazovkou totiž podporuje bezdrátovou konektivitu a jak jsem si dříve vyzkoušel na druhém testovacím kousku, funguje bez problémů. Zabudovanou navigaci jsem v polu nepoužil, ale kdybyste si to s ní chtěli ještě rozmyslet, systém Ready2Discover vám umožní si ji později přikoupit. Discover Pro už ji má ve standardu.
Co se vnějšího vzhledu týče, osobně bych zůstal u klasiky. Ne že by mi na sportovněji střižené verzi R-Line něco vadilo, vždyť i sportovní podvozek má za příplatek, elegantní linie Style mi ale k polu pasuje o něco více. A klidně s fialovým lakem karoserie, s nímž dorazilo do testu ve stejné kombinaci motoru a převodovky o pár týdnů dříve než modrý R-Line. Osobně si myslím, že největším tahounem pohledů jsou stejně Matrix LED světlomety propojené diodovou linkou, které má Style ve standardu, přitom stejně jako R-Line vychází z verze Life. Style je navíc levnější – se silnějším motorem TSI a automatem stojí 572.900 Kč.
Pokračování 2 / 3
Sázka na jistotu
Obecně vzato je Volkswagen Polo o čtyři roky starší brácha nové Škody Fabia, nabídka pohonných jednotek se ale liší. Zatímco fabia kombinuje základní litrové TSI (70 kW) pouze s manuálem, u pola máte na výběr mezi manuálem a DSG. Silnější (zkoušené) litrové TSI fabia může mít s manuálem i automatem, ovšem polo pouze s automatem. Volkswagenu chybí silná patnáctistovka TSI (110 kW), ale nabídne i pohon na zemní plyn (1.0 TGI/66 kW) a u derivátu GTI máte dvoulitrový turbomotor s výkonem 152 kW (207 koní) koní. Páteří nabídky je ale samozřejmě přeplňovaný litr, byť spíše ve slabší specifikaci se 70 kW.
Vrcholný motor základní nabídky má v 5500 otáčkách za minutu výkon 81 kW a točivý moment 200 N.m je dostupný od dvou do třech tisíc otáček. Jde o nejdynamičtější verzi základní nabídky, stovka za 10,4 sekundy ale není něco, z čeho byste se posadili na zadek. V době příchodu současného pola na trh měl silnější litrový motor ještě o 4 kW více a v kombinaci s manuálem byl schopen dostat vás na stovku o téměř sekundu rychleji, dnes už ale 85kW motor 1.0 TSI najdete jenom v modelu Up! GTI.
S kultivovaností jsem u motoru 1.0 TSI v polu nikdy neměl problém. Když jsem před pár lety srovnával šestou generaci modelu s minulou fabií, měl německý hatchback navrch, dnes už se ale úrovně u vozů na platformě MQB A0 prakticky srovnaly. Tříválec s výkonem 81 kW je pro polo adekvátní pohon, má příjemnou charakteristiku a spotřebu, která se bez jakéhokoliv omezení běžně pohybuje kolem šesti litrů. A to včetně dálnice, kde se polo drží stejně jistě jako například golf nebo scala. Klidnější řidiči pojedou i za méně než pět litrů.
Automaticky automat
Je tady ovšem jedna věc, kterou považuji za spornou: automatická převodovka DSG s dvojicí suchých spojek. Zatímco při klidnější jízdě řadí měkce, téměř neznatelně a do její práce není nutné zasahovat, ve městě se setkáte s lenivější odezvou. Typicky při „kličkování“ v provozu, při rychlém napojování z vedlejší na hlavní silnici a podobně. Automat zkrátka nereaguje tak rychle, jak byste si možná představovali. Ono se mu to samozřejmě povede, navíc nevyžene motor do zbytečně vysokých otáček, pro jízdu ve městě mi však přišel lepší hybridní planetový automat e-CVT Toyoty Yaris Hybrid. Reaguje okamžitě, dovoluje plynulý zátah motoru a vy nemusíte na nic čekat. S ním je zase sporná dynamická jízda mimo město, každý systém má tedy svá pro a proti.
Lenost ve specifických situacích mi už loni vadila při prvním testu nové Škody Fabia. Tehdy jsem napsal, že silnější TSI s manuálem je z mého pohledu lepší volba, polo ale tuto kombinaci nenabízí. I to má ale své „trhliny“ v závislosti na tom, jak se na dnešní auta segmentu B díváte. Za poslední roky dost vyrostla, uvnitř mají dost místa a jsou pohodlná, takže se klidně může stát, že je kdekdo bude využívat více mimo město než v přeplněných ulicích. Na druhou stranu samozřejmě dává smysl i to, že si je někdo koupí vyloženě pro městský provoz.
K litrovému polu s automatem mi přece jenom více seděl mimoměstský provoz. I s o 15 mm sníženým sportovním podvozkem je pohodlný, kola na nerovnostech nemlátí, jen v zatáčkách je občas znát mírná nervozita od zadní nápravy. Navíc se sportovním podvozkem za 9400 Kč dostanete i volbu jízdního režimu a elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS. Nečekejte divočinu, rozhodně ale nemůžu říct, že by Polo R-Line bylo jenom malý vůz pro nudné přesuny z jednoho bodu do druhého. Hezky vede stopu, má přesné řízení a dobře dávkovatelné brzdy – stejně jako snad každý jiný současný Volkswagen je to zkrátka auto, které vás ničím nenaštve.
Ve vysokých rychlostech je polo stabilní, na dálnici není hlučné od podvozku a výrazně neobtěžuje ani aerodynamický svist kolem vnějších zpětných zrcátek. Golf je ale přece jenom ještě o něco lépe odhlučněný. Silnější litrové TSI je z mého pohledu ideál. Vždyť obstojně funguje i v mnohem větších modelech koncernu Volkswagen, stejně si ale myslím, že polo před modernizací a s výkonem 85 kW mělo ve vysokých rychlostech lepší švih. Dnes mi ve vysokých otáčkách připadá více „ploché“ a utlumené. Kdo by chtěl ještě lepší dynamiku, musí holt sáhnout rovnou po sportovní verzi GTI, která mimochodem v základu vyjde o necelé čtyři tisíce levněji než zkoušený R-Line s volitelnou výbavou.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Nebudeme si nic namlouvat: Volkswagen Polo s litrovým motorem a cenou téměř tři čtvrtě milionu korun moc velký smysl nedává. To bych si fakt raději koupil GTI se skoro dvakrát vyšším výkonem, které má také předpoklad déle si držet cenu. Vysoká cena je z velké části důsledek nedávného zdražování, než ale odsoudíte jen český Volkswagen, uvědomte si, že zdražují všichni. Toto téma je hezky zpracováno v aktuálním vydání Světa motorů a můžu ho vřele doporučit.
Mně osobně Volkswagen Polo více pasuje ve výbavě Style, s níž vychází levněji než sportovněji střižený R-Line a má ve standardu skvělé Matrix LED světlomety, které se u modelu jako takového objevily vůbec poprvé. Kdyby to bylo jenom na mně, zvolil bych zkoušený 81kW litr v kombinaci s manuální převodovkou, tuto možnost ale polo nenabízí. Automat je skvělý mimo město, ve městě však občas váhá a to vás může stát cenné okamžiky třeba na křižovatkách.
Jinak se jedná o další ukázku auta, které uživatele ničím vyloženě neomezuje. I R-Line se sportovním podvozkem je pohodlný, výborně odhlučněný a dlouhé přesuny s ním zvládnete stejně elegantně jako s golfem. Líbí se mi snadné a intuitivní ovládání základních funkcí, posaz za volantem, pohodlná sedadla a dostatek vnitřního prostoru, vadila mi snad jenom středová loketní opěrka bez výškového nastavení. Polo je malé, ale vlastně velké auto. A právem si zaslouží vaši pozornost.
Volkswagen Polo: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
371.900 Kč (1.0 MPI/59 kW Polo) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
601.900 Kč (1.0 TSI/81 kW DSG R-Line) |
Cena testovaného vozidla |
724.700 Kč (1.0 TSI/81 kW DSG R-Line) |
Technické údaje: Volkswagen Polo
Rok • stupeň výbavy
2021 • R-Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Vrtání • zdvih
74,5 mm • 76,4 mm
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
200 Nm při 2 000 až 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,4 s
Nejvyšší rychlost
195 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
351 l • 1 125 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 282 kg • 1 660 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,5 l/100 km
Rozměr pneumatik
215/45 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 053 × 1 751 × 1 429 mm
Základní výbava: Litá 16" kola Valencia, sedm airbagů včetně centrálního vpředu, automatická klimatizace Climatronic, čalounění sedadel Karoso Artvelours s R-Line logem, čalounění stropu v černé, dekor Grey Anodized Matte, infotainment Ready2Discover 8" barevný dotykový displej, třetí generace infotainmentu MIB 3 We Upgrade, šest reproduktorů, App-Connect Wireless bezdrátové propojení smartphone s infotaintmentem vozu (rádio, navigace), funkce Streaming & Internet, komfortně sportovní sedadla, LED osvětlení prostoru pro nohy, mlhové světlomety, Parkpilot senzory vpředu i vzadu, pedály z ušlechtilé oceli, příprava na We Connect a We Connect Plus, textilní koberečky vpředu a vzadu, Travel Assist vč. ACC, Lane Assist, Front Assist, funkce stop & go, variabilní zavazadlový prostor a další.
Volitelná výbava: Vyhřívání předních sedadel (7200 Kč), Keyless Advanced (8200 Kč), Boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené (4800 Kč), Digital Cockpit Pro (7400 Kč), Telefonní rozhraní s indukčním nabíjením (2700 Kč), Zpětná kamera (6100 Kč), Sportovní podvozek (8700 Kč), Světlomety IQ.LIGHT LED Matrix (25.800 Kč), Navigace Discover Pro 9,25“ (32.700 Kč), lakování Modrá Reef metalíza (11.800 Kč), litá 17" kola Bergamo (7400 Kč).