Volkswagen Phaeton prodělal náročné testy v arktických mrazech

Laponsko, nejsevernější část Švédska, si automobilka Volkswagen vybrala jako jednu z lokalit, ve které proběhlo komplexní testování luxusní limuzíny Phaeton.
Volkswagen Phaeton prodělal náročné testy v arktických mrazech
V blízkosti polárního kruhu, dva tisíce kilometrů od Wolfsburgu, se v arktických podmínkách ověřovaly vlastnosti pneumatického zavěšení kol a čtyřzónové klimatizační jednotky Climatronic. Klimatické podmínky byly opravdu náročné, což si ovšem – na pohled paradoxně – testovací tým pochvaloval, protože na zasněžených a zledovatělých tratích při teplotách mezi osmi až osmnácti stupni pod nulou (výjimkou však nebyly ani pětačtyřicetistupňové mrazy) šlo objektivně posoudit chování vozu a jeho komponentů.

Komfort i při dynamické jízdě

Jednou z technických lahůdek nového modelu Volkswagen Phaeton, který se na trhu objeví na podzim tohoto roku, je jeho pneumatické zavěšení kol. Konstruktéři luxusní limuzíny sáhli Klepněte pro větší obrázekpo tomto ne právě obvyklém způsobu odpružení kol, protože zaručuje výborné jízdní vlastnosti i vysoký cestovní komfort - tedy vlastnosti, které budou zájemci o vůz této kategorie oprávněně očekávat. Pneumatické zavěšení kol automaticky přizpůsobuje útlum okamžitému zatížení vozu. Díky tomu zůstává komfort jízdy konstantní bez ohledu na zatížení automobilu a měnící se celková hmotnost vozu se jen minimálně projevuje v jízdních vlastnostech.

Nový Phaeton má vpředu vyspělé čtyřprvkové zavěšení kol, vzadu pak nově konstruované zavěšení s lichoběžníkovými rameny. O odpérování se stará čtveřice vzduchových pružin spojených se zásobníkem tlakového vzduchu, tlumení je pak starostí dvouplášťových plynových tlumičů s možností rychlé změny tlumicí charakteristiky za pomoci elektronicky ovládaných ventilů.

Řídicí jednotka pneumatického zavěšení kol limuzíny Volkswagen Phaeton přijímá prostřednictvím kapacitní datové sběrnice CAN bus a celé řady čidel informace o aktuální jízdní situaci a bleskurychle jim přizpůsobuje vlastnosti pérování i tlumičů. Řídicí jednotka zavěšení dostává potřebná data nejenom ze čtyř senzorů (umístěných po dvou u přední a zadní nápravy), které neustále sledují výšku karoserie nad vozovkou a třech senzorů (dva u přední nápravy, jeden u zadní), sledujících zrychlení karoserie, ale také z modulu elektronického stabilizačního programu ESP, řídicí jednotky motoru nebo převodovky. Klepněte pro větší obrázekKomplexní vyhodnocování jízdních stavů a na základě toho bleskově se měnící charakteristiky odpružení a tlumení kol se projevují vysoce komfortní jízdou i na vozovkách s rychle se střídajícím povrchem.

Pneumatické zavěšení kol modelu Volkswagen Phaeton dokáže nejenom samočinně udržovat stálou světlou výšku vozu bez ohledu na zatížení vozu, ale umožňuje i její změnu. Vedle standardní výšky může řidič ovladačem umístěným za řadicí pákou nastavit o 25 mm zvýšenou polohu zavěšení, která se uplatní při jízdě nižšími rychlostmi po velmi špatných silnicích. Naopak při jízdě po kvalitních komunikacích se po překročení rychlosti 160 km/h zavěšení kol automaticky sníží o 15 mm, což přispívá k lepším jízdním vlastnostem a snižuje i spotřebu.

Kromě třech výšek zavěšení se ovladačem za řadicí pákou nastavuje i jedna ze čtyř charakteristik tlumení – vedle základní také komfortní, sportovní a vysoce sportovní.

Pneumatické zavěšení kol samozřejmě prodělalo náročné testování v nejtvrdších podmínkách na silnicích všech kategorií už dávno před odjezdem na testování do Švédska. Na sněhem a ledem pokrytých uklouzaných silnicích Laponska však mohli konstruktéři vozu opravdu detailně sladit vlastnosti všech komponentů podvozku nové limuzíny. Všechny zkoušky pak prokázaly, že Volkswagen Phaeton bude svými jízdními vlastnostmi patřit k absolutní špičce – tento vůz se perfektně ovládá, dokonale vede stopu za všech podmínek a zároveň poskytuje mimořádný cestovní komfort... přesně tak, jak si jeho tvůrci předsevzali v momentu, kdy před mnoha měsíci začali s vývojem.

Dokonalá pohoda pro každého pasažéra

Své kvality musela během náročného testování v Laponsku prokázat také nová čtyřzónová klimatizace Climatronic, která své označení dostala díky schopnosti individuálního nastavování zvolené teploty ve čtyřech různých částech interiéru. S novou klimatizační jednotkou si mohou svoji optimální teplotu nastavovat nejenom řidič a jeho spolujezdec na předním sedadle, ale také pasažéři sedící na levém a pravém sedadle vzadu. Další výhodou klimatizační jednotky Climatronic je nepřímé vedení ochlazovaného nebo ohřívaného vzduchu do zadaných zón prostřednictvím automaticky ovládaných ventilů, které zaručuje naprosto bezprůvanovou výměnu vzduchu.

Vzduch mířící do interiéru limuzíny Volkswagen Phaeton se nejprve čistí ve dvou Klepněte pro větší obrázekprachových filtrech s vložkami z aktivního uhlí. Pak se jeho proud dělí v primárním ventilátoru do dvou základních větví a poté je za pomoci pětadvaceti elektricky ovládaných klapek rozváděn na přesně určená místa interiéru.

Po spuštění systém nejprve v maximálně krátké době nastaví zvolenou teplotu v oblasti předních sedadel. Při tom proudí vzduch nejkratší možnou přímou cestou do interiéru. Pro jednotku Climatronic vyvinuli konstruktéři automobilky Volkswagen nový hliníkový výměník, který zaručuje vysokou účinnost celého systému o celkovém výkonu 8,25 kW. Jakmile je dosaženo požadované atmosféry, přechází systém do režimu bezprůvanové ventilace - tradiční výdechy vzduchu v palubní desce se v případě limuzíny Phaeton automaticky uzavírají a překrývá je obložení palubní desky z leštěného dřeva. Potom se už o dodávku vzduchu starají speciálně navržené ventilační pásy rozmístěné skrytě v celém interiéru, které eliminují riziko průvanu.

Asi nejdůležitějším prvkem celého klimatizačního systému je jeho multifunkční skříň s integrovanými distribučními boxy, které rozvádějí vzduch určené teploty do patřičných míst interiéru. V zájmu rychlého prohřátí vzduchu mířícího k zadním sedadlům jsou do distribučních boxů začleněny také speciální temperovací vložky. Teplotu vzduchu v jednotlivých zónách vozu kontroluje a v případě potřeby upravuje celkem sedm citlivých senzorů.

Velkou pozornost věnovali konstruktéři klimatizační jednotky také zabránění mlžení skel. Po spuštění systému je proto dostatek ohřívaného vzduchu vedený výdechy přímo k čelnímu sklu. To by však mělo nepříjemný dopad v podobě rychlého prohřátí vzduchu v oblasti hlav pasažérů. Vyspělý řídicí systém klimatizační jednotky Climatronic proto pouští vzduch přímo na čelní sklo pouze po nezbytně nutnou dobu, tak, aby nedocházelo k nadbytečnému prohřívání vzduchu u stropu vozu. Navíc je za pomoci infračerveného senzoru neustále sledována teplota čelního skla a v momentě, kdy hrozí riziko, že voda obsažená ve vzduchu v interiéru začne kondenzovat na čelním skle v podobě drobných kapiček rosy, začne klimatizační jednotka Climatronic snižovat vlhkost vzduchu proudícího do interiéru. To, spolu s vyspělým systémem automatické regulace úhlu proudění vzduchu odmrazujícího čelní sklo, garantuje, že čelní sklo limuzíny Phaeton se prakticky nikdy nezamlží a přitom pasažéři cestují vždy v maximálním komfortu a nejsou obtěžováni nepříjemným průvanem.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků