Volkswagen Phaeton: král je mrtev, ať žije král!

Největší a nejluxusnější vůz v historii značky Volkswagen, jenž sesadil Passata z trůnu, byl minulý týden představen v České republice. Ačkoli tento šlechtic nemá tak modrou krev jako konkurence od BMW, Audi či Jaguaru, bez okolků je připraven na tvrdou rivalitu, a to ve všech směrech.
Volkswagen Phaeton: král je mrtev, ať žije král!
Seznam kapitol
  1. Strategie koncernu, vzhled a interiér
  2. Podvozek, motory, výroba a ceny

Kam míří „lidové“ vozy?

Wolfsburgská automobilka zažívá hospodářský růst. Za vedení Ferninanda Piëcha udělala výrazný pokrok, díky němuž si mohla dovolit expanzi do luxusního segmentu trhu. Nyní je ve vedení Bernd Pischetsrieder, jehož dosazením na křeslo šéfa koncernu vyplavaly na povrch skutečnosti, které byly dříve bedlivě utajovány. Celý koncern VW by se měl pomyslně dělit na dvě větve – sportovní a klasickou. Zatímco značky Audi a Seat budou profilovány více do segmentu pro aktivní a sportovně založené zákazníky, Volkswagen se Škodou zůstanou věrni tradičním konzervativním hodnotám.

Výraz Phaeton vychází z řecké mytologie, stejnojmenná bájná postava byla synem Helia (boha slunce). V 19. století se pod stejným názvem rozuměly též luxusní kočáry, které nebyly řízeny kočím, nýbrž samotným majitelem. Už teď je tudíž nadevše jasné, jakým směrem se bude nová vlajková loď Volkswagenu ubírat. Světovou premiéru si vůz odbyl na jaře na ženevském autosalonu, kde vzbudil náležitý rozruch. Z původního konceptu, označovaného zkratkou D1, se vyklubal nový protivník pro BMW řady 7, Mercedes třídy S, Jaguar XJ a rovněž pro Audi A8, jež pochází ze stejné „stáje“.

Aristokrat se tradic nevzdává

Jak už je pro Volkswagen typické, design nepřináší žádná nová řešení ani revoluční tvůrčí invence, které by předznamenávaly vzhled vozů blízké budoucnosti, jako je tomu například u francouzského Renaultu nebo novátorské „sedmičky“ od BMW, pokud bychom chtěli zůstat u konkurence. Proto tvůrci ušetřili jeden čistý list papíru, inspirovali se totiž u toho, co se jim v historii nejvíce povedlo. A tím je Passat jakožto etalon střední třídy. Základní rysy siluety byly zachovány, rozdílnost se projevuje především v detailech a samozřejmě velikosti, tomu bych však nepředbíhal. Příď je výrazně zaoblená a skrývá v sobě mohutnou masku s monumentálními světlomety ala Passat, které jsou však svým protažením výrazně širší a vyšší.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Příď vozu připomíná Passata, záď svým řešením svítilen "konkurenci"
od Audi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Z profilu vidíme známé prvky: boční okna a sklon zádi, neviděli jsme
něco podobného i u Superbu?

Z profilu nám Phaeton připomíná Superb, a to hlavně podobným řešením dveří, oken a sklonu zádi. Vše je tu ale v úplně jiných rozměrech. Záď se nenápadně odvrací od sloupcovému řešení zadních svítilen (Passat, Superb) a stává se spíše variací na Audi A8, jež spadá do stejného konkurenčního prostředí. Celkově je vzhled vozu velice moderní, dokládají to hranatější linie a poněkud ostřejší rysy, které k současnému průmyslovému designu rozhodně patří. Phaeton však postrádá špetku nadčasovosti, se kterou si s radostí pohrává konkurence. S tím se ale musíme smířit, Volkswagen je v dnešní době zřejmě nejkonzervativnější značkou na automobilovém dvorku a nerada se pouští do různých designérských „úletů“, kterým holdují temperamentní Francouzi a Italové. Možná je to špatně.

Interiér, nebo obývací pokoj?

Ten se nese v duchu individualismu. K dotvoření co nejlepší vnitřní atmosféry, komfortu a kvality slouží materiály (kůže, dřevo), jejichž poměr a barvu si může zákazník zvolit dle vlastních představ. Nosným elementem interiéru je bezesporu středový panel a dominantně vyhlížející volant. Oba prvky jsou tak multifunkční, až to nahání strach. Množství tlačítek se nám zdá trošku předimenzované; 8 - 10 tlačítek na volantu je opravdu hodně. Veškeré elektronické systémy „promlouvají“ na řidiče prostřednictvím dotykového displeje (16:9), který obstarává jak ovládání telefonu, satelitní navigace, audio a TV systému, tak automatické klimatizace 4C-climatronic. Ta je svým konstrukčním řešením opravdu zajímavá, potřebné klima ve voze obstarává pro každého pasažéra zvlášť. Teplota je snímána přes sedm čidel a poté je prostřednictvím zhruba dvaceti malých otvorů rozváděna do celého vozu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přístrojová deska hýří luxusem. --- Zadní sedačky připomínají
v 4sedadlovém provedení spíše křesla v obývacím pokoji.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Phaeton nabízí vzhledem k rozvoru 2881 mm neskutečně mnoho
prostoru.

Za vnitřní prostor se Phaeton stydět jistě nemusí, při rozvoru 2881 mm je potřebné pohodlí manažerů zajištěno. Všechny sedačky jsou elektronicky nastavitelné v 10 – 12 parametrech. Zadní sedadla pak nabízejí buď dvě místa s nejvyšším možným komfortem, nebo třímístné sedadlo s omezenou nabídkou prostoru. Sedadla mohou mít dokonce i systém provětrávání, vyhřívání, chlazení či jemného masírování. Na vrcholu příplatkové výbavy stojí dále vyhřívaný volant, bezdotykové zamykání vozu přes čipovou kartu nebo zařízení udržující odstup od vpředu jedoucích vozidel. Vše záleží na potřebách zákazníka. O bezpečnost posádky se stará standardní výbava jako 8 airbagů, bezpečnostní pásy s dvojitým systémem navíjení a napínání, aktivní opěrky hlav. Potřebnou kompaktnost zajišťuje extrémně tuhá karoserie.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Strategie koncernu, vzhled a interiér
  2. Podvozek, motory, výroba a ceny
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků