Volkswagen to s Phaetonem nevzdává a po osmi letech produkce zkusí oživit jeho prodeje dalším faceliftem. Má šanci uspět?
„Býval dobrým autem, ale spáchal ten nejhorší hřích, protože se jako Volkswagen prodával s nelidovou cenovkou. Snažili se ho zabít, docílili ale jen jeho stažení z amerických dealerství. Obviněn ze zbytečnosti nyní projíždí čínskou krajinou. Nezmar, který loví nezmary. Lovec posledních naivních zákazníků - odpadlík.”
Omlouvám se za menší kulturní vložku (snad si ještě vzpomenete na onen americký seriál...), ale takto nějak by mohlo začínat propagační video s Volkswagenem Phaeton. Místo sexy pačesáče s argentinskými kořeny by se v něm ale z mlhavého oparu nad silnicí vynořila velká limuzína německého původu. Ta totiž nyní dostala další facelift a to i přesto, že na trhu nepříliš úspěšně válčí již osm let.
Nikdo od VW zatím nenašel sílu příběh Phaetonu jednou pro vždy ukončit, přitom tomu nahrávaji všechny epizody jeho života. Představen v roce 2002 se vrhl zejména do evropských a amerických dealerství. Z každé bitvy o zákazníka ale odešel zpráskaný jak pes, na obrovském americkém trhu se od roku 2003 do roku 2006 celkem prodalo pouhopouhých 3 354 aut a prodeje byly raději ukončeny. Proč něco podobného nenastalo v Evropě si lze jen těžko vysvětlit, ani zde Phaeton úspěchy neslaví.
Volkswagen možná doufá, že si vůz nyní získá přízeň čínských zákazníků, a tak na autosalonu v Pekingu představí jeho výrazně faceliftované provedení. My jen můžeme doufat, že to není obvyklý velký facelift v polovině životnosti vozu, pak bychom se na trápení Phaetonu museli dívat až do roku 2017...
Co je tedy nového? V prvé řadě se významně změnila příď vozu. Ta dostala zcela nová světla s bi-xenonovými jednotkami a LED pro denní svícení, novou masku chladiče s dlouhými chromovanými horizonálními pásy (dosud byly černé) a výrazně přepracovaný přední nárazník s chromovanými prvky a novými mlhovkami. V návaznosti na to se změnilo i tvarování kapoty motoru.
Vzadu je změn méně a k nepřehlédnutí jsou jen nová koncová světla a upravený nárazník. Při pohledu z boku můžeme žasnout nad novými 18" koly z lehkých slitin.
V interiéru už tolik změn nenajdeme, na první pohled praští do očí jen nový volant a přepracovaná přístrojová deska s velkým barevným displejem. Samozřejmě nesmí chybět ani nabídka nových materiálů zejména pro obložení palubní desky a výplní dveŕí.
Zbytek interiéru by oproti současnému stavu neměl být odlišný. Spolehnout se tak můžeme třeba na bohatě dimenzovaná přední sedadla s možností elektrického nastavení v osmnácti směrech nebo dvě varianty vnitřního uspořádání se čtyřmi nebo pěti sedadly. Nechybí ani čtyřzónová klimatizace a další sada nezbytností pro komfort posádky vpředu i vzadu. Spíše zajímavostí je doplnění nabídky o navigační systém RNS810 pracující s podklady z Google Maps.
Vůz bude dostupný se dvěma variantami rozvoru podvozku. V případě té kratší bude dlouhý 506 cm, ta delší mu přidá dalších 12 cm k dobru. V Číně jsou prodloužené verze čehokoli velmi oblíbené (najdeme tam např. „long” verze Audi A4 nebo A6, BMW 5, Mercedesu E, Volva S80 a dalších aut, která jsou u nás dostupná jen v kratším provedení) a dá se očekávat, že i Phaeton bude za velkou zdí prodáván hlavně ve své delší verzi.
Pod kapotou žádné zemětřesení nenastalo - k dispozici budou motory V6 FSI s 280 koňmi, V6 TDI s 240 koňmi, vrchol budou představovat další dvě benzinové jednotky V8 s 335 koňmi a W12 se 450 koníky. Zde tedy opravdu žádné velké změny. Převodovky budou k dispozici zřejmě vesměs, pokud ne výlučně automatické.
Volkswagen dále zveřejnil už jen dynamické parametry verze V6 TDI - vůz s tímto motorem zrychlí na stovku za 8,6 sekundy a dosáhne „maximálky” 237 km/h. Kombinovaná spotřeba má činit 8,5 litru nafty na sto kilometrů. VW pochopitelně očekává, že o tento model bude v Evropě největší zájem, za slovo „největši” ale zřejmě můžeme s klidným svědomím dosadit slůvko „nenulový”.
Inovovaný Phaeton se do prodejů dostane v srpnu jako vůz modelového roku 2011. Další technické detaily a nové ceny budou zveřejněny později.
Volkswagen Phaeton 2011