Volkswagen Passat: vše, co jste chtěli vědět

Volkswagen Passat: vše, co jste chtěli vědět

Kapitoly článku:


Dvouspojková převodovka DSG

Oba turbodiesely 2.0 TDI jsou standardně propojeny s manuálními šestistupňovými převodovkami. Na přání si zákazníci mohou objednat také inovativní dvouspojkovou převodovku DSG, která vyniká extrémně rychlým řazením svých šesti rychlostních stupňů. Převodovka DSG může pracovat buď v plně automatickém režimu nebo může jednotlivé rychlostní stupně řadit řidič sekvenčním způsobem. Převodovka DSG bude k dispozici také pro model Passat s nejvýkonnějším zážehovým motorem 3.2 V6.

Šestistupňová převodovka Tiptronic

Zážehové motory o výkonech 85 kW, 110 kW a 147 kW mohou být na přání kombinovány se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. Jinak jsou všechny modely o výkonu 115 k a vyšším vybavovány manuálními šestistupňovými převodovkami, ostatní verze mají standardně manuální pětistupňové převodovky.

Zavěšení kol

Nový Passat dokládá, jak lze u modelů střední třídy s pohonem předních nebo všech čtyř kol skloubit požadavky na vysoký jízdní komfort a špičkové jízdní vlastnosti. Vzadu má Passat zcela novou čtyřprvkovou nápravu, která je přes pomocný rám uchycena k nosné struktuře vozu a zároveň je tak od ní dokonale akusticky izolována. Vpředu jsou propracované kombinované vzpěry McPherson s mnoha prvky z lehlého hliníku, které výrazně snižují hmotnost celého zavěšení. Také vpředu je lehký pomocný rám, který je díky využití vysoce pevných a zároveň lehkých materiálů asi o 4,5 kg lehčí než kdyby byl rám vyroben z konvenčních ocelí. Kovaná hliníková ramena předního zavěšení snižují hmotnost v porovnání s lisovanými ocelovými rameny o dalších 4,2 kg.

Konstruktéři závěsů kol nového Passatu se snažili docílit co nejmenšího podílu tzv. neodpružených hmot, a proto hliník dostal zelenou i při tvorbě hlavních ložiskových pouzder kol, což přineslo úsporu hmotnosti asi 3,2 kg. Speciální konstrukce stabilizátoru ušetřila dalších 1,4 kg. V součtu je přední náprava nového Passatu asi o 13,3 kg lehčí, než kdyby konstruktéři využívali konvenční materiály a konstrukční postupy.

Zcela nově konstruované zadní čtyřprvkové závěsy umožňují precizní oddělení příčných a podélných sil, což dovoluje i naprosto přesné nastavení kinematických vlastností zavěšení v reálném provozu pod měnícím se zatížením. Díky tomu je jízda s novým Passatem mimořádně dynamická a bezpečná a přitom i patřičně komfortní.

Významným prvkem, který propůjčuje zadní nápravě špičkové vlastnosti, je lehký pomocný rám, vyrobený z tenkostěnných profilů z vysoce pevných ocelí. Pomocný rám, uchycený k nosné struktuře vozu pomocí čtyř velkoobjemových pružných pouzder z kombinace guma/kov, efektivně izoluje interiér vozu od přenášených vibrací a hluku. Díky možnosti přesného naladění vlastností velkoobjemových pružných pouzder v různých směrech nabízí Passat cestovní komfort, který je obvyklý jen u luxusních vozů vyšších tříd.

Řízení

Přesné elektromechanické řízení, poprvé použité ve voze této kategorie, garantuje vysokou agilitu, pohodlí a nejvyšší bezpečnostní standardy. Podobný typ řízení se již dříve osvědčil v modelech Touran, Golf a Golf Plus. Moderní řízení dává řidiči dokonalou odezvu, díky které má řidič vždy příjemný pocit bezprostředního kontaktu s vozem a vozovkou. Kromě mnoha předností pokud jde o přesné ovládání a precizní vedení stopy má sofistikované elektromechanické řízení výhodu i v menší energetické náročnosti, která se odráží na lepší hospodárnosti jízdy: V porovnání s konvenčními systémy dokáže elektromechanické řízení snížit spotřebu paliva asi o 0,2 l na každých 100 km jízdy.

Další z řady předností elektromechanického řízení je schopnost dynamické směrové stabilizace: Pokud vůz jede delší dobu v silném bočním větru nebo příčný sklon vozovky nutí řidiče neustále volantem korigovat přímý směr jízdy, nastaví si řízení novou „nulovou“ polohu, což řidiči usnadní a zpříjemní ovládání.

Na přání mohou zákazníci zvolit o 15 mm nižší sportovní zavěšení (verze Passat Sportline mají snížené sportovní zavěšení standardně), nebo naopak mohou získat podvozek pro špatné cesty, jehož světlá výška je o 20 mm vyšší.

Výčet podvozkových technologií završuje stabilizační systém ESP a systém stabilizace přívěsu, který dostávají všechny modely vybavené tažným zařízením. Zařízení pro stabilizaci přívěsu ve spolupráci s citlivými čidly zařízení ESP neustále sleduje vzájemné pohyby tažného vozu a přívěsu a pokud zaregistruje nebezpečné rozkývání, okamžitě vyvolá cílený zásah do činnosti motoru a brzd a stabilizuje tak jízdu.

Brzdy

Novinkou v segmentu vozů této třídy je také univerzální použití šestnáctipalcového brzdového systému. I základní modely s motory o výkonu 75 kW mají tedy stejně účinný brzdový systém jako modely o výkonu
147 kW! Brzdové kotouče dostaly velmi efektivní systém osušování – při jízdě v hustém dešti se totiž na kotoučích vytváří tenký film vody, který potom při náhlém použití brzd zpomaluje nástup jejich plného účinku. Proto zařízení pro vysoušení brzd zhruba v pětiminutových intervalech lehounce přitiskne brzdové destičky ke kotoučům, které se tímto způsobem zbaví vody a osuší a mohou tedy v případě potřeby okamžitě maximálně efektivně zpomalovat vůz. Okamžik vysoušení řidič vůbec nepostřehne.

Kola a pneumatiky

Standardem pro modely Passat jsou šestnáctipalcová kola a s pneumatikami rozměru 205/55 R16. Zákazníci však mohou vybírat z dalších deseti litých ráfků o rozměrech 16", 17" a 18".

Interiér

Svěží, vzdušný, vysoce kvalitní, propracovaný do posledního detailu… a především prostorný – to je interiér nového Passatu. Při jeho vývoji se návrháři soustředili na dokonalou ergonomii, která zpříjemňuje každodenní používání vozu. Maximální váhu měly samozřejmě i otázky bezpečnosti.

Jasně strukturovaná přístrojová deska je přehledně uspořádaná, modré podsvětlení přístrojů a jejich chromované rámečky dodávají interiéru hi-tech image. V mnoha detailech se přístrojová deska Passatu podobá přístrojové desce luxusní limuzíny Phaeton.

Dobrým příkladem smyslu návrhářů automobilky Volkswagen pro detail, styl a funkčnost je provedení spínací skříňky a klíčku. Nedá se však hovořit o klíčku v jeho tradiční podobě – řidič používá transponder, který se tvarem podobá hlavici běžného klíčku. Do transponderu jsou integrována obvyklá tlačítka dálkového ovládání centrálního zamykání. Po odjištění a otevření dveří a usednutí do vozu zasune řidič celý transponder do elektronické spínací skříňky vpravo vedle volantu. Zatlačením na nepatrně vyčnívající část transponderu se potom spouští motor, dalším zatlačením se motor zastavuje.

Všechny spínače jsou kolem řidiče rozmístěny podle tzv. intuitivního konceptu – řidič je tedy najde vždy spolehlivě tam, kde je podvědomě očekává. Před řadicí pákou jsou dole na středovém panelu umístěny ovladače ventilační soustavy a klimatizace, ve střední části jsou ovladače audiosystému a navigace rozložené kolem dominantního informačního displeje. Zcela nahoře, v místě, kde je v pohodlném dosahu jak řidiče, tak i spolujezdce, je umístěné důležité tlačítko výstražného osvětlení.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Doporučujeme

Články odjinud