Volkswagen Passat: vše, co jste chtěli vědět

Volkswagen Passat: vše, co jste chtěli vědět

Kapitoly článku:


Volkswagen Passat, který se poprvé objevil na automobilovém trhu v roce 1973, patří mezi nejprodávanější vozy světa. Jeho originální design se generaci od generace vyvíjel, každý nový model odrážel postup ve vývoji vnímání vozu této kategorie. Passat páté generace dotáhl k dokonalosti jednoduchý a zároveň působivý styling. Nyní nastupující Passat šesté generace přidává zřetelnou dávku emocí, výkonné suverenity, sportovního ducha, dynamičnosti. Nový Passat se posouvá blíž ke kategorii velmi výkonných prestižních limuzín a svědčí o tom nejenom jeho technické parametry, ale i použité vysoce vyspělé technologie.

Nové emoce do vnímání značky

Novou tvář Passatu šesté generace definuje osobitě řešená maska chladiče dokonale kombinovaná s výraznými světlomety, kapotou a nárazníky. Nový Passat se profiluje jako vitální a silný vůz, na jeho designu lze najít řadu stylistických prvků inspirovaných oceňovanými designerskými studiemi Concept R a Concept C.

Přes celou příď vozu – od dolního konce nárazníků přes kapotu motoru až do A-sloupků karoserie se táhne osobitý V-profil. který se stává spolu s nově řešenou maskou chladiče charakteristickým rozpoznávacím znamením vozu. Stylistické vyznění předních partií umocňují chromované dekorativní prvky.

Velmi působivý je také „pohled“ hlavních světlometů. Reflektory tlumených i dálkových světel jsou samostatné, jsou však umístěny ve společném lichoběžníkovém tělese světlometu a kryty čirým sklem, která nechává vyniknout jejich technickému uspořádání. Směrová světla ve tvaru štíhlých proužků jsou integrována do nárazníků. K dokonalé zřetelnosti signálů směrových světel přispívá druhá dvojice směrových světel v krytech vnějších zpětných zrcátek.

Dynamická silueta

Boční silueta nového Passatu a především grafika jeho bočních oken představuje vzrušující směs vitality a tajené energie. Zřetelné designerské křivky, určující optické vyznění boků, se plynule táhnou od přídě vozu přes podběhy kol a B-sloupky karoserie až k samé zádi. Pocit dynamiky a rychlosti zvyšuje směrem dozadu klesající křivka střechy, kterou korunuje efektně tvarovaný C-sloupek karoserie, vizuálně doslova tlačící vůz dynamicky dopředu.

Zadní část

Zadní partie nového Passatu jsou charakteristické koncovými světly, jejichž tvar sleduje provedení hlavních světlometů. Koncová světla jsou tvořena LED-diodami, které vynikají mimořádně krátkou reakční dobou. Design koncových světel nového Passatu přebírá řadu efektních prvků, se kterými vyjíždějí i prestižní limuzíny nejvyšší třídy Phaeton.

Postup do vyšších dimenzí

Vnější design nového Passatu hovoří sám za sebe: Vše je stoprocentně nové a stoprocentně odlišné. Nový Passat je dlouhý 4,77 m, je tedy o 62 mm delší než předchozí model. Šířka vzrostla o 74 mm na 1,82 m a výška o 10 mm na 1,47 m. Rozvor činí 2,71 m, zavazadlový prostor má maximální objem
565 litrů, tedy o 90 litrů více než u předchůdce (pro Českou republiku 485 l, vzhledem k sériově dodávanému plnohodnotnému rezervnímu kolu). Tyto statistické údaje jasně vypovídají o tom, jak nový Passat atakuje hranice mezi vozy střední třídy, vyšší střední třídy a vyšší třídy.

Velikost jde přitom ruku v ruce s kvalitou: Statická torzní tuhost karoserie nového modelu činí 32 400 Nm/o, což je o 57 procent než u předešlého modelu, který byl a stále je vnímán jako příkladně pevný vůz. Konstruktérům nastupujícího Passatu se však díky využití nejmodernějších výpočetních metod a vysoce pevných materiálů podařilo udržet hmotnost nového modelu na stejné úrovni, jako u dosavadní verze: Samotná karoserie nováčka není těžší než u jeho předchůdce! Provozní hmotnost Passatu se zážehovým motorem o výkonu 85 kW/115 k činí jen 1 348 kg.

Na nízké hmotnosti a zároveň ukázkové pevnosti karoserie nového Passatu mají velkou zásluhu prvky vyrobené ze zpevňovaných ocelí, ze kterých je zhotoveno 74 procent skeletu nového Passatu. Konstruktéři v souladu s výpočetními metodami, zjišťujícímí uzly nejvyššího namáhání karoserie, využívali jakostních ocelí čtyř stupňů pevnosti, takže výsledkem je pevnostně i hmotnostně dokonale optimalizovaná karoserie.

Díky využití jakostních tepelně zušlechťovaných ocelí v nejnamáhanějších místech skeletu se na hmotnosti karoserie nového Passatu podařilo ušetřit asi 20 kg v porovnání se situací, kdy by se pro dosažení stejné pevnosti používaly konvenční za studena zpevňované oceli.

Optimalizované svařování

Karoserie nového Passatu je svařovaná za pomoci nejmodernějších metod, včetně laserového svařování. V zájmu maximální strukturální pevnosti se v zónách nejvyššího namáhání svařuje jak laserem, tak tradičními bodovými svary. Kromě toho se při výrobě Passatu používá i moderních vysoce progresivních metod spojování materiálů, mezi které patří především lepení.

Promyšlené využívání nejmodernějších spojovacích metod se pozitivně projevilo ve výsledných vlastnostech celé karoserie: Přesto, že karoserie nového Passatu je větší a má lepší ochranné vlastnosti při havárii, použili konstruktéři o 34 procent více prvků z lehkých materiálů než u předchozího modelu.

Vylepšená aerodynamika

Nižší hmotnost vozu se odráží v nižší spotřebě a lepších dynamických parametrech. Proto tvůrci nového Passatu věnovali patřičnou pozornost i aerodynamice. Pečlivě se ladily nejenom všechny karosářské detaily, ale také problémy spojené s přívodem vzduchu k motoru a brzdám atd. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu základního modelu činí díky tomu jen
cW = 0,28.

Žádné vibrace

U vozu, jakým je Passat, se nepřipouštějí žádné rušivé zvuky. Díky pečlivému ladění aerodynamiky neobtěžuje posádku ani ve vysokých rychlostech svist vzduchu obtékajícího karoserii, pečlivé řešení všech konstrukčních detailů karoserie a její vnitřní výbavy zase eliminuje jakékoli vrzání, skřípot, klepání atd.

Na rozdíl od svého předchůdce má nový Passat napříč uložené motory. Konstruktéři přistoupili k tomuto řešení proto, že jim umožňuje ještě účinněji snižovat míru vibrací přenášených od vozovky do interiéru přes závěsy kol a uložení motoru. Motor Passatu je pružně uložený ve třech bodech, které téměř dokonale vibračně izolují karoserii od agregátu. Podobně se na snížení vibrací a hlučnosti projevilo i víceprvkové zavěšení zadních kol, jehož komponenty jsou uchyceny k zadnímu pomocnému rámu.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud