Volkswagen Passat Syncro (1984): první sériový VW s pohonem všech kol

Přesně před 30 lety vstoupil do prodejů vůbec první osobní Volkswagen s pohonem všech kol. Vycházel z techniky odzkoušené u Audi.
Seznam kapitol
  1. První čtyřkolka Volkswagen, Specifika „nové“ koncepce
  2. Passat Syncro zvenčí, Technické údaje

První čtyřkolka Volkswagen

Abychom byli úplně přesní, vůbec prvním Volkswagen s pohonem všech kol byl už model Iltis z konce sedmdesátých let, ovšem tehdy šlo o ryze terénní automobil s klasickou rozdělovací převodovkou a primárně armádním určením. Volkswagen Passat Syncro (B2) se ale stal začátkem dodnes trvající tradice volkswagenů s pohonem všech kol, ovšem na místo dnes obvyklé spojky Haldex měl klasické diferenciály s uzávěrkami…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen Passat Syncro se stal prvním vozem značky s pohonem všech kol

V rámci koncernu ale tuto tradici zahájilo už kupé Audi Quattro v roce 1980, přičemž v polovině osmdesátých let, tedy v době nástupu Passatu Syncro, náhonem na všechna kola disponovaly již všechny typové řady Audi od kompaktního Audi 80 po velký sedan Audi 200. Tento systém, původně adaptovaný ze soustavy předního pohonu s motorem podélně před nápravou, se osvědčil v automobilových soutěžích a poskytl konstruktérům VW Group dostatek podkladů pro jeho spolehlivé zavedení do velkosériové produkce.

Volkswagen Passat oslavil své 40. narozeniny

Volkswagen Passat oslavil své 40. narozeniny

Na frankfurtském autosalonu byla v roce 1983 představena studie Volkswagen Passat Variant Tetra, jež o rok později vstoupila do výroby pod označením Passat Variant Syncro. Novinka vycházela ze sériového kombi Passat (B2), ale vynikala celou řadou specifických rysů v čele s trvalým pohonem kol obou náprav. Wolfsburgský vůz mohl celkem snadno adoptovat systém Audi Quattro díky motoru uloženému podélně před přední nápravou.

Specifika „nové“ koncepce

Zatímco přední náprava byla u modelu Passat Syncro bez výraznějších změn převzata ze standardních verzí, zadní náprava byla zcela nová a nepodobala se ani Passatu, ani Audi Quattro. Jednoduchá kliková konstrukce byla nahrazena nově navrženými úhlovými kyvadlovými závěsy. Rozvidlená ramena byla spolu s rozvodovkou uložena v pomocném rámu přišroubovaném ke karoserii.

Audi Quattro: legenda slaví třicet let

Audi Quattro: legenda slaví třicet let

V souvislosti s tím se změnilo umístění palivové nádrže, rezervní kolo našlo své místo za podběhem levého zadního kola a v podlaze vzniknul větší tunel pro uložení spojovacího hřídele. Na pětistupňovou, manuálně řazenou převodovku navazoval mezinápravový diferenciál, jehož klec byla spojena s dutým hnaným hřídelem převodovky. Tím procházel krátký hřídel náhonu předních kol, přičemž druhé planetové kolo bylo propojeno se stálým převodem zadní nápravy kloubovým hřídelem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová zadní náprava Passatu Syncro a schéma jeho trvalého pohonu všech kol s uzávěrami mezinápravového a zadního diferenciálu

Mezinápravový diferenciál a diferenciál zadní nápravy měly podtlakově ovládané uzávěry s aktivací táhlem na středové konzole, přičemž jejich uzavření signalizovaly kontrolky na panýlku v těsném sousedství tohoto táhla. Passat Variant Syncro byl standardně opatřen výkonnější brzdovou soustavou s kotouči (vpředu s vnitřním chlazením a průměrem 256 mm) a posilovým hřebenovým řízením.

Podívejme se teď ale na to, čím se verze Syncro od standardního Passatu lišila už na první pohled.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První čtyřkolka Volkswagen, Specifika „nové“ koncepce
  2. Passat Syncro zvenčí, Technické údaje

bazar

VW Tiguan 2
Rok výroby: 2008
Stav: 183 253 km
Cena: 260 000 Kč
VW Multivan 2,5
Rok výroby: 2003
Stav: 179 735 km
Cena: 276 000 Kč
VW Bora 1,9
Rok výroby: 2000
Stav: 229 083 km
Cena: 65 000 Kč
VW Golf 1,4
Rok výroby: 2000
Stav: 195 858 km
Cena: 51 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2006
Stav: 204 828 km
Cena: 140 000 Kč
VW Golf 2
Rok výroby: 2016
Stav: 16 507 km
Cena: 520 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků