Volkswagen nejlepším loňským importérem?

Řeč čísel je i přes svoji zdánlivou banálnost složitá a lze si s ní náležitě pohrát. Kdo byl loni vlastně nejlepším dovozcem?
Volkswagen nejlepším loňským importérem?

Na sklonku minulého týdne k nám do redakce dorazila zpráva, že společnost Import Volkswagen Group (IVG) se stala největší importní skupinou do ČR. Registrace osobních a užitkových vozů značek Volkswagen, Audi a Seat totiž vzrostly v uplynulém roce na českém trhu na 21 746 (meziročně plus 12 %). Tento počet tak stačil k celkovému prvenství v dovozech nových vozů, když druhý koncern PSA (Citroën-Peugeot) dosáhl na 20 308 registrací a třetí místo zůstalo na Ford s 18 928 registracemi. Další pozice pak náleží koncernu Hyundai, zahrnujícím i značku Kia, a General Motors s celou plejádou světových značek.

Všímavější čtenáře jistě zarazí, že se na prvním místě objevuje Volkswagen, když jsme v nedávném článku o českém importu vozů Ford, který si můžete přečíst na tomto místě, informovali o obdobném úspěchu právě americké značky. 

Bohužel to jen potvrzuje, že statistiky mohou být zavádějící a znova potvrzují známou pravdu, že i ve zdánlivě dokonalé otázce čísel záleží jen na úhlu pohledu.

Při porovnání prodejních úspěchů evropského Fordu a Volkswagen Group na českém trhu vyniká, že čím širší statistika je, tím méně vypovídá o oblibě jednotlivých automobilových značek. Rozdíl v obou statistikách je pochopitelně dán tím, že v této Volkswagen kupí na jednu řadu svých značek, zatímco Ford pouze dvě.

Fakticky je problém ještě složitější. Zatímco téměř všechny značky koncernu Volkswagen do Česka dováží jediná firma, IVG, která tak celkové číslo může pokládat za svůj výsledek, česká pobočka Ford Motor Company (FMC) dováží pouze Ford, jiné značky koncernu mají jiné dovozce, a tak je slučování statistik podle světových koncernů není úplně korektní.

Podobné je to u druhého místa PSA, které je sice koncernem, i v České republice obě značky spolupracují na společných akcích, ale jinak mají Peugeot i Citroën své vlastní dovozce, svá vlastní marketingová a PR oddělení atd. Podobně je na tom Hyundai a Kia, naopak české zastoupení GM se stará o většinu svých značek. Možných pohledů na věc je zkrátka nespočet a v posuzování jakýchkoli statistik je obezřetnost vždy na místě.

Za nejrelevantnější a nejčistší pohled na věc tak stále považujeme prodeje jednotlivých značek v oblasti osobních automobilů (lehké užitkové ponechme stranou), který má na prvních deseti místech za loňský rok následující podobu.

Pořadí Značka   Ks Podíl





1 Škoda
44530 31.00 %
2 Ford
10897 7.59 %
3 Renault
9189 6.40 %
4 Volkswagen
8956 6.23 %
5 Hyundai
7377 5.14 %
6 Peugeot
7111 4.95 %
7 Citroën
6817 4.75 %
8 Toyota
5528 3.85 %
9 Kia
5479 3.81 %
10 Opel
4030 2.81 %

Na postu nejpordávanějších značek osobních automobilů došlo vloni v porovnání s rokem 2007 ke změně pouze na pozicích 5. a 6., díky které se do první pětice nejoblíbenějších značek na českém trhu propracoval Hyundai na úkor Peugeotu. Bramborová příčka zůstala Volkswagenu (i přesto, že tržní podíl navýšil z 5,31 na 6,23 %), bronzovou medaili si opět odnesl Renault (tržní podíl zvýšil o takřka 0,8 na 6,40 %), druhý skončil Ford (z podílu 6,39 v roce 2007 vykřesal vloni plných 7,59%) a na špici zůstává neochvějně Škodovka, a to i přesto, že její podíl na registraci nových osobních vozů meziročně klesl o více než 6 % na celkových 31,00 %.

Pro úplnost našeho srovnání doplňme značky Volvo (součást světové FMC, i díky loňskému podílu na trhu 0,55 % si s 791 vozy udržela 23. místo), Audi (součást VW Group, i přes citelný nárůst tržního podílu na 1,52 % a tedy 2 1818 vozů zůstala na 18. místě) a Seat (součást VW Group, i přes nárůst tržního podílu na výsledných 1,61 % a tedy 2 312 vozů padl i přes novou Ibizu s prodeji z 15. na 17. místo).

I z této změti dat ale lze vykřesat hned několik „absolutních vítězů“: Ford byl vloni třeba neoddiskutovatelně s přehledem nejúspěšnější značkou na našem trhu, protože prodal celkem 17 380 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, což znamená meziroční nárůst o plných 18 %. A pokračovat bychom mohli podrobnými rozbory jednotlivých tříd, přesto zvolíme absolutního vítěze všech absloutních vítězů: je jím Hummer, jenž vloni meziročně více než zdvojnásobil své prodeje! Na českém trhu totiž zaregistorval 9 vozů oproti čtyřem v roce 2007. A pak věřte statistikám...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků