Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Světelné zdroje se v budoucnu jednoznačně rozšíří. Jak na poli svého působení a asistence, tak i umístění. Volkswagen nám ukázal, co ve svých laboratořích plánují.

Jak jednoduché je vytvořit "wow efekt". Uprostřed automobilky ve Wolfsburgu vstupuji do tmavé místnosti. Stěží vidím tři Touaregy a několik obrazovek. V tom následuje typické cvaknutí. Jako když rozsvítíte velký baseballový stadion. Najednou zjišťuji, že v žádné místnosti nejsem. Je to černě vymalovaný tunel dlouhý 100 metrů a široký 15 metrů.

V roce 2014 jej Volkswagen otevřel pro testy svých světlometů. Tady se hraje se světlem a hlavní světlomety jsou jen malým zlomkem toho, co se v budoucích letech v oblasti automobilového osvětlení chystá. Ať už z prostého automobilového pokroku ve smyslu "prostě už můžeme", ale i pro budoucí komunikaci autonomních vozidel s kolemjdoucími.

Nechtěl bych se dožít toho, kdy se jednotlivé automobily budou lišit předevší fontem na obrazovkách kolem dokola, ale světlo bude hrát daleko větší roli než doposud. Jak ukazuje následujících pět technologií.

Až budou Full HD nejen televize...

Zůstaňme nejdříve ve zmíněném světelném tunelu. Volkswagen zde ve spolupráci s dodavateli světelné techniky v čele s Hellou, která má svůj závod i v Mohelnici, zkouší rozptyl, dosvit a vykrývání světlometů především v dálkovém režimu. A nebo si tu ze světlometů můžete promítnout film...

To je možné díky technologii HD, která pracuje se 60 tisíci pixely. Dnešní nejvýkonnější LED přitom umí jen asi 80 pixelů. Diody zde svítí přes LCD displej a rozdělení jednotlivých bodů je již tak precizní, že si z toho lidské oko dokáže poskládat obrázek. Zmíněný černobílý film byl spíše pro pobavení, ale jak jsem vyzkoušel i na běžné silnici, svou funkci HD LED mají velmi užitečnou i pro řidiče. 

Studie ukázala, že moderní LED světla mohou být nebezpečná. Svítí až moc

Studie ukázala, že moderní LED světla mohou být nebezpečná. Svítí až moc

Dokážou promítat dvě čáry před vozidlo, jak je hezky vidět i na přiloženém videu z testovací jízdy. Když jste unaveni nebo konkrétní auto tak dobře neznáte, pomohou vám v úzkých jízdních pruzích odhadnout předpokládanou jízdní dráhu vozu. Pruhy se natáčí i s volantem a jejich šířku lze seřídit i podle toho, jako moc si věříte. Promítat ale mohou třeba i úvodní animaci, jakýsi pozdrav po nastartování.

Krom toho LED světlomety s rozlišením HD dovedou ještě přesněji vykrývat protijedoucí a před vámi jedoucí vozy. Tak jako to umí dnešní Matrix, ovšem precizněji. Právě LED Matrix jsou vrcholem dnešní techniky v sériových vozech. Pozor, například Audi ve svých cenících označuje své LED v největších modelech za HD, jde ale především o marketing, protože takovým rozlišením nedisponují. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud jde o lasery, které najdete třeba v BMW i8 nebo Audi R8. Ty mají vyšší výkon a dosvit, ovšem i své nevýhody. Laser je tepelně náročný, drahý na výrobu, představuje bezpečnostní riziko a především má relativně úzký pruh osvitu. Musí tak stejně být kombinován s LED prvky, které pak z konstrukčního hlediska nedokážou mít takový výkon jako bez laseru.

Hučení při zmíněné testovací jízdě mi ovšem připomíná, že ani HD není ještě úplně za rohem. Náročné jsou tyto světlomety především na výpočetní výkon, proto zavazadelník prototypu Touaregu vyplňují počítače. Podle zástupce automobilky tak tuto technologii u sériových vozů očekávejme nejdříve za tři roky.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4Motion (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 25 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků