Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Světelné zdroje se v budoucnu jednoznačně rozšíří. Jak na poli svého působení a asistence, tak i umístění. Volkswagen nám ukázal, co ve svých laboratořích plánují.

Jak jednoduché je vytvořit "wow efekt". Uprostřed automobilky ve Wolfsburgu vstupuji do tmavé místnosti. Stěží vidím tři Touaregy a několik obrazovek. V tom následuje typické cvaknutí. Jako když rozsvítíte velký baseballový stadion. Najednou zjišťuji, že v žádné místnosti nejsem. Je to černě vymalovaný tunel dlouhý 100 metrů a široký 15 metrů.

V roce 2014 jej Volkswagen otevřel pro testy svých světlometů. Tady se hraje se světlem a hlavní světlomety jsou jen malým zlomkem toho, co se v budoucích letech v oblasti automobilového osvětlení chystá. Ať už z prostého automobilového pokroku ve smyslu "prostě už můžeme", ale i pro budoucí komunikaci autonomních vozidel s kolemjdoucími.

Nechtěl bych se dožít toho, kdy se jednotlivé automobily budou lišit předevší fontem na obrazovkách kolem dokola, ale světlo bude hrát daleko větší roli než doposud. Jak ukazuje následujících pět technologií.

Až budou Full HD nejen televize...

Zůstaňme nejdříve ve zmíněném světelném tunelu. Volkswagen zde ve spolupráci s dodavateli světelné techniky v čele s Hellou, která má svůj závod i v Mohelnici, zkouší rozptyl, dosvit a vykrývání světlometů především v dálkovém režimu. A nebo si tu ze světlometů můžete promítnout film...

To je možné díky technologii HD, která pracuje se 60 tisíci pixely. Dnešní nejvýkonnější LED přitom umí jen asi 80 pixelů. Diody zde svítí přes LCD displej a rozdělení jednotlivých bodů je již tak precizní, že si z toho lidské oko dokáže poskládat obrázek. Zmíněný černobílý film byl spíše pro pobavení, ale jak jsem vyzkoušel i na běžné silnici, svou funkci HD LED mají velmi užitečnou i pro řidiče. 

Studie ukázala, že moderní LED světla mohou být nebezpečná. Svítí až moc

Studie ukázala, že moderní LED světla mohou být nebezpečná. Svítí až moc

Dokážou promítat dvě čáry před vozidlo, jak je hezky vidět i na přiloženém videu z testovací jízdy. Když jste unaveni nebo konkrétní auto tak dobře neznáte, pomohou vám v úzkých jízdních pruzích odhadnout předpokládanou jízdní dráhu vozu. Pruhy se natáčí i s volantem a jejich šířku lze seřídit i podle toho, jako moc si věříte. Promítat ale mohou třeba i úvodní animaci, jakýsi pozdrav po nastartování.

Krom toho LED světlomety s rozlišením HD dovedou ještě přesněji vykrývat protijedoucí a před vámi jedoucí vozy. Tak jako to umí dnešní Matrix, ovšem precizněji. Právě LED Matrix jsou vrcholem dnešní techniky v sériových vozech. Pozor, například Audi ve svých cenících označuje své LED v největších modelech za HD, jde ale především o marketing, protože takovým rozlišením nedisponují. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud jde o lasery, které najdete třeba v BMW i8 nebo Audi R8. Ty mají vyšší výkon a dosvit, ovšem i své nevýhody. Laser je tepelně náročný, drahý na výrobu, představuje bezpečnostní riziko a především má relativně úzký pruh osvitu. Musí tak stejně být kombinován s LED prvky, které pak z konstrukčního hlediska nedokážou mít takový výkon jako bez laseru.

Hučení při zmíněné testovací jízdě mi ovšem připomíná, že ani HD není ještě úplně za rohem. Náročné jsou tyto světlomety především na výpočetní výkon, proto zavazadelník prototypu Touaregu vyplňují počítače. Podle zástupce automobilky tak tuto technologii u sériových vozů očekávejme nejdříve za tři roky.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků