Jeden z nejvšestrannějších automobilů na trhu slaví 35. narozeniny. Víte ale vůbec, proč dnes známý Multivan vznikl?
K zatím poslední řadě užitkáčů T6.1 ušel původní Volkswagen Multivan opravdu dlouhou cestu. Ikona velkoprostorových vozů letos slaví 35 let od uvedení a snad bude i řádně oslavena na již šestnáctém Velkém Transportersrazu na konci září v Chrustenicích. Sám Volkswagen se přitom nyní ohlíží na minulost Multivanu a dopřává nám pohled do zákulisí jeho vzniku.
Německá automobilka představila svou novinku v září 1985 na frankfurtském autosalonu, a to jako nový model řady T3, jehož záměrem bylo zákazníkům nabídnout crossover kombinující to nejlepší ze tří světů: jízdní vlastnosti a rozměry osobního automobilu, vnitřní prostor MPV a mnohostrannost kompaktního kempovacího vozu.
Historie vývoje Multivanu však sahá až na začátek 80. let. Odborníci na marketing a prodej značky Volkswagen v Hannoveru tehdy zjistili, že velký počet zákazníků používá T3 také k soukromým účelům. Třetí generace užitkového Transporteru totiž nahradila díky své praktičnosti v mnoha rodinách a u sportovně založených lidí, například u surfařů, osobní vozy, které byly často jen o málo kratší, ale uvnitř nabízely výrazně méně prostoru. Poptávka po moderním autě s rozsáhlou využitelností prostě byla na místě.
Na přelomu 70. a 80. let si mohli zákazníci dodatečně přestavět běžný T3 díky modulárně koncipované nabídce kempovacího vybavení Mosaik Joker, které zahrnovalo například skříňky nebo sklopné lůžko. Lépe situovaní fanoušci kempování si dokonce mohli objednat kompaktní obytný automobil Joker od společnosti Westfalia. Nyní však inženýři dostali požadavek na moderní interiér osobního auta pro každodenní provoz, který by zaplnil mezeru mezi Jokerem a až osmimístným MPV Caravelle.
Ze společného vývoje společností Volkswagen a Westfalia vzešly tři různé koncepty. Jeden s nízkou skříní vlevo vzadu, další se dvěma demontovatelnými a sklopnými samostatnými sedadly vzadu a poslední s pevným sedadlem vzadu a chladicím boxem. Všechny verze měly společnou zadní sedadlovou lavici pro tři osoby, po jejímž sklopení vznikla plocha pro spaní. VW upřednostnil varianty se dvěma samostatnými sedadly a s jedním samostatným sedadlem a chladicím boxem. Koncept modelu Multivan byl tak na světě.
V prospektech Volkswagenu jste se mohli o zbrusu novém Multivanu v roce 1985 dočíst třeba tohle: „S velmi kvalitním podvozkem jezdí jako osobní vůz a stejně snadno se i ovládá. Díky své ideální konstrukci a promyšlenému rozdělení obestavěného prostoru nabízí však mnohem více místa. Automobil pro rodinu, cestování, volný čas, koníčky, nocleh a městský provoz.“
Předností Multivanu byla jeho výbava. Místo pro až 6 osob, komfortní sedadla, vpředu nastavitelná, samostatné sedadlo s odkládací schránkou vzadu, třímístná sedadlová lavice s odkládacím prostorem, kterou lze jedním úkonem přeměnit v plochu pro ležení, spaní nebo sezení, a nakonec nechyběl ani sklopný stůl a chladicí box.
Kromě modernizace v roce 1986 se Multivan T3 dočkal i řady speciálních edicí. V roce 1988 přijel Multivan Magnum s výraznými dvojitými světlomety a mohutnými nárazníky ve stylu modelu Caravelle Carat. V roce 1989 následovaly edice Blue Star a White Star nazvané podle barvy karoserie. Součástí výbavy byl sportovní podvozek s koly z lehké slitiny a širokými pneumatikami. Maska chladiče, dvojité světlomety a nárazník se převzaly z verze Magnum.
Výroba Multivanu T3 skončila v roce 1990. Ne však docela. Volkswagen se totiž v roce 1992 – dva roky po zahájení výroby nástupce T4 – rozhodl, že fanoušky překvapí poslední limitovanou edicí Multivanu T3 Limited Last Edition. Vzniklo tak 2500 kusů, které se vyprodaly ze dne na den. Počet celkem vyrobených Multivanů T3 tím vzrostl na 45.000. A nemálo z nich existuje dodnes. Nováček na trhu se tedy za svou dobu vyvinul v ikonu evropského segmentu MPV.