Volkswagen Multivan slaví 35 let. Spojil tři světy a stal se kultem v kategorii MPV

Jeden z nejvšestrannějších automobilů na trhu slaví 35. narozeniny. Víte ale vůbec, proč dnes známý Multivan vznikl?

K zatím poslední řadě užitkáčů T6.1 ušel původní Volkswagen Multivan opravdu dlouhou cestu. Ikona velkoprostorových vozů letos slaví 35 let od uvedení a snad bude i řádně oslavena na již šestnáctém Velkém Transportersrazu na konci září v Chrustenicích. Sám Volkswagen se přitom nyní ohlíží na minulost Multivanu a dopřává nám pohled do zákulisí jeho vzniku.

Německá automobilka představila svou novinku v září 1985 na frankfurtském autosalonu, a to jako nový model řady T3, jehož záměrem bylo zákazníkům nabídnout crossover kombinující to nejlepší ze tří světů: jízdní vlastnosti a rozměry osobního automobilu, vnitřní prostor MPV a mnohostrannost kompaktního kempovacího vozu.

TEST Volkswagen Multivan T6.1 2.0 TDI DSG (146 kW): Auto na celý život

TEST Volkswagen Multivan T6.1 2.0 TDI DSG (146 kW): Auto na celý život

Historie vývoje Multivanu však sahá až na začátek 80. let. Odborníci na marketing a prodej značky Volkswagen v Hannoveru tehdy zjistili, že velký počet zákazníků používá T3 také k soukromým účelům. Třetí generace užitkového Transporteru totiž nahradila díky své praktičnosti v mnoha rodinách a u sportovně založených lidí, například u surfařů, osobní vozy, které byly často jen o málo kratší, ale uvnitř nabízely výrazně méně prostoru. Poptávka po moderním autě s rozsáhlou využitelností prostě byla na místě.

Na přelomu 70. a 80. let si mohli zákazníci dodatečně přestavět běžný T3 díky modulárně koncipované nabídce kempovacího vybavení Mosaik Joker, které zahrnovalo například skříňky nebo sklopné lůžko. Lépe situovaní fanoušci kempování si dokonce mohli objednat kompaktní obytný automobil Joker od společnosti Westfalia. Nyní však inženýři dostali požadavek na moderní interiér osobního auta pro každodenní provoz, který by zaplnil mezeru mezi Jokerem a až osmimístným MPV Caravelle.

TEST VW California Beach vs. levná vestavba: Těžká volba dnešního hipíka?

TEST VW California Beach vs. levná vestavba: Těžká volba dnešního hipíka?

Ze společného vývoje společností Volkswagen a Westfalia vzešly tři různé koncepty. Jeden s nízkou skříní vlevo vzadu, další se dvěma demontovatelnými a sklopnými samostatnými sedadly vzadu a poslední s pevným sedadlem vzadu a chladicím boxem. Všechny verze měly společnou zadní sedadlovou lavici pro tři osoby, po jejímž sklopení vznikla plocha pro spaní. VW upřednostnil varianty se dvěma samostatnými sedadly a s jedním samostatným sedadlem a chladicím boxem. Koncept modelu Multivan byl tak na světě.

V prospektech Volkswagenu jste se mohli o zbrusu novém Multivanu v roce 1985 dočíst třeba tohle: „S velmi kvalitním podvozkem jezdí jako osobní vůz a stejně snadno se i ovládá. Díky své ideální konstrukci a promyšlenému rozdělení obestavěného prostoru nabízí však mnohem více místa. Automobil pro rodinu, cestování, volný čas, koníčky, nocleh a městský provoz.“

VW Transporter se terénu nebojí. V Německu pro něj mají řadu off-road vylepšení

VW Transporter se terénu nebojí. V Německu pro něj mají řadu off-road vylepšení

Předností Multivanu byla jeho výbava. Místo pro až 6 osob, komfortní sedadla, vpředu nastavitelná, samostatné sedadlo s odkládací schránkou vzadu, třímístná sedadlová lavice s odkládacím prostorem, kterou lze jedním úkonem přeměnit v plochu pro ležení, spaní nebo sezení, a nakonec nechyběl ani sklopný stůl a chladicí box.

Kromě modernizace v roce 1986 se Multivan T3 dočkal i řady speciálních edicí. V roce 1988 přijel Multivan Magnum s výraznými dvojitými světlomety a mohutnými nárazníky ve stylu modelu Caravelle Carat. V roce 1989 následovaly edice Blue Star a White Star nazvané podle barvy karoserie. Součástí výbavy byl sportovní podvozek s koly z lehké slitiny a širokými pneumatikami. Maska chladiče, dvojité světlomety a nárazník se převzaly z verze Magnum.

VW Caddy California oficiálně: Malý táborník má postel i výsuvnou kuchyňku

VW Caddy California oficiálně: Malý táborník má postel i výsuvnou kuchyňku

Výroba Multivanu T3 skončila v roce 1990. Ne však docela. Volkswagen se totiž v roce 1992 – dva roky po zahájení výroby nástupce T4 – rozhodl, že fanoušky překvapí poslední limitovanou edicí Multivanu T3 Limited Last Edition. Vzniklo tak 2500 kusů, které se vyprodaly ze dne na den. Počet celkem vyrobených Multivanů T3 tím vzrostl na 45.000. A nemálo z nich existuje dodnes. Nováček na trhu se tedy za svou dobu vyvinul v ikonu evropského segmentu MPV.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 45 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 88 příspěvků
S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

VW ID.3 1st Edition 150 kW

Volkswagen ID.3 se na našem trhu už nějaký ten pátek prodává, vůbec první kontakt na české půdě jsme s ním však zažili až minulý týden. A vy můžete taky.

14.  9.  2020 | Jan Mička | 59 příspěvků