Variabilita interiéru
Jízdní vlastnosti a komfort
Kvalitní zpracování
Rozumná spotřeba
Omezená dynamika v přímce
Dotykové ovládání základních funkcí
Šiklo by se více odkládacích míst
8 /10
Aktuální generace je pro Multivan největší změnou od roku 2003 – i když spojitost původní T5 s oficiálně poslední verzí T6.1 není patrná na první dobrou, z technického hlediska a navzdory pestré škále motorů, vylepšení a změn v rámci tří obřích faceliftů je technický základ stejný. Aktuální T7 přijíždí stejně jako menší Caddy na „autové“ platformě MQB, což přináší civilizovanější jízdní projev a také možnost nasazení moderních bezpečnostních a asistenčních systémů. Do nabídky a ceníků po premiéře postupně doskákaly všechny motorizace a verze, konečně se tedy můžeme podívat na jejich hierarchii.
Cena bude zřejmě největším lákadlem tohoto konkrétního provedení 1.5 TSI, tedy přeplňovaného benzinového čtyřválce EA211 evo s výkonem 100 kW (136 koní) a točivým momentem 220 Nm, který startuje na 1.202.104 Kč. Cenově nad ním stojí dvoulitrové TSI EA888 se 150 kW (204 k) a 320 Nm za 1.329.932 Kč, následuje plug-in hybridní 1.4 TSI se systémovými 160 kW (218 k) a 350 Nm. Nabídku nám uzavírá zatím poslední představené dvoulitrové TDI o výkonu 110 kW (150 k) a s 360 Nm za 1.297.170 Kč. Standardní provedení Multivanu má na délku 4973 mm (verze 6.1 měla 4904 mm) a rozvor 3124 mm (oproti minulé verzi plus 124 mm!). Verze Long na stejném rozvoru měří 5173 mm.
Změny oproti minulé verzi si všimnete již při nastupování – podlaha je v příjemné výšce, což usnadňuje nastupování celé posádky i nakládání věcí do zavazadlové části vzadu. Palubní deska nevystupuje do vnitřního prostoru a neukrajuje tak místo řidiči a spolujezdci, z hlediska zpracování jde o slušný koncernový průměr bez větších spár, plastových otřepů na hranách nebo povrzávání.
Uvnitř najdeme známé prvky ze všech modernějších Volkswagenů v tom dobrém i zlém. Například dotykové ovládání klimatizace a hlasitosti skrze posuvníky pod obrazovkou infozábavního systému, které za jízdy vyžadují více pozornosti, než by bylo zdrávo. Nebo dotykové plošky pro vstup do nastavení asistenčních systémů, klimatizace a parkovacích funkcí mezi výdechy ventilace uprostřed palubní desky – což není ideální zejména v případě potřeby nastavit si přesněji ventilaci. Abyste třeba kvůli změně intenzity foukání hledali tlačítko kdesi vpravo dole a následně přesunuli zrak na displej a tam ladili detaily, je na tak banální úkon až příliš mnoho kroků a rozptylování. Podobně nelogicky působí umístění výhřevu a ofuku skel v modulu společně s nastavením světel a mlhovek vlevo pod volantem. Naopak dobrým řešením je elektronický volič jízdních režimů ve formě krátké páčky mezi přístrojovým štítem a displejem infozábavního systému – je hezky po ruce.
Oproti úplně prvním nasazeným verzím startuje aktuální provedení infotainmentu od Volkswagenu o něco rychleji, ale stále to není ono – než vám třeba dovolí zadat cíl do navigace, chvilku si počkáte. Když už se ale rozběhne, je s ním snadné pořízení – tlačítka různých funkcí a prvků, dlaždicové zobrazení toho nejdůležitějšího na jedné obrazovce, nastavení auta… Vše jasné jako ta příslovečná facka. Bezproblémové soužití je i s digitálním přístrojovým štítem se srozumitelnou grafikou. Návod rozhodně nebudete potřebovat k volantu s klasickými tlačítky, který si můžete pamatovat ze starších modelů značky.
Odkládacích míst je v přední části nového Multivanu hned několik, ale svou kapacitou úplně neohromí. Máme zde dvoupatrové kapsy ve dveřích, schránku v horní části palubní desky, dva kastlíky u spolujezdce a malou výklopnou poličku na středovém panelu s dvěma mělkými držáky nápojů. Ty jsou dost nízko a pro lahve či kelímky se musíte trochu naklonit zpoza volantu – hodilo by se klasičtější řešení více po ruce u předních sloupků. Na středovém panelu se nachází také polička s bezdrátovým dobíjením chytrého telefonu, kterou zeshora v těsné vzdálenosti obklopuje plast palubní desky – vylovit z ní smartphone chce šikovnější a štíhlejší prsty. Pokud chcete vnitřek praktičtější vpředu i vzadu, připlaťte si za posuvný multifunkční stolek (samostatně za 17.244 Kč, nebo v rámci paketů), který při posuvu co nejvíce vpřed částečně supluje středový tunel s přihrádkou a dalším držákem na pití.
Dozadu se nastupuje snadno díky už zmíněné nízko uložené podlaze. Sedadla pro posádku jsou opravdu pohodlná a nikdo si nebude stěžovat na bolesti zad ani po dlouhé jízdě. Posouvání je velmi snadné, odjišťovací a uzamykací mechanika fungují bez záseků a je cítit, že sedačky moc neváží. Dobrý dojem budí robustní výklopné stolky v zadní části opěradel první řady – ve své přední části mají tlačítko, kterým je odjistíte pro sklopení, nemusíte se s nimi proto přetahovat a mordovat. Zadní dveře mají slušnou podchozí výšku, v zavazadlovém prostoru najdete šikovnou vyjímatelnou svítilnu.
Pokračování 2 / 3
Komfort parádní, dynamika průměrná
Stokilowattová patnáctistovka v dvoutunovém minibusu? Když se podíváte do technického průkazu, výkonu se těžko věří – spíše by to sedělo na nějaký podladěný naftový dvoulitr, určený do užitkáče. Je fakt, že síly moc není a rychlosti také ne – stovka za 13,5 sekundy není nic světoborného a zatímco v legálních městských a okreskových rychlostech dynamika plus minus stačí, na dálnici musíte čtyřválec dost ždímat i v případě, kdy se ani zdaleka neblížíte maximální užitné hmotnosti okolo šesti set kilogramů. Pokud je tedy vaším denním chlebem jízda v sedmi na dlouhou vzdálenost po autostrádě, raději se poohlédněte po dvoulitrových motorech.
Jinak je ale 1.5 TSI stejně pohodová, jako v kterémkoliv jiném koncernovém autě – dobře tlumená, harmonicky sladěná se sedmistupňovým DSG a také v rámci možností úsporná. Při klidnějším tempu není problém pohybovat se okolo sedmi litrů na sto i s občasnými výlety k omezovači, když akutně potřebujete zátah.
Platforma MQB přiblížila Multivan k osobním vozům. Už předchozí generace rozhodně nejezdila jako žebřiňák a T7 se posunula po stránce komfortu ještě dále. Zvlášť v kombinaci se zde použitými šestnáctipalcovými koly s pneu v rozměru 215/65 tvoří odpružení s obutím o větším profilu harmonický celek, který velmi elegantně filtruje nedokonalosti vozovky. Nad asfaltem se nová generace nese opravdu hezky a i když ji pošlete do zatáčky s trochu větším elánem, příliš se nenaklání a necestuje ven z oblouku. Samozřejmě to není žádné GTI nebo R, ale z hlediska ovladatelnosti má na svou kategorii solidní nadstavbu.
Na cestách vám pak dobře poslouží standardně dodávané vedení v jízdních pruzích, na které se můžete skutečně spolehnout, pro ještě větší pohodu na delších trasách bychom si pak rádi připlatili za systém Travel Assist s adaptivním tempomatem – šlo by o dobře utracených 30.042 Kč. Pochvalu si zaslouží standardní LED světla, která mají dobrý účinek i v této formě bez chytrých funkcí IQ.Light.
Pokračování 3 / 3
Závěr: Moderní a civilizovaný, ale spěchat se s ním nedá
Multivan ve své aktuální podobě učinil velký skok kupředu – stopy po užitkových vozech tu nenajdete, ať už se bavíme o kultivovanosti, jízdních vlastnostech nebo zpracování. Praktický vnitřek se snadno obsluhuje, i když v přední části by se hodilo více odkládacích přihrádek a skrýší. S tímto motorem asi nepůjde o první volbu, na dálnici má co dělat i s prázdným autem, proto se hodí spíše pro městskou a příměstskou dopravu.
Dotykové ovládání důležitých funkcí a nutnost věnovat mu více pozornosti při řízení jsou u velké většiny koncernových vozů standardem a nejinak je tomu i zde – vážně by stálo za zvážení, jestli je právě toto dobrá cesta kupředu. Jako celek ale působí nový Multivan jako opravdu moderní auto, které po stránce jízdy, techniky a asistentů neurazí žádného uživatele klasických osobních vozů.
Volkswagen Multivan: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.202.104 Kč (Multivan 1.5 TSI) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.202.104 Kč (Multivan 1.5 TSI) |
Cena testovaného vozidla |
1.429.961 Kč (Multivan 1.5 TSI) |
Technické údaje: Volkswagen Multivan
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
1 750 Nm při 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,5 s
Nejvyšší rychlost
182 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
469 l • 3 672 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
2 013 kg • 2 600 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 652 mm • 1 668 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 973 × 1 941 × 1 907 mm
Základní výbava: 16“ ocelová kola, 8 reproduktorů, App Connect, Boční a hlavové airbagy, Boční posuvné dveře vlevo, celoplošné kryty kol, DAB+, Front Assist s monitoringem chodců, Kobercová krytina v kufru, LED světla vpředu i vzadu, Multifunkční kamera zadu, Multifunkční volant, Prodloužená záruka 2+2 roky / 200.000 kilometrů
Příplatková výbava: Oranžový lak Energetic (25.690 Kč), 16“ kola (15.104 Kč), 7 míst 2+2+3 22.845 Kč, Keyless entry/start (11.831 Kč), Klimatizace Climatronic (32.354 Kč), Paket Launch (45.158 Kč), Výklopné tažné zařízení (23.751 Kč), Vyhřívané čelní sklo (6.291 Kč), Boční posuvné dveře se servodovíráním (5.147 Kč)