VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně pro elektrické vozy. Detailněji jsme se na ni podívali během prezentace v Drážďanech.

Skleněná manufaktura v Drážďanech byla v letech 2001 až 2016 takovou továrnou na sny. Volkswagen v ní vyráběl limuzínu Phaeton, zákazníci mohli navštívit výrobu a třeba si i sami spustit proces „svatby“, kdy dojde ke spojení podvozku s karoserií. Celkem zde bylo vyrobeno 84.235 Phaetonů a 2186 kusů Bentley Flying Spur, pak ale došlo ke zlomu. Výroba limuzín skončila, továrna prošla přestavbou a změnila se v Centrum budoucí mobility. Co to znamená? Elektromobily…

Od dubna 2017 se ve Skleněné manufaktuře montuje elektrický Golf. Robotická práce je omezena na nezbytné minimum, takt linky je dvanáct minut a jede se ve dvousměnném provozu. A protože můžeme tyto prostory považovat za evropský domov elektromobility, proběhla zde premiéra nejdůležitějšího prvku budoucích elektrických vozů koncernu VW – platformy MEB. Napsáno o ní bylo už dost, šance vidět ji naživo, moci si prošmejdit hotový pojízdný podvozek a nahlédnout do konstrukce se však jenom tak nenaskytne.

Milion elektromobilů už za pár let

Příchod MEB je pro Volkswagen tak zásadní milník, že jej přirovnává k přechodu od Brouka ke Golfu. A protože chce umožnit pořízení elektromobilu velmi širokému spektru zákazníků, bude vůbec první sériově vyráběný model s touto platformou stát podobně jako Golf s naftovým motorem. Asi polovinu toho, kolik dnes dáte za e-Golf...

Elektrický Golf ujede 100 km za 85 Kč, na proud bude jezdit i Q7 či A6

Elektrický Golf ujede 100 km za 85 Kč, na proud bude jezdit i Q7 či A6

Půjde o hatchback rodiny I. D, který navzdory velikosti Golfu uvnitř nabídne prostor srovnatelný s Passatem. Jeho výroba bude probíhat ve Cvikově a ke jejímu spuštění dojde na konci příštího roku. A právě funkční podvozek takového auta jsem měl během prezentace takřka nepřetržitě na očích.

Předně je třeba říci, že Volkswagen nevyvinul platformu MEB přestavbou základny MQB (modely od Pola až po Arteon s příčně uloženými motory), ale začal od píky. Akumulátor uložený v podlaze je stejně jako u vozů Tesla nosnou součástí konstrukce, v základním uspořádání je elektrický motor uložen vzadu nad pětiprvkovou nápravou. Díky tomu došlo k rovnoměrnému rozložení hmotnosti mezi nápravy, a přestože vzniknou i modely s pohonem všech kol, zadní elektromotor bude vždycky větší než ten přední.

V podstatě jediným pevně daným rozměrem je vzdálenost mezi přední osou a pedály (stejně jako u MQB). Díky tomu může VW přizpůsobit základnu MEB široké škále modelů, kompaktem I.D počínaje, dodávkou velikosti konceptu I.D Buzz konče. Jenom do roku 2022 základ MEB využije 27 modelů čtyř značek, a to není všechno. Už letos v Ženevě jste mohli vidět plně autonomní koncept I.D Vizzion, s jehož sériovým provedením se počítá někdy na sklonu příští dekády.

Volkswagen potvrdil elektrickou osobní dodávku. Kdy přijde sériové I.D. Buzz?

Volkswagen potvrdil elektrickou osobní dodávku. Kdy přijde sériové I.D. Buzz?

Když už jsem u těch letopočtů, nesmím zapomenout na rok 2025. Do té doby chce totiž Volkswagen vyrábět jeden milion elektrických modelů ročně, až 90 procent z tohoto počtu však má mířit do Číny. Už do roku 2020 je v plánu prodat 150.000 elektromobilů, včetně 100.000 vozů I.D vyrobených v Německu. Pro tuto chvíli se počítá se třemi dálkami rozvoru náprav a třemi šířkami rozchodu kol, přičemž variabilitu MEB určuje také modulární konstrukce akumulátorů nové generace.

V přiložené galerii můžete vidět demontovaný akumulátor kompaktního modelu I.D. Má vlastní chladicí okruh, výrobu zajistí fabrika Volkswagenu situovaná v německém městě Braunschweig, a kapacitu lze v závislosti na modelu zvýšit přidáním dalších „balíků“ s články. Výsledkem má být elektrický dojezd v rozmezí od 330 do 550 kilometrů na jedno nabití. Platforma MEB navíc umožňuje nabíjení výkonem až 125 kW, čímž přecházím k otřepané větě „80 procent kapacity za 30 minut“.

Když se dají chytré hlavy dohromady

Abychom skutečně mohli vozidla s velkokapacitními akumulátory nabíjet takhle rychle, je potřeba připravit infrastrukturu dobíjecích stanic. Právě proto vznikla společnost IONITY, jejíž součástí jsou automobilky BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group. Dala si za cíl v Evropě do roku 2020 vybudovat zhruba 400 rychlonabíjecích stanic schopných nabíjet výkonem až 350 kW, což je oproti v Česku hojně rozšířeným 55kilowattovým stanicích ČEZu brutální posun vpřed.

VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku!

VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku!

Jednu takovou stanici s kabelem o průměru předloktí puberťáka jsem si mohl v Drážďanech prohlédnout, a věřím tomu, že až je začneme vídat v ulicích, elektroauta se stanou plnohodnotnou alternativou k vozidlům s konvenčním pohonem. Vedle toho Volkswagen ukázal i prototyp nástěnné nabíječky Volks-Wallbox určené pro nabíjení v domácích podmínkách.

Zajímavé jsou výsledky analýzy budoucích majitelů elektrických vozidel I.D. Podle Volkswagenu většina z nich denně nenajede více než 50 kilometrů a své vozy tak budou nabíjet jednou do týdne. Zhruba padesát procent nabíjecích procesů bude probíhat doma, kdy k nabíjení pomocí Volks-Wallboxu s výkonem až 11 kW (střídavý proud) dojde během noci.

TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Cena nástěnného nabíjecího boxu se má pohybovat okolo 300 eur (asi 7700 Kč plus náklady na instalaci), to ale není všechno. Volkswagen totiž plánuje výrobu 22kilowattových boxů (stejnosměrný proud) schopných pracovat obousměrně, tedy s možností dodání energie uložené v akumulátorech vozů do elektrické sítě.

MEB na vlastní kůži

Statické dojmy z nových automobilů na Autorevue vydáváme běžně, když ale před vámi stojí pouze podvozek s koly, je to oříšek. Přestože přede mnou stál kompaktní vůz, bylo jasné, že posaz bude odpovídat spíše SUV. Kvůli zástavbě akumulátoru do podlahy jsou sedadla o dobrých dvacet centimetrů výše vůči podlaze (možná i více), což je fajn z pohledu pohodlnějšího nastupování.

Kalašnikov chce konkurovat Tesle. Vyrobil elektrický Moskvič…

Kalašnikov chce konkurovat Tesle. Vyrobil elektrický Moskvič…

Kola sériového vozu budou posunuta co nejvíce do rohů karoserie, což je patrné i na delším rozvoru funkčního podvozku. Chybí převodovka, tunel táhnoucí se středem podlahy také není potřeba, protože platformou MEB nikdy nepovede hnací hřídel a čtyřkolky budou řešeny „po drátech“.

Vzhledem k příslušenství umístěnému nad přední nápravou (nechybí ani 12voltová baterie pro napájení palubních systémů) nelze alespoň u nejmenšího I.D očekávat přední kufr jako u vozů Tesla, to je ale navzdory absenci spalovacího motoru nutná daň za co největší prostor pro posádku.

Elektrický hot-hatch na obzoru: VW chce postavit elektromobil I.D. ve verzi R

Elektrický hot-hatch na obzoru: VW chce postavit elektromobil I.D. ve verzi R

Naopak vzadu ale bude místa dost, a jak jsem se tak díval na zástavbu elektromotoru, možná ani nebudeme muset zvedat při nakládání tašky s nákupem výše než u běžných hatchbacků. Zda tomu tak skutečně bude, se dozvíme až na konci příštího roku, příchod elektroauta nové generace ale rozhodně neznamená okamžitý úhyn „spalováků“ v motorových vozidlech. Budou tady s námi ještě dlouho, ať si všemožné analýzy a komentáře expertů říkají, co chtějí.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

včera | Jan Mička | 16 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků