Volkswagen má na to mít vozy se spotřebou jeden litr. Prý...

Předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch opět pořádně rozvířil vody kolem své osoby. V nedávném interview se totiž rozhovořil o vozech s velmi malou spotřebou, tedy přesněji o vozech, které by byly schopny provozu s kombinovanou spotřebou 1 až 3 litry.

Dle jeho slov je výroba takových vozů technicky možná a reálné projekty na vozy s podobnými parametry již existují. Díky velmi lehkým materiálům jako karbon, hořčík a hliník, které jsou současně velmi pevné, je možno postavit i velmi lehký vůz.

Hmotnost je totiž jedním z předpokladů pro úsporné auto. Dalším je pak aerodynamika, která výrazně ovlivní výslednou spotřebu. Díky současných technologiím a postupům výroby však již není, dle Piëcha, problém podobné vozy sériově vyrábět.

A co více, výrobní cena vozů by neměla překročit 5 000 euro, což je o 30 000 euro méně, než před pár lety. Za vše prý může rychlý vývoj technologie výroby potřebných materiálů.

Skvělá spotřeba, nízká cena, to vše vypadá opravdu slibně. Jenže papír snese opravdu hodně a jen blázen by si mohl myslet, že Volkswagen opravdu přijde s vozem, který by měl spotřebu 1-3 litru benzínu či nafty na 100 km za výrobní cenu 5 000 euro. Současné, daleko „zastaralejší” vozy mají přitom daleko větší výrobní náklady resp. prodejní ceny.

Navíc je také nereálné, aby podobný vůz byl použitelný pro více než jednu, případně dvě osoby a malou kabelku.

Otázkou tak je, zda má nějaký význam vůbec vyvíjet vozy pro jednu osobu s nízkou spotřebou. Pokud totiž postavím vůz pro 5 pasažérů s kombinovanou spotřebou 5 litrů, pak připadá na jednu osobu spotřeba 1 l paliva. Tedy stejně jako u speciálu pro jednoho se spotřebou 1 litr. Je to tedy stejná situace jako u letadel. Ty mají také velkou spotřebu, ovšem po přepočtu na počet pasažérů a vzdálenost, na jakou je přepraví je spotřeba proudových dopravních letadel často nižší, než u osobních vozů.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků