O nástupci současného Volkswagenu Bora vás na AutoRevue.cz průběžně informujeme již několik měsíců. Poslední shrnutí doposavad známých informací a nové fotky jsme vám přinesli sotva před týdnem. Dnes Volkswagen definitivně oznámil vstup Jetty na český trh a učinil tak přítrž všem dohadům o její ceně. Podle cen na německém trhu jsme nedávno spekulovali nad její českou cenovkou a nebyli jsme daleko od pravdy.
Model Jetta se zážehovým motorem 1.6/75 kW ve výbavě Trendline začne na 537 000 Kč, a ve verzi se vznětovým motorem 1.9 TDI/77 kW na 605 600 Kč. Už sériová výbava Trendline obsahuje mj. čelní, boční a průběžné hlavové airbagy, antiblokovací systém kotoučových brzd ABS (včetně EBV, MSR, ASR a brzdového asistentu „dual rate“), poloautomatickou klimatizaci Climatic, autorádio RCD 300 s CD přehrávačem vpředu a 6 reproduktory, elektrické ovládání předních i zadních oken a zpětných zrcátek, posilovač řízení Servotronic s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šestnáctipalcová kola nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Zástupce Volkswagenu považuje ceny vzhledem k rozsahu výbavy a kvalitám vozu za velmi dobré, osobně si však myslím, že vůz nižší střední třídy se značkou spadající do hlavního proudu by si zasloužil cenu nižší. Zaráží rovněž bezmála sedmdesátisícový příplatek za skoro stejně výkonný dieselový motor oproti benzinovému. S cenovkou 605 tisíc Kč již Jetta atakuje hladiny střední třídy.
Další dva vyšší stupně výbavy si přinášejí např. výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce nebo průvlak do zavazadlového prostoru pod zadní loketní opěrkou, modelům ve výbavě Comfortline nechybí ani tempomat, Jetta Sportline se zase chlubí litými koly a o 15 mm sníženým sportovním podvozkem. S motorem 2,0 FSI a výbavou Comfortline startuje Jetta na 674 tisících Kč, s motorem 2,0 TDI 103 kW ve stejné výbavě pak na 690 tisících Kč. Vrcholná verze 2,0 TFSI Sportline pak vyjde nejméně na 772 tisíc Kč. Kompletní český ceník Jetty si můžete stáhnout zde ve formátu PDF.
Celkem je pro novou Jettu připraveno sedm motorů - čtyři zážehové a tři naftové. Výkonová škála těchto agregátů sahá od 75 kW/102 k až po 147 kW/200 k. Kromě základního motoru, kterým je zážehová šestnáctistovka 1.6/75 kW, jsou všechny ostatní agregáty vybaveny systémem přímého vstřikování paliva (benzinu nebo nafty) do válců. Zákazníci tedy budou moci volit přímovstřikové zážehové agregáty 1.6 FSI/85 kW (115 k), 2.0 FSI/110 kW (150 k) a 2.0 Turbo FSI/147 kW (200 k) nebo vznětové motory TDI s přímým vstřikováním nafty o výkonech 77 kW/105 k, 103 kW/140 k a 125 kW/170 k. Posledně jmenovaný turbodiesel o výkonu 125 kW/170 k bude na trh uveden o něco později.
Motory TDI a TFSI bude možno na přání kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. Šestistupňová automatická převodovka Tiptronic se bude na přání dodávat také do modelů poháněných zážehovými motory o výkonu 75 kW a 110 kW. Od podzimu 2005 budou TDI motory vybavovány částicovými filtry DPF, bohužel stále pouze na přání.
Nová Jetta je dlouhá 4,55 m (o 17,8 cm více než výběhová Bora), široká 1,78 m (o 4,6 cm více) a výška vzrostla o 1,3 cm na 1,46 m. O zřetelných 6,5 cm se prodloužil také rozvor, a to na klasicky "platformových" 2,58 m. Větší vnější rozměry mají přinést znatelně prostornější pětimístný interiér, zejména více prostoru pro nohy na zadních sedadlech. Místa pro nohy je tak více o 5 cm a prostor pro hlavy se zvětšil o 2,4 cm. Tradičně silnou stránkou vozů Volkswagen Jetta byl velký zavazadlový prostor a nastupující model svými 527 litry (+ 72 l oproti modelu Bora) vysoce překračuje běžné hodnoty své třídy. Opěradlo zadního sedadla je standardně dělené v poměru 1/3 ku 2/3, opěradla po překlopení vytvářejí téměř rovnou ložnou plochu.
Dominantním designérským rysem nové Jetty je mohutná maska chladiče přizdobená chromem, který svým tvarováním a optickým napojením na V-prolisy v kapotě motoru netají příbuznost sedanu se sesterskými modely Passat a Golf GTI, jež jako první reprezentanti své stáje dostali novou „tvář“ značky Volkswagen. Podobně se pro Volkswagen stává příznačná stavba koncových světel z LED diod a nová Jetta má samozřejmě tuto technologii také.
Jetta vstupuje na český trh s puncem prodejně nejúspěšnějšího evropského vozu na trhu USA. Do dnešních dnů se po celém světě prodalo na 6,5 milionů vozů Volkswagen Jetta a pro jeho pátou generaci zůstalo toto jméno zcela dominantní. Volkswagen se tak definitivně loučí s označením Bora a jeho kompaktní sedan ponese tradiční jméno Jetta opět po celém světě.