Volkswagen Jetta 2,0 TDI: kompaktní univerzál (velký test)

56 komentářů

Diamant
21. května • 21:51

Tak mizerné fotky k článku som už dávno nevidel. 3x to isté len o chlp bližšie. Pritom, ak autor chcel silou mocou nasekať veľa fotiek, stačilo to isté odfotiť z iného uhla, to by poskytlo viacej informácií. Fotografie sú nekontrastné, pritom stačilo sa pohrať s krivkami, sú na to aj automatické funkcie. Mnohé zábery sú prepálené, expozične uletené. A na väčšine fotiek sú nejaké zvislé pásiky - ako keby to dakto skenoval, alebo čo.

gergi
17. května • 13:39

Nemyslim, ze se jmenna rosada tyka jen Jetty, v USA se napriklad Golf prodaval dlouha leta (1975 - 1984) jako Rabbit - viz http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf
Zkratka jiny kraj, jiny mrav a jiny marketing - ted po propadu prodeju se Volkswagen vraci v USA opet ke jmenu Rabbit.

Radek Ondrášík
17. května • 13:43

To máte pravdu, já to bral s ohledem na EU trh, kde Golf je Golf od počátku, Passat je Passat od počátku, Polo to samé, pouze Jetta-Vento-Bora-Jetta se nám změnila. Proč se tedy v EU vrátili opět k Jettě mi není jasné...

vzzzum
16. května • 13:45

Sice vyznavam pravidlo cim vice fotek,tim lepe,ale musi byt alespon trochu odlisne...Neni to uz trosku prehnane,kdyz jsou tam treba 4x budiky pristroju a fotky se lisi zcela neznatelne?

goro
16. května • 17:13

Nevím jak tomu je u Jetty, ale například u Passatu je průměrný věk zákazníka pořizujicího nový vůz okolo padesáti let. Nemyslím si, že pánové v takovém věku, potažmo již pravděpodobně mající zkušenosti s VW designem z předešlých modelů, budou chtít nějaký futuristicky laděný "barevný" interier, toliko jiný starým modelům.
Myslím si, že by se autor při psaní takových komentářů mohl oprostit vlastnímu mladistvému pohledu na svět, prosím neberte to jako urážku, a zkusit pohled na věc trochu z nadhledu.

crane
17. května • 1:35

moj nazor je, ze interier jetty nie je konzervativny, ale skor sa nehodi k charakteru auta (golfu sa hodi ovela lepsie) - vobec sa nehodi do auta, ktore chce byt reprezentativnejsie ladene. no a ked som videl kombinaciu sedej palubovky so sedym interierom, nic ubohejsie a plastovejsie vyzerajuce som v tejto triede davno nevidel. nez jettu so sedou palubkou, to si rovno kupit thaliu... je to subjektivne, ale jette by sa hodil "honosnejsi" tvar palubovky. ehm... to by uz asi cena v porovnani s passatom bola neakceptovatelna...

Radek Ondrášík
16. května • 17:39

Test je mimo pár měřitelných údajů subjektivním srovnávaním vozů daného segmentu jedním člověkem. Z toho pak plyne to, že některé věci může redaktor označit za konzervativní, extravagantní atd. Ale o to zde nejde, design interiéru vozů VW, ale také Škody nebo Seatu je poměrně konzervativní a je jedno, zda je to malé Lupo, větši Octavia, sportovní Leon, nebo běžný vůz střední třídy - Passat. Ve srovnání s konkurencí, která míří ke stejným zákazníkům, nebo i do luxusnější třídy působí - pro mne - interiéry Volkswagenu nudně, šedě a konzervativně. Neříkám tím, že by musel přijít s nějakými blýskavými barvami, nebo dvaceti budíky na palubní desce, nebo centrálním displejem ala Citroen, ale barevné podání, povrchová úprava, tvary výdechů, tlačítek, středového panelu, přístrojovky je prostě konzervativní. Pokud to někomu vyhovuje, proč ne, navíc vždy zdůrazňuji, že konzervativní tvary čehokoli si drží svou cenu mnohem déle, než extravagance, která se po čase okouká.

polo
16. května • 12:10

velmi dobre spracovany test, len mi vadi "hlucnost subjektivne.."
co tak uz merat hlucnost v db pri urcitom zaradenom stupni a urcitej rychlosti vo vyske ucha vodica??
 

a
16. května • 14:30

jj, keby chceli, dali by sa robit omnoho objektivnejsie testy

sir
16. května • 10:06

Zajimalo by me srovnani s Focusem sedan...ktery tady byl testovan jestli se nemylim a redaktorem oznacen za nejhezci co se da mezi sedany tehle tridy najit....tak ze srovnani prostornosti ..kufru...otvoru pro zavazadla...jizdnich vlastnosti ..motoru...ceny a vybavy.....kvality interieru atd :o) neslo by to? dekujiiii

Radek Ondrášík
16. května • 10:44

Srovnání nebude jednoduché, protože Jettu jsem měl k testu já a Focus sedan testoval kolega Janda. Takže nějaké přímé srovnání důležitých údajů asi nepůjde.

Proto se soustředím spíše na detaily. Prostornos mohu posoudit pouze na předních sedadlech, tam mi připadaly oba vozy dostatečně velké a při své výšce 188 cm jsem nepociťoval ani ve Focusu, ani v Jettě sebemenší problém.

Kufr a otvor - zde opravdu neposloužím, srovnat bych mohl pouze litráž, která není až tak podstatná.

Motor - TDCI vs. TDI. Oba motory mají své specifika. TDI dnes již nepatří na výsluní a některé jeho vlastnosti má konkurence dotažené lépe. Mezi typické nehudy patří ještě stále silný náběh turba, nepříjemný kadlající zvuk motoru při jakékoli rychlosti, teploty atd. Na druhou stranu oba motory nabízejí vytočení přes čtyři tisíce bez výraznějšího vadnutí a s vadnutím ke čtyřem a půl. Spotřeba je pak hodně o noze a mohu srovnat vůči TDI pouze tabulkové údaje Fordu. Zde by také neměl být nějaký zvláštní rozdíl. TDI tedy nenabízí tak lineární a komfortní zátah, nemá tak hladký zvukový projev.

Ceny a výbavy - zde bych se spíše přiklonil k Fordu. Focus má ceny nastaveny niže, než Jetta a navíc Ford stabilně nabízí výrazné slevy na své modely. Ale toto je individuální a nejlepší bude navštívit oba weby a auto si nakonfigurovat a poté porovnat. Co se týká možné výbavy, oba vozy nabízejí zhruba to samé.

Kvalita interiéru - Jetta je na tom hodně dobře. Zpracování, ergonomie, materiály jsou výborné, ovšem interiér je pro mne až příliš konzervativní. Focus pak vsadil na větší individualizaci a to se nemusí každému líbít. Klasické tvary interiéru Jetty jsou pak na pohled sice konzervativnější a oko tak nepotěší, jako Focus, na druhou stranu je poměrně odzkoušené, že tyto "nudnější" tvary mají delší životnost a tak rychle se neokoukají. Ovšem je třeba si uvědomit, že jako řidič trávíte většinu času za volantem a je proto důležité, co vás obklopuje. Ale design bych nechtěl hodnotit, protože je ryze subjektivní.

Jízdní vlastnosti - zde opravdu neposloužím. Ono je velký rozdíl mezi Golfem a Jettou a rozdíl bude i mezi Focusem 5D a sedanem. Ta delší záď, více váhy, lepší rozložení váhy se na jízdních vlastnostech podepíše vždy a zde nemohu vůči Focusu sedan hodnotit.

Pit
16. května • 16:31

Tak já bych to zkusil...
Mezi Jettou a Focusem jsem se rozhodoval v listopadu, nakonec jsem šel do Jetty Comfortline 2.0 TDI v téměř plné výbavě v ceníkové ceně 840 tis. Důvody, proč jsem šel do Jetty:
1) Pohodlí: za první měsíc (březen) jsem s Jettou ujel 10.000 km a v podobném tempu pokračujeme dál. Potřebuji auto, které mě rychle a bezpečně odveze 400 km daleko, kde vystoupím a s úsměvem vkráčím ke klientovi. Focus je super autíčko s úžasným podvozkem, ale na dlouhý ježdění po našich silnicích je moc tvrdý. Pokud ale hledáš auto na radost z jízdy, pak Focus, pokud na pracovní jezdění, pak Jetta.
2) Spotřeba: Rozdíl mezi motorem TDI a TDCi je v jejich spotřebě při maximálním výkonu, jinými slovy - když jsem projel Brno - Praha s Focusem na plnej knedlík, měl jsem spotřebu 14,6 l/100km. Když s Jettou, tak 9,0 l/100km. Já s TDCi jezdit neumím, je to super motor, ale já s ním mám moc vysokou spotřebu. S Jettou mám průměrnou spotřebu 6,9 l / 100 km a to ji fakt nešetřím. S Focusem (starším 1,8 TDCi) jsem měl 9,6.
3) Design: Tady je to určitě hodně o subjektivním pocitu. Zvenku se mi líbí obě auta moc, Jetta je konzervativnější a tudíž pro mě, který pracuje jako konzultant mi připadla vhodnější než kočkolap Focus, zevnitř si nemůžu pomoct, ale já jsem nerozchodil volant a ovládání klimatizace u Focusu, to mi připadne o 2 třídy níž než všechno ostatní.
 

Pit
16. května • 16:34

Jo a úplně jsem zapomněl na ten naprosto úplně totálně nejdůležitější důvod - Focus nelze mít s 2.0 TDCi a automatem a i kdyby byl, tak to nebude DSG, který mě dostalo a dostává každej den.

Josef
16. května • 21:42

Tvoji spotřebu u Focusu 2,0 TDCI naprosto nechápu. Jezdím s tímto vozem velmi často do Basileje přes Německo a při maximálním využívání motoru jsem se nikdy nedostal  se spotřebou přes 10l nafty, maximum jsem měl 9l na zimních gumách  style m brzda plyn, většinou 7,5l. Stejnou trasu jsem absolvoval před lety s Golfem TDI 96kw  a spotřeba byla nižší cca o 0,5l.
(P.S.Oba vozy jsou firemní nemám důvod je šetřit ani koukat na spotřebu, stejně tak nemám důvod preferovat jedno auto před druhým) 

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Radek Ondrášík
16. května • 21:46

Tedy pánové já před vámi smekám. Pokud u těchto zmíněných motorů využíval maximum z motoru, pod 15 to nešlo a na dlouhé trati pod 12 také ne. A to je otázkou všech naftových dvoulitrů

Pit
16. května • 22:39

No, pod pravým jménem mě tu doufám nikdo nezná, tak budu mluvit konkrétně:
Focus 1,8 TDCi, Brno - Praha, na tacho jsem se snažil držet 185 km / h, čas 1:04, spotřeba 14,5
VW Jetta 2.0 TDI DSG Brno - Praha, na tempomatu 200 km / h, čas 1:01, spotřeba 9,0
Octavia 1.9 TDI 66 kW Brno - Praha, na tacho cca 185, čas 1:05, spotřeba 8,2
Všechno měřeno s palubním počítačem, jeto v noci s minimálním provozem, takže výsledky nejsou významně ovlivněny akcelerací. Měřicí bod Brno - most křižovatka D1 / Vídeňská - EXIT Brno - Centrum, Měřicí bod Praha - most Exit Opatov.
Možná jsem měl na TDCi smůlu, ale když jsem byl potom zkoušet C-MAXe i Focuse, tak jsem měl při testovací jízdách spotřebu hrubě nad 8, s Jettou 6. Netvrdím, že je to v motorech, myslím, že je to v mojí pravé noze, ale je to prostě tak.

CCCP
17. května • 16:58

Zase nejakej fanda koncernu VW s O1 se na skutecnejch 185 ani nedostanes navic O2 81 kw bezne zere na 5 pri na dalnici  pri 190 pres 12 L nafty at se ti to libi nebo ne, pokud s temi auty jedu na plno tak passat 2.0 TDI bere bez problemu pres 20 tak tu netvrdte ze to jede. Staci zatackovita trat a dvojka trojka plnek plyn, vracaky sem tam i jednicka a spotreba jako blazen.   

hugo
17. května • 23:56

20l? nemas diru v nadrzi? nebo spis porouchanej PP?

CCCP
18. května • 12:45

To neni spotreba teoreticka dle PP, ale realna .
K tomu razantnimu stylu neni problem se u TDI apodobne dostat na tak vysoky hodnoty.

Pit
17. května • 21:50

A teď nevim, s čím jezdíš ty a jaké máš zkušenosti, ale pokud jde o moje auta - a to jak TDI, tak TDCi, tak pokud jsem jezdil třeba po silnicích na východním Slovensku, průměr 80 km / h, silnice plný zatáček, kde se víc jak 110 jet nedalo, tak jsem měl spotřebu pod 6 l s TDI a pod 8 s TDCi (což byl u mě úspěch).
Spotřeba při mém stylu jízdy vůbec nezáleží na tom, jak sportovní jízdu volím, ale jak rychle jedu. Do 110 km v pohodě (a můžu kvedlat řadičkou jak chci), nad 140 km to leze nahoru.

Skyline
17. května • 12:13

S oktavii TDi/66 kW jsem peknych par tisic kilometru najezdil. Byl to kombik, nicmene vykouzlit na tachometru cislo s osmickou uprostred nejen, ze nebylo jednoduche (mimo jizdy s kopce), ale udrzet auto na silnici v teto rychlosti (Brno centrum-Ruzyne cca 1:30, ve 2 rano) v zatackach byl adrenalinovy zazitek. Spotreba byla asi 10. Jak se s goesem obvykle neshodnem, tady se musim k jeho pochybnostem pridat.
 
Jen jako dodatek, momentalne jezdim casto s kombikem 1.8T a pres 150 tacho proste nejdu, nejen, ze je to za provozu risk, ale podvozek ma turbo stejny, jako chrochtak a 150 je maximum, co se s tim da jezdit a zaroven mit pocit, ze mam auto pod kontrolou. Spotreba podle PP je pri jizde Ruzyne-Brno v noci cca 9 litru (dal jsem i 8.7) a cas 2:00-2:15.

Pit
17. května • 21:47

Já jsem si na Kikinu (Octavia I, r.v. 2002) vůbec nemohl stěžovat. Ne že by seděla jak závodnička, ale strach jsem v ní na dálnici nikdy neměl. A s tou spotřebou je to přesně ono - někdo umí TDI, někdo zase TDCi. Asi je to tak.

Skyline
18. května • 9:02

Me se stejne porad nezda, zes jel tacho 200 s O1 66 kW celou cestu. V kopcich na Vysocine to neni sance udrzet a zatacek, ktery jsou s oktavkou nad 150 dost neprijemny je celou cestu vic, nez dost. Mozna se to da "najezdit", ja zas tak casto do Prahy nejedu, abych mel cas zkoumat, kde se da jeste pridat, navic jak rikam, stejne jezdim do 150 tacho, ale proste si to, co pises, nedovedu predstavit. Rozhodne bych ale vedle tebe sedet nechtel, to fakt ne

Pit
18. května • 12:09

Tak za prvé, dokud se se mnou nezveš, neříkej, jestli bys chtěl sedět vedle mě.
A nikde nepíšu, že jsem držel 200 s O1 66kW, to fakt ne, tam se to houpalo mezi 160 v největších kopcích nahoru a 210 v největších kopcích dolů. S průjezdností zatáček s O1 vzhledem k její maximální rychlosti nebyl problém. Těch 200 je s Jettou, která má výkon o 50% vyšší.
 

Radek Ondrášík
17. května • 11:36

Tedy opět nezbývá, než smeknout před tímto výsledkem. Nevím od jakého kilometru jste to začal měřit a jet těch 200-185 tempomat, ale ten čas je opravdá výborný. Ono ten sjezd je tuším 197 km +- nějaký, takže dosáhnou průměrné rychlosti okolo 190 km/h s Jettou TDI je výkon hodný zápisu do nějaké knihy rekordů. Ona sice má maximální rychlost 207 km/h, ale na těch 200 zrychluje okolo 55 s a udržet tuto rychlost po celé cestě, vč. některých opravdu nepříjemných zatáček, které jsou za Mirošovicemi a přes Vrchovinu zaslouží metál. Osobně se mi s tímto autem podařilo udržet kopec-nekopec tachometrovou rychlost okolo 180 km/h, ale 200 tedy ne.

Další zajímavostí je, že s Jettou jedoucí tempomatově 200 máte jen o 3 min. lepší čas, než s vozem bez tempomatu, kde byla snaha udržet rychlot 185 km/h. Zajímala by mne tedy průměrná rychlost, ono to vychází někde kolem 190 km/h, což je na tyto vozy skutečně fascinující výkon a o té O1 66kW ani nemluvě.

Navíc i ta spotřeba při tempomatové rychlosti je velmi zajímavá, osobně jsem jel delší úsek s Jettou TDI a tempomatem rychlosti okolo 160-165 km/h a dosáhl jsem stejné spotřeby okolo 9l, při rychlostech okolo 180 to šlo již k 11,5-12l.

Takže fascinující rychlostní průměr s tímto vozem + schopnost udržet tu rychlost 200 km/h, výsledný čas a spotřeba je vskutnu až "neskutečná".

Nicméně to nepopírám, osobně jsem takovou jízdu nezkoušel, takže nezbývá, než to přijmout, nebo mít pochybnosti...

Pit
17. května • 21:40

Je to 192 km, tedy průměr někde kolem 185 - 188 / h (skutečných, tachometrových o právě cca 200). Brzdil jsem za celou cestu snad jen 2x a bylo to s letmým startem.
A schopnost udržet 200 km / h (na tachometru = cca 190 ve skutečnosti) je pro moji Jettu na dálnici Praha - Brno hračka. Celkem by mě zajímalo, které zatáčky jsou nepříjemné na trase Brno - Praha. Jediná, ze které mám trochu respekt je esíčko mezi Essem nalevo a Aralkou na Naháči, cca 33. km směrem do Prahy.
Ale fakt to není nic, čím by se měl člověk chlubit, jen jsem tím chtěl demonstrovat tu spotřebu. Je to fakt vo hubu.

KOSS
17. května • 11:01

Celkem verim, ze kazdemu muze vyhovovat jine nastaveni vozu /motor-prevodovka-plyn atd/ a s tim spojena spotreba je jina.

Ale nemohu si odpustit, az priste si to budes litat po dalnicich a zkouset ta sva maxima, doufam ze te nikdy nepotkam.

kejml
16. května • 9:16

je hafo lepších aut

kejml
16. května • 9:16

je hafo lepších aut

kejml
16. května • 9:16

si dokážu představit lepší auto

Milan K
16. května • 8:44

 Jel jsem s Jettou s 2.0 FSI a bylo to docela příjemné svezení. Kufr je opravdu velký a odvezení nákupu bohatě stačí - jen hatchback je samozřejmě mnohem praktičtější při opravdu objemném zavazadle (například zmíněný kočárek).
  Nicméně myslím že Jetta nebude mít příliš na růžích ustláno - sedany v Evropě tolik nefrčí - a v ČR je to obzvláště patrné. Velká konkurence ve Škodě (Octavia) ale i samotném VW (Golf, Passat) bude určitě cítit. Neodpustím si jednu poznámku - když si Jettu opravdu vybavíte (xenony, ESP, všechny airbagy atd.) přijde už opravdu docela dost draho (cca 700-750 K). Vzhledem k výprodejům skladů, které třeba teď VW pořádá je možné za tuhle cenu koupit už slušného Passata ... a to bych osobně měl velice krátké rozhodování...
 P.S. jedna věc mi v Jettě vadila - neustále jsem kolenem narážel na "plastový rám" u řadící páky ... Když pominu můj špatný estetický pocit (velice subjektivní), myslím si že umístění této části není příliš domyšlené.
 Takže můj osobní závěr ? Jetta určitě ano - ale pouze se silnějším motorem (na 1,6 bych zapomenul) 2.0 FSi nebo 2.0 TDI (147 kW 2.0 TFSI je již trochu nad rámec) - ale v této motorizaci s bohatou výbavou (digitální klimatizace, ESP atd.. ) už je na zamyšlenou cena ... v této cenové kategorii se dá bez vážných komplikací sehnat i automobil vyšší třídy.   

KFL
16. května • 11:45

Presne tak. Mel jsem na 2 dny Jettu s timhle TDIckem .. bylo to velmi prijemne svezeni s jemne pretacivou charakteristikou v zatackach. Vybavu jsem mel Sportline (myslim), 17" kola a drevenej volant .. a s tim vsim vylezla cena na 832 tisic, coz uz je rana jako blazen, kdyz clovek vezme v potaz, ze je to porad jen "golf s kufrem" ...

Ja jsem prumerny mlady par s relativne lepsim prijmem, ale auto za 730 si taky hned tak nekoupim. A kdyby jo, rozhodne to nebude Jetta :).

Ladda
17. května • 21:26

Jeta není jen Golf s kufrem, ale i s prodlouženym rozvorem

Radek Ondrášík
18. května • 1:32

Golf i Jetta mají rozvor 2578 mm...

Pit
16. května • 16:32

A řekneš, co by to bylo? Hodně by mě to zajímalo.

KFL
16. května • 11:45

Presne tak. Mel jsem na 2 dny Jettu s timhle TDIckem .. bylo to velmi prijemne svezeni s jemne pretacivou charakteristikou v zatackach. Vybavu jsem mel Sportline (myslim), 17" kola a drevenej volant .. a s tim vsim vylezla cena na 832 tisic, coz uz je rana jako blazen, kdyz clovek vezme v potaz, ze je to porad jen "golf s kufrem" ...

Ja jsem prumerny mlady par s relativne lepsim prijmem, ale auto za 730 si taky hned tak nekoupim. A kdyby jo, rozhodne to nebude Jetta :).

Macro
16. května • 1:23

"hodi se k mlademu paru.." Ja nevim, asi ziju na jine planete, ale kdo z mladych lidi zcinajicich pracovat je vzhledem k prumernym zdejsim mzdm (i tem nadprumernym) vypalit 732 500 Kč? Prumerny Nemec si tohle auto koupi za cca 8 platu... My za 36 (predpoklad 20 000Kc prum.plat). Tohle me prave se*e. Ale za to samozrejme Jetta nemuze

Dusan
16. května • 15:25

My mladi bysme si ho klidne poridit mohli, nicmene otazkou je: proc bysme to delali?

Standa
16. května • 14:55

Chtělo by to upravit - hodí se k mladému páru se zámožnějšími rodiči.

Mena
16. května • 10:16

no ja nevim, ale ja si koupil novy auto v nizsi stredni v 25 letech za svoje

PF
16. května • 17:57

ale to minimálně bydlíte u rodičů a nemusí vás trápit drahý bydlení :)

Mena
16. května • 21:27

Odpoved viz vyse, bydleni 320 euro mesicne. Nechce to bejt linej a hnout zadkem .

dani
16. května • 15:32

...no jistě - a vy určitě budete ten s tím průměrným českým platem, jak se tady o nich teď bavíme

Mena
16. května • 21:19

to netvrdim, ale v clanku neni napsano auto pro prumernou mladou rodinu

dani
17. května • 10:56

jasně... já jen, že když třeba mě bylo 25 let (což jsou necelé dva roky zpátky ) myšlenky na nové auto ve střední třídě (a třeba i v té nižší střední )bylo to poslední. Měl jsem čerstvě po výšce a hledal jsem práci.
Tu sice mám ale i tak - platově jsem zhruba na celorepublikovém průměru (což je na region, ze kterého pocházím ještě celkem ucházející - holt do Prahy všichni nemůžem, protože bychom se tam stejně všichni nevešli), takže se teď zrovna dívám po nějaké slušné ojetině cca do 180 tisíc Kč. Tož tak ... to není nějaké stěžování si na současnou situaci v některých regionch ČR - prostě jenom konstatuju "Jak se žije ... "

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mena
17. května • 12:49

Ja to vim, je to otazka toho, co clovek chce. U nas vetsina kamaradu zustala po vejsce na doktoratu. Ja sem puvodne chtel taky (abych nesel na vojnu), ale naskytla se moznost delat ve firme v Rakousku. Hledali vic lidi (do firmy i na univerzitu), nekolik (vcetne me) jich slo delat pohovor, vzali nas vsechny, ale ti ostatni nenastoupili. Radsi zustali na tom doktoratu v Cechach, ja bych je nazval lenochama. Clovek si musi vybrat, bud pohodicka v CR, nebo trochu sebezapreni a nakej cas vydrzet jinde. Ale ta moznost toho vyberu tu je a to je to dobry. Auto sem si koupil temer hned co sem nastoupil, se zdejsim platem neni problem leasing utahnout. Nezustanu tu vecne, za par mesicu koncim, sem tu uz patej rok, ale urcite to za to stalo. Neco sem si nasetril, mam relativne slusny auto a vybornou zkusenost. Az se vratim, tak budu stejne jako oni v Cechach, ale s "naskokem". A je hezky ze nezavidis. Nesnasim totiz lidi, co zavidi treba Prazanum penize, ale sami by tam pritom nesli.

xxx
16. května • 8:51

Nemec, co si "udela" za 8 mesicu (platu) cca. 24.000 € neni rozhodne prumerny Nemec. Je to Nemec, co ma roky a roky praxe, univerzitni vzdelani a dobrou praci. Uz konecne prestante zavidet a zacnete se snazit.

Loser
16. května • 16:50

Presne tak, navic kdyz zohlednite vyssi zivotni naklady atd., zjistite ze i ten prumerny nemec na auto vydelava max. 2x kratsi dobu, nez Cech. Dost flakani na internetu a do prace !

-LK-
16. května • 20:28

Byl bych velice nerad, aby si někdo myslel, že Němcům závidím. Jen bych rád uvedl na pravou míru ty "vyšší životní náklady".
Dle zdroje http://www.destatis.de/presse/deutsch/pm2004/p0940042.htm byl průměrný plat Němce v roce 2003 2682EUR. Dle zdroje http://www.blansko.com/article_read.php?article=484 byla v ČR v roce 2003 průměrná mzda 16533Kč. Dle ČNB byl k 31.12.2003 http://www.cnb.cz/cz/financni_trhy/devizovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.jsp kurz 32,405Kč/EUR, takže česká mzda byla 510EUR. Omlouvám, se, že jsem vytáhl 2 roky staré údaje, novější nemám k dispozici.

Pro zjednodušení vezmu dnešní cenu Fábie 1.2 47kW Classic a budu předpokládat, že stojí stejně tady i v SRN (což nebude daleko od reality, pokud v SRN bude o něco dražší, bude tam i víc výbavy v nákladu). Cena činí 277.900 Kč, dle tehdejšího kurzu 8576 EUR. Pokud by Čech i Němec spořili celý svůj plat, má Němec toto unter-auto doma za 3,2 měsíce, Čech za 16,8 měsíce, tedy o více než 5x delší dobu. Potud jsou fakta zkreslená jenom tím, že do cen roku 2003 beru dnešní cenu Fábie.

No a Vy tvrdíte, že němec vydělává maximálně 2x kratší dobu, než Čech. Udělám si malou rovnici. Nechť n je koeficient úspory v ČR a m je koeficient úspory v Německu. Např. pokud by životní náklady v ČR tvořily 40% průměrné mzdy, bude n rovno 0,6 - průměrně vydělávající Čech při průměrných nákladech utratí 40% mzdy a 60% uspoří.
Čech pak na auto ušetří za 8576 / (510 * n) měsíců, Němec 8576 / (2682 * m) měsíců.
Tvrdíte, že pro Němce to bude maximálně 2x levnější, vychází mi z toho rovnice:
8576 / (510 * n) = 2 * 8576 / (2682 * m)
Výsledek je, že n = 2,6m
Opravdu mi chcete tvrdit, že průměrný Čech z průměrné mzdy ušetří (v relativním smyslu) 2,6x více než Němec? Tedy že průměrné životní náklady, které jste zmiňoval, jsou v Německu 2,6x vyšší? Osobně si to vůbec nemyslím. Benzín je o 30% dražší, elektronika, hadry apod. levnější, potraviny levnější i dražší, dejme tomu v součtu taky o 30% dražší, ať mám rezervu. Zbývají služby a bydlení. Ohledně služeb nevím, mám jedinou zkušenost, v servisu ve Vídni chtěli 70EUR/hod, u nás v Průhonicích 1200Kč (vše bez DPH, oficiální servisy Cadillac). Takže ten západní o 80% dražší. Tak jsem se juknul na http://www.immobilienscout24.de a hledal byt 3+1 70m2 v Berlíně. Takový, co v Praze stojí od 13.000 měsíčně (401EUR). Vylezly mi ceny od 550EUR výš. Abyste neřekl, že to jsou soudruzi z NDR, podíval jsem se po tom samém v Düsseldorfu, ceny opět od 550EUR. Takže bydlení dražší zhruba o 20%.

No a jsem z toho jelen. Náklady mi vychází dejme tomu tak o 30% vyšší než u nás, dle Vašich předpokladů by měly být o 260% vyšší než u nás. Omlouvám se za tak dlouhý a matematický příspěvek, ale někde musí být chyba. Ve vstupních údajích nikoliv, použil jsem prověřené zdroje. Jediné, kde poněkud tápu, je oblast služeb, kde usuzuji pouze z jedné návštěvy v servisu. Na druhou stranu teď jsem si vzpomněl, že vloni jsem byl na dovolené s německou cestovkou, protože byla komfortnější a levnější než české!
Čili výpočty mám předpokládám dobře. Musím se dobrat k jedinému logickému závěru. I kdyby životní náklady v Německu byly o 50% vyšší než u nás (jako že opravdu o tolik vyšší nebudou), pak to auto bude Němec mít stejně skoro 4x dřív, než Čech.

Opakuji, nezávidím, pouze mi nedalo ohánění vyššími životními náklady na západě. Jak jsem psal - zájezd od německé cestovky byl levnější než obdobný od české, auto jsem byl koupit v Německu, pneumatiky taky, elektronika je taktéž v Německu levnější. Hardy nápodobně. Zajeďte se tam někdy podívat.

Mena
16. května • 21:22

Ja z platu cca 2000 euro cistych usetrim tak tisicovku a to si kupuju obcas i blbosti. Bydleni 320 euro, jidlo cca 300, auto 200 a ostatni veci taky tak 200. Je to hodne hrube.

Ivan
16. května • 8:45

Pokud je průměrný plat 20tis kč, tak si auto za 732500Kč příjemce tohoto platu nekoupí takové auto za 36 svých platů (732500/20000) ale za 49 platů [732500/(20000-4925{daně a odvody})]...
...no a pokud bychom počítali, že člověk s takovým platem nemůže 100% platu vrazit do šetření na nové auto, že si musí nechat stranou aspoň (a to bude žít dost bídně) 8000Kč na bydlení, jídlo, oblečení, dopravu, pojištění atd. tak si to auto koupí za 91 platů....

KOSS
16. května • 9:08

Netahej ho za slovo, treba myslel 20k cisteho. Kazdy z nas vi, ze si to asi my mladi jen tak neporidime. A uprimne? Spousta lidi z generace rodicu si stejne neporidi auto za 3/4 melounu. Proste to povazujou za vyhazovani penez. Ale mozna ziju v nestandartnim kolektivu lidi

Ivan
17. května • 0:43

to určitě nemylel, protože 20 tisíc čistého není průměrný plat.

-LK-
16. května • 6:12

Někde jsem četl, že kdyby průměrný Němec zaplatil za své auto v přepočtu tolik, co průměrný Čech (něco jako těch zde uvedených 36 platů), tak nejhorší a navíc značně sociální auto v Německu je A8.

Bonosa
16. května • 1:19

  No..nejhorsi ale je,ze je delana v Mexico...Nevim jak u vas v Evrope,ale tady v USA byly s predchozim modeeam dost velke problemy hlavne s eletrikou..Trosku vetsi vlhkost vzduchy a uz to nejelo... Ale i  hodne mechanickych problemu...No mexici co po nich chcete??Ale treba uz se to "jizane" naucili ....uvidime..

VW
25. srpna • 10:02

mam novu jettu uz vyse roka a myslim si ze auto je dobre spracovane ano poucili sa

Doporučujeme

Články odjinud