Volkswagen Jetta 2,0 TDI: kompaktní univerzál (velký test)

Volkswagen reinkarnoval starý název svého malého sedanu a po Boře jej v třídě kompaktních limuzín opět reprezentuje Jetta. Samotné slavné jméno ale úspěch nezaručí a bez notné dávky kvality a technické vyspělosti se na dnešním trhu vozů nižší střední třídy jen těžko někdo prosadí. Na otázku, zda se na něm dokáže prosadit Jetta, zkusíme odpovědět v našem testu.
Volkswagen Jetta 2,0 TDI: kompaktní univerzál (velký test)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér
  2. Zavazadelník, Motor, Spotřeba, Jízda s Jettou
  3. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

Jetta, Vento, Bora, Jetta a kolotoč jmen u Volkswagenu zřejmě nikdy neskončí. Přestože patří německá automobilka k těm, které se rády drží osvědčených názvů a modely Polo, Golf a Passat sjíždí z výrobních linek po několik desetiletí, u jiných modelů je tomu právě naopak. V minulosti se začalo u malého sedanu s názvem Jetta, poté se jméno změnilo na Vento, Boru a nyní Volkswagen přišel opět s původním názvem - Jetta. Je třeba dodat, že tato rošáda se týká našeho, tedy evropského trhu, protože na vybraných trzích zůstala Jetta svému jménu věrna i v minulých generacích.

Velký Golf nebo malý Passat?

Historie sedanů, které byly odvozeny od modelu nižší střední třídy - Golfu, je poměrně dlouhá a ne vždy bylo snadné identifikovat, kde má daný model své kořeny. S příchodem nové generace modelů Volkswagenu však přišla změna. Některé designérské prvky jsou si napříč modely velmi podobné, a tak pouhý letmý pohled jasně naznačí, že jde o Volkswagen. Ten druhý už ale nemusí říci o mnoho více. Nová Jetta sice části vozu jasně připomíná Golf, na druhou stranu při jiném pohledu může neznalého zmást natolik, že jej spojí s větším Passatem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová generace svými tvary připomíná jak menší Golf, tak velký Passat.

Pokud ovšem zamíříme do tajů technických parametrů, pak je ihned jasné, odkud vítr vane. Jetta je postavena na platformě, kterou využívá mj. Golf páté generace. Rozvor má hodnotu 2 578 mm, tedy stejně jako liftback mladoboleslavské Škody - Octavia. Jetta měří na délku 4 554 mm, na šířku 1 781 mm a na výšku 1 459 mm. Svými vnějšími rozměry tak i Jetta patří mezi velké sedany/liftbacky nižší střední třídy, ovšem rozvorem patří spíše do průměru. Rozvor sice patří mezí hlavní činitele, které určují, kolik dostane místa posádka v interiéru, ale u posledních koncernových kompaktů už jsme si zvykli, že podprůměrný rozvor problémy v tomto směru nepřináší. Jetta se tak podobně jako Octavie, Golf a další řadí svým vnitřním prostorem pro posádku k nadrprůměru.

Přestože je z předešlých údajů jasné, kde má Jetta své kořeny, oku znalého motoristy neujde, že podobnost s oběma modely, tedy Golfem a Passatem, zde prostě je a místy je dost silná. Podobnost s Golfem je velká hlavně v přední části vozu, tedy kamsi po B sloupek. Přední maska jako by z oka vypadla menšímu sourozenci. Ovšem i zde to není tak jednoduché. Z většího Passatu si Jetta vypůjčila chromovanou mřížku chladiče a chromovaný klín v přední masce, který zasahuje až ke spodnímu konci předního nárazníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední část vozu je až na mřížku chladiče s chromovaným klínem totožná s Golfem.

Zcela odlišná je situace na druhé straně vozu, kde končí jakákoli podobnost s menším Golfem a Jetta získává nádech většího Passatu. Zhruba od B sloupku se začne střecha mírně svažovat k zádi, kde přechází do zadního skla a poté přechází do zavazadelníku. Pokud se může při bočním pohledu zdát, že Passatu byl zavazadelník určen na poslední chvíli a může působit mírně násilně, u Jetty je tomu právě naopak. Zavazadelník je zakomponován k vozu velmi decentně a nenásilně a působí velmi přirozeným dojmem. Důležitým rozdílem je, že při pohledu na Jettu nepůsobí zavazadelník jakoby směřoval vzhůru, ale jde rovnoběžně se zbytkem vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přes podobnost k většímu Passatu působí Jetta vyváženěji než její větší sourozenec.

Tvarování zadních blatníků a nárazníku má svůj původ v Passatu. Stejně tak i zadní světlomety mají stejný design jako větší model německé automobilky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní blatník, nárazní, ale i světlomety mají stejný design jako u Passatu. 

Přes vnější rozměry, které Jettu pasují do nižší střední třídy, působí vůz při osobním kontaktu daleko větším dojmem. Díky stejné koncepci karosérie, tedy sedanu, pak velmi často svádí k pasování tohoto modelu na větší Passat. Zde ovšem zakročila ruka designérů, kteří dokázali velmi elegantně skloubit karosérii sedanu s původním Golfem. Proti většímu Passatu Jetta dostala do vínku větší uhlazenost tvarů a zavazadelník nepůsobí tak násilně a nápadně. Proti menšímu Golfu dostala Jetta mírné odlišnosti v přední části vozu, které ji dodávají větší důstojnost i když za cenu ztráty agresivnějšího pohledu. Jetta je tedy svým vzhledem dokonalým přechodem mezi malým a sportovněji laděným Golfem a velkým, přece jen důstojnějším a prestižnějším Passatem.

Šedá kam se podíváš

Interiéry Volkswagenu jsou známy svou ergonomičností, ale také notnou dávkou konservatismu, který začíná barevným provedením a končí tvary jednotlivých prvků. Ve stejném duchu jde i Jetta, která nijak nevybočuje z těchto tradic a dostala typické šedé odstíny a nevýrazné tvarování interiéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Šedá barva a klasické tvary provází celý interiér Jetty.

Žádná revoluce a žádná snaha o odlišení jednotlivých modelů. Pokud lze hovořit o jakési unifikovanosti exteriéru, pak v interiéru je vše dotaženo k dokonalosti. Pokud bude někomu dělat problém identifikovat vůz při pohledu na vnější tvary, poté bude v interiéru doslova tápat. Středový panel, kde je soustředěna převážná část ovládačů je prostě totožná s Golfem, což se díky odvození sedanu od tohoto vozu dá pochopit. Ovšem ani podobnost s větším Passatem není úplně malá, rozmístění ovládačů je totožné, použité prvky také, jenom se liší tvarování palubní desky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncernové vozy jsou si v interiéru podobné jako vejce vejci.

Veškeré komfortní ovládání je tedy soustředěno na středový panel, kde naleznete kompletní ovládání autorádia, topení a klimatizace. V horní části jsou umístěny výdechy ventilace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Rádio, topení a klimatizace se ovládá tradičně na středovém panelu.

Pod středovým panelem v místech kde přechází do středového tunelu se pak nachází popelník. Tedy ne že bych potřeboval za jízdy kouřit, ale umístění hluboko v tunelu, za řadící pákou a pod středovým tunelem není nejšťastnější. Pokud se Volkswagen rozhodl takto bojovat proti kuřákům, proč ne, jinak ale bude mít řidič a spolujezdec při jízdě hodně práce, aby se trefili svou cigaretou do popelníku. Za řadící pákou jsou pak umístěny tlačítka pro vypnutí systému ASR nebo stabilizačního systému.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Popelník je zasazen opravdu hluboko --- Za řadící pákou jsou umístěny vypínače elektronických systému ASR a ESP. 

Testovaná Jetta dostala do vínku základní volant, tedy bez ovládání audia apod. na něm. Materiál byl příjemný, neklouzavý a věnec měl optimální šířku. Ovšem kombinace šedého tvrdého plasu a měkčeného šedého plastu nijak neoslnila. Přístrojová deska pak dostala klasické ukazatele rychlosti, otáček, teplotu chladící kapaliny a stav paliva. Mezi hlavními budíky je pak umístěn malý informační displej. I když se to nezdá, zaslouží si Volkswagen malou pochvalu, že se nenechal strhnout poslední módní vlnou a neupustil od ukazatele teploty chladící kapaliny, který v poslední době mnohé automobilky zcela vypustily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přístrojová deska je klasická a z důležitých přístrojů ji nic nechybí. 

Zbylé ovládače, tedy světlometů, elektrické stahování oken a ovládání zrcátek je umístěno na svých místech, tedy vlevo od volantu na palubní desce a na opěrce ve dveřích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládaní světlometů, zrcátek a oken je na svých klasických místech. 

Jetta také nabízí odkládací prostory pro drobnosti. Klasické místa naleznete ve dveřích a před spolujezdcem v objemné schránce. Pokud vám toto nestačí, můžete využít úložného prostoru pod středovou loketní opěrkou. Před ní je pak schován držák na nápoje i s otvírákem. Zkrátka nepřijdou ani cestující vzadu, kteří mají na středovém tunelu k dispozici držák na nápoje a výdechy ventilace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Úložných a odkládacích prostorů není mnoho, ale vystačí pro většině řidičů.

Velmi dobrý je pak výhled z vozu, díky relativně úzkým A sloupkům s mírným sklonem nepřekáží při výhledu v křižovatkách a toto zpracování vás tak nepřivádí k občasným problémům s přehlédnutím jiného účastníka provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výhled z vozu je velmi dobrý všemi směry. 

Na sedačky Volkswagenu padají často výtky, že nepatří mezi nejpohodlnější. Po týdnu za volantem Jetty musím říci, že nelze srovnávat napříč automobilkami tohoto koncernu a ani napříč všemi modely jednotlivých automobilek. Sedadla v testovaném modelu, byť patří k základním, sloužila velmi dobře. Jejich nastavení je velmi různorodé a tak není problém najít vhodnou polohu, která nijak neunavuje a je pro řidiče pohodlná. Malou výtku bych tu však měl, bederní část sedačky mne nepříjemně tlačila, ať jsem se snažil nastavit sedadla jakkoli. K tomu chyběla větší opora v části nad lopatkami a sklon nastavitelné opěrky hlavy také nebyl dostačující a její využití tak bylo velmi snížené a pokud nejezdíte téměř kolmě, pak se dá říci, že i nulové. Výplň sedadla má dle mého vkusu velmi dobrou tvrdost, nejsou příliš měkké, ani tvrdé a při ostřejší jízdě poskytují vcelku dobrou oporu. Přes tyto drobnosti mi nedělalo žádný problém ujet "v jednom tahu" stovky kilometrů bez náznaku únavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedadla by si zasloužila lepší tvarování opěradel. 

Interiér Jetty jde přesně v duchu a filosofii automobilky Volkswagen. Vše je na svém místě, vše se dobře ovládá, vše dobře funguje, ale tím to končí. Žádná snaha o odlišnosti, žádné hrátky s tvary. Vše je prostě dobré a kvalitní, ale nudné a šedé. Konzervativní pojetí má tedy své výhody a nevýhody. Osloví široké spektrum zákazníků, protože nijak neurazí a nepůsobí extravagantně, což se často během chvíle většinou okouká. Tradiční tvary si uchovají svou vizuální hodnotu daleko déle. A protože vnímání tvarů a krásy je velmi subjektivní, nechám na každém jednotlivci, aby si sám zhodnotil, zda jde o esteticky povedený interiér, nebo o šedý konservatismus.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér
  2. Zavazadelník, Motor, Spotřeba, Jízda s Jettou
  3. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků