Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Měli jsme možnost svézt se v okolí mnichovského letiště se zástupci prakticky všech modelových řad, které v současnosti Volkswagen prodává alternativně s pohonem na stlačený zemní plyn.

Automobilka Volkswagen se zabývá vývojem a výrobou automobilů na CNG, tedy stlačený zemní plyn, již dvě dekády a nyní tento druh alternativního pohonu nabízí pod pojmem Eco Fuel zejména v modelových řadách Caddy, Touran a Passat. Nejnověji do této rodiny přibyl minivůz Volkswagen Eco Up!, a právě hlavně na něj jsme se zajeli podívat do Mnichova.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přehlídka vozů Volkswagen Eco Fuel pro provoz na stlačený zemní plyn

Stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas) je v oblasti dopravy považován za alternativu k benzínu, naftě i LPG. Na rozdíl od LPG jím lze pohánět také vznětové motory, takže si CNG postupně nachází cestu také pod kapoty autobusů a užitkových vozidel. Zemního plynu jsou ve světě velké zásoby a jeho cena je oproti benzínu či naftě nepoměrně nižší a v posledních letech roste pouze minimálně.

Zájem o stlačený plyn CNG kvůli drahému benzinu roste

Zájem o stlačený plyn CNG kvůli drahému benzinu roste

Navíc jej lze pro vozy přestavěné na CNG vyrábět také z biomasy, tedy tlením substancí rostlinného původu. A právě díky této skutečnosti chápou u Volkswagenu vozy s pohonnými soustavami Eco Fuel za jeden z prostředků, jímž by se při pohonu osobních automobilů přiblížili vyrovnané bilanci CO2. Motor při spalování plynu biologického původu (má stejný chemický vzorec jako CNG) totiž vypustí jen tolik CO2, co při fotosyntéze absorbovaly rostliny, z nichž bylo palivo vyrobeno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vyzkoušeli jsme kompletní škálu vozů VW s pohonem na zemní plyn

Vozy Volkswagen Eco Fuel lze provozovat jak na benzín, tak na plyn. Jednou z nevýhod vozů na CNG je nutnost instalace rozměrných tlakových lahví, které jsou navíc velmi těžké i v prázdném stavu. Při pohledu na přiložené snímky je vidět systém jejich uložení ve Volkswagenech, jež se vyznačují pozměněným tvarováním zadní části podvozku a podlahy v okolí zadní nápravy, čímž není nijak omezen prostor pro zavazadla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nádrže jsou umístěny napříč v místech rezervního kola a konvenční nádrže na benzín či naftu

Nádrž na benzín hraje u vozů Volkswagen z rodiny Eco Fuel spíše úlohu rezervy, například u malého Eco Up!u pojme jen 10 l benzínu. Zásobníky na stlačený plyn pak přidají 11 kg stlačeného plynu, takže celkový jízdní dosah tohoto modelu se pohybuje okolo 600 km. Zatímco ve standardu se Volkswagen Up! dodává s tříválcem 1,0 l ve výkonových verzích 60 a 75 koní (44, resp. 55 kW), nový Eco Up! se vyznačuje výkonem 68 koní (50 kW) a v provozu na plyn dosahuje průměrné spotřeby 2,9 kg/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Umístění tlakových nádrží a plnicích hrdel v modelu VW Caddy EcoFuel

Při točivém momentu 90 Nm při 3 000 ot./min. (tj. o 5 Nm méně než ve standardu) vůz Eco Up! zrychlí z 0 na 100 km/h za 16,3 s a dosáhne rychlosti 164 km/h, což je o 2 s, resp. o 4 km/h více než ve standardu, ovšem je třeba připomenout, že Eco Up! je těžší než konvenční Up!. Všechny motory Volkswagen EcoFuel, ať už konvenční MPI, tak i moderní přímovstřikové TSI, jsou pro provoz na stlačený zemní plyn upraveny.

Test: Volkswagen Up! - kouzlo „pěti“ dveří

Test: Volkswagen Up! - kouzlo „pěti“ dveří

Například u tříválce pro Eco Up! jsou nové kyslíkové sondy a katalyzátor, upraven je předstih zážehu, kompresní poměr narostl ze standardních 10,5:1 na 11,5:1 a zapalování pracuje s vyšším napětím. Specifické jsou také ventily a jejich sedla, změn kvůli nižší mazací schopnosti zemního plynu doznaly také písty a kroužky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motory se při adaptaci na spalování zemního plynu dočkaly řady úprav

Mezi provozní přednosti stlačeného zemního plynu patří kromě výrazně nižší ceny také skutečnost, že jeho hoření neemituje prakticky žádné pevné částice, což má příznivý vliv na životnost oleje i samotného motoru, jehož vnitřní součásti se nezanášejí karbonem. Dále je třeba vyzdvihnout, že zemní plyn na jednotku objemu skrývá více energie než konvenční paliva, takže 1,0 kg je přibližně ekvivalentem k 1,3 l nafty a 1,5 l benzínu (v 1 kg CNG 11,69 kWh, nafta 9,86 kWh a benzín 8,77 kWh).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na zemní plyn jezdí také upravené vozy VW Scirocco v seriálu závodů R-Cup. Jejich motory 2,0 TSI dosahují výkonu 235 koní (173 kW)

Pracoviště řidiče ve vozech Volkswagen Eco Fuel se nijak výrazně neliší od standardních modelů, jednou z nejdůležitějších změn je upravený přístrojový štít. Ve voze Eco Up! konstruktéři vměstnali ukazatele zásob plynu a benzínu do jednoho, v němž benzín figuruje v úloze rezervy. Většina ostatních vozů Volkswagen na CNG má palivoměry oddělené. Palubní počítače ukazují dojezd na plyn a benzín samostatně i celkově.

Za volanty

Ani v jízdě se vozy na CNG nijak výrazně neliší od výchozích modelů, je však třeba počítat s vyšší hmotností a výraznější zátěží na zadní nápravě, takže se auta neustále chovají jako vytížená. Dynamika vozů Eco Up! byla v porovnání se standardními Up!y citelně slabší, akcelerace i v mírném stoupání je takřka nemožná a nepomůže ani razantní podřazování. Je evidentní, že jde především o nízké provozní náklady a vůz je určen hlavně klidné jízdě na kratší vzdálenosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V novém modelu Eco Up! jsou palivoměry obou druhů pohonu sdruženy v jediném ukazateli

Podobně nevýrazně se chovala také dodávka VW Caddy EcoFuel s letitým čtyřválcem 2,0 MPI a výkonem omezeným na 109 koní (80 kW). I přes velmi krátké převody pětistupňové manuální skříně (při 130 km/h na pětku motor točí 4 300 ot./min.!) jsou dynamické schopnosti velmi slabé, což tento model předurčuje k rozvážkovému provozu po městě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
VW Touran EcoFuel

Na druhou stranu vozy VW Touran EcoFuel a VW Passat kombi EcoFuel, opatřené jednotkami 1,4 TSI s výkonem 150 koní (110 kW), poskytovaly znamenitou dynamiku plně dostačující i jízdám na velké vzdálenosti. Na zkušebním okruhu silnicemi spíše mimoměstského a dálničního typu v délce okolo 50 km jsme podle palubních počítačů dosáhli těchto spotřeb: Eco Up! 3,9 kg/100 km, Caddy EcoFuel 6,2 kg/100 km, Touran EcoFuel 5,0 kg/100 km a Passat EcoFuel 5,2 kg/100 km. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Uložení nádrží v modelu Passat EcoFuel 

A ceny? Například malý Eco Up! u nás koupíte podle ceníku ve střední výbavě Move Up! od 269 900 Kč, což znamená příplatek 45 000 Kč oproti výbavově srovnatelnému provedení. V aktuální nabídce Volkswagenu ale najdeme také „modrý bonus“ v podobě slevy 10 000 Kč na Eco Up!, 20 000 Kč na Touran Eco Fuel a 30 000 Kč na Passat Eco Fuel.

Již v následujícím roce bude paleta obohacena o VW Golf CNG a jeden nespecifikovaný model Audi (zřejmě půjde o A3).
 

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků