Za volantem Volkswagenu ID.4 Max: Golf Plus dnešní doby si v Praze vedl skvěle!

Máme za sebou prvních pár desítek kilometrů za volantem nového Volkswagenu ID.4. Zkoušeli jsme aktuálně nejvýkonnější a nejvybavenější provedení a důvodů k radosti je hned několik.

Nový Volkswagen ID.4 v těchto dnech míří k prvním českým zákazníkům a může se stát zajímavou možností pro ty, kteří chtějí užitné vlastnosti kompaktního SUV, ale spalovací motory a plug-in hybridy jim nevoní. Větší brácha před dvěma lety představeného a na našem trhu již zabydleného modelu ID.3 stlačil základní cenu pod milion a rovnou nabízí i výbavu, na kterou bylo nutné u ID.3 čekat do aktualizace softwaru. Už tedy neplatí, že si koupíte drahý elektromobil bez vybraných funkcí. ID.4 je tady v plné parádě.

V rámci uvedení na trh uspořádalo české zastoupení Volkswagenu krátkou prezentaci, jejíž součástí byly hlavně první testovací jízdy. Jak jsem uváděl už ve včerejším článku, jehož prostřednictvím jste nám mohli pokládat dotazy ohledně vozu samotného, dostali jsme k dispozici 150kilowattovou zadokolku s baterií o kapacitě 77 kWh, díky níž je možné na jedno nabití ujet až 522 km dle WLTP. O dojezd a možnosti nabíjení napoprvé až tak nešlo, na to se zaměříme v klasickém redakčním testu. I ta zhruba hodinka a půl, po kterou jsem měl k dispozici bílý kousek ve vrcholném provedení Max, však stačila k odhalení zajímavých vlastností.

Nový Volkswagen ID.4 oficiálně: Brácha Škody Enyaq iV hned sype esa z rukávů!

Nový Volkswagen ID.4 oficiálně: Brácha Škody Enyaq iV hned sype esa z rukávů!

Golf Plus moderní doby

Dříve bylo úplně normální, že Volkswagen rozšiřoval vlastnosti jednoho modelu i jinak než pouhým natažením délky v zájmu většího kufru. Na mysli mám Golf Plus (2004 – 2013), respektive Golf Sportsvan (2014 – 2020), který na kompaktní platformě nabídnul užitné vlastnosti vozů MPV. ID.4 jde z mého pohledu podobnou cestou jako sportsvan, budeme-li považovat model ID.3 za golf nové doby. Oba vozy mají stejnou platformu MEB a rozvory náprav se liší v řádu milimetrů, ID.4 je však delší, vyšší, širší, má větší kufr, a na rozdíl od ID.3 je možné mu na střechu naložit až 75 kg a na kouli utáhne až tunový brzděný přívěs. A ten za ID.3 nezapřáhnete.

Volkswagen ID.4: Srovnání rozměrů
Model VW ID.4 Škoda Enyaq iV VW ID.3
Délka [mm] 4584 4649 4261
Šířka [mm] 1852 1879 1809
Výška [mm] 1612 1616 1552
Rozvor [mm] 2771 2765 2765
Objem kufru [l] 543/1575 585/1711 385/-

Odlišností tady ale do budoucna bude více. Zatímco dnes si můžete koupit Volkswagen ID.4 nanejvýš se zadním pohonem a výkonem 150 kW (takhle to má i ID.3), už během jara dorazí na trh čtyřkolka s označením GTX a výkonem až 225 kW díky elektromotoru také na přední nápravě. Koncem letošního roku dostane ID.4 i módní provedení „kupé“. Bude se jmenovat ID.5 a vyjde z konceptu ID Crozz.

Nový Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Že už ničím nepřekvapí? Nenechte se mýlit!

Nový Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Že už ničím nepřekvapí? Nenechte se mýlit!

Že by ale byl Volkswagen ID.4 pouze nafouknutá trojka, říci nelze. Jasně, obě auta jsou si hodně podobná, ID.4 ale přichází se zajímavou novinkou v podobě aerodynamických klik dveří, které mají z vnitřní strany tlačítka a není potřeba za ně tahat. Jde spíše o frajeřinu než prvek, který by znatelně pomohl zvýšit dojezd na jedno nabití, pořád mi ale přijde lepší než vyjížděcí kliky dveří konkurenčních vozů. Kola mohou být až 21palcová, vzadu pak vždy čekejte bubnové brzdy.

Tak tohle je ta rozšířená realita…

Když se podíváte na interiéry Volkswagenů ID.3 a ID.4, asi vás napadne, že jsou v podstatě na jedno brdo. Pravdu byste ale měli pouze částečně. Jasně, i ID.4 má před řidičem malinký displej, zobrazující jen ty nejnutnější údaje, sedadla jsou ukotvena poměrně nízko nad podlahou, protože ta je plná baterek, mezi předními sedadly je středový tunel se spoustou oddělených odkládacích prostor a na fyzická tlačítka tady moc nenarazíte. Přístrojová deska se tvarově liší minimálně, z mého pohledu je ale vyrobena z lepších materiálů. A to není všechno.

VW nechal znova nahlédnout do továrny na elektromobily. Hlavní hvězdou je ID.4

VW nechal znova nahlédnout do továrny na elektromobily. Hlavní hvězdou je ID.4

Ti pozornější si všimnou, že má ID.4 úplně jinak řešené sloupky předního okna. Nejsou zdvojené tak jako u ID.3 a podle mě je díky tomu z kabiny lepší výhled při průjezdu ostrých zatáček. Ověřeno v praxi na silnicích, po nichž jsem loni poprvé jezdil i s Volkswagenem ID.3. Úplně stejný není ani displej infotainmentu. V ID.4 může mít úhlopříčku 12 palců, zatímco v ID.3 má  nanejvýš 10 palců. Logika ovládání je samozřejmě stejná, takže pokud máte zkušenost nejen s ID.3, ale třeba i s golfem, budete v ID.4 rychle jako doma.

Z běžně využívaných funkcí jsem rychle dohledal všechny potřebné, jen pro vypínání aktivního držení v jízdních pruzích je třeba návod: nejdříve kliknete na tlačítko Assist pod středovým displejem, na hlavní obrazovce asistentů je nutné vpravo nahoře rozkliknout seznam položek a teprve tam najdete systém Lane Assist. Takhle to jde i v golfu, ten však má na rozdíl od ID.3 a ID.4 i tlačítko rychlé volby na volantu, díky kterému si nabídku asistentů zobrazíte i v digitálním přístrojovém štítu.

Volkswagen ID.4 se představil v Číně ve dvou verzích. Má to jednoduchý důvod

Volkswagen ID.4 se představil v Číně ve dvou verzích. Má to jednoduchý důvod

Jednou z novinek vozů Volkswagen na platformě MEB je i head-up displej s rozšířenou realitou. Potřebný hardware měl model ID.3 už při příchodu na trh, majitelé však museli čekat na aktualizaci softwaru, která „odemkla“ funkci rozšířené reality. Volkswagen ID.4 už software 2.1 má, což znamená, že při jízdě se zapnutou navigací head-up displej zobrazuje i dokonalejší navádění prostřednictvím šipek, které se při přibližování ke křižovatkám zvětšují. Směr pak napovídá i lišta umístěná u spodní hrany čelního skla, která se rozsvěcuje buď zleva doprava, nebo zprava doleva.

Nový head-up displej toho ale umí zobrazit více. Je vázaný i na systém Lane Assist či adaptivní tempomat a třešinkou na dortu je vyznačení cílové destinace – je to jako by někdo třeba před dveře restaurace zapíchnul vlaječku. Něco podobného čekejte i ve vozech Audi, rozšířit realitu umí také Škoda Enyaq iV nebo vozy Mercedes-Benz. V oficiálních videích, kde je nebe modré a lidé se na sebe usmívají, vypadá všechno moc hezky, když ale hledáte cílovou destinaci v rozkopané ulici lemované auty a dopravními značkami, stejně se vám může stát, že cílový bod přehlédnete.

Jízdní vlastnosti probereme v další kapitole...

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 13 příspěvků