TEST Volkswagen ID.4 GTX: Auto na pár kliknutí. Tak proč nevzít rovnou to nejlepší?

Vybrat si v dnešní době ten pravý elektromobil, který bude vyhovovat všem potřebám, není jednoduché. Čeští zákazníci Volkswagenu však mají jasno - když už ID.4, v téměř polovině případů sahají po plné palbě.
Radosti
Jízdní komfort
Velký vnitřní prostor
Přijatelná spotřeba
Skvělé odhlučnění i ve vysokých rychlostech
Starosti
Strohý interiér
Malá zpětná vazba v řízení
Minimální individualizace vrcholné verze
8  /10

Jako jeden z mála motoristických webů v České republice se detailně věnujeme nejen motoristickým novinkám a testům, ale i cenám a výbavám vozů na trhu a často i jejich srovnání s konkurencí. Že ceny nových aut rostou, není třeba pořád omílat, spíše než nezájmu zákazníků však automobilky čelí problémům s dodávkami, ale to je zase jiný příběh. Chci říct, že drahý nutně neznamená finančně nedostupný a že názory v diskusích, že je ten či onen vůz za danou cenu neprodejný, nemusejí korespondovat s realitou.

Jedním z důkazů jsou nové elektromobily koncernu Volkswagen, třeba Škoda Enyaq RS iV Coupé. Škodovka se do prodeje standardních kupátek moc nehrne, protože je pro ni lepší prodávat drahé ereso, na které se i tak stojí fronty. Volkswagen má flotilu vozů ID už dost širokou, ale budeme-li se bavit o modelu ID.4, asi polovinu objednaných vozů od června loňského roku představuje nejdražší verze GTX. V případě modelu ID.5 je situace obdobná.

Abyste si lépe představili, v jakých relacích se pohybujeme, zde je malý nástin situace. Vůbec nejlevnější Volkswagen ID.4 na českém trhu stojí 1.344.900 Kč. Má pohon zadních kol, výkon 128 kW a 77kWh baterii, o něco málo dráž pak vychází 150kW zadokolka Pro Performance za 1.387.900 Kč. Klidným řidičům bude stačit slušně vybavený základ, jako volbu z rozumu ale považuji právě sto padesátku, která má výkonu tak akorát a dojezd přes 500 km.

Zájemci o dvoumotorovou čtyřkolku mohou sáhnout po verzi Pro 4Motion s výkonem 195 kW a cenou od 1.457.900 Kč a na samotném vrcholu nabídky modelu ID.4 je verze GTX za 1.597.900 Kč, o níž je dneska řeč. Obě čtyřkolky se rozjedou až na elektronicky omezenou maximální rychlost 180 km/h, zatímco zadokolky končí na 160 km/h. V rámci koncernu VW má GTX přímou konkurenci v podobě Škody Enyaq RS iV, ta však zatím nemá českou cenu a poprvé se v ní svezeme až za měsíc ve Španělsku. Cenu má jen zmíněné kupé (1.644.900 Kč), přičemž výchozí verze by měla být o pár desítek tisíc levnější.

Hotovo za pár minut

Že je dneska sdílení techniky mezi jednotlivými model širší než kdy dříve, je už dlouho známá věc. Podobné je to i s výbavou, která je spojována do výhodných paketů ve snaze zjednodušit nabídku, urychlit výrobu a snížit výrobní náklady. ID.4 GTX má díky tomu prakticky vše důležité už ve standardu (megasoupis výbavy najdete v poslední kapitole) a konfiguraci vlastního vozu zvládnete na pár kliknutí v konfigurátoru.

Zkoušený kousek měl nad rámec standardní výbavy litá 21palcová kola Narvik (13.600 Kč), tažné zařízení (24.500 Kč) a čtveřici paketů v souhrnné ceně téměř 200.000 Kč. Stačí si už jenom vybrat barvu a tím jste v podstatě vyčerpali možnosti individualizace. Bude to za 1,83 milionu korun, můžete pokračovat k pokladně. Ale pozor, bude tam fronta.

Přitom z výrobní linky sjede auto, které do světa nekřičí, co je vlastně zač. Decentní nápisy GTX najdete na víku kufru a plaketách umístěných na předních blatnících. Oproti výbavě Pro, z níž GTX vychází, má diody v předním nárazníku a lakované boční ochranné plasty. Není to moc, ale pořád je dobré mít na paměti, že štítek GTX neznačí ultrasportovní verzi, ale jde o linii s mírně vyšším výkonem a decentními designovými odlišnostmi. 

Dojem dělají třeba standardně dodávané IQ.Light LED Matrix světlomety s interaktivním uvítáním či 3D LED zadní svítilny s animací. Skvěle vypadají a účinek světel jako takový je výborný. Volkswagen ID.4 je jedno z aut, u nichž se o dálková světla nemusíte starat. A co si budeme povídat, je to i vcelku vtipný detail, když k němu přicházíte a ono na vás div nezakrouží očima.

Veřejnost s interiéry nových Volkswagenů často bojuje a ani my si neodpouštíme výtky. V širším měřítku jsou to dotykové plochy tlačítek na volantech, od kterých výrobce naštěstí ustoupí (snad se o tom dozví i v Mercedesu) a co se „aj-dýček” týče, kdekdo kritizuje volič jízdních režimů pod volantem. Že prý nemá logiku a že si nelze nastavit úroveň rekuperace energie tak jako třeba u enyaqu či elektrických hyundaiů, nechávají se kritici slyšet. Než vám ale prozradím, proč manuálně nastavitelná úroveň rekuperace není u ID.4 potřeba, povíme si ještě něco o pobytu v interiéru.

V tomto ohledu sice GTX není kompromisem stran pohodlí a vnitřního prostoru, ale co se individualizace týče, je na tom o poznání lépe výbava Top. Zatímco tam může mít klidně i bílý volant (dojem z interiéru vystřelí do vesmíru, praktický ale není), v GTX si můžete připlatit za paket s červeným prošíváním ergonomických sedadel ovládaných elektricky (dokonce i s masážní funkcí), ocelovými pedály ve vtipném provedení Play and Pause či imitací kůže na dveřích a přístrojovce. Za 89.100 Kč je to vůbec nejdražší příplatková položka zkoušeného auta. 

Pravda, třeba Hyundai Ioniq 5 či Škoda Enyaq umějí nabídnout luxusnější kokpity, je tady ale něco, co všechna tato auta spojuje: minimalismus a mraky odkládacích prostor. Do středového tunelu s variabilními schránkami v pohodě vysypete obsah kapes, své místo má i mobilní telefon, který pak nemusíte lovit kdesi v hloubi pod přístrojovkou, kdyby se náhodou něco přihodilo. Kapsy ve dveřích v pohodě pojmou velkou PET lahev a svačinu na výlet. Ve standardní výbavě verze GTX nechybí ani průvlak v opěradle zadních sedadel, kdybyste chtěli náhodou v zimě vyrazit na lyže. Když už máte tu čtyřkolku…

Stran prostornosti interiéru nelze na adresu Volkswagenu ID.4 říct ani popel. Vozy s ryze elektrickými platformami obecně nabízejí více místa uvnitř než srovnatelně velké spalováky, a když má takový elektromobil délku 4,6 metru a rozvor skoro 2,8 metru, stísněnost by čekal jenom málokdo. Pravda, sedáky jsou proti spalovákům ukotveny níže nad podlahou, prostor pro chodidla zadních cestujících však pod předními sedáky je. Nikdo vám navíc nebrání si přední sedadla vypumpuvat o kousek výše. Prostor v svislém směru na to je. 

Sedíte si ve své vlastní prosklené bublině, máte perfektní výhled z kabiny a do kufru naskládáte v podstatě totéž co do kompaktního kombíku. Přehledný kufr má totiž základní objem 534 litrů a po sklopení zadních opěradel dostanete 1575 litrů. Kufr nenabízí tolik praktických fíčur jako máte u Enyaqu iV, to nejotravnější příslušenství elektromobilů, a sice nabíjecí kabely, však v pohodě schováte pod dvojitou podlahu a nebudou vám pít krev, kdykoliv pro něco sáhnete do kufru nebo rychleji projedete zatáčku. Jo a když jsem o pár odstavců výše nakousl tažné zařízení, tak s ním GTX utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 1,2 tuny.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (32) Další článek: Toto je nová elektrická vlajková loď mezi SUV od Audi. Má tři verze, dvě karoserie i baterie a lákavou cenu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz