Volkswagen ID.3 odhalil základní výbavu. Za 800.000 Kč nedostanete zrovna málo

123 komentářů

Peter Sivak
9. listopadu • 15:23

Nebavi ma vkuse ten hate TESLA vs akykolvek hybrid / elektro. Mrknite recenzie:
https://petrolhat.net/manufacturer/volkswagen/m... ...

Honimir
20. června • 20:16

Je to o 100-150k levnejsi nez Nissan Leaf, ale pokud mi nebudou vyhrozovat vyvrazdenim rodiny, tak bych do toho svoje penize teda nedal.

Tom
20. června • 19:55

Ono uz to jezdi? Wow, Nemci se naucili pripojit draty k baterce. To zas bude pruser.

Charouz
19. června • 13:47

Dnes jsou si vozy různých značek dost podobné, ale v tomto případě mi příjde, že se dizajnéři inspirovali u japonců. Zvláště ten vystrčený tablet, na kterém zastánci koncernu VW u Toyoty nenechali nit suchou.

petr r. (petrumr)
20. června • 10:43

ale chtějí zbohatnout a nasadili tomu velkou cenu, hyundai dává ke KONA walbox i nabíjecí kabel zdarma, v ceně auta, má vůbec ID3 třífázovou vozovou nabíječku a tepelný čerpadlo v základu?

Martin P.
19. června • 12:49

Auto je to pěkné, snad se povede brzo veškeré problémy elektroniky vychytat. O problémech kastle, nebo podvozku nic psáno naštěstí nebylo.Cena už skoro potkává ten požadavek Německé vlády na rodinné pěti místné auto EV do 30000,- € a dotací. K tomu trochu chybí ale snad se to povede.Důležité je pokud se rozjede výroba a bude odbyt bude to win-win situace. Protože kolotoč výroba> zaměstnávání> prodej > daně zůstane zachován. Což se o autech "zdovozu" moc říci nedá.

Joe Doe
19. června • 13:21

"Cena už skoro potkává ten požadavek Německé vlády na rodinné pěti místné auto EV do 30000,- € a dotací."Taka poziadavka tu uz raz bola skoncilo to Chrobakom, ku ktoremu si museli pomoct cez Tatru, a neboli schopni ho nahradit 30 rokov.

Allamarein
19. června • 14:40

Nebyli schopni nebo neměli potřebu? Když uvážím skutečný start civilní výroby v roce 1947 (do té doby vyrobili jen pár stovek kusů a pak přešli na vojenské modely), to auto mělo celosvětový úspěch dvě dekády, teprve pak začalo ztrácet.

jozka
19. června • 13:11

Tak urcite. Sice jsme na mnohem vyssi cenove hladine, lepime to z dani, naopak nam z dan vypadnou prijmy z PHM, ale jinak je to win-win.:-D

Martin P.
19. června • 13:37

Win Win je to že vyrábíte > zaměstnáváte> prodáváte> lidé spotřebovávají a platíte daně.Ano u EV vypadnou přijmi z PHM, ale to Teslou nebo Huhlajem také. Vyšši cenove hladine to s Teslou, Nissanem, Hyundai také.... ...přitom T z pohledu na evropský automobilový průmysl dá zaměstnat méně než jednomu procentu lidí kteří v Evropě v tom průmyslu pracují. Tekže pro Evropu bude vetší problém jedno neprodané ID víc než jedna neprodaná Tesla.

jozka
19. června • 13:54

Ach tak, vy myslite, ze elektro bude at to nekdo chce nebo ne, pak to "win-win" bude.Ale aa bych spis porovnaval se soucasnym stavem...

Allamarein
19. června • 13:00

Zbývá jen otázka, zda se VW podaří vybudovat kolem "ID" kult jako se podařilo Tesle. Nebo jako u značně přeceňovaného Golfu.

Martin P.
19. června • 13:17

U běžného spotřebního zboží není potřeba vždy budovat kult. Je Polo snad nějaké kultovní auto? Není a přesto se ho prodalo víc než 12 milionů Co Passat? Co Seaty? Co Fabia? To není žádný kult a přesto se bavíme o počtu prodaných kusů, které jsou zatím pro nejlevnější T3 nedosažitelné. A pokud neklesne cena budou nedosažitelné. Pro T není VW ID ale nějaké Audi či BMW a Mergl... Ti ale technologický náskok T mohou rychle dohnat. Otázka jak T dožene kvalitu výroby a technického zpracování bez toho vyházet vidláky a místa obsadit pečlivou zahraniční pracovní silou. .Ano bavil sem se když "odrbaný" Golf měl status v USA "luxuního zahraničního vozu" ono stou kvalitou výroby v USA to trochu chápu.

Allamarein
19. června • 14:22

Jenže "ID" zatím není to běžné spotřební zboží a vzhledem k ceně a postavení elektromobility ještě ani dlouho nebude. Proč se prodalo dvanáct miliónů kusů Pola? Protože to auto stojí pár set tisíc. Jo, kdyby to bylo dvanáct miliónů Polo GTI, pak už by to musel být kultovní status a to auto si to něčím musí zasloužit.
O tom, jak M-B a Audi "rychle doženou" technologický náskok Tesly tu čteme už roky. A zatím jen stále smutně koukají z dálky, protože Tesla je právě tím, čím je. Je to značkou, která kolem sebe má status kultu, určitou image. To se Audi a M-B nedaří. A nebude dařit, dokud bude v očích příznivců elektromobility spojována se vším, co vidí na spalovacích motorech jako špatné. To je nejlíp vidět i na prodejích v Evropě. Tesla vede, i přes všechny tebou popsané "handicapy". Takže to není jen o "technologii a výrobě".

jozka
19. června • 13:29

Vzdy nne. Jen kdyz je potreba koupit, neco kde cena neodpovida hodnote zbozi. Tak se udela "kult" a najednou to sedi :-D

Zdeněk
19. června • 12:16

Však 800 tis. taky není málo

Jiří
19. června • 11:04

Vau elektromobil je vybavem bezklíčkovým startováním no tak to mě poser :D

Q
19. června • 13:46

No a co je na tom divného? Škoda Citigo má i v elektrické verzi klasickou spínací skříňku na klíč. Podobně to měl i třeba Peugeot Ion. Ono nejde jen o startování, ale i o zámek volantu. Ten je povinný a pokud auto nemá klasiku, musí mít elektrický zámek. Prostě když rozhoduje cena, má i elektromobil klíč.

JJ
19. června • 22:25

Tak to mě teda nenapadlo, že to může mít klasický klíč. Snad mě omluví to, že jsem dosud žádným elektromobilem nejel. Že musí mít auto zámek volantu jsem netušil, ale v autě ho samozřejmě mám (jen tedy nevím k čemu tam vlastně je - možná kvůli zlodějům?). Co ovšem vím, že otci mého kamaráda se na Škodě 130 se ten zámek normálně zasekl za jízdy a byl moc rád že nejel rychle a nevyboural se, případně nezabil. Vzpomínám si že kolegyni se porouchala na Peugeotu 106 spínací skřínka (zasekl se klíč) tak za výměnu platila cca 3000. Takže jsem očekával že tlačítko je prostě levnější.

petr r. (petrumr)
19. června • 15:29

a ještě jak to vypneš, tak se zabrzdí ruční brzda, děcka rozdíly nepochopí.

petr r. je blb
20. června • 8:49

blb :-D:-D:-D

Joe Doe
19. června • 13:19

Tak pozor, este by to od teba mohlo chciet aby si manualne pritlacil kontakt ako na 4.5V stvorcovej baterke :)

šofér
19. června • 18:37

já bych si tam představoval klasický "bošák", co byl na všech socialistických motorkách, autobusech a náklaďácích :)

JJ
19. června • 11:25

To bezklíčové startování mě taky pobavilo :-D a pak ještě zdůrazněná ocelová kola. Pomalu mě napadlo, zda se to auto náhodou neprodává bez kol a budu si za ně muset připlatit. :-D

petr r. (petrumr)
19. června • 15:25

mě ne, bulharská ještěrka má normální spínačku a ten bezklíč je asi pro pohodlí, já na citroenu to mám taky a nechápu, proč to někoho pobaví. Ty tam chceš fakty spínačku z pal-magnetonu?

petr r. je blb
20. června • 8:49

:-D:-D:-D

jozka
19. června • 10:05

jj, nejsme to schopni vyrobit konkurenceschopne, tak tam nastrkame nejakou vybavu, aby to nevypadalo uplne blbe. Ale mam pro vas zpravu. Mestsky prditkou s omezenou moznosti pouziti za 800 blbe vypada a celkem nic na tom nemeni, ze vam nektere staty nabidnou moznost, ze cast ceny za vas zaplati ostatni.

LADA
19. června • 9:42

Na první pohled jsem myslel ze to je Honda Jazz a on to je elektricky golfik.

Emil
19. června • 9:39

Někdy mám pocit kluci, že to s tím pláčem v diskuzích přehaníte.

Adamantium
19. června • 9:36

Pokud už tedy zůstanu u koncernu, za 800k mám oktávku kombi TDI 2,0. Prostorem i dojezdem auto úplně někde jinde než ten předražený elektrošrot..

setr
19. června • 17:29

U koncernu teda rozhodně nezůstanu. Mám rád dyzajn a charakter, poctivou konstrukci a provedení. :-P

Q
19. června • 10:32

Otázkou je, kdo je větší exot. Zda ten, kdo dá 800 tisíc za ten elektromobil, nebo ten, kdo za ty samé peníze koupí Oktávku TDI. Auta se srovnatelnou funkčností se dají koupit za cca půl milionu.

Allamarein
19. června • 9:39

Tyjo... to bylo tak čecháčkovské... Jo, auto je vždycky jen o prostoru a dojezdu... Ach, vy sebestřední Češi.

Captain Hook
19. června • 11:19

Mpolane, stále se tu navážíš do Čechů, tak by bylo férové sdělit co jsi zač ty? Česko-Německý podvraťák nebo Česko-Rakouský? To jen abysme věděli, který národ považuješ za ctnostnější. Taková hovada, jako ty, nadšeně vítala Hitlera, při příjezdu na Pražský hrad.

Allamarein
19. června • 11:22

a) nejsem mpolan;
b) nepovažuju žádný národ za ctnostnější;
c) jsem pozemšťan, a vždy jsem byl.

Captain Hook
19. června • 11:31

Aha, takže Mpolanovi totálně hráblo v kouli, dobře.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Allamarein
19. června • 12:19

Co se s ním stalo, to netuším.

iPace
19. června • 11:18

my Cesi jsme prilis zpovykani :-D

homer
19. června • 9:52

Sebestredni - malokterej narod je tak nenacionalistickej jako cesi. A priorita uzitecnosti auta ma jakou chybu?

Allamarein
19. června • 10:03

Nenacionalistický? Směju se... Češi jsou brutálně nacionalističtí, ti jsou naopak vyhraněni vůči všem okolo. Politicky, ekonomicky, společensky... Jo, že pár tvých kamarádů jsou vítači? To není reprezentativní vzorek populace.
Priorita užitečnosti auta má tu chybu, že to není priorita všech. Ale vy umíte posuzovat vždycky jen podle sebe...

jozka
19. června • 10:08

Jakoze treba nacionalistictejsi nez Polaci, Francouzi, Americani?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Joe Doe
19. června • 13:17

Nacionalizmus tazko zmeras na pravitku. Specifikom ceskeho narodovectva je uzavretost (napr. neschopnost vidiet za hranice Ceskej kotliny) a malomestiactvo.

setr
19. června • 17:26

Český nacionalizmus je ve srovnání například s Poláky, vámi Slováky, kýmkoli ve střední a východní Evropě prakticky neměřitelný. Projevuje se pouze příležitostně a po stadionech, respektive hospodách.
Česká společnost má ale více vrstev. Čím vzdělanější, tím je nacionalizmus slabší. A dobře to není. Potřebovali bychom nějaké posilnění....např.od Kosovských Albánců - to by byl energeťák.

Allamarein
19. června • 11:20

Co do úrovně nacionalismu jsou na tom Češi stejně. Horší je to, že to v sobě skrývají a nedávají otevřeně najevo tolik, jako třeba ti Francouzi.
Američani nejsou nacionalisti, u nich se o národu nedá mluvit. Spíš vlastenci nebo prostě taky jen lidi s nulovým rozhledem. Zatímco Američan miluje svou Ameriku hlavně proto, že o ničem jiném ani moc neslyšel, Čech nesnáší všechny ostatní proto, že má buď plno špatných zkušeností z různě dávné minulosti, nebo proto, že se do něj ze všech stran cpe jen to negativní. Oba budou přesvědčeni, že jejich "národ" či "vlast" jsou ty nejlepší, ale každý z jiných důvodů. A ten vnější projev bude dost odlišný. Američan bude každého přesvědčovat, že u nich je to nejlepší. Čech o tom, že ti všichni ostatní jsou nejhorší.

homer
19. června • 11:34

Cesi s moravanama a slezanama uhajili svoje uzemi stovky let mezi narodama ktery je chteli bud podrobit nebo zlikvidovat. Mame narok byt takovy nacionalisti jako treba albanci nebo cecenci ale jsme v pohode. Problem je v tvy hlave.

Allamarein
19. června • 12:20

Nesmysl.

homer
19. června • 10:38

plete si nebezpecnej nacionalismus a sebezachovnou xenofobii - to je u nalepkaru bezny

Allamarein
19. června • 11:15

Nacionalismus je nebezpečný? A v které sluníčkářské palici se taková kravina vylíhla?

homer
19. června • 11:26

nacionalismus je svinstvo ktery chce vlastni narod nadradit ostatnim i za cenu nasili zatimco xenofobie odmita nezname/cizi a na to pravo mas

Allamarein
19. června • 12:23

Máš to hezky domotané. Nacionalismus nic násilím nenadřazuje. To udělala jedna nepovedená větev ve třicátých a čtyřicátých letech, ale to není skutečná podstata nacionalismu.
A co se týká vnějšího projevu, nevidím mezi nacionalismem a xenofobií rozdíl, násilné jsou oba směry.

homer
19. června • 12:36

Jedna nepovedena vetev? Na balkane v devadesatkach to bylo o cem? A dal: Katalansko? Vlamove/valoni? Skoti? Korsicani? Madari? Atd. Vsichni maj minimalne uzemni naroky a potrebu samospravy a tim to zacina. Ty mirumilovnej nacionalisto.

Allamarein
19. června • 12:51

A který z těch národů nadřazuje sebe jako národ násilně nad ostatní? To, co popisuješ, vůbec není o národu, to je obyčejná územní politika. Nakonec, ta je i u nás (Morava vs Čechy). Požadavky na samosprávu nejsou nadřazováním nad ostatní a nejsou rozhodně ani typickým projevem nacionalismu.
Jediný národ, který sebe nadřazoval nad ostatní, byli Němci ve třicátých a čtyřicátých letech.
A kdybys pořádně četl, mě opravdu mezi nacionalisty zařadit nemůžeš. Mně jsou všechny národy zcela u prdele.

homer
19. června • 19:03

Ale hovno, pozadavky na samospravu maj vzdycky koreny v nespokojenosti s majoritou tzn. ze minorita si mysli ze si umi vladnout lip ze je proste LEPSI. Nekde to konci zapalenejma popelnicema nekde podrezavanim sousedu.

Allamarein
20. června • 10:12

To ale pořád nenaplňuje charakter povyšování se nad ostatní národy, natož pak násilného. Je to jen o tom, že si ta "menšina" (která je na svém území většinou) chce vládnout sama. Ani sudetští Němci nebyli nacionalističí v tom smyslu, že by svůj národ povyšovali nad ostatní národy, prostě jen chtěli samosprávu na území, na kterém byli většinovou populací (ačkoli v rámci ČSR byli jen menšina). Tohle vše změnila až rasová a národnostní doktrína nacistického vedení.

Jozef
19. června • 10:34

Zabudli ste na nás slovákov ?!?....... Celé roky počúva z Česka, že sme nacionalisti.

setr
19. června • 17:19

Hej! ;-)

jozka
19. června • 10:38

Nemel jsem ambice vyjmenovavat vsechny :-D

Tommy
19. června • 9:49

Tos uhodil. Ono auto, které ti v městské aglomeraci nikam nedojede, protože má zákaz, je ti fakt na...

.
19. června • 10:14

Plácáš blbosti. Současné nafťáky omezení nemají.

petr r. (petrumr)
19. června • 15:19

jak ne, do garáže nesmíš couvat, výfuk musí být u vrat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
.
19. června • 19:01

Hmm, a proč? Benzín může?

petr r. (petrumr)
20. června • 7:39

Protože člověk si kupuje benzín v hybridu a ten couvá na elektriku a vyjede též na elektriku, ale ta norma je pro spaloovací motory a hybrid se může tak ospravedlnit.

petr r. je blb
20. června • 8:44

:-D:-D:-D prablb

Honza
19. června • 9:32

Má to krásný interiér, designér zřejmě pracoval v Legu. Otázka pro redaktora - ty přední stěrače, když už jsou teda na fotce, jsou už v základu, nebo až u vyšších verzí ?

Karel Kolmáš
19. června • 9:30

Auto působí docela dobře, mladě a svěže. Ale 499k by podle mě mohlo stačit. Za 800k jsou u nás na karvinsku i některé horší 2+1 :-D

Michal
19. června • 9:23

Takže si to shrňme - menší baterka, nic moc dojezd, pomalé nabíjení, ocelová kola, stále nevychytaný software + rok stání pod vlivy počasí na parkovišti. A již jen od cca 800 tis. No já Vám nevím, možná pro manželku na cesty kolem komína. Ale i tak, za 800? Za takové prachy, pokud by to mělo být auto na všechno, chci komplexní řešení svém mobility a ne takovou předraženou komedii. A co je nejpodstatnější a většině EV fandům uniká: Já se nechci přizpůsobovat autu - vždyť je to úchylné!

petr r. (petrumr)
19. června • 15:15

pro manželku hyundai kona.

petr r. je blb
20. června • 8:44

:-D:-D:-D

Miloš
19. června • 11:24

A i když jsem měnil po 15 tisících (1.8 TSI), stejně do 150 výměna pístů, kroužků, turba, rozvody, dvouhmoťák, cestou ze servisu prdla tlaková trubka oleje k turbu, k tomu prokluzující spojka sudých kvaltů DSG, hučící ložisko zpátečky DSG, ... Nic z toho ten elektromotor nemá. A s baterkami to také není tak hrozné, už rok měřím ztrátu kapacitu a ani po 1000 plných cyklech nic hrozného (5 - 23%, podle úrovně nabíjení).

KRYSHNA
20. června • 19:14

Příště nekupujte VW a bude to bič v klidu. Toyota, Honda... i ti Korejci jsou spolehlivější, nez nalestena bída z Vlkohradu.

Miloš
20. června • 21:37

Spolehlivější ano, ale ta 1.8 jede famózně. Potichu, bez vibrací a 180 koníků se také hodí (na brzdě bez čipu). Nic takového Korejci nenabízeli, výkonově byl výrazně lepší jen Civic Type R. Teď jsem popravdě o i30N FB uvažoval...

Josef
22. června • 20:01

Souhlas Miloši, ta koncernová 1,8 TSI je velmi příjemný motor. Párkrát jsem si ho vyzkoušel s náhradní Octavií. Jenže sotva tenhle motor v koncernu vychytali a zbavili "dětských" nemocí, tak ho přestali vyrábět.... A tak tomu bylo i s více motory. A nejen s motory...
Kdo ho stihl koupit v poslední serii, určitě bude spokojen.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Miloš
23. června • 0:03

Jo, příjemný a kontroverzní, dokonale ho vystihuje článek ve Světu motorů 2016/05: Trest za dokonalost: "V roce 2007 byly benzinové motory 1.8 a 2.0 TSI z nové řady EA 888 asi nejdokonalejší na světě." Ale...
Tehdy jsem naprosto neuváženě koupil naprostou novinku, průšvihovou 2. generaci CDAA.
Ale dnes už ho mám opravený a jakmile šlápnu na plyn a těch cca 180 kobylek pod kapotou začne ržát, vše je zapomenuto.
A ve svých více než 50 letech se chci spálit znovu :-D

Josef
23. června • 17:47

Alespoň máš "zábavu" a něco zažiješ.... máš pestrý život.
To já to mám takové nudné - koupím a jen jezdím. Jedenkrát na roční servis a to je všechno, častěji do servisu nechodím. (Nezmiňuji samozřejmě "spotřebák", který se vyměňuje u všech aut. Ale abych musel řešit u auta něco jako motor 1,8 TSI nebo převodovku a další "drobnosti", tak to tedy ne, takové auto nechci.)

čert
19. června • 13:06

Tak konzernwagen není právě etalon spolehlivosti, že? Ale naštěstí existují i spolehlivější auta. :-D

Miloš
19. června • 13:49

A kdo měl první generaci benzínových turbomotorů v pohodě?
Že by třeba Ford / PSA ??? Mě aspoň nehrozilo detonační praskutí pístu s destrukcí motoru...

petr r. (petrumr)
19. června • 15:17

miloši byli to italové.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Miloš
19. června • 15:39

Zdravím, TwinAir asi nemyslíte :-D , ale o motorech z Giulietty opravdu moc špatného slyšet není - i když... kolik se jich vyrábí? A hlavně určitě nejsou tak staré jako 1.8 TSI CDAA, mám ho z roku 2008. A v době kdy se začaly objevovat tyto turbo motory od Alfa Romeo už VW s TSI také prakticky problémy neměl... Vyžrali jsme to jen první nadšenci - blbci...

Josef
22. června • 19:57

Líbí se mi tvoje upřímnost Miloši. Uvedl jsi přesně argument, proč já neexperimentuji a nelaboruji a sázím na jistotu (tedy reltivní jistotu, na světě není nic absolutního). Proto vím co a kdy koupit a rozhodně nekupuji žádné "novinky". Zejména ne od koncernu VW. :-)

Miloš
23. června • 0:07

Jasně, já mám dar vyžrat průšvihy a půjdu do toho znovu. Problém je, že z hlediska velikosti k Tesle Model Y, příp. Enyaq / ID.4 a s výkonem aspoň toho Enyaqu těch alternativ fakt moc není :-(

Josef
23. června • 17:42

Držím palce Miloši.:-)

petr r. (petrumr)
19. června • 17:00

twinair asi nejsou první generace turbobenzínů, něco bylo před třiceti lety, vw zkoušel v té době g-dmychadlo.

petr r. je blb
20. června • 8:44

g-blb :-D:-D:-D

LOL
19. června • 13:06

po roce 23% - takže po 2 letech nepoužitelný článek. :-D To "opravdu není problém" :-DA co se spalováků týká, já mám najeto 250 tisíc, poruch nula, vše originál - jen to není poruchový scheissewagen.

Miloš
19. června • 13:45

1000 plných cyklů je dnes dobrých 300 000 km. Kdo to najede za 2 roky???
Průměrný nájezd auta ve většině evropských zemí je necelých 8000 km.
Dobře, někdo najede 50 tisíc, ale pořád je to 6 let a kdo si nechává auto po 300 000 km ?.
A hlavně těch 23% je při nabíjení na 100% z vybíjení na 0, což se nedoporučuje a s dojezdem nových aut už fakt není potřeba.
A při nabíjení na 100% a vybíjení na 20% už je pokles kapacity jen 10%:
https://fonservis.cz/li-ion/...
A vzhledem k tomu, jak 1.8 TSI fantasticky jede, mu ty problémy stále ještě odpouštím, navíc je vše problematické už vyměněné.
Tak pružných a tichých motorů fakt moc nenajdete.

LOL
19. června • 18:22

To ani náhodou. Stačí pustit klimu, topení a nejezdit ekorallye. Na průměrný nájezd 8 tisíc si nikdo nekoupí nákupní tašku skoro za melouna, to je další nesmysl. Akumulátory stárnou, i když nejezdíš. A nakonec: jaká bude prodejní cena vylágrovaného 6-letého autíčka na použité baterky? Běžné auto bude mít svou cenu i hodnotu, protože bude schopné jezdit dalších 15 let - buď pro stejného majitele, nebo jako ojetina. Dnes se tady ojetináři kácí z trivialit jako nutnost měnit řetězy/řemeny nebo repasovat vstřiky, a ty jim budeš předhazovat mrtvou hujdu, do které nové baterky budou stát minimálně vysoké desítky tisíc?Na téma akumulátory bych mohl mluvit hodiny.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Miloš
19. června • 18:45

To právě reálně. Dnes už se nemusíme bavit o starých autech s dojezdem NEDC 200 km, a reálným 120 (první i3, Golf, ...). Dnešní auta (Kona, ID.3, Enyaq, ...) s plnohodnotnou baterkou od 75 kWh ve WLTP mají 400-500 km, Tesla už i přes 600. Takže reálný přes 400, na dálnici při 130 hodně přes 300. Klima běžně žere (ne když na začátku vychlazuje) do 2 kW, dnes má tepelné čerpadlo jak Tesla Model Y, tak (za příplatek) VW / Škoda, takže pořádně nežere ani topení. Ano, akumulátory stárnou, ale dnes všichni výrobci dávají záruku 8 let a určitě nebudou dávat takovou, aby je to moc stálo. Baterky dnes bohužel nejsou za desítky, ale za stovky tisíc, v tom jediném Vám dávám za pravdu, ale reálná životnost baterek s novou chemií jde výrazně nahoru, nová generace až 20 let.
V čem je problém? V pořizovací ceně a zaslepenosti spousty lidí (auto na baterky :-D ).

LOL
20. června • 11:41

8 let je ale nejzazší hranice, kdy se dá dát ještě nějaká záruka na ty nejkvalitnější články. A to nikoli na to, že budou mít více než 70% kapacity, ale na to, že budou alespoň trochu fungovat. Cenu repasu baterie jsem počítal s +8 lety, kdy lze čekat posun technologií a pád cen (tedy elektromobilitě fandím) - přesto to nebudou malé peníze.Já vidím problém v nesmyslné ceně, vysoké hmotnosti, malém dojezdu a nízké užitné hodnotě - s takovým autem nebudu moci jezdit tak, jak jsem byl zvyklý, je to jednoznačně krok (spíše skok) zpátky a navíc za cenu, za kterou dnes pořídím velké sedmimístné SUV.K tématu zaslepenosti: tady bych řekl, že nejvíce jsou zaslepeni samotní elektromobilisti, kteří neslyší na argumenty a melou si stále své mantry, že 400km dojezd stačí všem, že baterie nedegradují (na základě pohádek co jim předkládá palubní systém) a že lithiové akumulátory jsou naprosto bezpečné a ekologické.

Miloš
20. června • 22:33

Omyl: právě 8 let minimálně na 70% dnes dávají všichni významní, přitom několik výrobců teď připravuje / uvádí na trh baterie s výrazně delší životností (Tesla 1.6 mil. km, CATL 16 let: https://www.svethardware.cz/cinsky-catl-ma-pripraveny... ... ).
S vysokou cenou souhlasím, ale právě Tesla na nadcházejícím battery day bude prezentovat levnější baterie (cca 100USD/kWh), bude se to postupně lepšit.
Je jasné, že reálný dojezd 400 km nestačí každému, od toho jsou diesely (naštěstí to EU zatím nezakázala ;-) ). Já ujedu přes 400 km v kuse 2x za rok, elektromobil bych si holt během jídla nabil.
A z mého prdelákova 100km do Prahy po dálnici a totéž zpět bych dal v pohodě.
Jinak stačí nabíjet v garáži - jenže to je hlavní problém: kdo nemá garáž se zásuvkou, nebo možnost nabíjet v práci, tak pro něj elektromobil fakt není.
Vysoká hmotnost - když zmiňujete SUV: Kodiaq 140 kW 1761 kg (+ cca 50 kg palivo), o 5 cm kratší Enyaq 150 kW 2011 kg.
Takže +200 kg, to sedí: 300-400 kg baterie, ale výrazně lehčí elektromotor a hlavně malý reduktor místo těžké převodovky. Celkem +10%, to není takový problém.
Nízká užitná hodnota: proč ???
Svezení určitě příjemnější: ticho, téměř dokonalé rozložení hmotnosti 50/50 mezi nápravy, velmi nízké těžiště (baterie v podlaze a motor(y) těsně nad podlahou, akcelerace:
Kodiaq 140 kW 0-100 8,6s
Enyaq 150 kW 0-100 8,6s (těžší, ale nemusí řadit)
Kodiaq RS 176 kW 0-100 6,9s, cena 1,4 Mega
Enyaq RS 225 kW 0-100 6,2s, předpokládaná cena 1,5 Mega
Tesla Model Y Performance 0-100 3,7s, cena 1,8 Mega
Kolik dáte za podobně velké a dynamické auto jako TMY se spalovákem???
O ekologii jsem nemluvil, ale požitek to je.Nejvtipnější je, že hromada lidí změní názor na praktičnost elektromobilu poté, co si mohou pořádný vyzkoušet (jako já před lety Tesla Model S, P85, 416 koní).
Platí to i pro odborné redaktory, stačí když ochutnají (třeba Radek Vrtal z Autosalonu, Jiří Baborský ze Světa motorů).

Josef
21. června • 11:23

Miloši, je jasné a nikdo to nezpochybňuje, že eletromotry jsou budoucností a jednou plně nahradí spalovací motory (no možná kromě pár výjimek a speciálních účelů). Kdy to bude? Za 30-60 let. Spíše z těch 60 let. Otázka je jen v tom, čím se budou elektromotory v autech krmit. Baterie? Vodík-palivové články? Nebo něco na bázi "kondenzátoru" s ohromnou kapacitou a schopností odběru velkých proudů (objevily se zajímavé infromace z výzkumu) s teoreticky neomezenou životností - nekonečným množstvím nabíjecích/vybíjecích cyklů? Elektrizace v celkovém provozu automobilů (a nejen automobilů) je a bude dlouhá cesta.
Uvedl jsi řadu argumentů, které ukazují sučasnou situaci, cituji tě:
1...."S vysokou cenou souhlasím, ale právě Tesla na nadcházejícím battery day bude prezentovat levnější baterie (cca 100USD/kWh), bude se to postupně lepšit." - čili z mého hlediska počkat, uvidí se, nemíním spolupodílet se na experimentování, zatím růstanu u klasiky.
2...."Jinak stačí nabíjet v garáži - jenže to je hlavní problém: kdo nemá garáž se zásuvkou, nebo možnost nabíjet v práci, tak pro něj elektromobil fakt není." - čili z mého hlediska platí opět počkat až bude dostatek nabíjecích míst a jejich dostupnost taková, aby "tankování" elektrické energie bylo stejně pohodlné a dostupné jeko v případě pohonných hmot u čerpaček. Opět platí - uvidí se, nemíním se spolupodílet na experimentování, zatím růstanu u klasiky - tekuté "energie" v nádrži auta.
2. ...."Takže +200 kg, to sedí: 300-400 kg baterie, ale výrazně lehčí elektromotor a hlavně malý reduktor místo těžké převodovky. Celkem +10%, to není takový problém." - souhlas, v tomto rgumentu problém nevidím.
3....."Nízká užitná hodnota: proč ???" - z mého hlediska diskutabilní, zejména pro případy závěsného zařízení a tahání těžkých přívěs. Ale opět - uvidí se, nemíním spolupodílet se na experimentování, zatím růstanu u klasiky, která mi odtáhne co potřebuji. Potom ještě taková drobnost - pokud potáhnu na přívěsu loď a budu potřebovat zásuvku na nabití, jsou doustupná nabíjecí místa, kam s takovým nákladem v pohodě k zásuvce dojedu (bez složitého manévrování a odpojování přívěsu...)
4....."Svezení určitě příjemnější: ticho, téměř dokonalé rozložení hmotnosti 50/50 mezi nápravy, velmi nízké těžiště (baterie v podlaze a motor(y) těsně nad podlahou, akcelerace..." - to je diskutabilní. Pokud chci opravdu svižné svezení v zatáčkách na okreskách na delší trati, tak klasická auta nabídnou více. Ne každý ale potřebuje auto "soutěžáka". Z hlediska komfortu a ticha lze za cenu elektroaut koupit stejně tichou a často komfortnější klasiku.
5....."Kolik dáte za podobně velké a dynamické auto jako TMY se spalovákem???
O ekologii jsem nemluvil, ale požitek to je." - to je hodně diskutabilní. Pro někoho, kdo jezdí defenzivně, nemá rád dynamickou jízdu a na "plyn" šlápne během jízdy jen občas, tento argument možná platí. Ale pro případ, kdy se pojede hezký zostra, tak v autě na baterky jsem brzy bez energie a řeším otázku dostupné "zásuvky"... V klasice spotřeba samozřejmě také pořádně vyskočí, ale dojezd budu mít za takových podmínek určitě podstatně větší a nemusím řešit zásuvku na nabíjení, čerpačky benzinu jsou na každém kroku. Navíc není problém do auta strčit rezervní kanystr s pár litry benzinu pro případ, že bych se z volantem natolik vžil do divočení, že bych zareagoval až na červenou kontrolku...
6....."Nejvtipnější je, že hromada lidí změní názor na praktičnost elektromobilu poté, co si mohou pořádný vyzkoušet (jako já před lety Tesla Model S, P85, 416 koní)" - tohle je hodně diskutabilní. Ano, šlápnout na "plyn" na rovince - famózní - ale pohled na to, co to udělá se zásobou v baterce, to člověka přivede na zem. A potom to "divočení" za volantem, které jsem uvedl v bodě 5, též praktičnost elektromobilu poněkud redukuje. Co je ale podstatné, tak pokud postavím předmětnou Teslu vedle MB nebo Lexusu a prohlédnu si detaily, tak vidím podstatné rozdíly v kvalitě a zpracování detailů. Potom ještě stačí se svézt a každý pozná, čem to je. Každý má ale jiné požadavky a priority a z toho hlediska je každá volba správná, někomu bude vyhovovat ta Tesla a jinému nem MB či Lexus. - Čili z mého hlediska počkat, uvidí se, nemíním spolupodílet se na experimentování, zatím růstanu u klasiky. Já bych osobně zůstal za cenu Tesly u MB nebo Lexusu i v případě že bych si možná musel něco připlatit (někdo to může vidět jinak a já mu to neberu).
-----------------------------------
Ještě doplním to, co jsem napsal v jiné diskusi: "Já jsem si to vyzkoušel a zjistil, že to není pro mne, mám požadavky a potřeby, které mi baterkové auto nesplní. Za cenu baterkových aut najdu srovnatelná klasická auta, která mi moje potřeby a požadavky splní podstatně lépe. Uznávám, že pro některé lidi s jinými požadavky a prioritami může být elektroauto to pravé. Jako příklad si dovedu představit situaci bohatého podnikatele, který má u (v) baráku velkou garáž pro více aut, bydlí ve velké městské aglomeraci a do práce to má cca 50-70 km. Proč by v takovém případě nemohl mít jedno z aut na dojíždění do práce na baterky? A druhé baterkové auto pro obdobné používání pro manželku? Mohl by se přitom tvářit, jak se chová vyloženě "ekologicky"..."

Miloš
21. června • 15:39

Zdravím, o úplné náhradě spalovacích motorů se neodvažuji něco odhadovat.
Ale máme možnost výběru, pro menší nájezdy (převážně do 300 km denně) už příští rok půjde něco koupit Ať už ID.3, ID.4, Enyaq, TMY a časem další. A pokud někdo kupuje druhé auto domů, klidně už dnes.
Já rád experimentuji, takže do toho asi příští rok půjdu - ale ne jako známý, která má za sebou Renault Fluence ZE, pak první BMW i3 - obě auta s reálným dojezdem lehce přes 100 km. To byl masochisus...
S většinou bodů s Vámi souhlasím, elektromobil není vhodný zdaleka na vše.
3. Například na ty těžké přívěsy, např. Enyaq max. 1000 kg, RS max.1200 a TMX snad jen asi 2 tuny.
4, 5. Právě že svižsné svezení v zatáčkách je pro elektromibil skvělé. Jen by to nesmělo být samé vysoké SUV, i v tom případě je na tom elektromoil s nizkým těžištěm podstatně líp.
A spotřeba v zatáčkách moc nestoupá, nevíc se využije rekuperace. Problém je jen při vyšších rychlostech, s českou dálniční "stotřicítkou" nové BEV (nemyslím třeba Audi/Porsche) dají přes 300km, ani dynamické předjídění nevadí, na vyšší rychlosti to opravdu není.
6. Pokud porovnáte Teslu se stejně drahým MB či Lexusem, pak to budou auta s nesrovnatelně horší dynamikou. Já buď risknu to mizerné zpracování, nebo si počkám na lidový :-D VW / Škoda a uvidím poměr cena/vlasnosti...
Prostě příští rok si už snad budeme mít z čeho vybrat, každý podle chuti :-)

Josef
22. června • 6:15

Je to o tom experimentování či neexperimentování. Máme na to stejný pohled.:-) Já volím klasiku. Už vzhledem k mému věku se raději držím osvědčeného a zavedeného i vzhledem k dostupnosti čerpacích stanic. Ale z 10 let? Kdo ví... Držím palce v experimentování v roli "průkopníka".:-)

Josef
22. června • 6:19

Jo a k tomu divočení po okreskách patří i zvuk motoru... Nějaký "generátor" imitující zvuk motoru v elektromobilu není zrovna to pravé. Alespoň tedy ne pro mne.;-)

Jyrka Syrka
21. června • 18:43

Když jsme u těch cen, tak dnes mi hnula se žlučí informace, že dva z nejzadluženějších států EU/Itálie a Francie/ dotují elektriku tak že Citigo tam přijde na 150K.
To si dělají kozy né ? " To se nám to hoduje, když nám ostatní půjčují " na věčnou oplátku, dodávám já.:-(
Škodovka to ani nestačí vyrábět, nemají do toho baterky. A ti EU dobytci zadlužení až po uši chtějí abysme se podíleli na jakémsi záchranném plánu...čili abysme jim ty citigo dotovali i my.

LOL
21. června • 9:17

těch 70% je zbožné přání. Výrobce to maskuje pomocí overprovisioningu, takže se vejde. Reálný (jeden) akumulátor s nominálkou na 100% nemá nejmenší šanci přežít 8 let se ztrátou pouhých 30%.
Jak jsem psal výše - věřím a jsem přesvědčen, že vývoj v akumulátorech probíhá a bude běžet dál, proto píšu o tom, že repase baterie článků bude v budoucnu stát vyšší desítky tisíc a ne stovky tisíc jako dnes.Já jezdím do práce cca 100km denně. Soukromě i služebně pak běžně 800-1000km (jen cesta tam).Pokud bych měl dnes volit SUV, má volba padne jednoznačně na Sorento, a to z důvodů kvality zpracování, spolehlivosti a prostornosti a nakonec i ceny, v plné palbě je za cca milion a kousek. Dynamiku neřeším, nepotřebuji ji, navíc zrovna "gumování" a dynamická jízda je věc, která ničí baterii akumulátorů u elektroaut zdaleka nejvíce ze všeho. Mně stačí, že auto zvládne na dálnici 180km/h (a tím myslím i do kopce a v plném zatížení) - více nepotřebuji, protože v DE se stejně víc reálně jet nedá.Nízká užitná hodnota vyplývá z omezení, která dnešní elektroauta mají, tj. nízký akční rádius, dlouhé doby dobíjení, nízká životnost, rychlý pokles ceny/vysoké servisní náklady v horizontu 10 let a samozřejmě vysoké pořizovací ceny.Mimochodem: Já jsem v Tesle už jel, ničím mě nepřesvědčila (naopak spíše odradila). Ovšem já jsem skeptik...

Miloš
21. června • 15:04

Žádné zbožné přání, ale dávno realita u značkových článků. Mám prastarou digitální kameru Panasonic, origo Li-Ion aku v pohodě (a přikoupené no-name dávno pryč). Podobně prastarý digitál Panasonic TZ-1. Dobrá zkušenosti s bateriemi jakí jak uživatelé starých Priusů (což ale jsou Ni-MH) a také Tesla Model S, reálně se prodávají od roku 2012, výměn aku je minimum. Přitom používají "chemii" NCA která není optimální z hlediska životnosti.
Jasně, pokud jezdíte běžně trasy i přes 800 km, tak pro Vás dlouho nebude elektromobil vhodný. Já ujedu ročně 15-20 tisíc, t. j. denně průměr 50 km a mám zásuvku v garáži.
Klidně mi za 8 let (spíš 9, letos ještě Enyaq ani TM3 koupit nepůjde) napište na m.svoboda@volny, jakou kapacitu baterie ještě mám :-) Zatím musím vydržet s 11 let starou O II.
Při Vašich nájezdech (podle toho co píšete beru denní průměr 400 km, roční 100 tisíc), za 8 let by mělo Vaše auto 800 000 - to se fakt nekupuje.
I když pro motor v TM3 a ani nové baterie to asi problém není:
https://www.autorevue.cz/je-mozne-opotrebovat-moto... ...
https://vtm.zive.cz/clanky/milion-mil-tesla-b... ...
S ničením baterie dynamickou jízdou to podle reálné životnosti baterií v Teslách určitě nebude problém.
Nízký akční radius - jak pro koho, mnoha lidem těch cca 400 na den postačí a přes noc nabiju 11 kW v garáži.
Nízká životnost - jak u kterého auta, nesouvisí s pohonem, viz výš
Rychlý pokles ceny - bohužel ne, tak se podívejte, za kolik se Tesly prodávají...
Vysoké servisní náklady - právě naopak (do doby výměny baterie, ale toho už se nebojím)
Já naopak vidím nízké provozní náklady.
Jasně, Tesla S není ideál auta: také mě zarazilo, že mi vrže kůže pod zadkem, to z Octy (v kombinaci s alcantarou neznám). Ale ta dynamika na ucpané D8 při pátečním výjezdu z Prahy byla famózní a hlavně ani při velmi dynamické jízdě nijak neklesal uváděný dojezd. Kdybych takto jel se svojí 1.8, za chvíli mám průměr 15l/100 místo obvyklých 8.2.
Nemám při brždění kam rekuperovat...

LOL
22. června • 8:05

Miloši, proboha! Srovnávat LiOnku z kamery, kde se používá jen jednou za čas a s definovanou proudovou zátěží, to přece nemůžeš myslet vážně! Zkus si zajít za nějakým leteckým modelářem a poptej se ho na to, jak dlouho mu vydrží akumulátory, a to i když se o ně stará doslova jako o vlastní děti! Přitom právě modelařina je svým způsobem využití článků nejpodobnější tomu v automotive - jde o opakované a vysoce variabilní vybíjení ve velmi širokém proudovém rozsahu (v případě automotive ještě doplněné o rekuperaci) v závislosti na aktuální situaci.Co se jízd týká, tak ano, najezdím hodně, ale několika auty (soukromé/služební). Nicméně musím zdůraznit, že s oběma alespoň občas jedu těch >1000km (naposledy dovolená v Německu se soukromým a jízda k Baltu s firemním). Z toho jasně plyne, že elektromobilita nebude pro mě řešením, dokud se virtuální WLTP hodnota dojezdu nevyšplhá alespoň k těm 700-800km (opravdu se nemíním plahočit Teslou 80km/h v pravém pruhu s kamiony). Byl bych ochoten akceptovat nepohodlí nutnosti nabíjet pár hodin po těch cca 500km ujetých běžnou dálniční rychlostí, jenže s ohledem na ceny se elektromobilita nevyplatí. Diesel je králem dálnic, a tak to podle mého názoru zůstane ještě i v této dekádě.Co se kvality a životnosti týká: já bych nedoporučoval moc soudit na základě malých počtů elektromobilů. Ty aktuální (s malým dojezdem) fungují spíše ve městech, po dálnicích s nimi nikdo moc nejezdí a reálné bazarové testy ukazují, že baterky to mají víceméně za sebou. Je možné, že by při jízdách po dálnici dosáhly na daleko větší trvanlivost v poměru k najetým kilometrům. Ano, jsou to auta s relativně malou kapacitou a ne tak technicky na výši jako Tesla, ale o to tu nejde, jde o ty akumulátory. S kůží na sedačkách problém nemám, protože jsem na ni zvyklý (jen v létě to bývá při parkingu na sluníčku trošku adrenalin, pokud je barva tmavá). Daleko horší je ale dílenské zpracování a hlavně ten "tablet," který trpí jak na špatný návrh (odcházející flash paměti kvůli logování), tak design (já tomu říkám pěst na oko).No a ještě malý komentář k tomu dojezdu.Ty počítáš životnost tak, že vezmeš počet cyklů baterie a vynásobíš jej teoretickým dojezdem. Tam vidím dva velké omyly: První, menší, tkví v tom, že onen dojezd je teoretický, tudíž běžnou dynamickou jízdou jsi na klidně 50% celkového dojezdu. Druhý, větší, pak v tom, že cyklus je pro akumulátor i to, že přijedeš s baterií vybitou na 70% k nabíječce a nabiješ na 90%. Pak se ovšem celkový dojezd na jednu sadu baterie zásadně snižuje. A dost možná je to i proto důvod tak zásadního rozptylu životnosti baterií u Tesly, alespoň podle tohoto obrázku:https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/5170/files... ... Existuje nemalá skupina uživatelů, kteří s teslou najeli 100 tisíc mílí bez znatelného poklesu kapacity, avšak existuje též poměrně velká skupina, která má baterii na hranici použitelnosti (80%, oněch 70% se bere jako poslední hodnota pro reálné použití akumulátoru, pak už článek vykazuje jen napětí, ale nedává už skoro žádný proud - chová se jako kapacitnější kondenzátor), a to už v proběhu 30 tisíc mil.

Miloš
22. června • 8:42

Asi jste zapomněl, co jste v počátku kritizoval na mých údajích: nikoliv životnost v počtu cyklů / ujetých km (tu právě měřím, viz https://fonservis.cz/li-ion/... ), ale životnost "v rocích". Proto ta zmínka o starých bateriích, které v pohodě funguují (značkové).
A zrovna s leteckým, modelářem se vídám, proto to testování při vysoké teplotě (upozornil mě na problémy při ponechání nabitých Li-Ion v rozpáleném autu).
A také, že elektromobil nikomu nevnucuji, naopak uvádím, že zdaleka není pro každého.
Elektromobilů Tesla opravdu není v provozu malý počet, ani krátkou dobu.
Ano, shodneme se, u elektromobilů s malým dojezdem (sám zmiňuji Renault Fluence a i3) je s bateriemi velký problém, mám zprostředkovaně od modeláře - elektromobilisty. Problém je časté vybíjení Li-Ion k nule.
U designu ani kvalitě výroby Tesly nediskutuji, je jaká je, ale jezdí.
S nižším reálným dojezdem počítám, opakovaně to uvádím - o čem vlastně diskutujete???
Váš zásadní omyl je s počítáním neúplných cyků. To právě detailně měřím.
Už režim nabíjení 100% vybíjení 20% sníží měřený úbytek kapacity po ujetí 200 tisíc km z 19% na 10% (těch 23% je právě při teplotě 50°C).
Nabíjení po každé krátké jízdě (nabíjení na 55 a vybíjení na 45) pak v mém měření znamená již přes 7500 "malých" cyklů, odpovídá 750 plných, počítám jakoby ujetých 240 tisíc km
a ztráta kapacity je pouhých 5% a to s ne ideální chemií NCA.
Ač to jako fanda Panasonicu říkám nerad, aku od LG vydrží víc
A to jsou exaktně změřené hodnoty...
A kde je nějaký problém ve Vámi uváděném grafu ??
Snad jen to, že je v něm relativně málo měření s velkým nájezdem, ale žádný významný pokles kapacity který tvrdíte, tam není.

LOL
22. června • 12:47

Nezapomněl. Jen znova opakuji, že (kvalitní) baterie z kamery, uložené se storage napětím budou schopny nějak fungovat i po letech, obzvláště pokud se po nich nechce velký proudový výkon.
Zbytek jen potvrzujete co jsem napsal.Problém v grafu jsou ty hodnoty na 80% při 30k mílích.

Miloš
22. června • 13:07

Už nevíte, co byste si vymyslel, informace si vymýšlíte bez podkladů.
Proč by baterie v elektromobilu neměla fungovat po hromadě let, v reálném provozu je proudově zatěžovaná míň, než v té kameře. Vybíjecí proud v kameře je vyšší, než cca 3-hodinový jako v průměrném elektromobilu. A nabíjecí je běžně i 1-hodinový. Ano, cyklů tam obvykle bude víc, ale u řady testovacích baterií jsem již výrazně překročil 1000 cyklů, až 7500 "malých" a jsou v pohodě: https://fonservis.cz/li-ion/...
Podívejte se na zkušenosti letitých majitelů vozidel Tesla či Toyota (v plug-ion už jsou Li-Ion).
A v grafu je pár nižších hodnot, statistická odchylka či chyby měření. Vyloženě nízké o kterých jste mluvil, tam vůbec nejsou. Vidím tam přes 80% i po 230 000 mil.
Opakuji, já vám elektromobil nenutím, pro mě za mě si jezděte třeba na benzin, naftu, LPG, CNG, LNG nebo dřevoplyn :-D...
Ale šíříte zbytečnou paniku, napište mi za těch 8-9 let, nebo Vás zvu na projetí se zbytkovou kapacitou :-)

Josef
22. června • 20:57

Nechci se pánové zapojovat do vaší "zajímavé" diskuse, ale jak jste začali argumentovat leteckými modeláři, tak sdělím můj názor. S těmi bateriemi není až tak problém s kapacitou a s životností, jako spíše s vlastnostmi těchto moderních baterií, přesněji řečeno jednotlivých článků. Důležitým parametrem je vnitřní odpor článku a to vám řekne každý pořádný modelář, nejen, nějaký hračička, který si občas pouští nějaký cvičný model, se kterým jen tak poletuje pro radost.
Špičkové články mají minimální vnitřní odpor a tím jsou schopny dávat při daném napětí velký odběrový proud. Většinou se létá s modely letdel s bateriemi, které jsou složené z více článků a bohužel není každý článek úplně stejný - mají trošku odlišné prametry. Po čase dojde ke zvětšení hodnoty vnitřního odporu, u některých článků skokově a baterie je potom "slabá", i když je nabitá a se dá plný plyn, tak je poznat, že to "netáhne". A čím více článků v baterii, tím více "problémů". Následně potom se staršími bateriemi rostou problémy s nabíjením, kdy je potřebné balancovat jednotlivé články tak, aby byly všechny nabité naplno (každý se totiž nabíjí jinou dobu i díky tomu rozdílnému vnitřnímu odporu rozdílným vlastnostem - rozdílné kapacitě apod). Samozřejmě životnost baterií negativně ovlivňuje rychlonabíjení - normálně trvá nabíjení alespoň 2-3 hodiny nejlépe přes noc, u modelářských baterií 1 hodina bývá dobrá. To je zhruba vše pro nastínění "obrazu" baterií.
U elektromobilových ohromných baterií se jedná o serioparlelní propojení ohromného počtu článků. Samozřejmě poměrně složitá "nabíjecí" a "vybíjecí" elektronika se stará, aby každý článek baterie dostal to své, ale jsou limity, kdy už potíže je nutné řešit v odborném servisu. Jsou už nabídky servisních služeb, kdy jsou schopni vyměnit v baterii jednotlivé "poněkud" vadné články, ale není to zadarmo a je otázkou, jak dlouho bude takový servisní zásah úspěšný. Elektronika samozřejmě hlídá stav baterií, aby nemohly být vybity pod stanovenou minimální hodnotu napětí. Jenže tak, jak platí, že nemoci nechodí po horách, ale po lidech, tak v případě závad platí, že se nevznáší v nekonečnu ale chodí po technice. Výpadek/závada nabíjecí elektroniky může poškodit baterii - v záruce by neměl být problém to vyřešit zadarmo, ale po záruce to je hodně drahý průšvih - čím "lepší" (větší, výkonnější,...) baterie, tím více peněz. A ta porouchaná "nabíjecí elektronika stojí též "slušené" peníze... Zkrátka není to v případě elektroaut jen o elektromotoru.
Pokud se na to podívám ze širšího hlediska, tak vnímám hodně opatrný přístup (a postup) značek Lexus, Toyota, Honda a MB, které se dlouho zabývaly řešením "elektroproblematiky" jen v podobě hybridních pohonů, kde potíže s bateriemi (jejich "výkonem" - vlastnostmi) vyrovnával klasický motor.
Snad je to už alespoň částečně vyřešeno, protože opravdové elektromobily jezdící jen na baterie už začaly tyto značky prodávat. Přesto bych já osobně ještě těch 10 let počkal, než se projeví opravdová životnost spolehlivost baterií v případě "čistokrevného" elektrického pohonu. A hlavně až se to naučí servisovat "odborníci" v servisech.
-----------------------
Ale na druhou stranu vítám ochotu průkopníků jako je Miloš, že "jdou do toho" a experimentování je dokonce baví, jako v případě Miloše zrovn ten koncernový motor 1,8TSI. Jen tak dál hoši. Díky vám si potom možná elektromobil koupím ještě dřív, než umřu.:-)
Jo a ten "slavný" výrobce TESLA? Je to stejný průkopník a experimentátor, jako vy, chlapci. Také mu fandím, ale ještě se zdaleka nedostal do první stovky nejcennějších značek světa - na rozdíl od Toyoty, MB, BMW, Hondy, AUDI, Lexusu, Hyundai, Fordu,...
Já zůstávám u klasiky a necítím potřebu experimentování s baterkovými auty. Hybridní auto je přechodový kompromis, který představuje poměrně malé riziko a vždy v pohodě dojedu, mohu jezdit i v situaci, kdy baterky nejsou úplně v kondici.

Miloš
23. června • 0:32

Ještě k hybridům: zkušenosti s nimi nemám, nechci ho z principu kvůli složitosti dvou motorů, baterií, jejich spolupráci, ... i když Toyotě to evidentně šlape dobře.
Zato mě zklamal nový Superb iV když jsem ho projížděl, konkrétně v elektrickém režimu:
Šlápnul jsem na plyn a čekal, že se to rozjede krásně plynule jako elektromobil (i blbé Citigo)...
Houby: chvíli přemýšlel, stejně jako mé DSG, pak se tedy rozjel a postupně bouchal při řazení !!!
Vůbec mi nedošlo, že tam bude elektromotor na vstupní straně převodovky. To fakt není pohodové svezení.Jinak pozor: logiku to nemá, ale Tesla je nyní (podle hodnoty akcií) 2. až 3. nejhodnotnější automobilkou na světě, přetahuje se s VW (obě cca 100 mld dolarů) za suverénně první Toyotou. Má větší hodnotu než GM a Ford dohromady: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/tesl... ...
Z Vámi uvedených je hodnotnější jen Toyota...

Josef
24. června • 17:23

Miloši, stačí se podívat na název článku a potom si ho přečíst a lze si udělat obrázek o jeho autorovi - hodil by se do novin Blesk nebo AHA.
Nedpis, cituji: "Auta na vodík jsou ekonomický nesmysl; vývoj ukončuje už i Daimler."
Hned pod nadpisem je text, cituji: "Daimler, resp. značka Mercedes-Benz, oficiálně ohlásila konec vývoje osobních aut poháněných vodíkovými palivovými články. Oficiálním důvodem jsou příliš vysoké náklady."
Takže pokud by to byl nesmysl, tak by přestal vývoj Daimlera i u kamionů, který ale pokračuje, cituji: " Ukončení vývoje vodíkových aut v Daimleru se týká pouze osobních vozů. Pro těžká nákladní auta by vodíkové palivové články stále mohly mít smysl. Nově bude dokonce Daimler v tomto směru spolupracovat s Volvem."
Potom je zajímavé ještě sdělení, cituji: "Markus Schäfer, šéf vývoje Daimleru, v lednu řekl, že "palivové články fungují skvěle. Je to jen otázka ceny a škálování. Potřebujeme velké objemy."
A následné sdělené "expertem" Horčíkem - autorem článku: "Podle aktuální informace Automotive News je výroba vodíkového auta nákladově zhruba 2x náročnější, než srovnatelného bateriového elektromobilu."
Z toho jednoznačně vychází skutečnost, že podmínkou nízké ceny a snížení nákladů je velkosériová výroba. Je to podobné, jako svého času LCD displejů u počítačů někdy před 35 lety - zmetkovitost v rámci tehdejší technologie výroby byla na začátku přes 90% a cena prťavého monitoru byla přes 200.000,- Kč, čili byl jen do kanceláře ředitele banky...
A to Horčíkovo, cituji:"Daimler se tak přidává k ostatním velkým světovým automobilkám, které vodíku dávají vale." nebo "Bývali se mohli zeptat ve Volkswagenu, tam už to věděli dávno.", může napsat jen debil, nebo redaktor toho Blesku, či AHA.
Honda též odešla svého času z F1, aby se tam potom vrátila, třeba nakonec jen s motory. Platí také skutečnost, že jak Honda, tak i ten Daimler má technologii zvládnutou a až bude vhodná situace, postarají se o to, by se jim investice vrátily.
Podstatný je závěr článku, který je v ostrém rozporu s nadpisem: "Mezi automobilky, které nadále vodíku věří, patří primárně Toyota, Hyundai a BMW. Jediná Toyota ale reálně vyrábí a prodává koncovým zákazníkům osobní vodíková auta v podobě modelu Toyota Mirai. Dokonce chystá už jeho druhou verzi." V Německu a v Japonsku se rozběhl program výstavby vodíkových čerpacích stanic, což je podmínka, aby se mohly vodíková auta vyrábět a používat - řeší se typická otázka, co musí být dříve - slepice nebo vejce?
Nezpochybnitelná skutečnost je taková, že na baterky mohou jezdit osobáky, ale ne už dálkové velké kamiony, lodě, lokomotivy a už vůbec ne letadla. Přitom zásoby ropy jsou omezené a jedinou náhradou je ten prakticky nevyčerptelný vodík, který se bude moci spalovat buď přímo (třeba v těch letadlech v proudových motorech) nebo "nepřímo" v těch diskutovaných palivových článcích. Když bude síť čerpacích stanic a bude vyřešena výroba a distribuce vodíku, tak výrobě prodeji těch vodíkových aut už nebude stát nic v cestě a ta cena půjde pořádně dolů.
Ale jak jsem už uvedl, budou s největší pravděpodobností existovat současně baterie i ty palivové články - jde i o diverzifikaci, není dobré sázet jen na jediný zdroj energie. Navíc, pokud by teoreticky bylo všechno jen na baterky, chtěl bych vidět tu distribuční eketrickou síť, aby se všechna auta včetně náklaďáků a lodí a lokomotiv mohly nabíjet.
Uzavřu to tím, že je nejlepší nechat to na přirozeném vývoji, který nakonec ukáže realitu v podobě výroby a distribuce vodíku alespoň 50 % celkové energetické spotřeby energie v dopravě. Toho se ale už nedožijeme.
----------------
Ještě bych připomenul řešení hybridního pohonu Hondy, doporučuji ti to Miloši vyzkoušet, když jsi ten příznivec elektrických pohonů. Myslím si, že jde o zajímvé řešení bez použití typické převodovky (a tím vychází zajímavá úspora hmotnosti). Nápad, kdy se auto rozjíždí čistě na baterii (a je ticho bez "smradu" na ulicích po ránu), aby se potom později sám nastartoval motor, který vyrábí elektřinu pro elektromotory a na dálnici (ve vysokých rychlostech se připojí přímý pohon spalovacího motoru), je opravdu zajímavý. Je otázkou jak to bude spolehlivé po letech provozu. Výhody vidím v levné malé baterii a ve "velkoobjemovém" benzinovém motoru bez turba a přímého vstřikování jen s katalyzátorem bez filtru pevných částic. Mohlo by to být teoreticky velmi spolehlivé řešení. Spotřeba CRV s tímto pohonem je překvapivě nízká. Když náhodou "zkolabuje" baterie, auto jezdí dál a dojede se v pohodě do servisu a hlavně člověk nemusí řešit nabíjení - hledat zásuvky, špinit se s kabelem, řešit čas přestávky na nabíjení apod. Jasně, TESLA to není, ale i ta cena hybridního CRV je jinde. Navíc jde o jiné kategorie aut, s Hondou CRV žádný řidič nezávodí, není to přece "závoďák". Z hlediska životnosti a spolehlivosti a provozních nákladů bych spíše sázel na tu Hondu než na TESLU.

Josef
23. června • 17:41

Co se týká Miloši toho "elektro" Superbu a Škody obecně, je to podobné jako ve VW - pustí do výroby a následně k zákazníkům "polotovary" zákazníci se potom podílejí na vývoji a experimentují jak jsem se už zmínil minule. Ale mají "novinku" a.... radost...
To například u Hondy než to pustí na trh, tak je to pomalu zastaralé - ale funguje to. Člověk si může vybrat - má volbu. :-)
Ale když se i u toho koncernu VW počká a koupí to, co už pomalu končí (viz zmíněná 1,8 TSI), tak je to také v pohodě...
---------
A co se týká té prodejní ceny automobilky z hlediska ceny akcií, tak se ukazuje že to hold VW umí, přesvědčí zákazníky a vydělává. To je jedna strana pohledu - ale akcie jsou jednou nahoře a podruhé dole....
Jenže existuje řada hodnocení z různých hledisek a aspektů, kde se třeba hledí na inovativní a rozvojový potenciál a know-how apod a to potom je jiné. Z takového pohledu se TESLA ztrácí - sází ve vývoji a výrobě na jedinou kartu - auta na baterky.
K Japoncům mám sympatie, umí toho hodně a jejich výrobky jsou uživatelsky příjemné, spolehlivé a dostatečně výkonné. Samozřejmě to nelze brát ale absolutně. Stačí se ale podívat na web Hondy a zjistit, co všechno vyrábí a v čem je dobrá a co všechno dokázala. Dokonce se nedávno pustila do výroby letadel kupodivu to ustála a její produkt je zajímavý stejně jako auta. To, že Honda motory umí, o tom asi nepochybuješ. A dále robotika,... atd. Proto má i významnou hodnotu – cenu značky z celosvětového hlediska. Podobně Mercedes-Benz a samozřejmě ten vítěz Toyota. Tyto značky zvládly u aut vodíkovou technologii, kterou prosazují do provozu - viz třeba příklady z Německa. Lze si ze srovnání udělat o automobilkách-značkách obrázek, který leccos vypovídá a dává to vlastně odpověď i o té „japonské mentalitě“, jak se často diskutuje a omílá a o úrovni produkce (i technické úrovni a inovacích):
• 9. Toyota 44,6 miliardy dolarů (loni 9. místo)
• 17. Mercedes-Benz 33,2 miliardy dolarů (loni 13. místo)
• 21. BMW 29,8 miliardy dolarů (loni 20. místo)
• 28. Honda 25,8 miliardy dolarů (loni 24. místo)
• 41. Audi 14,2 miliardy dolarů (loni 37. místo)
• 48. Ford 13 miliard dolarů (loni 42. místo)
• 62. Porsche 11 miliard dolarů (loni 58. místo)
• 63. Chevrolet 10,7 miliardy dolarů (loni 56. místo)
• 72. Lexus 9,6 miliardy dolarů (loni 69. místo)
• 81. Nissan 8,9 miliardy dolarů (loni 70. místo)
• 94. Hyundai 8,1 miliardy dolarů (loni 75. místo)
Je tam vidět i postavení Audi, která zstupuje v hodnocení koncern VW. Dá se z toho usoudit politika koncernu VW, který sází na svého "koně" a na druhou stranu na Škodě ("holce pro všechno") šetří a dává jí prostor pouze pro konfekční výrobky - potom vidíš výsledek třeba v tom tebou zmíněném elektro Superbu. Do první stovky se ale Škoda a ani automobilka VW ni zdaleka nedostala a kupodivu se tam drží Hyundai, který někteří „znalci“ zdejších diskusí uráží podceňují a přitom je to všechno jinak (viz napříkld ten test uvedený nedávno ve Světě motorů). Já se držím výrobků značek do 41. místa a jedné výjimky na 72. místě a jsem naprosto spokojen.
Fandím ti Miloši ale v experimentování a stejně tak i TESLE. Někdo musí být "pionýr" průkopník.:-)
Já si ale raději pár let počkám na výsledek a budu se držet zatím klasiky.;-)

Miloš
23. června • 0:18

Je mi jasné, že balancování těch tisíců článků v Tesle / stovek jinde sranda není. Cca před 2 týdny jsem proto objednal 4-pólový držák aku článků, abych mohl měřit i vnitřní odpor těch mnou měřených Li-Ion 18650, které jsou ve starších Teslách.
Tyhle články mě prostě fascinují a nejvíc podobné, jako mám v "powerbance" se kterou v pohodě nastartuji (nejen) svou 1.8 při vybité baterii v Octávce.
Ty pitomé 3 články 18650 zvládnou nastartovat i diesel 2.0. To znamená, že dají někde 200A, skoro 100C, což znamená vnitřní odpor článku max. 3 mOhmy - tisíciny Ohmu.
To je prostě fantazie, není divu že jsem se se 7104 články v Tesle S tak svěle svezl ;-)
Jsem zvědavý, kolik mají ty obyčejné NCR18650B nové a po cca 1000 cyklech...

Josef
23. června • 18:01

S těmi baterkama to je asi tak - jeden článek jeden problém, 7104 článků násobně více problémů. Samozřejmě s tou kvalitou baterií postoupili, ale riziko stále existuje a oprava je komplikovaná a drahá...
Vnitřní odpor 3 miliohmy je výborný - u kvalitních nových článků není výjimkou. Jenže po pár desítkách cyklů je najednou 30 miliohmů (a více....) a už to je poznat. Navíc když každý článek má potom vnitřní odpor jiný, tak už elektronika (a balancování při nabíjení) má co dělat...
-------
Pokud se elektroauto kupuje jen na dobu záruky, tak bych problém neviděl. Ale potom? To je pak už loterie - může se jezdit v pohodě řadu dalších let, nebo také nemusí (když nezbydou peníze na novou baterii a případnou zničenou elektroniku...).
Jak jsem se zmínil pře pár dny v příkladu toho podnikatele, který má velkou garáž pro několik aut a má dost finančních prostředků, tak může kupovat a jezdit s čímkoliv. Když už TESLA nepotáhne, tak jednoduše koupí novou a nic neřeší. To ale není můj případ, proto jsem při zemí a zůstávám raději u klasického pohonu a volím spolehlivou značku auta - výrobce.

Josef
23. června • 18:14

Ještě bych k těm bateriím - jejich kvalitě a spolehlivosti připomenul, že Toyota a Honda a MB (a taky Hyundai) to mají určitě vykoumané a určitě vědí o všech možných problémech a asi by jen tak nešli nákldnou cestou vývoje vodíku - palivových článků. Nějaký "prskolet" do města a okolí s baterií s pár desítkami článků, to bude asi to pravé pro elektroauta. Ale na pořádné vzdálenosti a výkony - bych to viděl spíše na ten vodík. Budoucnost ukáže tu správnou cestu. Nechám se překvapit. Počkám.

Miloš
23. června • 19:37

Jenže vodík má řadu problémů:
je drahý, výroba z elektřiny nesmyslná, několikrát tam dochází ke ztrátám, takže "účinnost" přeměny elektřina - vodík - elektřina je někde kolem 30% (v elektromobilech se všemi ztrátami 70-80%),
výroba ze zemního plynu je další ekonomická/ekologická blbost,
těžko se skladuje a dopravuje - uniká a pár vzducholodí by k tomu také řeklo své :-D,
to je větší sranda než hořící baterie elektromobilu.
Ani nemluvě o složitosti auta, které stejně (malou) baterii potřebuje na vyrovnávání okamžité spotřeby. Až bude vodík jako odpad nějaké výroby a palivové články nebudou tak drahé, tak možná.
Ale to už tu dávno budou daleko lepší baterie :-)
Proto řada automobilek vodík zatím vzdala...

Josef
23. června • 20:34

Miloši, přesnější je, že s vodíkem řada automobilek ještě nezačala. Ty 4 automobilky (5 automobilek) vodíková auta už vyrábějí prodávají a v Německu je třeba už cca 170 čerpaček a má jich být brzy 270. V Japonsku běží vodík naplno (jistě s podporou Toyoty).
Je ale možné, že se ty automobilky (Toyota, Honda, MB, BMW a Hyundal) mýlí a ty máš naopak pravdu. Třeba to nemají tak spočítané jako ty, nebo dokonce neumějí vůbec počítat. Také je možné, že o technologii skladování a distribuci vodíku (a bezpečnosti) víš více jak ty firmy, které o těch vzucholodích asi vůbec neví...
Je ale dost možné, že si ty utomobilky zjistily, že není dost surovin pro výrobu potřebného množství baterií, a proto věří tomu vodíku, kterého je dostatek a je prakticky nevyčerpatelný a který bude asi jediný použitelný pro náklaďáky, lodě, vlaky.
Já to ale neřeším, klasika bude ještě převažovat minimálně 30 - 40 let a tedy se ani vítězství elektromobilů vůbec nedožiji a budu tedy dál čepovat do nádrže benzin. A jestli budou v budoucnu převažovat palivové články nebo baterie, to se dozví až moji vnuci. (Myslím si že to bude celkem dva ku jedné ve prospěch vodíku, akorát u osobních aut to bude napůl s bateriemi. Ale kdo ví, jak to všechno dopadne, jestli se nakonec nebude jezdit na velbloudech, nebo jestli bude vůbec na Zemi kdu jezdit,....)

Miloš
23. června • 21:22

To opravdu není z mé hlavy, na takové analýzy nemám.
A o ukončení vývoje aut na vodík (Daimler - Mercedes-Benz, Honda i Porsche) je víc třeba zde: http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-jsou-nesmys... ...

Tommy
19. června • 9:47

Jojo....
Kurva, kdy mám výměnu oleje?

petr r. (petrumr)
19. června • 15:14

a brzdové kapaliny, chladící, olej v převodovce... pylový filtr, seřízení nivelace led světel a radaru..............

petr r. je blb
20. června • 8:42

:-D:-D:-D blbec

k22
19. června • 8:52

Zatímco TESLA má potíže s kvalitou výroby, VW žádné potíže nemá. On totiž nic takového nevyrábí...:-D

Martin P.
19. června • 12:13

Výměna elektronika mohou být dva šrouby a jeden kabelový svazek, pokud už to nejde řešit přehráním firmware. Jak snadno vyřešíte u T výměnu kastle?

Joe Doe
19. června • 13:12

Prehrani firmware? Tie chyby boli na urovni dizajnu SOC - takze firmware by to riesil len ak by si zaroven vymenil hardware :) Co na SOC akosi nejde.Resp. mozes prehrat firmware ale bude limitovany dizajnom HW, takze nevyhnutne s okliestenou funkcionalitou.

Martin P.
19. června • 14:28

Procesory mají chyby od té doby co existují a kupodivu chyba jde řešit i na úrovni i uživatelského software, nejen firmware....
To že tedy chyba je v SOC ještě nemezná jestli je neopravitelná a pokud je opravitelná jak. I tak výměna vadné řídící jednotky a výměna vadné karoserie je opravdu velký rozdíl.

wolff
19. června • 8:27

Tohle auto mi dělá fakt radost.Víc takových aut... V každé značce (VW, SEAT, ŠKODA...). Šup šup, nelenit a makat!!! Kupující čekají, konkurence bledne závistí... Ocelové kladivo na konkurenci... A ideálně i dodávky a pod značkou Ford... Jedu jedu, chrlím chrlím...:-D

Michal
19. června • 9:24

Pobavils :-D:-D:-D

Assasin
19. června • 8:06

Absolutně si nedovedu představit, že bych v tomhle výtvoru mohl jezdit. Krom koncernpárku = obehraná sonáta, design je pro 4% část mužské populace, či maminky, co pojedou po městě za kámoškou na kávičku, vyzvednou děti ve škole. Elektro apriori neodsuzuji. B-]

Pury
13. června • 11:38

V USA řeší muži velikost přirození plastickou operací, v Asii bylinnými preparáty a v Čechách koupí tzv. "pořádného auta"... Assasina apriori neodsuzuji
B-]B-]

Tommy
19. června • 9:46

Tak zase, kdybych si jako hetero měl vybrat mezi tímhle a novými BMW se zadkem na předku, jednoznačně tohle. A snad i ženký by to lákalo víc, protože to nevypadá jako motorizovaná kompenzace komplexu.B-]

Karel Kolmáš
19. června • 9:42

Tak Bentley to není, ale mi se ti to fakt celkem líbí. :-)

Doporučujeme

Články odjinud