TEST Volkswagen ID.3: Zapomeňte na e-Golf, tohle auto není pro konzervy

Nová doba, nová platforma, nová značka. První kapitola v chystané masové elektrifikaci pod křídly Volkswagenu dorazila na naše silnice – má se svým novátorským přístupem šanci oslovit tradičního českého řidiče?
Radosti
Tichý provoz i na dálnici
Spolehlivé asistenční systémy
Ovladatelnost ve městě
Starosti
Tvrdší sedadla
Nelogičnosti v ovládání základních funkcí
Chod brzdového pedálu
8  /10

Elektrický Volkswagen? „Díky, nechci,“ řekne v tom lepším případě tuzemský konzervativní motorista, nasedne do svého Golfu 1.9 TDI a odfrčí do dáli. Je fakt, že elektromobilita nemá v našich krajích na růžích ustláno. Počínaje stále ještě řídkou dobíjecí sítí přes vysoké ceny elektroaut až po omezení stran dojezdu, pořád to není ono. A možnost stát na vybraných parkovacích zónách nebo jezdit po dálnici bez známky nemusí být pro mnoho řidičů dostatečně pádný argument, proč usedat za volant menšího elektrovozu, který stojí jako slušně vybavené SUV.

Podívejte se, jak se vyrábí Volkswagen ID.3. Člověka tu zahlédnete jen zřídka

Podívejte se, jak se vyrábí Volkswagen ID.3. Člověka tu zahlédnete jen zřídka

Nicméně od dob prvních elektromobilů s bídným dojezdem a komickými jízdními vlastnostmi učinily vozy na baterie pokroky v řádu světelných let. A nyní se najdou lidé, kterým budou dávat dokonalý smysl. Důkazem může být statistika společnosti JATO, dle které modelu ID.3 náleží za prosinec roku 2020 druhá příčka v prodejích v Evropě – s 27.997 kusy je hned za Volkswagenem Golf s 30.073 kusy.

Sci-fi pro každý den

ID.3 se ve zkoušené výkonnější verzi může pochlubit výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 N.m. Později bude v nabídce provedení se 107 kW (146 k). Baterie s netto kapacitou 58 kWh dle metodiky WLTP teoreticky umožňuje dojezd až 426 km, v podmínkách české zimy se jeví jako reálnější číslo údaj přes 300 kilometrů. K mání bude i verze s 77kWh baterií a rovněž teoretickým dojezdem 549 km.

Nový Volkswagen ID.3 poprvé naživo. Důležitější auto tady už dlouho nebylo!

Nový Volkswagen ID.3 poprvé naživo. Důležitější auto tady už dlouho nebylo!

Vůz stojí na platformě MEB, která podepře všechny další budoucí elektrické modely Volkswagenu. Na rozdíl od e-Golfu, ve kterém byly bateriové moduly naskládány, kde se dalo (ve středovém tunelu, pod zadními sedačkami a pod podlahou kufru), jsou zde účelněji umístěny v plochém modulu v podlaze. Rozvor činí 2770 mm a převisy karoserie ID.3 s délkou 4261 mm jsou tak minimální.

Nový Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Že už ničím nepřekvapí? Nenechte se mýlit!

Nový Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Že už ničím nepřekvapí? Nenechte se mýlit!

Ona kapotáž je sama o sobě zajímavá – pokud se podíváte na takřka libovolný sci-fi film z přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, uvidíte přesně takový monolitický tvar s minimálními výběžky do volného prostoru. Vpředu sice najdete logo Volkswagenu, ale se zbytkem jeho produkce si ID.3 rozhodně nespletete.

Hezky uklizeno, ale za jakou cenu?

Usedněte dovnitř a řada věcí vám bude hned povědomých. Digitální přístrojový štít, na jeho pravé straně volič jízdního režimu, otáčený v podélném směru dopředu a dozadu... Že by Volkswagen tak trochu opisoval u mimořádně exotického BMW i3? Přístrojový štít se i s voličem hýbe společně se sloupkem a na volič samotný není přes věnec volantu moc dobře vidět. Vedle jízdních režimů tímto prvkem ovládáte i míru rekuperace, stisknutím směrem doleva pak aktivujete parkovací brzdu.

Podvozek Volkswagenu ID.4 detailněji: Má části z hliníku i brzdy na celý život

Podvozek Volkswagenu ID.4 detailněji: Má části z hliníku i brzdy na celý život

Zbytek vnitřku je už více méně konvenční – máme zde dotykovou obrazovku, pod níž najdeme plošku dotykového ovládání hlasitosti a také nastavení teploty klimatizace. Stejně jako u jiných nových Volkswagenů vyžaduje obsluha tohoto prvku za jízdy více pozornosti, než by bylo zdrávo. Ovládání hlasitosti posunem prstu na plošce chybí cit, častěji se zřejmě spolehnete na tlačítka na volantu.

S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

Za ním najdete příjemnou polohu snadno, rozsah seřízení kormidla i sedadel vyhoví menším i větším postavám. Kromě nyní již typického nelogického umístění ofuku čelního skla a vyhřívání toho zadního vlevo pod volantem u ovládacích prvků světel zde na řidiče čeká ještě jedna záludnost – stahování oken. Na madlu dveří jsou pouze dvě tlačítka, pokud chcete stahovat zadní okna, musíte na ně nejprve přepnout další dotykovou ploškou. Obsluhu různých funkcí si můžete usnadnit spolehlivě fungujícím hlasovým ovládáním, které aktivujete buď tlačítkem na volantu nebo vyslovením hesla „Ahoj ID.“

VW ID.4 jde do prodeje v dalších verzích. Základní cenovku tlačí zase o něco níže

VW ID.4 jde do prodeje v dalších verzích. Základní cenovku tlačí zase o něco níže

Přední sedáky jsou příjemně široké, ale poněkud tvrdší, stejně jako opěradla. Středový tunel je využit účelně, vedle dvou držáků nápojů zde najdete šikovné schránky na drobnosti. Zadní sedačky jsou díky výraznému tvarování opěradel vhodné pro dvě osoby, které by neměly být vyšší 180 centimetrů. Pro nohy je zde místa dost, sedák je ale uložen dost nízko nad podlahou. Kufr je navzdory umístění motoru vzadu dostatečně hluboký, nabíjecí kabely můžete schovat pod užitečnou dvojitou podlahu.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

TEST Dacia Sandero 1.0 SCe Comfort: Co všechno lze mít za míň než 300 tisíc?

Dacia Sandero 1.0 SCe

Nová Dacia Sandero nám připadá tak zajímavá, že vám ji v krátkém čase servírujeme už podruhé. Tentokrát jsme vyzkoušeli běžné provedení v nejvyšší výbavě, ale zato s nejslabším motorem z celé nabídky. A bylo senzační!

5.  3.  2021 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG

Základní Volkswagen Golf GTI byl vždy střídmou cestou ke každodennímu cestování se sklony k mírnému sportování. Teď už to tak úplně neplatí.

3.  3.  2021 | Vladimír Kadera | 26 příspěvků
TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

28.  2.  2021 | Richard Herbich | 34 příspěvků