Volkswagen I.D. R chce přepsat historii. Má jenom dva měsíce na přípravu!

Neděle 24. června bude pro divizi Volkswagen Motorsport klíčová. Na vývoj elektrického speciálu I. D. R má zoufale málo času, přesto s ním chce zdolat rekord na Pikes Peaku.

Automobilka Volkswagen není v oblasti elektromobility žádným nováčkem. Aktuálně nabízí elektrické verze modelů up! a Golf, avšak ve srovnání s tím, co se chystá v následujících letech, jde vlastně o okrajovou záležitost. Budoucnost totiž představuje rodina elektromobilů I.D., z nichž ten první (hatchback velikosti Golfu) vyjede na silnice do dvou let. Bude stát na modulární platformě MEB, a ta je klíčová nejenom pro Volkswagen jako značku, ale celý německý koncern.

Volkswagen I.D. R oficiálně odhalen. Na Pikes Peak míří s elektrickým pohonem

Volkswagen I.D. R oficiálně odhalen. Na Pikes Peak míří s elektrickým pohonem

Všechno je to vlastně strašně jednoduché. Stačí mít jednu platformu, konkrétně zmíněnou MEB, kterou si můžete představit jako skateboard s elektromotory na přední, zadní, nebo obou nápravách. Na ni pak lze postavit prakticky cokoliv. SUV, minibus, hatchback, limuzínu, tak jak to dělá i americká Tesla. To všechno je do budoucna v plánu, než se ale poprvé setkáme s prvním produkčním elektromobilem Volkswagen nové generace, proběhne zkouška motorsportem.

Přesně tohle je způsob, jak nejlépe otestovat techniku na hranici možností. Nikde jinde nedostanou díly pohonu a podvozku tak zabrat jako na závodních tratích, a když přežijí tohle, strasti každodenního života je jenom tak nerozhodí. Volkswagen má v motorsportu bohaté zkušenosti (Dakar, WRC, TCR…), přičemž v minulosti si už vyzkoušel i legendární Závod do oblak. Dvoumotorový Golf v letech 1985 až 1987 na Pikes Peaku moc parády neudělal, letos má však šanci napravit reputaci elektrický závoďák I.D. R.

Málo času na vývoj

Vývoj závodního auta je běh na dlouhou trať. Včetně testování zabere klidně i dva roky, Volkswagen Motorsport má ale na vývoj závoďáku I.D. R pouhých osm měsíců, a to začal na čistém listu papíru.

Volkswagen vyráží na Pikes Peak! Závoďák I.D. R chce jediné: vyhrát

Volkswagen vyráží na Pikes Peak! Závoďák I.D. R chce jediné: vyhrát

Jistě, platforma s elektromotory na každé nápravě a akumulátory v podlaze už je na světě dlouho, jenže zatímco v případě produkčních automobilů je dbáno více na dojezd než systémový výkon, u elektrického závoďáku je to jinak. Musíte mít výkon a zvládnout ujet určitou vzdálenost, jenže si zároveň nemůžete dovolit příliš velkou hmotnost a obrovský podíl na výsledku má aerodynamika.

Právě proto I.D. R vypadá tak, jak vypadá. Karoserie je z karbonu, hmotnost padá pod 1,1 tuny, systémový výkon je 500 kW a točivý moment činí 650 N.m. Vůz má lepší zrychlení z 0 na 100 km/h než monoposty Formule 1 a Formule E, na stovce je za 2,25 sekundy a pochopitelně uveze jenom pilota. Toho si Volkswagen vybral pečlivě, ale na druhou stranu nemusel chodit moc daleko.

Srovnání zrychlení 0-100 km/h 
VW I.D. R Pikes Peak 2,25 s
Formule 1 2,6 s
Formule E 2,9 s

Francouz Romain Dumas je závodním jezdcem Porsche, dvakrát vyhrál čtyřiadvacetihodinovku Le Mans a na Pikes Peaku si připsal tři vítězství. Je docela dost zaměstnaný – v den oficiálního odhalení závoďáku I.D. R na francouzském okruhu Alès ještě závodil s Porsche 911 v Monze a k relativně úzké skupině novinářů se připojil až druhý den.

Kdo je Herbert Diess, nový nejvyšší muž VW? Osvědčil se už v BMW, umí šetřit

Kdo je Herbert Diess, nový nejvyšší muž VW? Osvědčil se už v BMW, umí šetřit

Bylo to přitom být poprvé, co se osobně setkal s vozem, který se pro příští dva měsíce stane jeho nejlepším kámošem. Musí – 24. června je totiž den „D“, během nějž chce Volkswagen zdolat dosavadní rekord mezi elektrickými prototypy (8:57,118). Nebude to snadné. Romain Dumas totiž v I.D. R ještě neseděl, navíc takové auto bude jistě vyžadovat trochu jiný přístup než klasické spalovací závoďáky.

Volkswagen říká, že vůz dokáže během výjezdu na Pikes Peak získat zpátky až 20 procent energie, rekuperace během zpomalování tedy bude muset být doslova brutální. Něco takového si můžete vyzkoušet na vlastní kůži. Podobně se totiž v nejportovnějším režimu chová i plug-in hybridní Passat GTE, který na brzdách rekuperuje tak silně, že si i na důvěrně známé okresce musíte znova hledat brzdné body. Pokud tak neučiníte, jednoduše zastavíte dříve, než čekáte.

A jak se do toho leze?

Během statické premiéry ve Francii jsem se na Volkswagen I.D. R mohl pouze dívat, do jednomístného kokpitu připomínajícího prototypy pro Le Mans mě nepustili. A možná je to dobře. Pilot se totiž za volant nesouká bočními dveřmi, jak by se mohlo zdát, ale skrze střešní „poklop“ podobně jako u tanku. Místa tam samozřejmě také není nazbyt, vůz je dělaný pro spíše drobnějšího, zhruba šedesát kilogramů vážícího Dumase.

Ten bude mít společně s techniky divize Volkswagen Motorsport v příštích týdnech hodně práce. I.D. R je totiž v současné době v podstatě „polotovar“ a je třeba správně naladit podvozek, elektroniku, ale hlavně si pohrát s aerodynamikou. Díky tomu, že už je necelých 20 kilometrů dlouhá trať závodu vyasfaltovaná, může zakrytovaný podvozek závoďáku dělit od silnice jenom pár centimetrů a ta obrovská přítlačná křídla musejí generovat potřebný přítlak. Za dva měsíce se rozhodne!

Volkswagen I.D. R Pikes Peak - technická data
Motor 2x elektrický
Systémový výkon [kW] 500
Točivý moment [N.m] 650
Pohon  Permanentní 4x4
Pneumatiky Michelin 31/71-18
Délka [mm] 5200
Šířka [mm] 2350
Výška [mm] 1200
Rozvor [mm] 2850
Rozchod kol [mm] 1600
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,25
Maximální rychlost [km/h] cca 240
Hmotnost včetně řidiče [kg] 1100
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků