Volkswagen Golf VI: 4Motion jen pro TDI

42 komentářů

boo
18. prosince • 6:48

tieto technicke "uzasnosti" ma vzdy pobavia. 10 - 15 rokov stare technologie ale sudruhom to aj tak nejde dokopy

jessy
18. srpna • 23:35

Vždy ma pobavia títo " všeznalí " uctievatelia torsenu, dalo by sa povedať že je ich božstvom a podľa toho aj jednajú (a píšu svoje "znalecké" príspevky). Človek by neveril, ale trvá to dodnes, čo na tom že s haldexom 50:50 sa jazdia ralye, ich názor nezmení nič a nik. Jedine snáď keby prišiel sám boh Torsén s riaditeľom Subaru , no obávam sa že aj oni by mali čo robiť, aby ich presvedčili :)))
Dávno som prišiel na to, že diskutovať s fanatikmi nemá cenu, a vravím to napriek tomu, že som jedným z hrdých vlastníkov Subaru impreza

lll
16. prosince • 21:08

A už půjde TDI, 4Motion a automat dohromady?

jogurt
17. prosince • 0:55

U Tiguanu ano, u Golfu a Passatu ne.

Honza
17. prosince • 15:14

U Passatu to půjde již příští rok.

w
16. prosince • 9:05

tak zrazu trvalý...

simson
16. prosince • 9:17

pokud vím, tak i když to u Haldexu bude znít divně, tak slovo trvalý pro poslední vývojovou generaci platí, protože na zadní kola trvale posílá cca 10%

Jiří Duchoň
16. prosince • 15:57

těch 10% trvale je tam třením z toho jak se šoupou lamely i při nejnižším tlaku...aneb, jak z hov.na dokáže marketing udělat přednost;-)

RS
17. prosince • 3:15

A co by jsi chtel davat do tridy jako je Golf?Aby rekl z clanku mi neni jasne co nahradi co, ja myslel ze do Golfu se davali jen ruzne Haldexi. A ted ctu ze "nejaky pernametni" 4motion nahadi Haldex 3 generace? Asi mam mezery.4motion byl vzdy nejaky i upraveny Haldex nebo se pletu?Muzes mi to vysvetlit nejak polopate? Diky Jiri.

jogurt
17. prosince • 20:52

4Motion a Haldex jsou dva různé pojmy. 4Motion se používá už léééééta jako označení 4x4 u VW a to bez ohledu na konstrukci. 4Motion je i Passat4G či Phaeton s torsenem, 4Motion je i Touareg s centrálním diferenciálem.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
RS
17. prosince • 22:15

Ok chapu. Tak v cem je ta zmena podle clanku?Touareg s centrálním diferenciálem? A Tiguan ma Haldex a pritom mu VW rika permanentní pohon všech kol 4MOTION.?

_Teddy_
16. prosince • 16:08

No ja sa na to vykaslem! Tak ja to vysvetlujem na pol strany, a vy tu prasknete jeden a pol vety, a "vsjo jasno"! :-D

_Teddy_
16. prosince • 10:23

No iste, je mozne zabezpecit urcitu trvalu svornost lamelovej spojky. Ovsem pravy trvaly pohon 4x4 to nie je, nech si uz fandovia haldexu trvrdia co chcu...

Zelí
16. prosince • 11:27

Subaru tam má myslím taky spojku. A koneckonců pokud je tam vřazený diferenciál tak je to v reálu ještě míń trvalý pohon jako s haldexem, který může mít 100%svornost. Verze haldexu v OII posílá trvale do zadu 5% (dle popisů-já jsem to neměřil).

Marcus_A
16. prosince • 12:11

Tak sa trosku mylis. Su verzie s Torsen systemom - vsetky manualy a verzie s visco spojkou - starsie automaty a nakoniec novy elektronicky system Multi-Mode DCCD.Takisto default rozlozenie tociveho momentu je u subaru 50/50 a 40/60 respektive pre automaty.Takze to je to o com sa hovori - dokial Haldex nebude mat standartne distribuciu tociveho momentu okolo 50/50, tak sa o trvalom AWD neda hovorit. Krasne je to vidiet pri porovnani zadnych naprav Subaru a napr Skoda - Skoda* by pri aktualnej konstrukcii v ziadnom pripade permanentne zapojenie nevydrzala. Na to potrebuje lepsie nadimenzovany zadny nahon. *plati pre vsetky automobilky, nielen VAG - krasne to vidiet na city-suv ako Honda CR-V a pod.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
joe
15. března • 16:28

Tak to asi ťažko, ked tťo vydrží vyxjet hore po sjezdovce, nemyslím že by ta naprava nevydržela trvale zapojení náhonu...

Zelí
16. prosince • 17:55

V těchto diskuzích je potřeba natvrdo oddělit auta do terénu a auta silniční. Nelze to motat dohromady. To co je ideální do terénu není ideální na silnici.
Je potřeba si uvědomit, že pro silniční vozidla rozdělení 50/50 nemusí být vždy zrovna optimální. Například pro vozidla s podélným uspořádáním a motorem před přední nápravou, tedy konstrukce, které vyšly z předního náhonu - typicky audi a subaru - pro bezpečný pohyb na silnici trvalý pohon zadní nápravy s rozdělením 50/50 nepotřebují a může být z hlediska stability dokonce i kontraproduktivní.
Jinak je to u aut, které vyšly konstrukčně z klasického uspořádání čili ze zadokolek, tam je systém 50/50 blíže k optimu a taky u těch se tento systém začal používat a měl skvělé výsledky i bez elektronických pomocníků (viz JensenFF).
Pro auta s motorem před přední nápravou je v silničním provozu Haldex výhodnější a ve spojení s ESP pro běžné, jednoduché auta bezkonkurenční. A pro nouzové situace např. při pohybu v hlubokém sněhu, do kopce apod., kdy Haldex funguje jako uzávěrka je skvělý. Navíc je cenově velmi přijatelný.

jogurt
17. prosince • 0:53

Ono ovšem stačí svézti se s audi starší verze s torsenem 50/50 a nové verze s nesymetrickým torsenem 40/60. Na suché a mokré silnici bude nová verze úžasná. Jak ovšem vjedete na sníh, bude se nesymetrická podstatně dříve "trhat" do přetáčivého smyku už při velmi malém nároku na akceleraci v zatáčce. Bu´d zasáhne ESP nebo ho vypnete a pak si zarejdíte v piruetách. A když na tentýž kluzký terén vyrazíte s Haldexem II a IV. generace, budete si připadat jak v ráji, protože to bude nejstabilnější jízda. Ale naopak, když budete chtít jančit bokem napřed, je Hladex k ničemu, většinu vašich chyb sám opraví. Tam zas bude nejlepší nesymetrický torsen. Já konrétně střídám T5 4Motion s Haldexem 2G a Q7 s nesymetrickým Torsenem. S T5 se jede na sněhu lépe. Jednoznačně lépe.

Zelí
17. prosince • 22:17

Nová verze je jiná ne díky nesymetrickému torsenu. Tam je posunutý hlavně motor směrem dozadu a díky tomu je možno posílit přenos dozadu. Čili prvotní je změna vyvážení auta.

Zelí
17. prosince • 22:13

K čemu je jízda bokem u strejcovských aut na silnici. Tam jde jenom o stabilitu a držení stopy v nájezdu v oblouku a ve výjezdu. Všechno ostatní jsou kraviny. Bokem nepotřebuje jezdit ani Seb Loeb ve WRC.

no name
16. prosince • 14:28

A v jakém pásmu 50/50 to ještě full time je? Je na to nějaká norma? Nebo je to norma Vaše osobní? Prostě buď to stále dodává točivý moment na všechna kola, pak je to trvalý náhon na všechna kola, nebo nedodává a pak to není trvalý náhon na všechna kola. Nic mezi tím není. Pak se můžeme bavit o různých systémech trvalého náhonu na všechna kola. Symetrický jako u Subaru, nesymetrický jako u Audi a Alfy Romeo, Lamborghini, Veyronu (má také Haldex), a pak také nesymetrický, ale vyplývající ze systému Haldex, kdy jde stabilně dozatu jen velmi malá část točivého momentu.Všechno to jsou ale vozy s trvalým pohonem všech kol. A může se to zarytým zastáncům "tvrdých" 4x4 nelíbit, ale měli by se s tím smířit.

Marcus_A
17. prosince • 10:32

Chm, vyznelo to trochu blbo - jedna sa o dimenzovanie celeho pohonneho ustrojenstva na 50/50 100/0 0/100 pomery trvale. Haldex aplikacia je tradicne plnohodnotna predna pohanana naprava a od macochy zadna - ak by si aj donutil aktualne aplikacie Haldexu na 50/50, rozvod a zadny pohon spolahlivo odrovnas.o 'permanentne' prevadzanych 10% na zadok si necham rad ukazat - prakticka skusenost hovori ze tych 10% je a/marketing b/straty.Skor je zaujimava ci dokaze poslat na zadnu napravu 90% vykonu. Subaru system + iny ano. Treba vyskusat napr prudky rozjazd z nuly na hladkom povrchu. Ak budes pocut cvakanie ASR, tak vies na com si.

Jiří Duchoň
16. prosince • 16:00

jenom taková poznámka:
máš to svoje rozdělení 50:50 točivého momentu předek:zadek.Zadní kola máš na asfaltu, přední na ledu. Na každé poloose tenzometry.Jaký naměříš točivý moment na předních poloosách?;-)

RS
17. prosince • 3:05

0-50 ne? :-D

Jiří Duchoň
17. prosince • 9:02

NE.
další;-)

RS
17. prosince • 22:09

Tak kolik?

Martin
18. ledna • 12:10

0 (max. nějaký zbytek na překonání pasivních odporů), všechno jde na zadek

no name
16. prosince • 11:25

Je to trvalý pohon všech kol. Haldex IIII už jednoduše non stop posílá točivý moment na obě nápravy. Takže pohon 4x4 je nonstop.

_Teddy_
16. prosince • 16:07

Mam ten pocit, ze nepoznas princip na akom Haldex pracuje. V podstate je to "len" medzinapravova lamelova spojka (teda ziaden plnohodnotny pohon 4x4), kde je cely figel ukryty v jej ovladani. Verzia IV je vylepsena tym, ze uz umoznuje urcitu malu trvalu mieru zopnutia pri obmedzenom preklze. Ten je potrebny na to, aby si mohol vyrovnavat rozdiel medzi otackami prednej a zadnej napravy (pri jazde v zakrute). Ovsem Haldex nemoze preniest trvalo s preklzom na zadnu napravu viac, ako len "symbolicku" hodnotu krutiaceho momentu. Inak by sa bud zlikvidovaly lamely (koli preklzu), pripadne pri zopnuti ostatne casti pohonu (ako keby vozidlo malo 4x4 bez medzinapravoveho diferencialu).Hlavne vylepsenie verzie IV je skratena doba odozvy (teraz som si nie isty, ale myslim ze v predoslych verziach bolo treba tlak oleja aby sa lamely zopli, a ak sa nemylim teraz treba uvolnit prepustaci ventil aby sa zopli, a natlakovanie okruhu zo zasobnika ich zase rozpoji). Druhe zlepsenie je pouzitie eLSD miesto LSD, ovsem stale to nie je ziaden diferencial. Pri priamej jazde (t.j. prakticky ziaden rozdiel medzi otackami prednej a zadnej napravy) dokaze Haldex IV preniest tak 5-10% na zadnu napravu. Nedochadza pritom k takmer ziadnemu preklzu, ovsem nemozu sa lamely spojit viac pre pripad ze by bolo potrebne umoznit rozdiel v otackach prednej/zadnej napravy. Ono Haldex by to mozno vydrzal, ovsem namahanie ostatnych casti pohonu by bolo enormne. Preto nad tuto hodnotu "medzinapravovej svornosti" Haldex trvalo nejde...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
RS
17. prosince • 3:36

Jses si jisty ze to takto funguje i u verze Haldex 4 XWD? Sam vyrobce naziva pernamentnim AWD a dozadu dokaze trvale poslat 85 % na ledu tak ze vyrazne vice nez jen 5-10%. Ma eLSD 2 a ECU s 2 couplings mezi predkem a zadkem.Alespon to ctu zde
http://www.haldex-xwd.com/Co ty na to? ;-)PS Je jasne ze asi XWD Golf mit nebude.

RS
17. prosince • 3:39

Priklad tam je new 2008 Opel Insignia

no name
16. prosince • 16:10

Když jde dozadu minimálně 5-10% točivého momentu, neznamená to snad, že jsou zadní kola trvale poháněná? Neřeště nyní technologii, kvalitu technologie, ale pouze význam "trvalý náhon". Je tedy 5% trvale dozadu "trvalý" nebo není?Já chápu, jaký je rozdíl, jen prostě nemám problém přijmout fakt, že se již jedná o trvalý náhon na všechna kola. Že je do jisté míry nedokonalý apod. to já nepopírám.

_Teddy_
16. prosince • 20:53

Skus u auta s klasickou prevodovkou vyslapnut spojku, a zaradit rychlost. A nechaj ju vyslapnutu (pedal stlaceny na podlahu). Tak asi takyto "trvaly nahon" je haldex. Naozaj len velmi-velmi mierne mensi. Asi ako ked zacnes tu spojku pomaly pustat, do okamihu ked pocitis prvy naznak spojenia motora a kolies...

no name
16. prosince • 20:57

Nějak nechápu příklad se spojkou. Jakou to má souvislost?A znovu opakuji - pokud jde na zadní kola stabilní točivý moment, jedná se o trvale poháněnou nápravu, nebo ne? Neřeště systém distribuce a neřešte kolik procent to je. Veyron má také Haldex, takže k něčemu asi bude, když dokáže systém zvládnout ten výkon a točivý moment a přenést to na silnici ;)

Martin
18. ledna • 12:09

je docela rozdíl sjíždět kluzký prudký kopec se skutečnou čtyřkolkou (subaru) a s nějakou náhražkou.
;-)

simson
16. prosince • 9:19

samozřejmě tam chybí slovo minimálně 10%, v kopci by těch 10% vzadu asi nestačilo:-)

pán Tragáčik
16. prosince • 9:59

hm, lenže v článku sa hovorí o druhej generácii, zatiaľ čo posledná a najnovšia je, čo mám vedomosť, štvrtá generácia. Škoda, mohli to trošku obnoviť

pán Pagáčik
16. prosince • 18:15

Moj známy má Golfa II 4x4 , ktorý jazdí dodnes . Mám pocit, že to bol najvydarenejší golf dosial .

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jogurt
17. prosince • 0:44

Ano. Až na to, že pohon zadních kol byl viskozní spojkou a ne haldexem. Jaký je v tom rozdíl? Velký. Viskospojka funguje jen dopředu. Dozadu má volnoběžku. Viskospojka je neskutečně pomnlá, její záběr je až tehdy, když se v ní kapalina třením ohřeje. Viskospojka je řízená pouze teplotou kapaliny mezi lamelami. Viskospojka neumí 100% sepnout, vždy má prokluz.

Olin
3. června • 22:05

Mám Golf II s viskospojkou a tato funguje i dozadu.

Martin
18. ledna • 12:06

a on snad haldex 1 někomu funguje v koktávce i na zpátečku? Že jsem si nějak nevšiml:-D:-D:-D:-Dzajímavé, jak tuhle "drobnost" majitelé šáde a folksfagani bagatelizují

simson
16. prosince • 14:18

v článku sa hovorí o druhej generácii, zatiaľ čo do Golfa VI sa montuje už štvrtá, shodná s Tiguanom

Doporučujeme

Články odjinud