Čtvrtá generace Golfu přinesla do segmentu C významnou revoluci - po designové i technické stránce. Po téměř 30 letech ji stále vídáme na silnicích. Jak klasiku vnímáme pohledem moderní doby?
V roce 1998 představil Volkswagen čtvrtou generaci Golfu – model, který se stal nejen prodejním bestsellerem, ale také technologickým mezníkem. Poprvé v historii segmentu C nabídl systém ESP (elektronický stabilizační program) ve standardní výbavě, což výrazně zvedlo laťku v oblasti aktivní bezpečnosti. Jak by si ale dnes, po více než dvou desetiletích, vedl v porovnání s moderním bratrem?
Golf IV vznikl na platformě PQ34 a vynikal na svou dobu výjimečně tuhou karoserií. Přední náprava typu McPherson a zadní vlečená ramena byla tehdy běžným řešením, ale způsob naladění podvozku přinesl mimořádnou stabilitu a čitelné chování v zatáčkách. Když jsme jej měli možnost řídit, v kontextu dnešních poměrů působí podvozek měkčeji, s většími náklony a méně přímou odezvou na změnu směru.
V době svého uvedení bylo ESP (v kombinaci s ABS a ASR) považováno za luxusní prvek, dostupný jen u vozů vyšší třídy. Volkswagen jeho zavedením ve standardu nastavil nový standard aktivní bezpečnosti. Dnes už je ESP povinné ze zákona (od 2014), ale tehdy šlo o vizionářský krok.
Při jízdních testech je účinek ESP stále znatelný, především v krizových situacích jako přetáčivost na mokru nebo prudké vyhýbací manévry. Zásahy systému jsou však méně jemné než u dnešních aut a doprovázeny prudkými odečty výkonu.
Golf IV měl čtyřkotoučovou brzdovou soustavu s dobrou modulací a účinností. ABS pracuje spolehlivě, ale v porovnání s dnešními adaptivními systémy postrádá jemnost i prediktivní funkce. Chybí samozřejmě i jakákoliv forma asistované jízdy jako adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu nebo autonomní brzdění. To bylo v roce 1998 sci-fi.
Golf IV získal v nárazových testech Euro NCAP 4 hvězdičky (v době, kdy pět ještě nebylo běžným standardem). Golf IV také nabízel až šest airbagů, včetně bočních a hlavových, což bylo na konci 90. let nadstandardní. Dnes by kvůli absenci airbagů pro kolena, systémů ochrany chodců a moderních struktur zřejmě neobstál. Jeho pasivní bezpečnost však stále překvapuje. Masivní konstrukce a dobrá deformace karoserie ho řadí nad průměr tehdejší konkurence.
Motorizace a převodovky
Nabídka motorů byla široká, od základního 1.4 16V (55 kW) po výkonný 3.2 VR6 (177 kW) v modelu R32. Dieselové jednotky 1.9 TDI byly ceněny pro svou úspornost a spolehlivost. Golf IV byl také prvním modelem značky, který nabídl šestistupňovou manuální převodovku a později i dvouspojkovou automatickou převodovku DSG v modelu R32.
Moderní evoluce
Na současné osmé generaci je vidět, jak šly standardy nižší střední třídy nahoru. Nový Golf 2025 staví na evoluci platformy MQB Evo. Ta je modulární, umožňuje integraci elektrifikovaných pohonů i pokročilých asistenčních systémů a především digitalizaci všech funkcí – od klimatizace po jízdní režimy.
Přístrojový štít tvoří 10,25" displej Digital Cockpit Pro, infotainment Ready2Discover s úhlopříčkou 12,9" je založen na nejnovější generaci MIB 4 a systém We Connect umožňuje správu vozu na dálku, aktualizace softwaru a aktivaci nových funkcí přes internet.
Volkswagen Golf modelového roku 2025 nabízí už ve výbavě Life překvapivě rozsáhlý balíček bezpečnostních prvků. Ve standardu je vybaven šesti airbagy, včetně centrálního airbagu mezi předními sedadly, který chrání při bočním nárazu. Samozřejmostí je Front Assist s funkcí automatického brzdění, rozpoznáváním chodců i cyklistů, dále aktivní vedení v jízdním pruhu, systém rozpoznávání únavy řidiče a asistent rozjezdu do kopce. K tomu připočtěme ESP, ABS, víceúrovňové varování před nezapnutými pásy a integrovaný eCall systém s automatickým přivoláním pomoci.
Za příplatek lze výbavu Golfu 2025 posunout na úroveň vyšších tříd. Například paket „Asistenční systémy Plus“ přidává kombinaci adaptivního tempomatu a aktivního vedení v pruhu, hlídání mrtvého úhlu, monitoring dění za vozem, nouzové volání a systém přípravy vozu na kolizi pro.
Vyšší komfort i bezpečnost přináší také Park Assist Plus s možností autonomního parkování a Area View – 360° kamerový systém. Další úroveň představuje IQ.LIGHT – LED Matrix světlomety, které automaticky regulují dálkové světlo tak, aby neoslňovalo ostatní řidiče a zároveň maximalizovalo osvětlení jízdního pruhu. Golf tak díky příplatkové výbavě umí nabídnout i poloautonomní jízdu a světelnou techniku, která byla ještě před pár lety výsadou luxusních limuzín.
Dlouhověká stabilita
Golf IV byl ve své době průkopníkem v oblasti bezpečnosti a kvality zpracování v segmentu kompaktních vozů. V posledních letech se standardní výbava vozů nižší střední třídy výrazně rozšířila v rámci většího počtu povinných asistentů. Golfe je dodnes etalonem podpořeným rozsáhlou nabídkou pohonů. Navzdory rozsáhlým změnám portfolia Volkswagenu si Golf udržuje stabilní pozici, s níž se počítá i do budoucna.
Zdroj: Volkswagen | Zdroj videa: Volkswagen