Volkswagen Golf III: oceněný bestseller

V srpnu je tomu přesně 20 let, co byla představena třetí generace nejprodávanějšího vozu nižší střední třídy v Evropě.

Volkswagen Golf III přinesl do svého segmentu celou řadu inovací, mezi nimiž nechyběl ani šestiválcový motor s neobvyklou konstrukcí. Přestože se Volkswagen Golf stal bestsellerem hned od své premiéry v roce 1974 (v roce 2002 se pak stal vůbec nejprodávanějším modelem značky Volskwagen v její historii), získala prestižní ocenění „Evropský vůz roku“ až jeho třetí generace představená v srpnu 1991. Připomeňme, že o historii vozů Volkswagen Golf jsme podrobněji psali na tomto místě. A až do úspěchu typové řady Polo v loňském ročníku evropské novinářské ankety byl Golf III jediným zástupcem značky Volkswagen, který se tímto titulem mohl pyšnit. Golf III přinesl do nižší střední třídy nová měřítka v oblastech bezpečnosti, ochrany životního prostředí, designu a nabídky motorů. Za pozornost stojí například hodnota součinitele odporu vzduchu cx = 0,31 – ani dnes není mnoho hatchbacků s tak dobrou aerodynamikou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

VR6 jako první šestiválec v kompaktní třídě

Volkswagen uvedl v Golfu III poprvé do nižší střední třídy šestiválcový motor. „Vlk v rouše beránčím“ poskytoval zpočátku 128 kW (174 k) ze zdvihového objemu 2,8 litru (max. 225 km/h, 0 - 100 km/h za 7,6 s). Suverénní výkonové parametry nebyly ovšem jedinou devízou této pozoruhodné poháněcí jednotky. Požadavek minimálních rozměrů pro příčné uložení ve stísněném prostoru pod kapotou kompaktních vozů přinutil konstruktéry hledat nové cesty. Řadový šestiválec by byl příliš dlouhý, vidlicový zase příliš široký, proto se motoráři z Wolfsburgu rozhodli pro kombinaci obou principů, jež je zřejmá z označení VR6. Válce svíraly úhel pouhých 15°, čímž se podařilo udržet délku i šířku v potřebných mezích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf VR6: první šestiválec své třídy

Legendární TDI následovalo v roce 1993

Kromě uvedené jednotky VR6 sahala paleta zážehových motorů od 1,4 litru (44 kW/60 k) do 2,0 litru (pro GTI; nejprve 85 kW/115 k, později také 16V se 110 kW/150 k). Vznětové jednotky 1,9 litru nabízely 47 kW (64 k) v atmosférickém provedení a 55 kW (75 k) v přeplňované verzi. Revoluci ovšem způsobil v roce 1993 první motor TDI v kompaktní třídě, který se stal na mnohých evropských trzích s velkým odstupem nejoblíbenějším motorem pod kapotou Golfu, a to až do nedávného zavedení zážehových jednotek TSI. Ostatně při výkonu 66 kW (90 k) a průměrné spotřebě pouhých 5,0 l/100 km se není příliš čemu divit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků