Volkswagen Golf III: oceněný bestseller

V srpnu je tomu přesně 20 let, co byla představena třetí generace nejprodávanějšího vozu nižší střední třídy v Evropě.

Volkswagen Golf III přinesl do svého segmentu celou řadu inovací, mezi nimiž nechyběl ani šestiválcový motor s neobvyklou konstrukcí. Přestože se Volkswagen Golf stal bestsellerem hned od své premiéry v roce 1974 (v roce 2002 se pak stal vůbec nejprodávanějším modelem značky Volskwagen v její historii), získala prestižní ocenění „Evropský vůz roku“ až jeho třetí generace představená v srpnu 1991. Připomeňme, že o historii vozů Volkswagen Golf jsme podrobněji psali na tomto místě. A až do úspěchu typové řady Polo v loňském ročníku evropské novinářské ankety byl Golf III jediným zástupcem značky Volkswagen, který se tímto titulem mohl pyšnit. Golf III přinesl do nižší střední třídy nová měřítka v oblastech bezpečnosti, ochrany životního prostředí, designu a nabídky motorů. Za pozornost stojí například hodnota součinitele odporu vzduchu cx = 0,31 – ani dnes není mnoho hatchbacků s tak dobrou aerodynamikou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

VR6 jako první šestiválec v kompaktní třídě

Volkswagen uvedl v Golfu III poprvé do nižší střední třídy šestiválcový motor. „Vlk v rouše beránčím“ poskytoval zpočátku 128 kW (174 k) ze zdvihového objemu 2,8 litru (max. 225 km/h, 0 - 100 km/h za 7,6 s). Suverénní výkonové parametry nebyly ovšem jedinou devízou této pozoruhodné poháněcí jednotky. Požadavek minimálních rozměrů pro příčné uložení ve stísněném prostoru pod kapotou kompaktních vozů přinutil konstruktéry hledat nové cesty. Řadový šestiválec by byl příliš dlouhý, vidlicový zase příliš široký, proto se motoráři z Wolfsburgu rozhodli pro kombinaci obou principů, jež je zřejmá z označení VR6. Válce svíraly úhel pouhých 15°, čímž se podařilo udržet délku i šířku v potřebných mezích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf VR6: první šestiválec své třídy

Legendární TDI následovalo v roce 1993

Kromě uvedené jednotky VR6 sahala paleta zážehových motorů od 1,4 litru (44 kW/60 k) do 2,0 litru (pro GTI; nejprve 85 kW/115 k, později také 16V se 110 kW/150 k). Vznětové jednotky 1,9 litru nabízely 47 kW (64 k) v atmosférickém provedení a 55 kW (75 k) v přeplňované verzi. Revoluci ovšem způsobil v roce 1993 první motor TDI v kompaktní třídě, který se stal na mnohých evropských trzích s velkým odstupem nejoblíbenějším motorem pod kapotou Golfu, a to až do nedávného zavedení zážehových jednotek TSI. Ostatně při výkonu 66 kW (90 k) a průměrné spotřebě pouhých 5,0 l/100 km se není příliš čemu divit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 42 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků