Volkswagen Golf: historie, která se píše přes 30 let

Volkswagen Brouk potřeboval 50 let na to, než se ho vyrobilo 20 miliónů exemplářů. Volkswagen Golf to dokázal rychleji a už nyní patří stejně jako Brouk mezi legendy. V článku najdete historii jednotlivých generací, přehled motorů a fotografie.
Volkswagen Golf: historie, která se píše přes 30 let
Seznam kapitol
  1. První, druhá a třetí generace
  2. Čtvrtá generace, historie Golfu v datech

Poznámka: Následující text pochází z internetové prezentace Volkswagenu.

První generace (1974-1983)

Na počátku června 1974 se objevil Golf I. Ropná krize otřásala Evropou a wolfsburský Brouk už přišel do let. Volkswagen opustil tradici motoru uloženého vzadu a vsadil na moderní návrh: kompaktní samonosnou karosérii se sklopným víkem zavazadlového prostoru, pohonem vpředu napříč uloženými vodou chlazenými čtyřválcovými motory, k tomu lehký podvozek, přední náprava s pružicí jednotkou a zadní náprava spřažená.
 
Tento vůz si rázem dobyl srdce lidí. Se sklopným víkem vzadu byl praktičtější než Brouk a na přání se dodával v pětidveřovém provedení. Kromě toho byl rychlejší a jízda s ním byla bezpečnější. Golf s malým čtyřválcovým motorem 1.1 l o výkonu 37 kW dosahoval rychlosti až 140 km/h. S větším zážehovým motorem 1.5 l a výkonem 51 kW jezdil až 160 km/h. To byl dobrý start pro další vývoj. 

V červnu 1976 se objevil - se zdvihovým objemem 1.6 l a vstřikováním - Golf GTI (grand tourismo injection). Přinesl s sebou senzační výkon 81 kW a maximální rychlost 181 km/h. V době, kdy vozy střední třídy sotva dosahovaly vyšší rychlosti než 165 km/h, tak byl jedním z nejatraktivnějších vozů. V krátké době se Golf GTI stal kultovním autem mladé generace a vytvořil zcela zvláštní druh fascinující atmosféry, obestírající tento vůz. 

Již v září 1976 následoval další tah - Golf diesel. Poprvé malý osobní vůz se vznětovým motorem. Předtím platily vznětové motory za těžké a nekomfortní. Volkswagen překvapil lehkým a kultivovaným vznětovým motorem o objemu 1.5 l, s nímž vůz jel jako s motorem zážehovým, avšak spotřeboval na 100 km o dva litry paliva méně. 

I v dalších oblastech pokračoval vývoj dál. V USA byl Golf vybaven v americkém stylu a nabízen pod označením Rabbit. Ve znamení amerického boomu vozů typu pick-up pak vznikl Caddy, Golf s kabinou řidiče a ložnou plochou ve formě valníku. Velkým šlágrem však byl Golf Cabriolet, který se objevil v březnu 1979. Otevřené auto na bázi Golfu I zůstalo v programu 14 let a s 388 522 exempláři se stalo nejprodávanějším kabrioletem světa.

V roce 1982 se objevily hned dva modely. Poprvé se pod kapotou Golfu objevil přeplňovaný nafťák, a sice 1.6 l s výkonem 51 kW (model GTD). Druhou novinkou byl sportovně laděný model GTI s motorem 1.8 82 kW. V roce 1983 pak přišla další generace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace

V srpnu 1983 následoval Golf II. Karosérie splňovala rostoucí nároky delším rozvorem a větším zavazadlovým prostorem. Nová spřažená zadní náprava zajistila zlepšení jízdních vlastností. Zdvihový objem motorů se pohyboval od 1.3 do 1.8 litru. Nabídka motorů se rozšířila o přeplňovaný vznětový motor. V čele byl nadále Golf GTI nyní s obsahem 1.8 l a výkonem 82 kW.
 
Avšak už v březnu 1986 začal Volkswagen montovat do vozů první čtyřventilový motor: Golf 16V, který nyní s výkonem 102 kW dosahoval rychlosti 210 km/h. V té době se automobilový svět zabýval čištěním výfukových plynů. Golf GTI a Golf 16V se vstřikováním benzínu byly prvními vozy vybavenými řízenými katalyzátory. 

Zdálo se, že fantazie techniků nezná mezí. V dubnu 1986 se objevil Golf syncro s pohonem všech čtyř kol, který využíval viskózní spojku. Golf s pohonem všech kol dosáhl jako Rallye Golf G60 se spirálovým dmychadlem výkonu 118 kW a jako Golf Limited se čtyřventilovou technikou dokonce výkonu 154 kW. Stal se tak nejsilnějším Golfem celé konstrukční řady.

Do polí a lesů byl určený Golf Country z ledna 1990 s pohonem všech kol a světlou výškou. U vznětových motorů začalo používat chlazení stlačeného vzduchu a první oxidační katalyzátory, což vedlo k vyššímu výkonu a zajišťovalo čištění výfukových plynů. GTI ve verzi G60 rovněž dosáhl výkonu 118 kW. V listopadu 1990 oslavil hrdé jubileum: 1 milión vyrobených vozů Golf GTI. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Třetí generace

V srpnu 1991 byl na světové trhy uveden Golf III. Oválné světlomety a zaoblené tvary mu dodaly nového výrazu. Svými vlastnostmi se přiblížil větším autům. U vozu se podařilo pozoruhodným způsobem eliminovat vibrace. Vlastnosti vozu pro případ nárazu odpovídaly současnému vývoji a došlo k jejich další optimalizaci, když byla v srpnu 1992 nabídka obohacena o airbagy pro řidiče a spolujezdce.

K dispozici byla široká paleta motorů. Zdvihový objem vznětových motorů se zvětšil na 1.9 litru, u verzí GT na 2.0 litru. A v listopadu pak přišel senzaci budící Golf VR6: Byl to první šestiválcový motor ve třídě kompaktních vozů. Volkswagen vyvinul pro příčnou montáž v modelu Golf motor se šesti válci, uloženými v pozici ostrého úhlu (15 stupňů), tedy motor do V s válci téměř v řadě (německy Reihe), proto tedy VR6. Ze zdvihového objemu 2,8 l dosáhl komfortního točivého momentu 235 N a výkonu 128 kW. 

V únoru 1993 se Golf III objevil ve verzi syncro s pohonem všech kol, krátce nato dokonce jako Golf VR6 syncro - to již se zdvihovým objemem 2.9 l a výkonem 140 kW. Zároveň se začaly vyrábět vozy s přímým vstřikováním u vznětových motorů TDI. Motor TDI dosáhl točivého momentu 202 Nm a výkonu 66 kW. 

Následovaly další novinky: V srpnu 1993 se objevil nový Golf Cabrio. V září 1993 následoval dlouho diskutovaný Golf Variant. Druhá verze motoru TDI dosáhla točivého momentu 235 Nm a výkonu 81 kW. Byla k dispozici v době, kdy Golf mohl v dubnu 1996 oslavit své první velké jubileum: 20 let Golfu GTI. Krátce nato došlo ve znamení kratších modelových fází k dalšímu střídání generací.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První, druhá a třetí generace
  2. Čtvrtá generace, historie Golfu v datech

bazar

Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků