Volkswagen Golf: historie, která se píše přes 30 let

Volkswagen Brouk potřeboval 50 let na to, než se ho vyrobilo 20 miliónů exemplářů. Volkswagen Golf to dokázal rychleji a už nyní patří stejně jako Brouk mezi legendy. V článku najdete historii jednotlivých generací, přehled motorů a fotografie.
Volkswagen Golf: historie, která se píše přes 30 let
Seznam kapitol
  1. První, druhá a třetí generace
  2. Čtvrtá generace, historie Golfu v datech

Poznámka: Následující text pochází z internetové prezentace Volkswagenu.

První generace (1974-1983)

Na počátku června 1974 se objevil Golf I. Ropná krize otřásala Evropou a wolfsburský Brouk už přišel do let. Volkswagen opustil tradici motoru uloženého vzadu a vsadil na moderní návrh: kompaktní samonosnou karosérii se sklopným víkem zavazadlového prostoru, pohonem vpředu napříč uloženými vodou chlazenými čtyřválcovými motory, k tomu lehký podvozek, přední náprava s pružicí jednotkou a zadní náprava spřažená.
 
Tento vůz si rázem dobyl srdce lidí. Se sklopným víkem vzadu byl praktičtější než Brouk a na přání se dodával v pětidveřovém provedení. Kromě toho byl rychlejší a jízda s ním byla bezpečnější. Golf s malým čtyřválcovým motorem 1.1 l o výkonu 37 kW dosahoval rychlosti až 140 km/h. S větším zážehovým motorem 1.5 l a výkonem 51 kW jezdil až 160 km/h. To byl dobrý start pro další vývoj. 

V červnu 1976 se objevil - se zdvihovým objemem 1.6 l a vstřikováním - Golf GTI (grand tourismo injection). Přinesl s sebou senzační výkon 81 kW a maximální rychlost 181 km/h. V době, kdy vozy střední třídy sotva dosahovaly vyšší rychlosti než 165 km/h, tak byl jedním z nejatraktivnějších vozů. V krátké době se Golf GTI stal kultovním autem mladé generace a vytvořil zcela zvláštní druh fascinující atmosféry, obestírající tento vůz. 

Již v září 1976 následoval další tah - Golf diesel. Poprvé malý osobní vůz se vznětovým motorem. Předtím platily vznětové motory za těžké a nekomfortní. Volkswagen překvapil lehkým a kultivovaným vznětovým motorem o objemu 1.5 l, s nímž vůz jel jako s motorem zážehovým, avšak spotřeboval na 100 km o dva litry paliva méně. 

I v dalších oblastech pokračoval vývoj dál. V USA byl Golf vybaven v americkém stylu a nabízen pod označením Rabbit. Ve znamení amerického boomu vozů typu pick-up pak vznikl Caddy, Golf s kabinou řidiče a ložnou plochou ve formě valníku. Velkým šlágrem však byl Golf Cabriolet, který se objevil v březnu 1979. Otevřené auto na bázi Golfu I zůstalo v programu 14 let a s 388 522 exempláři se stalo nejprodávanějším kabrioletem světa.

V roce 1982 se objevily hned dva modely. Poprvé se pod kapotou Golfu objevil přeplňovaný nafťák, a sice 1.6 l s výkonem 51 kW (model GTD). Druhou novinkou byl sportovně laděný model GTI s motorem 1.8 82 kW. V roce 1983 pak přišla další generace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace

V srpnu 1983 následoval Golf II. Karosérie splňovala rostoucí nároky delším rozvorem a větším zavazadlovým prostorem. Nová spřažená zadní náprava zajistila zlepšení jízdních vlastností. Zdvihový objem motorů se pohyboval od 1.3 do 1.8 litru. Nabídka motorů se rozšířila o přeplňovaný vznětový motor. V čele byl nadále Golf GTI nyní s obsahem 1.8 l a výkonem 82 kW.
 
Avšak už v březnu 1986 začal Volkswagen montovat do vozů první čtyřventilový motor: Golf 16V, který nyní s výkonem 102 kW dosahoval rychlosti 210 km/h. V té době se automobilový svět zabýval čištěním výfukových plynů. Golf GTI a Golf 16V se vstřikováním benzínu byly prvními vozy vybavenými řízenými katalyzátory. 

Zdálo se, že fantazie techniků nezná mezí. V dubnu 1986 se objevil Golf syncro s pohonem všech čtyř kol, který využíval viskózní spojku. Golf s pohonem všech kol dosáhl jako Rallye Golf G60 se spirálovým dmychadlem výkonu 118 kW a jako Golf Limited se čtyřventilovou technikou dokonce výkonu 154 kW. Stal se tak nejsilnějším Golfem celé konstrukční řady.

Do polí a lesů byl určený Golf Country z ledna 1990 s pohonem všech kol a světlou výškou. U vznětových motorů začalo používat chlazení stlačeného vzduchu a první oxidační katalyzátory, což vedlo k vyššímu výkonu a zajišťovalo čištění výfukových plynů. GTI ve verzi G60 rovněž dosáhl výkonu 118 kW. V listopadu 1990 oslavil hrdé jubileum: 1 milión vyrobených vozů Golf GTI. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Třetí generace

V srpnu 1991 byl na světové trhy uveden Golf III. Oválné světlomety a zaoblené tvary mu dodaly nového výrazu. Svými vlastnostmi se přiblížil větším autům. U vozu se podařilo pozoruhodným způsobem eliminovat vibrace. Vlastnosti vozu pro případ nárazu odpovídaly současnému vývoji a došlo k jejich další optimalizaci, když byla v srpnu 1992 nabídka obohacena o airbagy pro řidiče a spolujezdce.

K dispozici byla široká paleta motorů. Zdvihový objem vznětových motorů se zvětšil na 1.9 litru, u verzí GT na 2.0 litru. A v listopadu pak přišel senzaci budící Golf VR6: Byl to první šestiválcový motor ve třídě kompaktních vozů. Volkswagen vyvinul pro příčnou montáž v modelu Golf motor se šesti válci, uloženými v pozici ostrého úhlu (15 stupňů), tedy motor do V s válci téměř v řadě (německy Reihe), proto tedy VR6. Ze zdvihového objemu 2,8 l dosáhl komfortního točivého momentu 235 N a výkonu 128 kW. 

V únoru 1993 se Golf III objevil ve verzi syncro s pohonem všech kol, krátce nato dokonce jako Golf VR6 syncro - to již se zdvihovým objemem 2.9 l a výkonem 140 kW. Zároveň se začaly vyrábět vozy s přímým vstřikováním u vznětových motorů TDI. Motor TDI dosáhl točivého momentu 202 Nm a výkonu 66 kW. 

Následovaly další novinky: V srpnu 1993 se objevil nový Golf Cabrio. V září 1993 následoval dlouho diskutovaný Golf Variant. Druhá verze motoru TDI dosáhla točivého momentu 235 Nm a výkonu 81 kW. Byla k dispozici v době, kdy Golf mohl v dubnu 1996 oslavit své první velké jubileum: 20 let Golfu GTI. Krátce nato došlo ve znamení kratších modelových fází k dalšímu střídání generací.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První, druhá a třetí generace
  2. Čtvrtá generace, historie Golfu v datech
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků