Na pařížském autosalonu se představí finální podoba Golfu GTI, nejvýkonnější verze páté generace vozu nižší střední třídy. Oproti sériové podobě se bude lišit podvozkem sníženým o 30 mm, podvozek dostane silnější stabilizátory a obuje se do 18" litých kol s pneumatikami 225/40. Červeně natřené třmeny brzd se budou zakusovat do zvětšených kotoučů, vpředu s průměrem 354 mm. Vzhled doplňuje upravená maska, nižší spoilery a zadní křídlo. Jiný je také interiér, najdete v něm sportovní sedačky, sportovní volant s tlustým věncem, hliníkové pedály a další drobné hliníkové doplňky.
Pod kapotou se ukrývá zcela nový přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 FSI, který má oproti atmosférické verzi výkon vyšší o 37 kW - turbo ze 110 dostalo 147 kW, tedy rovných 200 koní. Pravda, dvě stovky kobylek se dá z dvoulitru dostat i jinak než turbem, např. zvýšením otáček a protažením křivky točivého momentu (Honda Civic Type-R), nicméně turbo má výhodu ve vyšší pružnosti, tedy tahu motoru odspodu. Oproti dvoulitru v sériovém Golfu nespaluje 2.0T heterogenní směs paliva a vzduchu, ale homogenní. U tohoto motoru totiž není primárním požadavkem nízká spotřeba, kterou 2.0 FSI díky spalování chudší směsi má, ale maximální výkon.
Ten nabídne motor v 5 500 otáčkách, tedy poměrně brzo. Je zde vidět určitá analogie s motorem 1.8T 132 kW, který má maximální výkon rovněž v těchto otáčkách. Maximální točivý moment byl oproti tomuto motoru zvýšen na 286 Nm při 1 800 ot.; 1.8T má „jen“ 235 Nm, a sice od 1 950 ot. Výkon je v GTI přenášen samozřejmě na přední kola, a to pomocí manuálního šestikvaltu, který má i 2.0 FSI. Lze ale předpokládat delší převody, čímž vzroste maximálka, odhadem na 230-235 km/h (Octavia RS má 235 km/h). Dynamiku GTI zatím VW tají, pokud ale má Octavia RS s motorem 1.8T zrychlení na stovku za 7,9 s a Honda Civic Type-R za 6,6 s, lze odhadovat zrychlení někde okolo 7 s. Za příplatek bude dostupný i sekvenční převodovka DSG se dvěma spojkami a řazením pod volantem.
Sériová produkce je plánovaná na podzim, některé zdroje zmiňují už září, tedy současně s prezentací novinky na pařížském autosalonu. Cena by se mohla pohybovat okolo 800 tisíc, což není za auto s takovým výkonem mnoho, zvlášť když bude mít v základní výbavě vše vč. ESP. Časem by se podobně jako u čtvrté generace mohla objevit verze s šestiválcem 3.2 V6, který se už delší dobu nabízí v Audi A3 (quattro); s ním átrojka zrychluje na stovku za 6,5 s. Otázkou je, zda bude chtít VW konkurovat sesterskému modelu v rámci koncernu - Audi A3 by si mělo zachovat určitou dávku exkluzivity.
Tip: O Golfu GTI jsme psali již loni v souvislosti s uvedením konceptu na frankfurtském autosalonu.
Fotogalerie
Koncept GTI, který je velmi blízký sériové produkci