Volkswagen Golf GTI TCR poprvé naživo. Takovou tlačenici jsem nezažil!

Tradiční svátek milovníků Volkswagenů byl dějištěm světové premiéry nejsilnějšího Golfu GTI v dějinách. Vůz jsme si přijeli osobně prohlédnout, jenže…

Sraz Volkswagenů GTI u jezera Wörthersee je v posledních letech komornější než dříve. Zatímco ještě pár let nazpátek byl baštou koncernových značek, které zde měly své stánky a akce nabrala obrovských rozměrů, od roku 2016 oficiálně vystavuje pouze Volkswagen.

Je to takový návrat ke kořenům. Volkswagen na hlavním stánku poblíž malého přístavu prezentuje své vlastní rychlé modely, povedené tuningové výtvory rozličných generací, a v posledních dvou letech pořádá také světové premiéry produkčních vozů. Loni to byl up! GTI, který mám za nejzábavnější miniauto současnosti, a letos zase nejsilnější Golf GTI historie.

Za volantem VW up! GTI: Našli jsme nejzábavnější miniauto dneška!

Za volantem VW up! GTI: Našli jsme nejzábavnější miniauto dneška!

Golfy GTI mám rád, přestože dnes patří spíše mezi rychlé a hodné hatchbacky než ultimativní řidičské stroje, lahůdka s přídomkem TCR mě však nalákala tak, že jsem vyrazil přímo k jezeru v očekávání, že si budu moci vůz na chvíli osahat a pořádně prohlédnout. Z loňska vím, že na stánku bývá hodně živo a vyfotit vůz tak, aby nikdo ostatní „nezacláněl“, je nemožné. Jenže k TCR byl problém se vůbec protlačit!

Ze světových autosalonů je člověk tak nějak zvyklý vyrovnávat se s nápory novinářů a na hezkou fotku si prostě počká, tentokrát jsem však myslel, že v podlaze vystojím důlek. Ostatněm, podívejte se do galerie, co se nakonec podařilo ukořistit. Volkswagen ukázal dva kousky GTI TCR,  tří- i pětidveřový, a přestože jsou vozy prezentovány jako koncepty, do série nemají daleko. Vždyť při jejich stavbě Volkswagen sáhnul do regálů a využil díly, které už měl k dispozici.

VW představuje vrcholný Golf GTI. Verze TCR posílá 290 koní na přední kola

VW představuje vrcholný Golf GTI. Verze TCR posílá 290 koní na přední kola

Aby bylo možné posílený dvoulitr TSI efektivněji chladit, přibyly v přídi dva chladiče, tak jak je tomu u Golfu R. Přední nárazník TCR se tomu z „erka“ podobá, 19palcová kola (standardem pro sérii budou kované osmnáctky inspirované závodním TCR), jsou však zcela nová. Zpoza loukotí vykují děrované brzdové kotouče a rudé třmeny, boky karoserie zdobí výraznější prahové nástavce a matný polep připomínající včelí plástev, a relativně velký zadní difuzor protkávají koncovky výfuku od světoznámého Akrapoviče. Ten můžete mít za 94.300 Kč i u „erka“, avšak s tím rozdílem, že má čtyři koncovky.

Podrženo, sečteno, opět se setkáváme s relativně nenápadným, ale na druhou stranu snadno rozpoznatelným rychlým Golfem, tak jak je tomu ostatně po celou jeho historii. Sedadla dostala nové čalounění v duchu kostkovaného vzoru charakteristického pro GTI, volant má hezčí obšití věnce s rudým proužkem v neutrální poloze a … to je vlastně všechno.

VW Golf GTI TCR bude moci na silnice! Ukáže se už příští týden, umí 264 km/h

VW Golf GTI TCR bude moci na silnice! Ukáže se už příští týden, umí 264 km/h

Oba vystavené vozy byly výbavou napěchovány k prasknutí, nejedná se však o sériové prvky. GTI TCR bude mít svůj vlastní ceník a konfigurátor, tak jako ostatní modely Volkswagenu. Lze však očekávat, že bude levnější než Golf R, který s manuální převodovkou začíná lehce pod milionem korun. Ve standardu bude sedmistupňová převodovka DSG, která běžně stojí 60.000 korun nebo aktivní přední diferenciál.

Pokud budou zákazníci toužit po odblokování omezovače rychlosti, stane se tak s příplatkovým paketem, jehož součástí jsou i zmíněná 19palcová kola, sportovnější podvozek a tlumiče DCC. Volkswagen říká, že je tak vůz lépe připraven na závodní okruh, hlavně se však bude moci rozjet až na 264 km/h, tedy o 14 km/h rychleji než jakýkoliv v současnosti nabízený Golf.

Němci vylepšili interiér VW Arteon. Za cenu úpravy si koupíte nový Golf

Němci vylepšili interiér VW Arteon. Za cenu úpravy si koupíte nový Golf

Produkční vůz se objeví na trhu koncem letošního roku a nemělo by jít o sérii limitovanou počtem kusů. Že se zatím jedná o studii, chápejme spíše s ohledem na technické údaje, které zatím Volkswagen prezentuje jako předběžné a nepodléhají tak příslušné směrnici.

VW Golf GTI Performance versus TCR
Model VW Golf GTI Performance VW Golf GTI TCR
Motor 2.0 TSI 2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 180/5000-6200 213/5000-6800
Točivý moment [N.m/min] 370/1600-4300

370/1600-4300

Převodovka 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 250 264
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,2 -
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 -
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků