Volkswagen Golf GTI oficiálně: fotografie, parametry

Historie Golfu GTI sahá až do roku 1976. První Golf GTI měl výkon jen 81 kW a mělo se jich vyrobit pouze pět tisíc kusů. Díky nepředpokládanému zájmu jich ale dodnes sjelo z linky přes 1,5 milionu. Nyní přichází GTI v páté generaci s motorem 2.0T FSI.
Volkswagen Golf GTI oficiálně: fotografie, parametry

Golfu GTI jsem se na stránkách AutoRevue.cz věnoval už několikrát. Jde o vyladěnou verzi s upravenou maskou, sníženým podvozkem, několika doplňky vzhledu a motorem 2.0T FSI s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 280 Nm, který je dostupný od 1 800 do 5 000 otáček.

Pod sedm sekund

Před příchodem modelu R32 (čtyřkolka, 3.2 V6) je GTI nejsilnější sériový Golfík. Na stovku se dostane se standardně dodávaným šestustupňovým manuálem za 7,2 s, pokud si připlatíte za sekvenční převodovku DSG, budete o 0,3 s rychlejší. Maximálka činí 235 km/h, na pětku zrychlí GTI z 60 na 100 km/h za 7,5 s. Kombinovaná spotřeba je docela příjemná, osm litrů na stovku. Motor plní emisní normu Euro 4.

Podoba se oproti loňskému konceptu téměř nezměnila, alespoň jsem na oficiálních fotografiích rozdíly nenašel. Podle tiskové zprávy bude možné Golf GTI pořídit jak v třídveřovém, tak pětidveřovém provedení. Cena by měla být okolo 25 tisíc eur, tedy cca 800 tisíc korun. 

Ve standardní výbavě figurují 17" litá kola (šířka 225 mm), ABS, ESP, brzdový asistent, šest airbagů, klimatizace Climatic, tři hlavové opěrky vzadu, pedály a opěrka nohy stejně jako hlavice řadicí páky v hliníku, palubní počítač, funkce Coming Home, sportovní sedačky, CD přehrávač, okna v elektrice a sportovní podvozek snížený o 15 mm.

Krátce z histore Golfu GTI

První generace

  • 1976: debut motorem o výkonu 81kW a maximálkou 182 km/h
  • 1979: facelift
  • 1982: speciální edice Pirelli-GTI
  • 1982: výkon motoru zvýšen na 82 kW

Druhá generace 

  • 1984: debut druhé generace
  • 1984: kvůli katalyzátoru snížen výkon motoru z 82 kW na 78 kW
  • 1985: facelift, dvojité světlomety a dvojitá koncovka výfuku
  • 1986: nová verze GTI 16V s motorem o výkonu 102 kW bez katalyzátoru a 95 kW s katalyzátorem
  • 1990: motor G60 s výkonem 118 kW

Třetí generace

  • 1991: debut třetí generace s motorem o výkonu 85 kW
  • 1996: speciální edice k 20. výročí GTI
  • 1996: motor 1.8T 110 kW
  • 1996: motor 1.9 TDI 81 kW

Čtvrtá generace

  • 1998: debut čtvrté generace s motory 1.8T 110 kW (později 2.3 V5 125 kW) a 1.8 TDI 81 kW (později 85 kW a 96 kW)
  • 2000: nový motor 1.9 TDI 110 kW
  • 2001: k 25. výročí edice s motorem 1.8T 132 kW

Pátá generace

  • 2004: debut páté generace s motorem 2.0T FSI 147 kW

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Koncept (2003)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků