Volkswagen Golf GTI oficiálně: fotografie, parametry

Historie Golfu GTI sahá až do roku 1976. První Golf GTI měl výkon jen 81 kW a mělo se jich vyrobit pouze pět tisíc kusů. Díky nepředpokládanému zájmu jich ale dodnes sjelo z linky přes 1,5 milionu. Nyní přichází GTI v páté generaci s motorem 2.0T FSI.
Volkswagen Golf GTI oficiálně: fotografie, parametry

Golfu GTI jsem se na stránkách AutoRevue.cz věnoval už několikrát. Jde o vyladěnou verzi s upravenou maskou, sníženým podvozkem, několika doplňky vzhledu a motorem 2.0T FSI s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 280 Nm, který je dostupný od 1 800 do 5 000 otáček.

Pod sedm sekund

Před příchodem modelu R32 (čtyřkolka, 3.2 V6) je GTI nejsilnější sériový Golfík. Na stovku se dostane se standardně dodávaným šestustupňovým manuálem za 7,2 s, pokud si připlatíte za sekvenční převodovku DSG, budete o 0,3 s rychlejší. Maximálka činí 235 km/h, na pětku zrychlí GTI z 60 na 100 km/h za 7,5 s. Kombinovaná spotřeba je docela příjemná, osm litrů na stovku. Motor plní emisní normu Euro 4.

Podoba se oproti loňskému konceptu téměř nezměnila, alespoň jsem na oficiálních fotografiích rozdíly nenašel. Podle tiskové zprávy bude možné Golf GTI pořídit jak v třídveřovém, tak pětidveřovém provedení. Cena by měla být okolo 25 tisíc eur, tedy cca 800 tisíc korun. 

Ve standardní výbavě figurují 17" litá kola (šířka 225 mm), ABS, ESP, brzdový asistent, šest airbagů, klimatizace Climatic, tři hlavové opěrky vzadu, pedály a opěrka nohy stejně jako hlavice řadicí páky v hliníku, palubní počítač, funkce Coming Home, sportovní sedačky, CD přehrávač, okna v elektrice a sportovní podvozek snížený o 15 mm.

Krátce z histore Golfu GTI

První generace

  • 1976: debut motorem o výkonu 81kW a maximálkou 182 km/h
  • 1979: facelift
  • 1982: speciální edice Pirelli-GTI
  • 1982: výkon motoru zvýšen na 82 kW

Druhá generace 

  • 1984: debut druhé generace
  • 1984: kvůli katalyzátoru snížen výkon motoru z 82 kW na 78 kW
  • 1985: facelift, dvojité světlomety a dvojitá koncovka výfuku
  • 1986: nová verze GTI 16V s motorem o výkonu 102 kW bez katalyzátoru a 95 kW s katalyzátorem
  • 1990: motor G60 s výkonem 118 kW

Třetí generace

  • 1991: debut třetí generace s motorem o výkonu 85 kW
  • 1996: speciální edice k 20. výročí GTI
  • 1996: motor 1.8T 110 kW
  • 1996: motor 1.9 TDI 81 kW

Čtvrtá generace

  • 1998: debut čtvrté generace s motory 1.8T 110 kW (později 2.3 V5 125 kW) a 1.8 TDI 81 kW (později 85 kW a 96 kW)
  • 2000: nový motor 1.9 TDI 110 kW
  • 2001: k 25. výročí edice s motorem 1.8T 132 kW

Pátá generace

  • 2004: debut páté generace s motorem 2.0T FSI 147 kW

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Koncept (2003)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků