Volkswagen Golf GTI (od 1975): Zakladatel rodu rychlých hatchbacků

Volkswagen Golf GTI se na trhu drží více než 40 let. Rychlá malá auta byla už před ním, ale Golf je považován za model, který dostal „hot hatche“ mezi širokou veřejnost.
Seznam kapitol
  1. VW Golf GTI I, II a III
  2. VW Golf GTI IV, V, VI a VII
  3. Fotogalerie: VW Golf GTI

Už brzy si na Autorevue přečtete srovnávací test tří rychlých hatchbacků, který přišel jako na zavolanou. Volkswagen totiž vypustil upravený Golf GTI Clubsport S na severní smyčku Nürburgringu a hned z toho byl traťový rekord pro předokolky. A to je zajímavá příležitost se právě na Volkswagen Golf GTI podívat. Vždyť to byl vlastně on, kdo založil třídu rychlých nákupních tašek.

Volkswagen Golf GTI I

V březnu roku 1975 se představila první sportovní verze Golfu první generace. Zadání bylo velmi jednoduché: vytvořit pro západoněmecký trh sportovní auto s použitím sériového spotřebního modelu. Motor měl dostat tehdy novátorské a v této třídě ještě neobvyklé vstřikování paliva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První Golf GTI je považován za zakladatele rodu masových rychlých hatchbacků. I dnes dokáže zaujmout svou obratností a dynamikou, hlavně pak s motorem 1,8 l

Odtud také pochází jméno GTI, což neznamená nic jiného než zkratka slov Grand Touring Injection. První Golf GTI dostal motor 1,6 l  výkonu 81 kW (110 koní). Zájem byl tak velký, že se vůz rychle prosadil i na další trhy, boom nastal v roce 1977, kdy začal Volkswagen vyvážet GTI i do Velké Británie. Verze s volantem vpravo ale dorazila až v roce 1979.

Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

V roce 1981 přišel větší motor 1,8 litru o výkonu 82 kW (112 koní) a s lepším průběhem točivého momentu. I když tu byly ještě před Golfem GTI modely Renault 5 Gordini a Autobianchi A112 Abarth, byl právě Golf prvním takto koncipovaným autem, které se dokázalo masově prosadit.

Volkswagen Golf GTI II

Druhá generace Golfu narostla a především přibrala asi 120 kg na váze, což bylo na ovladatelnosti a dynamice znát i u modelu GTI. Ten se zpočátku držel motoru 1,8 l o výkonu 82 kW, ale v roce 1986 poprvé přišla šestnáctiventilová verze, která měla bez katalyzátorů výkon 102 kW (139 koní).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace Golfu GTI byla, zejména s dvouvačkovým motorem, velmi svižná. Dokonce ale přišla i vzácná verze G60 s kompresorem a výkonem až 210 koní

Americká verze s katalyzátory neměla víc než 95 kW (129 koní) a severoamerický trh také později dostal dvoulitrový motor. To nás ale moc zajímat nemusí, důležitější je pak facelift z roku 1990, který přinesl jiný přední nárazník a lepší výbavu.

Volkswagen Golf II (1983-1992): Hranaté vajíčko

Volkswagen Golf II (1983-1992): Hranaté vajíčko

Poměrně vzácná je verze Golf G60, která byla na některých trzích prodávána i s označením GTI jako GTI G60. Měla osmiventilový motor 1,8 l vybavený kompresorem, disponovala výkonem 118 kW (160 koní) a točivý momentem 225 Nm. Existovala i verze o výkonu 154 kW (210 koní) s pohonem všech kol, někdy též označovaná jako GTI.

Volkswagen Golf GTI III

Ve třetí generaci Golfu došlo k dalšímu zvětšování a tedy i přibírání na váze. Nové GTI, které přišlo na trh v roce 1993, už vážilo skoro 1200 kg, což bylo proti první generaci o asi 330 kg více. Motor zvětšil objem na 2,0 l, dostal vícebodové vstřikování a ponechal si šestnáctiventilový dvouvačkový rozvod.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Třetí generace Golfu GTI nebyla vzhledem ke své hmotnosti a relativně skromnému motoru žádný rychlík. Nárůst hmotnosti si vynutily hlavně bezpečnostní požadavky

Výkon 112 kW (152 k) byl k dispozici v 6000 ot./min., nejvyšší točivý moment dosahoval na 180 Nm v 3500 ot./min. I když Volkswagen nabízel silnější šestiválcovou verzi VR6, byl model GTI vzhledem k lepší ovladatelnosti a hlavně nižším provozním nákladům a daním oblíbenější.

Na oslavu dvaceti let existence modelu GTI pak vznikla limitovaná edice 1000 kusů 20th Anniversary. Technika se nezměnila, ale Golf GTI 20th Anniversary dostal 16" kola BBS, sedadla Recaro a spoustu dalších originálních detailů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. VW Golf GTI I, II a III
  2. VW Golf GTI IV, V, VI a VII
  3. Fotogalerie: VW Golf GTI

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 75 153 km
Cena: 91 000 Kč
Renault Scenic 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 117 071 km
Cena: 51 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 81 355 km
Cena: 152 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků