Spalovací motor má poměrně úzké otáčkové pásmo, kde doshuje minimální měrné spotřeby. Pro vysvětlení tady spotřebuje neméně paliva na jednotku výkonu. Pakliže se v provozu daří udržovat motor v tomto pásmu nebo v jeho blízkosti má vozidlo nejmenší spotřebu a nejmenší produkci co2. K tomu účelu je 10st.DSG velmi vhodné. Navíc je to automat a ten to může provádět nezávisle na vůli dementa za volantem.
Dnešní motory umí dosáhnout minimální měně spotřeby ve velmi širokém pásmu otáček ... ale naopak jen v úzkém pásmu zatížení, konkrétně většinou jen při zatížení 70-100 %. V dnešní době má většina motorů přebytek výkonu pro běžné jízdní situace. Takže snížením otáček se motor dostane do oblasti nižšího výkonu a vyššího zatížení, kde je účinnost vyšší. Já k tomu nepotřebuju automat, snažím se udržovat motor v co nejlepším pásmu účinnosti sám, ale pravda, mám to jednodušší, prostě zařadím v obci nevyšší pátý převod a pak už neřadím, skoro jako bych jel s automatem :-P
A budou na dalnici pri 130 na 10. stupen stejne otacky jako na sestku?
ne
Maličké srovnání: Audi A6 3,0TDI se sedmikvaltem a bitdi s osmikvaltem: 100kmh na nejvyšší převod: 1300 versus 1150 otáček
...nezávisle na vůli dementa za volantem...tak hlavně aby za to ten dement byl ochoten zaplatit...
Konečně někdo, kdo neplácá kraviny.
Dnešní i maloobjemový turbomotor má poměrně velký využitelný otáčkový rozsah a možná, že by všechny provozní stavy obsloužil i tříkvaltem tak jako tomu bylo v počátcích automatických převodovek.
Nicméně tady se nebavíme o využitelném otáčkovém rozsahu, ve kterém motor táhne a neuvadá. 10st. DSG bude se bude snažit trefovat nepoměrně kratší pásmo otáček, ve kterých má motor nejnižší měrnou spotřebu, tzv. za daných podmínek (poloha škrtící klapky, plnící tlak, aktuální kompresní poměr, tření atd...) je schopen přeměnit maximum energie z paliva v energii pohybovou.
A jaké má vlastně takový desetistupňový orloj ztráty ? Aby nakonec sám nepromrhal víc energie než dokáže uspořit.
Proč by měl? Na hřídeli je pět soukolí, tedy méně než u šestistupňového manuálu. Druhá půlka je odpojená. A soukolí mimo záběr se netočí, takže o co jako jde?
Odpojená je od motoru, ale od rozvodovky respektive hnacích hřídelí asi ne, to by tam musely být čtyři spojky.
To si děláš srandu ?
A není to už trošku komedie s tolika stupni? Turbomotor co má celkem ploché křivky ve velkém rozsahu potřebuje tolik stupňů. O kolik to v praxi bude úspornější, o kolik to v praxi pojede líp o kolik to bude v praxi poruchovější a hlavně o kolik to bude dražší??
Souhlas. Je to jako s megapixelama u fotoaparátů. I když je to blbost, na lidi to platí.
mmm, to je malo.:-D:-D:-D
"Sundání nohy z plynu a auto dojede setrvačností dál?"To zase vymysleli lejno....:-:-ODoufám, že tato "inteligentní" vlastnost bude být moci vypínatelná, protože sundáním nohy z plynu naopak vyžaduji brždění motorem pro plynulou jízdu a šetření brzdových destiček.
Asi jste mlaďoch, volnoběžku měl i Trabant u 4 stupně a Wartburg u všech... Historie se opakuje :-D
Dík za kompliment, kéž by tomu tak bylo ;-)Ale volnoběhem mohu jezdit na kole. V Trabantu, Wartburgu, Škodě apod. tam, kde byl standardní karburátor volnoběh měl význam jen pro úsporu paliva.V moderním autě je volnoběh k ničemu. Tam naopak bržděním motorem dochází, že řídící jednotka palivo omezuje obdobně jako v motoru s karburátorem při volnoběhu. :-PAsi nejste tak stár či nemáte takové zkušenosti, že toto neznáte. ;-)
Volnoběh využívám i v moderním autě. Když potřebuju brzdit, zařadím převod a využiju brzdný účinek motoru ... když chci využít setrvačnost, vyřadím na neutrál. Volím to v závislosti na profilu tratě, dopravní situaci a předvídavosti. A právě v tomto vidím problém těch automatických systémů ... ty neví, jaký je profil tratě, jaká je dopravní situace a co bude chtít řidič udělat za 1 sekundu, takže nemůžou volit optimální režim.
Ano, kdo dokáže přemýšlet a předvídat sám, ten nic takového nepotřebuje. Jde o to kolik takových řidičů je.
Nebo trochu konkrétněji. Brzděním motorem nikdy nedojedeš tak daleko, jako když vyřadíš a necháš auto plachtit na volnoběh. Tak dojedeš mnohem dál.Když dvě třetiny trasy pojedeš se spotřebou 6 litrů a třetinu budeš brzdit motorem s nulovou spotřebou, tak bude průměrná spotřeba 3,96 litru.Když ale pojedeš polovinu trasy za 6 a polovinu na volnoběh se spotřebou litr (ale bývá ještě míň), tak bude průměr jen 3,5 litru. Už vidíš co je výhodnější?
Každý preferuje něco jiného. Někdo plynulou jízdu s nepatrně vyšší spotřebou a ušetřenými brzdami, které v případě potřeby neselžou. Jiný pocit nižší spotřeby s ohoblovanými brzdovými destičkami.Na plachtění jsou větroplány a větroplachy ;-)
Ano, každá jezdí jinak, proto nechápu, že ti tolik vadí onen nový volnoběžný systém v autě. Prostě si ho nekupuj.
Kdo píše, že si toto budu kupovat. Jen jsem poznamenal, že dofám, že tato funkce půjde vypnout.Naopak kvituji 10st. DSG. Alespoň dohání Mercedes s 9stupňovým Tronicem ;-)
Napsal jsi, že vymysleli lejno. Proč? Jiným to přece může vyhovovat. Že to není vhodné pro tebe a tvůj styl jízdy neznamená, že je to lejno.
Nepotřebuji dojet dál. Brždění motorem naopak potřebuji z důvodu plynulejší jízdy a šetření brzd (horké brzdy nejsou účinné) a šetření brzdových destiček. To, že plachtěním dojedu dále, je logické. Ale to není účel brždění motorem.
A když "nepotřebuješ dojet dál", tak onu vzdálenost, kterou jsi nedojel, musíš zaplatit v palivu. A to nai nemluvím o tom, že marně hledám logiku v tom proč vlastně jezdíš autem, když nepotřebuješ dojet dál :-)
Brzdění bereš jako plunulou jízdu? :-)
Jízda s využítím brždění motorem a správného používání převodové skříně je výrazně plynulejší než jízda plachtěním/neplachtění s brzdami. ;-)
Tvůj styl je v podstatě styl brzda-plyn. Fakt ti přijde plynulejší, než o trochu dřív vyřadit a v klidu dojet?
Ještě jednu věc pro styl jízdy brždění motorem.Proč vývojáři nových automatický převodovek "konečně naučili" tyto převodovky režim brždění motorem, když je to podle teba kontraproduktivní? Je to právě z důvodu dávno známé od doby kdy auto je autem plynulé jízdy a úspory paliva. Místo u většiny automatů dosavadního přibržďování, aby automat podřadil. ;-)
Nevím jestli je to kontraprokuktivní, ale je to lepší než to podřazování. No a vyřazování je jen další evoluce. Další krůček k vyšší efektivnosti a lepšímu využití paliva.Už jsem to psal - proč pohybovou energii mařit brzděním, když ji můžu využít a dojet dál, tedy levněji? A jediné, co pro to řidič musí udělat, je vyřadit o něco dřív. To je celé. Velice jednoduché a účinné, tedy velice efektivní. Mnohem víc, než nějaké hloupé start-stop systémy.
Na volnoběh, při vyřazení motor stále spotřebovává palivo, při brždění motorem se zastavuje přívod paliva. To jsem zde již psal.Nikdy není tolik příležitostí plachtit než příležitost brzdit motorem. Ve výsledku na celkových nákladech jízdy je úspornější brždění motorem (palivo a opotřebení).Tam kde jsou dlouhé rovinky by teoreticky plachtění mohlo mít efekt, ale nejezdíme např. v USA, kde jsou mimo města hóóóóódně dlouhé rovinky.Zeptej se nějakého ale hlavně dobrého profesionálního řidiče (co má naježděno miliony km po Evropě a zkušenosti z různých silnic a zemí), co ti poví o stylu jízdy brždění motorem a stylu jízdy plachtění vozem (vyřazováním převodových stupňů - nepléct s plachtěním větroněm). Ale neptej se těch autobusáků co šetří pod tlakem palivo vyřazováním při jízdě z kopce, kdy ohrožuje sebe, vůz, cestující a vše okolo.
Opět trocha obecného shrnutí:Nejúspornější jízda je jízda na volnoběh.Naopak brzdění je nejhorší.Tedy čím víc toho najedeš na volnoběh, tím víc ušetříš. A opačně - čím častěji a víc brzdíš (čímkoliv), tím dražší jízdu si děláš.
Potvrdzujem, fakt je voľnobeh úspornejší, než ísť ku križovatke dlhšie s nohou na plyne a potom brzdiť motorom. Mám to odskúšané.Pre čo najúspornejšiu jazdu platia jednoduché pravidlá.1) Zrýchľovať plynule a iba na takú rýchlisť, aby som nepotreboval zbytočne brzdiť.2) Prejsť čo najväčšiu vzdialenosť na neutrál.3) Brzdiť motorom až keď je nevyhnutné znížiť rýchlisť jazdy (napr. prudké klesanie).4) Predvídať, jazdiť plynule a čo najmenej brzdiť.A ešte stručné vysvetlenie, prečo je jazda na neutrál úspornejšia, než jazda so zaradenou rýchlisťou, hoci s nulovou spotrebou. Pri brzdení motorom používam pohybovú energiu auta na otáčanie motora. Ale čím vyššie sú otáčky motora, tým viac energie spotrebujem práve v motore a tým kratšiu vzdialenosť auto prejde. Naopak, najmenej energie potrebujem na to, aby sa motor otáčal len minimálnymi, teda voľnobežnými otáčkami.
Při brzdění motorem je sice spotřeba nula, ale při plachtění většinou pod litr, takže rozdíl nepatrný. A prostě nejde popřít, že z hlediska využití paliva a tedy spotřeby je brzdění nejhorší fází jízdy. Když jsou možnosti brzdit motorem, jsou tedy i možnosti vyřadit. Hlavně vyřadit můžeš mnohem dřív, než brzdit motorem, tam vznikají ty úspory. Brzdit můžeš klidně až potom. Jen musí řidič trochu přemýšlet a snažit se předvídat. Tady asi bude ten hlavní problém - v neochotě dnešních řidičů dělat cokoliv navíc, když nemusí. A jet z kopce na vykvalťák je oblíbená zábava traktoristů. Když se traktor (starší, ne ty dnešní obludy, co jezdí šedesátkou) trochu víc rozjede, je o zábavu postaráno :-)
Není. Asi nechápeš význam psaného slova co znamená styl "brzda-plyn". :-P
Brzdění motorem je přece taky brzda. Tedy jezdíš plyn-brzda. Rozjet a hned brzdit. Vyhazování peněz. A spolujezdci se ti v autě nekývají dopředu - dozadu?
Světe a Fantomasi div se, nekývají. ;-)
Se někdy nenápadně koukni :-)
Sleduji je celou dobu orlím zrakem ;-)
Já si naopak myslím, že možnost vyřadit a "plachtit" je u moderních aut s dobrou aerodynamikou a velkou setrvačností zajímavá příležitost jak ušetřit. V provozu je mnoho situací, kdy se to krásně využije, například dojezdy ke křižovatkám/kolonám a podobně. Pokud tedy bude mít řidič možnost volby, je to jednoznačně přínos.U dvoutaktů byly volnoběžky nutné z důvodu nedostatečného mazání (až rizika zadření) při brzdění motorem.U moderních aut je brzdění motorem sice taky výhodné, řídící jednotka při brzdění zcela zastaví vstřikování paliva, ale v té chvíli zároveň dochází ke zvýšené spotřebě oleje (když už motor není v ideální kondici), který pak zanáší výfuky, katalyzátory...
Na dojezdech se právě dobré využívat brždění motorem. Obecně jízda využívající brždění motorem je vždy plynulejší než jízda stylem brzda-plyn. Nevidím ve volnoběžce přínost. Ušetření celkových nákladů na provoz vozidla bude minimální. Je to jen kvůli ekologii.Snahu výrobců tím "volnoběhem" vidím dostat stavu, kdy se bude spalovací motor zcela odpojovat a vypínat (alá start&stop). To, že tím trpí kliková hřídel (pouzdro v ojnici působících na klikovou hřídel) sice výrobci vědí, proto vymýšlejí lepší oleje, které tomuto dosedání má zabránit, ale stále bude tímto systémem používání motoru motor mnohem více trpět než kdyby motor běžel stále.To už je mnohem výrazunější úspora paliva, když motor běží v optimálních otáčkách na úsporu vzhledem k výkonu a zatížení díky lépe spřevoddované převodovce s více stupni. A motor tím netrpí.
Proč sem motáš styl brzda-plyn? Celou dobu mluvíme o tom, že rozjedu, vyřadím a plachtím, prostě dojíždím na volnoběh. To mně naopak přijde plynulejší, než rozjet a hned motorem zase brzdit. Uvědom si, že při jakémkoliv brzdění, ať už brzdama, nebo motorem, zbytečně likviduješ pohybovou energii auta, kterou jsi autu dodal za cenu paliva. Nejvíc tedy ušetříš, když budeš brzdit co nejméně, a to i tím motorem.
A nejlepší byli plachtící autobusáci, šetřící si naftu do kamen (tehdy osobní diesely jaksi nebyly, že …). Z kopce vyřadil a v protisvahu zařadil ve chvíli, kdy nás předjížděly traktory :-D …
Z kupce bez zařazeného převodového stupně dělali na svoje nebezpečí a hlavně ohrožovali sebe i všechny kolem sebe. Jezdit s takovým vozem z mají právě jen se zařazeným převodovým stupněm kvůli šetření brzd a aby si nevypalali vzduch na brzdy.
Autobusy a náklaďáky majú ísť z kopca so zaradeným rýchlostným stupňom z viacerých dôvodov. Samozrejme vybehaný kompresór a netesný vzduchový okruh potrebujú vyššie otáčky motora, než voľnobežné. Inak sa mohol vzduch brzdením rýchlo minúť. Taktiež motorová brzda a neskôr retardér potrebujú zaradenú rýchlisť, inak akosi nefungujú. Obvykle aj servoriadenie v dezolátnom stave potrebuje dostatok oleja a na voľnobehu ho je málo. A napokon opotrebené bubny a obliženia sa pri dlhom brzdení mohli prehriať a stratili účinnosť. Ale dnes je toto nariadenie celkom prežitok.
Neustálým vyřazováním a opětovným zařazováním 2x tak likviduješ spojku místo přibrždění motorem (sundáním nohy z plynu) a jednoho podřazení na výraznější zbržděním motorem případně další pořazení (toto se naučíš praxí s daným vozem a motorem, každý motor a převodové ústrojí brzdí jinak). Vše bez asistence brzd.U plachtění spojka, vyřadíš, plachtíš, zabrzdíš brzdami (nikdy nedojedeš na plachtění tak, aby jsi nemusel brzdit), spojka, zařadíš rychlostní stupeň.
To je jen teoretizování. Při brzdění motorem taky nikdy nedojedeš přesně a taky musíš řadit a používat spojku. Kromě toho při brzdění motorem se motor namáhá víc, než na volnoběh, a tak dál. Podle mě je to fifty fifty s tím, že styl s vyžazováním a plachtěním bude nutně úspornější - víc a líp využiješ energii z paliva.
Nutně úspornější? Pokud je to křižovatka, kde zabrzdíš, protože tě stopne červená, tak určitě ne. Na neutrál bys tam doplachtil a motor by musel celou dobu spotřebovávat palivo, se zařazeným kvaltem jedeš ke křižovatce za nulu. Spojku používáš v obou případech. Pokud je to křižovatka, kde bys nezastavil, ale musel snížit rychlost, tak s neutrálem bys byl pravděpodobně moc rychlý a musel bys brzdit brzdami. U brždění motorem bys jel pořád za nulu a navíc by ses nemusel rozjíždět z tak malé rychlosti (u plachtění bys déle jel vyšší rychlostí, byl u křižovatky rychleji, takže bys musel za rozjíždějící se kolonou dříve zpomalit na podstatně nižší rychlost). Patrně bys musel zařadit nižší kvalt, aby se auto bylo schopno rozjet, u brždění motorem je větší pravděpodobnost, že to kvalt z nižší rychlosti ještě vytáhne bez podřazování. Opět nevýhoda pro plachtění. Samozřejmě občas se plachtění hodí, když prostě není potřeba přibržďovat. Namáhání bych tu snad ani netahal, to je tak minimální položka, že vzhledem k tomu, kolik se motor namáhá v opačném směru (akcelerace), je opačný směr (decelerace) zanedbatelný.
Samozřejmě že úspornější, jde o využití energie z paliva. Plachtěním a využitím setrvačnosti se využije maximum energie. Naopak jakýmkoliv brzděním se tato energie likviduje a je ji pak nutné znovu vyrobit spálením dalšího paliva.Jinak pokud budeme vybírat určité konkrétní příklady, tak nám vždy vyjde takový výsledek, jaký potřebujeme. Toho se využívá například při různých anketách a veřejných průzkumech. Podle toho koho se zeptáme a hlavně jak se zeptáme, takový výsledek nám vyjde.A tohle je stejné. Že je v určitých konkrétních situacích lepší zabrzdit je jasné a nijak to neznamená, že je brzdění lepší. Není. Brzdění je plýtvání energií a stojí nás to peníze.
V podstatě se tedy dá říct, když to přeženu, že brzdění je nejdražší a nejneúspornější způsob jízdy. Vlastně tím vyléváš palivo z okna. Naopak je potřeba maximálně využít pohybovou energii auta a jeho setrvačnost. Uvést auto do pohybu tě stálo spoustu peněz, tak je přece hloupost to brzděním ničit a platit to pak znovu.
Je bezvadný, jak někdo, kdo si právě o něčem přečetl půlřádkovou neúplnou informaci v poloamatérském plátku hned běží znalecky diskutovat nad tím, jak to vymysleli blbě. A pak se divíme světu, co nepěkného si o tuzemcích myslí.......
On tady někdo napsal, že to vymysleli blbě? Nebo nerozumíte psanému textu?
A bude 10 stupnu stacit?
Doufam, ze si pujde priplatit jeste za volitelnou redukci na kolech, kterou bych pocet stupnu znasobil!
nebude, za příplatek bude 16 stupňů a vystřelovací sedačka k tomu...:-D
Jak to nebude tricetistupen tak to nechci
není to málo, Antone Pavloviči?
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.