Volkswagen Golf GTI Clubsport: Jak vysoký má vlastně výkon?

Golf GTI Clubsport má v technickém průkazu zapsanou hodnotu maximálního výkonu 195 kW (265 k), ale údajně umí až 213 kW (290 k). Tak jak to tedy s výkonem je?

Volkswagen Golf GTI letos slaví čtyřicáté narozeniny, což si přirozeně žádá nějaký speciální dárek. A automobilka jeden takový svým fanouškům nachystala. Do prodeje se dostal Golf GTI Clubsport, který přišel na trh coby nejvýkonnější GTI v historii. Jenže s výkonem je tu trochu potíž. 

VW Golf GTI Clubsport: Historicky nejvýkonnější GTI stojí 789 900 Kč  

VW Golf GTI Clubsport: Historicky nejvýkonnější GTI stojí 789 900 Kč  

Automobilka totiž oficiálně prezentuje u Golfu GTI Clubsport coby maximální výkon hodnotu 195 kW (265 k) a točivý moment 350 Nm, nicméně v tiskových materiálech zároveň upozorňuje, že s využitím funkce overboost se výkon zvedne na 213 kW (290 k). O vrcholu točivého momentu se pro změnu nemluví vůbec. Kolik tedy vlastně tohle GTI nabízí? 

Volkswagen Golf GTI Clubsport: Základní technické údaje 
Objem motoru 1984 cm3
Nejvyšší výkon 195 kW / 265 k
Při otáčkách  5350 - 6600 ot./min
Nejvyšší točivý moment 350 Nm
Při otáčkách 1700 - 5300 ot./min

Pro úplnost je potřeba doplnit, že titul nejvýkonnějšího GTI v historii už Clubsport nedrží, protože později dorazila ostřejší verze Clubsport S a ta nabízí maximum motoru až 228 kW (310 k). Přesto bylo zajímavé sledovat, kolik vlastně Clubsport na brzdě ukáže. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oficiálně má mít 265 koní, ale vlastně nabídne 290 koní. A jak vysoký je
ve skutečnosti točivý moment? 

Teoreticky by totiž mělo jít o auto velmi podobné Seatu Leon Cupra 290. Ta také umí nabídnout až 213 kW (290 k) a 350 Nm. Jenže jak se ukázalo dříve na brzdě kolegů ze společnosti Dieselpower, Seat v sobě ukrývá více. Výkon se při našem měření dostal téměř na 316 k a točivý moment se vyšplhal na 390,6 Nm. Bude na tom GTI podobně? 

Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Na brzdě: Opravdu má Seat Leon Cupra 290 vyšší výkon než 280?

Volkswagen Golf GTI Clubsport nakonec vykázal přesně 294 koní dostupných při 5765 ot./min, takže v tomto ohledu na Cupru 290 trochu ztrácí. Točivý moment se vyšplhal na 397 Nm při 4323 ot./min. Po této stránce není automobilce co vytýkat. Clubsport nabídne o hodně více, než co najdete v tabulkách. 

Klepněte pro větší obrázek
Naměřené maximum má hodnotu 294 koní a 397 Nm. Za zhruba 5700 ot./min
ale motor začne ztrácet dech

Menším zklamáním je ale průběh. I na silnici lze poznat, že motor za hranicí šesti tisíc otáček ztrácí dech a graf to krásně potvrzuje. Od 5700 ot./min, kde GTI dosahuje svého maxima, už výkon klesá.

Klepněte pro větší obrázek
Zde je pro srovnání graf Seatu Leon Cupra 290. Jak je vidět, ve vysokých
otáčkách je na tom španělský hot-hatch lépe

Nicméně oficiálně udávaných 195 kW (265 koní) má být dostupných od 5350 do 6600 ot./min a tak tomu také je. Sečteno a podtrženo, Golf GTI Clubsport nenabízí 265 koní a 350 Nm, nýbrž jeho motor disponuje parametry 293 koní a 397 Nm. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 340 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 158 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků