TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Základní Volkswagen Golf GTI byl vždy střídmou cestou ke každodennímu cestování se sklony k mírnému sportování. Teď už to tak úplně neplatí.
Radosti
Skvělý grip
Rozsah motoru
Nízká spotřeba
Starosti
Dotykové ovládání na volantu
Pomalý infotainment
9  /10

Volkswagen Golf se již poosmé hlásí ve válečných barvách GTI. Po prvním letním seznámení se nám klasika dostala i do redakčního testu. Dnes již legendární ostrý hatchback pomáhal od poloviny 70. let budovat kult rychlých kompaktů se silnými motory, tužšími tlumiči a strmějším řízením. To vše ale bez přílišných ústupků po stránce komfortu a tudíž se slušnou dávkou každodenní použitelnosti.

I po osmé si Volkswagen Golf nasadil tu samou a dnes již tradiční závodní kombinézu, kterou obléká už několik dekád. Jak mu pasuje a co všechno se změnilo, jsme zjišťovali s exemplářem kombinovaným s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG.

Nová krev

Osmičkový golf se po našich silnicích pohybuje už skoro rok. Jeho nové tvary jsou mixem mezi evolucí a revolucí. Zvykli jste si? Já už jo. Například předek je na poměry VW poměrně dost jiný, zatímco zadek vypadá skoro stejně. Stokrát omílané klišé, že golf je naprostý univerzál a odpovědí na všechno, mi prostě sedí i v tomto směru. Verze GTI designovou náladu golfu vždy jen decentně přiostřila. Ani tentokrát tomu není jinak.

Hyundai i30 N má po faceliftu. Hot-hatch z Česka posílil a pod volant přidal pádla

Hyundai i30 N má po faceliftu. Hot-hatch z Česka posílil a pod volant přidal pádla

Linka propojující přední světlomety je červená, jiné je mřížkování předního nárazníku, zadní křidélko z protažené střechy zůstává beze změny a zadní nárazník doplňuje difuzor se dvěma koncovkami výfuku. Obě fungují! V základu dostanete 17palcová kola, stejně jako u výbavy R-Line. Kdo chce devatenáctky, musí si připlatit i adaptivní podvozek DCC, což je ke kolům 25.000 Kč navrch. Za nastavitelný podvozek lze připlatit také u menších kol, k čemuž se váže ještě snížení světlosti vozu o centimetr.

Devatenáctky Adelaide zkoušeného vozu vyjdou na 35.400 Kč. Osobně bych se teda bil v prsa za design Estoril, který novému golfu prostě sedí jak zadek na hrnec, ale to je věc osobního vkusu. Proti červené metalíze Kings za 18.200 Kč snad nelze říct křivého slova. Jako vždy je GTI ostré jen přiměřeně, nic nekřičí do světa a umí být inkognito.

VW Golf GTI Clubsport dorazil do ČR. Za 300 koní a lepší podvozek nechce moc

VW Golf GTI Clubsport dorazil do ČR. Za 300 koní a lepší podvozek nechce moc

Hej, Volkswagene, proč mě tak frustruješ?

Golf se digitalizoval a skoro všechno je v něm jinak. Už u prvních fotek vnitřku jsem se trochu zamračil a naklonil více k monitoru, abych to lépe zpracoval. Kam to všechno zmizelo? Rafička otáčkoměru je teď jen shluk pixelů na digitálním přístrojovém štítu, světlomety se ovládají dotykově, stejně tak i audio a klimatizace. Vlastně jediné pořádné tlačítko tu mají varovná světla. 

Protože ale nejsem zahořklý stařec v houpacím křesle, pro kterého je všechno nové jen nesmysl a taky nebrumlám pořád něco o tom, že dříve bylo lépe, zas takový problém s tím nemám. Na všechno se dá zvyknout a ovládání golfu má svou logiku. Nicméně… Z čeho bych u houpacího křesla vzteky urval opěrky, je digitální ovládání na volantu. Má sice haptickou odezvu, ale stačí přes něco lehce přejet prstem a hned se to aktivuje.

Úpravce v Česku hledá limity VW Polo GTI. Omezovač posunul až na 300 km/h

Úpravce v Česku hledá limity VW Polo GTI. Omezovač posunul až na 300 km/h

Golf GTI jezdí určitě serpentinami častěji než kterýkoli jiný golf, takže si při intenzivním točení volantem můžete sem tam zesílit rádio, pustit vyhřívání volantu nebo hlasovou asistentku. Líbí se mi ale promyšlenost digitálního ovládání. Třeba hlídání jízdních pruhů vypnete na dvě ťuknutí, a to nemusíte dát ruce z volantu. I vypínání start/stopu se dá snadno najít.

Jen je ale všechno takové laxní a zdlouhavé. Aktuální systém VW není nejbystřejší a ranní procedura před cestou do práce je tak zbytečně zdlouhává. Odemknout, nasednout, připoutat se, sešlápnout brzdu, nastartovat, dvakrát ťuknout na vypnutí hlídání jízdních pruhů, třikrát ťuknout pro vypnutí systému start/stop, připojit si přes kabel telefon, což ale často nic neudělá a pak se člověk lekne, když mu po třech kilometrech naskočí Apple Carplay a začne hrát muzika, která mu před domem nešla spustit.

Renault Megane prošel modernizací: Přináší hybridní motor i více koní pro ostré R.S.

Renault Megane prošel modernizací: Přináší hybridní motor i více koní pro ostré R.S.

Je to ohromná škoda, protože zbytek vnitřku GTI je perfektní. Zbožňuji jeho sedadla s pevným bočním vedením, ale zase ne tak přísným, aby se do nich hůře nastupovalo. Sedí se hezky nízko, integrované hlavové opěrky jsou v přirozené poloze a najít tu správnou řidičskou pozici je tak snadné. Taky mají pořád ten boží károvaný potah.

Místa je uvnitř pořád stejně, jenom se tu lépe sedí, grafika přístrojů je červená a vidíte na nich i teploty chladicí kapaliny, oleje a převodovky. Sedadel je pořád pět, kufr je stále dostatečný a po sklopení zadní lavice máte najednou malý stěhováček, do kterého se toho opravdu dost vejde. Mně třeba srolovaná matrace o rozměrech 140x200 cm a přední sedadla k mému starému BMW.

Digitalizace tohoto auta se mi nelíbí, ale vlastně sám nevím, jak bych to udělal lépe. Nezbývá tedy nic jiného než to akceptovat. Berte, nebo nechte být. Golf šel vždy s dobou a ta je teď prostě digitální.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička