TEST Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI (147 kW) DSG: Palba z černé pistole

Po testech Volkswagenů Golf GTE a GTI tady máme tu zřejmě nejméně sportovní variantu GTD. Ačkoliv to není sporťák, svůj smysl v nabídce rozhodně má.
Radosti
Velmi úsporné a svižné svezení
Odpružení dobře zvládá české silnice
Solidní odhlučnění
Starosti
Ovládání základních funkcí odvádí pozornost
Pomalý start infotainmentu
9  /10

Při svezení s Golfem GTD se ve vás mohou střídat dva pocity. Prvním je radost nad tím, jaké efektivity a kultivovanosti moderní diesely dosáhly. Druhým bude zřejmě vztek na budoucnost, v níž mají postupně skončit čistě spalovací motory a potenciálně i hybridy. Tedy ne všude a ve stejnou dobu, ale některé automobilky házejí flintu (vývoj nových nafťáků) do žita už nyní, nedávno třeba Renault.

V písmenkové polévce vrcholného tria Golfů jsou karty rozdány takto: GTI jako výbušný benzin, nováček GTE jakožto silný plug-in hybrid, GTD naftový maratonec. I samotný Volkswagen o něm říká, že jde o „sportovní vůz na dlouhé vzdálenosti,“ ale to není jediný aspekt jeho existence, i když dobře podložený reálným fungováním. Dvoulitrové TDI EA288 evo zde má 147 kW (200 k) a 400 N.m točivého momentu, předchozí generace disponovala 135 kW a 380 N.m. Motor využívá technologii twin-dosing a selektivní katalytickou redukci ve dvou katalyzátorech, zapojených sériové. Je zde také duální vstřikování AdBlue.

Volkswagen vylepší Polo GTI. Ostrý hatchback představí už koncem června

Volkswagen vylepší Polo GTI. Ostrý hatchback představí už koncem června

Přední kola jsou poháněna výhradně skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DQ381 – u minulé generace bylo na výběr z šestistupňového manuálu a automatu se stejným počtem kvaltů. Tato kombinace samozřejmě není ekvivalentem turbobenzinu po stránce zátahu, otáček i zvuku, ale stejně nabízí velmi kvalitní svezení.

Motor má dost síly pro kvalitní pružné zrychlení i bezpečně svižné předjíždění a ze zatáček vás tahá s dostatečnou vervou. Pokud se držíte ve středním pásmu otáček, na plyn reaguje svižně a bez větších zdržovaček. Sedmistupňový automat při klidné jízdě mění kvalty téměř neznatelně a ani pod plynem nebo na brzdách s autem výrazněji necuká. V automatickém režimu motor nepodtáčí ani zbytečně neposílá k omezovači, jde o sehrané duo.

Při projížďce svižným tempem vám tedy nafta nehází klacky pod nohy. Při běžném cestování je pak vysloveně kouzelná. Zvuky čtyřválce nepronikají do kabiny ve velké míře, což jde ruku v ruce s minimem aerodynamického hluku i dobře odstíněným šumem od kol. Nejpůsobivější je však spotřeba, která se s lehkou nohou na plynu a ve stabilním tempu umí přiblížit ke čtyřem litrům na sto. Takže když se s plnou nádrží vyblbnete třeba na horské okresce v severní Itálii, bez tankování můžete dojet až k českým hranicím. Ani při řádění nestoupá spotřeba do závratných výšin, v průměru při něm zřídkakdy překročíte sedmilitrovou hranici.

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

Přední zavěšení McPherson a zadní náprava s řešením multi link odvedou na klasické české okresce dobrou práci, zvlášť když jsou podpořeny příplatkovým adaptivním odpružením DCC za pouhých pětadvacet tisíc korun. Naopak efektních 19“ kol Estoril (za příplatek 37.900 Kč) můžete na nekvalitním povrchu litovat. Podvozek sice odvádí dobrou práci a zuby nehty se brání odskakování, ale pokud v tempu strefíte větší díru nebo zapuštěný kanál, ráně se nevyhnete. Zřejmě by se tedy vyplatilo zůstat u standardních sedmnáctek nebo skromnějších příplatkových osmnáctek.

TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Krájet zatáčky ve sportovním režimu je v GTD skutečně snadné. Podvozek si toho nechá líbit hodně a v oblouku se nenechá vyvést z míry agresivnější prací s plynem i brzdami. Odpružení DCC umí pochytit boční náklony, ale Golf s ním není prkenný, v jeho přenosech hmoty se dá velmi dobře vyčíst, jak se v následujících chvílích zachová. I řízení není úplně jalové, neposkytne sice takovou zpětnou vazbu, jako kdybyste dlaní hladili vozovku, ale je dostatečně přesné a odpovídá sportovně-cestovnímu zaměření auta. Uspokojivou práci odvádí i brzdy s dobrým citem při nástupu své plné síly, abyste je utahali nebo rozpískali, museli byste se na běžné silnici hodně snažit.

TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Výše zmíněný talent pro dálkové cesty i ochota hrát si dělají tedy z GTD švýcarský nůž mezi nejvyššími specifikacemi Golfu. Všechny se z designového hlediska zdržely divočáren á la Honda Civic, což někomu může a jinému nemusí vyhovovat. V této šedivé barvě jde vlastně o slušný sleeper, u nějž chtějí tmavé doplňky vnějšku, pětice diod ve spodní části předního nárazníku nebo zadní difuzor vyžadují delší zkoumání. Vnitřek je také pojatý vkusně a bez větších výstřelků, tradičně zde najdete sedačky s tmavým károvaným potahem, dále segmenty perforované kůže na bočních stranách volantu a stříbřité doplňky. Stýskat se nám bude po hlavici páky manuálního řazení á la golfový míček – tento vtípek se s nástupem páčky voliče převodovky drive by wire bohužel vytratil.

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia Duster TCe 130 N1

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

včera | Vladimír Kadera | 12 příspěvků
Dlouhodobý test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Zajetá! Super spotřeba je standard (1. díl)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

S titulem evropské Auto roku 2021 (COTY) přichází velká zodpovědnost. A k tomu všemu nové Toyotě Yaris přibyl další úkol: sloužit po dobu šesti měsíců v naší redakci. Nyní přišel čas na první report.

20.  6.  2021 | Jan Mička | 42 příspěvků
TEST Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line: Šetříme, teď už implicitně

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD

V této chvíli už Cé-Er-Véčko ve vlastní konfiguraci koupíte jenom jako hybrid. Absence možnosti výběru starosvětského pohonného ústrojí sice zamrzí, ale budoucím majitelům to díky dobrému fungování zřejmě vadit nebude.

18.  6.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků