Kapitoly článku:
Ve spolupráci s XDS a EDS
Zpátky ale k Volkswagenu Golf. Čtyřkolku na první pohled sotva poznáte. Světlá výška ani nějaké jiné úpravy na podvozku se nekonaly, takže jediné, co může pohon všech kol prozradit, je plaketa na víku zavazadelníku. V interiéru platí to samé, zde je nápis 4Motion před řadicí pákou. A protože jsme Golf měli v testu už dvakrát, téma interiéru a podobných věcí rovnou přeskočím.
Asi nikoho nepřekvapí, že Golf 4Motion jezdí po normální silnici jako kterákoliv jiná verze tohoto modelu. Sluší se doplnit, že jak 1.6 TDI, tak samozřejmě dvoulitr, mají vzadu víceprvkovou nápravu. Osobně jsem si mohl rozdíl mezi jednoduchou verzí a touto modernější vyzkoušet až za volantem Golfu 4Motion a musím říci, že je přítomnost jiné nápravy vzadu dost znát. Zadní náprava je stále komfortní, ale zdaleka se tolik nehoupe a je mnohem jistější.
Jak na silnici, tak na sněhu umí být Golf 4Motion velmi jistým.
Čtyřkolku poznáte logicky až na kluzké vozovce, ideálně na sněhu. Bylo by dost smutné, kdybych musel rozebírat téma rozjezdů do kopce. U moderních pohonů všech kol považuji za samozřejmost, že zde nebude sebemenší problém. Docela zajímavá je ale rychlejší jízda na sněhu. Mohou za to další dva systémy, které se 4Motion souvisí. Konkrétně jde o XDS a EDS. Oba ovládají obě nápravy. První jmenovaný v zatáčkách přibržďuje vnitřní kola, druhý nahrazuje uzávěrku nápravových diferenciálů. Ve finále se tak dá jezdit s Golfem 4Motion velmi svižně i na sněhu, aniž byste měli pocit, že za chvíli otestujete tvrdost odhrnutého sněhu kolem silnice.
V Rakousku jsme dostali k dispozici výhradně auta osazená dvoulitrovým TDI s parametry 150 k a 320 Nm. Mimochodem aktuálně je to na našem trhu ta nejdražší verze, kterou si v případě Volkswagenu Golf můžete pořídit. Slušná dynamika, tichý motor, přesná převodovka a nízká spotřeba, takové je stručné hodnocení. Podle tabulek si v kombinaci řekne Golf 2.0 TDI 4Motion o 4,7 l/100 km, v Rakousku jsem jezdil za 6,3 l/100 km.
Co dostanu za 60 000 Kč?
Na českém trhu zaplatíte za Golf 4Motion minimálně 508 9000 Kč v případě, že sáhnete po slabší jedna-šestce. Oproti předokolce připlatíte 60 000 Kč. Výkonnější dvoulitr je k dispozici pouze v kombinaci s vrcholnou výbavou Highline, a to za 598 900 Kč. Je tedy o 66 000 Kč dražší, než varianta s pohonem přední nápravy. Co za tyto peníze navíc dostanete?
Především spojku Haldex V, systémy EDS, XDS a v praxi velmi jisté jízdní vlastnosti na kluzkém povrchu. Kromě toho se připravte na hmotnost vyšší minimálně o 95 kg, zavazadelník menší o 37 l (343 l oproti 380 l), spotřebu vyšší o cca půl litru a také možnost odtáhnout o padesát kilogramů těžší nebržděný přívěs, respektive o 100 kg těžší brzděný přívěs (720 kg a 1700 kg).
Škoda, že nedošlo alespoň na drobnou úpravu světlé výšky. Stačí totiž, abyste zajeli na zasněžené parkoviště, a ze zvuků nízkého podvozku sunoucího se po sněhu nemáte dobrý dojem. Tím spíš, když si uvědomíte, kde je umístěna čočka adaptivního tempomatu. Ačkoliv je čtyřkolka celkem schopná, i na polní cestě to chce hodně opatrnosti. Ale třeba se ještě dočkáme něčeho na způsob Golfu Alltrack s plasty a vyšším podvozkem.
Golf 4Motion se každopádně hodně povedl. Troufám si odhadnout, že ho čeká slibná budoucnost.