Volkswagen Golf 1.4 FSI: zasloužilý umělec (megatest)

Páté pokračování Volkswagenu Golf jsme krátce vyzkoušeli v únoru. První jízdní dojmy následuje regulérní megatest, v němž jsme se podívali Golfu na zoubek pořádně. Co se pánům z Wolfsburgu povedlo a co méně, se dočtete v článku.
Volkswagen Golf 1.4 FSI: zasloužilý umělec (megatest)
Seznam kapitol
  1. Sázka na klasiku, první dojmy, dobrá značka jménem Golf
  2. Klasický vzhled, lícování zadních světlometů, nevýrazný interiér
  3. Použité plasty, vítězství ergonomie, autorádio, ovládací prvky, podsvícení
  4. Využitelnost odkládacích ploch, královský vnitřní prostor, zavazadlový prostor
  5. Sedadla, charakteristika a zvuk motoru, dynamika, převody, odhlučnění
  6. Spotřeba, jízdní vlastnosti, řazení, řízení, brzdy, posilovač, hodnocení
  7. Seznam výbavy, kompletní ceník, technické parametry motorů
  8. Fotogalerie - všechny snímky testovaného vozu, oficiální fotografie

Úsporný? Jak, kdy…

Testovanému vozu scházel palubní počítač, kombinovaná spotřeba vyplynula z počtu ujetých kilometrů. S vozem jsem se pohyboval ve městě i mimo něj, část testu se odehrála na dálnici. Tady jsem dodržoval rychlost 130 km/h. Na konci testu s částečným podílem dynamické, rychlé jízdy se spotřeba ustálila na 7,5 l/100 km.  

Poznámka - z webu Volkswagenu: Vrstvené spalování, jež využívají motory FSI probíhá jen při částečném zatížení a nižších otáčkách. Při vyšších otáčkách je palivová směs homogenní (směšovací poměr vzduch:palivo=14:1) a nastavitelné klapky umožňují proudění vzduchu plným průřezem sacího potrubí. I při tomto režimu je motor úspornější než při nepřímém vstřikování. Při plném zatížení funguje FSI jako klasický benzínový motor a palivo je vstřikováno již při sacím zdvihu.

Komfortní a spolehlivý

O jízdních vlastnostech Golfu hovořila většina recenzentů v superlativech, některé magazíny opěvovaly chování vozu takových způsobem, že jsem neodolal. Po nutných seznamovacích kilometrech jsem zamířil na klikaté cesty a rozlehlé parkoviště a pořádně Golf prohnal. Bez obalu říkám: překvapil. Na hladkém asfaltovém povrchu prokázal vynikající stabilitu v zatáčkách, přirozenou nedotáčivost ukázal v rychlostech, které dalece překračují  běžný cestovní limit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Víko zavazadlového prostoru se otevírá dostatečně vysoko, poranění hlavy hrozí
pouze vyšším osobám

Právě vysoké rychlosti a divoké manévry odhalily kvality podvozku. Počítat můžete s výborným držením stopy, na limitu se chová čitelně. V zatáčkách pocítíte mírné náklony, v běžných rychlostech jsou neznatelné, ve vyšších rychlostech znatelné, nikoliv dramatické. Naladění podvozku charakterizuje slovo komfortní, nerovnosti eliminuje excelentně, což oceníte na zdecimovaných českých vozovkách. Rázy pronikající do interiéru jsou minimální.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Lampičky poskytovaly dostatek světla --- Nezbytné zrcátko v sluneční cloně
potěší zejména ženy - řidičky

Měkčí naladění podvozku způsobuje mírné náklony v zatáčkách, například koncernová kolegyně Audi A3 poskytuje více sportovních zážitků, více adrenalinu. Na druhou stranu tvrdšímu podvozku nesedí větší nerovnosti, jízda po rozbitých vozovkách není příjemná. Ruku v ruce s vynikajícími jízdními vlastnostmi kráčí řazení. Dráhy mezi jednotlivými rychlostními stupni jsou krátké a přesné, stupně zapadají lehce, nemusel jsem překonávat žádný odpor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní okna spouštěla i vytahovala elektrika --- Budiž světlo - mohou poručit rovněž
cestující na zadních sedadlech

Řazení zpříjemňuje výše posazený středový tunel a kulatá hlavice řadicí páky. Páka výborně padne do ruky. Kola Golfu jsou osazena kotoučovými brzdami, čemuž odpovídá brzdný účinek. Na brzdy stačí lehce šlápnout a vůz zastaví na místě. S jedovatými brzdami se musíte sžít, za sebe mohu potvrdit – zvykl jsem si rychle. O něco déle jsem si zvykal na elektrický posilovač řízení, ocenil bych slabší účinek v nižších rychlostech. Manévrování usnadňuje příznivý poloměr otáčení. 

Dobrý, ale...

Nový Volkswagen Golf se povedl. Zvenčí nedoznal dramatických změn, uvnitř je tomu právě naopak. Méně atraktivní, strohý interiér kompenzuje míra funkčnosti, kterou prokáže praktické používání. Vynikající podvozek zaslouží silnější motory, zážehová 1.4 FSI je určena poklidné jízdě. Silnější motor dovolí naplno využít kvality podvozku. V přímém souboji o přízeň zákazníků to nebude mít Golf jednoduché. Nová Astra, která brzy vtrhne na český trh, nabídne atraktivní interiér i exteriér, neméně dobré jízdní vlasnosti a zajímavou základní výbavu a cenu. Teprve čas ukáže, jak souboj dopadne. Za bukem navíc číhá další konkurent - nová Octavia.  

Plusy

  • Výborné jízdní vlasnosti
  • Přesné řazení
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Příliš strohý interiér
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sázka na klasiku, první dojmy, dobrá značka jménem Golf
  2. Klasický vzhled, lícování zadních světlometů, nevýrazný interiér
  3. Použité plasty, vítězství ergonomie, autorádio, ovládací prvky, podsvícení
  4. Využitelnost odkládacích ploch, královský vnitřní prostor, zavazadlový prostor
  5. Sedadla, charakteristika a zvuk motoru, dynamika, převody, odhlučnění
  6. Spotřeba, jízdní vlastnosti, řazení, řízení, brzdy, posilovač, hodnocení
  7. Seznam výbavy, kompletní ceník, technické parametry motorů
  8. Fotogalerie - všechny snímky testovaného vozu, oficiální fotografie
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků