Kapitoly článku:
- Sázka na klasiku, první dojmy, dobrá značka jménem Golf
- Klasický vzhled, lícování zadních světlometů, nevýrazný interiér
- Použité plasty, vítězství ergonomie, autorádio, ovládací prvky, podsvícení
- Využitelnost odkládacích ploch, královský vnitřní prostor, zavazadlový prostor
- Sedadla, charakteristika a zvuk motoru, dynamika, převody, odhlučnění
- Spotřeba, jízdní vlastnosti, řazení, řízení, brzdy, posilovač, hodnocení
- Seznam výbavy, kompletní ceník, technické parametry motorů
- Fotogalerie - všechny snímky testovaného vozu, oficiální fotografie
Jako v bavlnce
Kvalitní sedadla jsou alfou a omegou úspěchu, správně tvarovaná sedadla dokáží proměnit jízdu v neskonalý zážitek, v opačném případě v horoucí peklo. Sedadla v Golfu hladí tělo. Potěšilo mě dostatečné boční vedení, jež přidržuje tělo v zatáčkách, i když jedete rychle, i dlouhý sedák, jenž dostatečně podpírá stehna. Pozitivní hodnocení zaslouží ideální měkkost, přestože jsem v automobilu téměř bydlel, nesužovala mě nepříjemná bolest zad.
V interiéru vládne jednoduchost --- Výškové nastavení sedadla se děje klasickým
"pumpováním" --- Sedadlo spolujezdce
Sedadla mohu jenom chválit - ideální měkkost, dostatečné boční vedení i délka
sedáku promění jízdu v příjemný zážitek --- Plynový pedál vyrůstá z podlahy
Sedadlo řidiče disponuje výškovým nastavením, v nejnižší poloze znesnadňuje nasedání do interiéru. Do vozu doslova zapadnete. S nastupováním do vozu souvisí jedna výtka, a to špatné zavírání dveří. S dveřmi testovaného Golfu bylo třeba pořádně bouchnout, aby se zavřely. Horší dovírání dveří způsobují silné těsnící gumy, které na druhou stranu zabraňovaly profukování vzduchu do interiéru i v nadprůměrných rychlostech.
„Zázrak“ jménem FSI
O kvalitách motorů FSI se vedou dalekosáhlé diskuse. Volkswagen zážehové jednotky s přímým vstřikováním benzínu hojně propaguje, vyzdvihuje nízkou spotřebu, slušnou dynamiku atd. Jeden z moderních motorů s objemem 1.4 l poháněl testovaný vůz. Pro megatest jsme vybrali tuto pohonnou jednotku zcela záměrně, neboť se předpokládalo, že přiláká nejvíce českých zákazníků. Zatím to vypadá, že Češi, kteří propadli novému Golfu, zvolí raději 1.6 FSI.
Na úvod kapitoly věnované motoru základní technické parametry. Zážehová jednotka s objemem 1.4 l (FSI) disponuje výkonem 66 kW/90 k při 5200 ot./min a točivým momentem 130 N.m při 3750 ot./min. Podle údajů výrobce dosáhne Golf s tímto motorem maximální rychlosti 174 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 12,9 s. Apetit motoru vyčíslil Volkswagen následovně: 8,3 l benzínu v městské provozu, 5,3 l mimo město a 6,5 l v kombinovaném provozu.
Nyní realita… Pohonná jednotka poskytuje automobilu průměrnou dynamiku. V nízkých otáčkách pod 2000 ot./min se motoru nechce pracovat, pro dynamickou jízdu musíte hodně přišlápnout plyn. Ani nad 2000 ot/min není výsledek ideální. Teprve nad 3000 ot./min. motor výrazněji ožije a požene automobil vpřed. Od 3000 ot./min. se jednotka lehce vytočí do červeného pole, které začíná na 5800 ot./min. Dostat ručičku otáčkoměru na tuto hodnotu není problém.
Tip: poslechněte si zvuk motoru – zvenku (soubor MP3, 20 s, 253 kB) – zevnitř (soubor MP3, 25 s, 354 kB). Motor jsem nastartoval, nechal běžet na volnoběh, poté vytočil na 6500 ot./min. (Záznam zvuku probíhal v nedokonalých podmínkách, omluvte, prosím, případné nedostatky.)
Svižná jízda s maximálním využitím potenciálu motoru vyžaduje obratnou práci s řadicí pákou a plynovým pedálem. Nejlepšího výsledku dosáhnete, budete-li motor hodně vytáčet a řadit okolo 5200 ot./min tedy v oblasti nejvyššího výkonu. Tady motor bohužel ztrácí svoji úspornost. Subjektivní pocity z pohonné jednotky nejsou ideální, leckterý starší benzínový šestnácti ventilový agregát s totožným objemem působí bezprostředně živějším dojmem – zejména v nižších otáčkách.
Dojmy z dynamiky následovalo odhlučnění. Kovový zvuk motoru neoblažuje posádku v nižších otáčkách – kde motor příliš nejede – s rostoucími otáčkami zvuk sílí, narůstá míra hluku. Okolo 5000 otáček se motor hlásí o slovo poměrně výrazně, posádku nicméně neruší. Ke cti Volkswagenu nutno zmínit praktické umístění motoru. Srdce mechanikovo zaplesalo při pohledu do motorového prostoru. Stejně jako v interiéru vládne v motorovém prostoru jednoduchost a přehlednost.
Zatímco se mechanik rozplýval nad přístupností jednotlivých částí, probojoval jsem se k žárovkám. Stačil jeden pokus. Pro výměnu žárovek nemusíte do servisu, přístupnost a jednoduchost vládne skutečně všude. Někde může být na škodu, v tomto konkrétním případě ku prospěchu. Na závěr kapitoly obvyklý přehled převodů.
Převody
• 40: 2 – 3000, 3 - 2100
• 60: 2 – 4700, 3 – 3200, 4 - 2300
• 80: 3 – 4200, 4 – 3000, 5 - 2500
• 100: 3 – 5300, 4 – 3800, 5 - 3100
• 120: 4 – 4600, 5 - 3800
• 140: 4 – 5500, 5 - 4400
• 160: 5 – 5000