Kapitoly článku:
- Sázka na klasiku, první dojmy, dobrá značka jménem Golf
- Klasický vzhled, lícování zadních světlometů, nevýrazný interiér
- Použité plasty, vítězství ergonomie, autorádio, ovládací prvky, podsvícení
- Využitelnost odkládacích ploch, královský vnitřní prostor, zavazadlový prostor
- Sedadla, charakteristika a zvuk motoru, dynamika, převody, odhlučnění
- Spotřeba, jízdní vlastnosti, řazení, řízení, brzdy, posilovač, hodnocení
- Seznam výbavy, kompletní ceník, technické parametry motorů
- Fotogalerie - všechny snímky testovaného vozu, oficiální fotografie
Praxe přesvědčí
S tvarem palubní desky se majitel smíří, k čemuž napomůže praktické užívání. Tady se začínají dělit vizuální dojmy a praktické zkušenosti. Věta – palubní desku tvoří kvalitní plasty – přerostla v klišé, dvojnásob to platí v testech německých vozů – vozů koncernu Volkswagen. Ačkoliv klišé nerad používám, nemám v tomto případě na výběr. Palubní desku skutečně tvoří kvalitní tvrdé i měkčené plasty příjemné na dotek. Měkčené plasty okupují horní polovinu palubní desky a lemují středovou konzolu.
Středová konzola a palubní deska odpovídají heslu - přehlednost a
jednoduchost především. V porovnání s Mazdou 3 nebo Astrou vypadá
interiér Golfu velmi, velmi stroze - ergonomie je jiná otázka
Tvrdé plasty ovládly spodní polovinu palubní desky, tvoří středový tunel. V tomto případě mně použití tvrdých materiálů nenadchlo, neboť vzpěra, jež vytváří přechod mezi středovým tunelem a panelem (její význam nechápu), tlačí řidiče do kolena. Problém vyřeší posunutí sedadla dopředu nebo dozadu v závislosti na tělesné výšce řidiče. Jelikož se změní poloha kolena, opírá se následně o stěnu tunelu. Problém může nastat u velmi malých nebo vysokých jedinců, kdy budou sedadla v hraniční poloze. Ve slícování plastů jsem chyby nenašel.
Vítězství ergonomie
Jak vypadá interiér obyčejně, je ergonomický. Skutečné užívání vozu, práce s ovládacími prvky prokáže přednosti řešení, k němuž výrobce přistoupil. Nechci tvrdit, že interiér nelze navrhnout tak, aby vypadal hezky a byl ergonomický. Interiér krásný není, v ergonomii jde příkladem. Základem je středová konzola s kruhovými ovladači ventilace/klimatizace a rádiem s rozměrnými displejem. Jak ovládání klimatizace, tak ovládání autorádia řidiče nerozptyluje.
Tuto vzpěru vídáme stále častěji, její praktický účel mi uniká. Skrze otvor předmět
do odkládacího prostoru neprotlačíte, opírat si o vzpěru nohu je krajně nepohodlné.
--- Řadicí páka se výborně drží
Nejdůležitější funkce rádia ovládají kruhové ovladače, jedním upravíte hlasitost, druhým manuálně naladíte stanici (automatickému vyhledávání náleží jiné tlačítko), změníte skladbu na CD. Kvalita audiosystému nespočívá pouze v jednoduchosti ovládání, ale kvalitě zvukového projevu a inteligenci přístroje. Autorádio si pamatuje skladbu a místo, kde byl poslech přerušen, po opětovném zapnutí přístroje – třeba po několika dnech – pokračuje v místě, kde skladba skončila.
K vidění jsou staré známé prvky - například zapínání světel --- Druhý pohled na
volant - nevzhledný, ale praktický
Na displeji autorádia se zobrazuje aktuálně hrající stanice větším fontem, stanice s nižší frekvencí menším fontem na levé straně, stanice s vyšší frekvencí na pravé straně. Elektrické nastavení zrcátek ovlivňuje prvek nad elektrickým otevíráním oken. Toto umístění usnadňuje manipulaci, řidič nemusí prvek hledat, stačí posunout ruku nahoru a zrcátko nastavit. Zajímavý pohled na interiér poskytl můj otec. Jako člověk s horším zrakem ocenil velikost ovládacích prvků a rozměrný displej autorádia.
Celá řada odkládacích prostor zaplnila středový tunel - zde
je možné uchytit kelímky s nápojem či láhev
Ačkoliv nosí brýle na čtení, zobrazené informace odečetl. Chválil kombinaci modrého a červeného podsvícení přístrojů. Modré podsvícení přístrojové desky nedráždí oči, červené zvýrazňuje ovládací prvky. V tomto bodě jsme se shodli, také mně vyhovovala kombinace červeného podsvícení ovládacích prvků a modrého podsvícení přístrojové desky a displeje autorádia. Tlačítkem vedle volantu můžete intenzitu podsvícení samozřejmě regulovat. Přístrojová deska následuje interiér v jednoduchosti a přehlednosti.
Dveře se otevírají do široka, nastupování není problém --- Pohled na zadní
sedačky - sedáky nejsou nejdelší
Výstřelky se nekonají. Očekávat můžete dostatečně veliké budíky, alespoň u rychloměru a otáčkoměru. Budíky zobrazující informace o stavu paliva a teplotě motoru velikostí nevynikají. Stupnici otáčkoměru tvoří deset malých dílků, zvýrazněny jsou pouze celé hodnoty (1000, 2000, atd.). Chcete-li zjistit aktuální otáčky, musíte ciferník chvíli studovat, ve změti čárek jsem se – zpočátku - neorientoval.