Volkswagen Golf 1.4 FSI: zasloužilý umělec (megatest)

Páté pokračování Volkswagenu Golf jsme krátce vyzkoušeli v únoru. První jízdní dojmy následuje regulérní megatest, v němž jsme se podívali Golfu na zoubek pořádně. Co se pánům z Wolfsburgu povedlo a co méně, se dočtete v článku.
Volkswagen Golf 1.4 FSI: zasloužilý umělec (megatest)
Seznam kapitol
  1. Sázka na klasiku, první dojmy, dobrá značka jménem Golf
  2. Klasický vzhled, lícování zadních světlometů, nevýrazný interiér
  3. Použité plasty, vítězství ergonomie, autorádio, ovládací prvky, podsvícení
  4. Využitelnost odkládacích ploch, královský vnitřní prostor, zavazadlový prostor
  5. Sedadla, charakteristika a zvuk motoru, dynamika, převody, odhlučnění
  6. Spotřeba, jízdní vlastnosti, řazení, řízení, brzdy, posilovač, hodnocení
  7. Seznam výbavy, kompletní ceník, technické parametry motorů
  8. Fotogalerie - všechny snímky testovaného vozu, oficiální fotografie

S podobným napětím, s jakým Češi očekávali novou Octavii, očekávali Němci nového Golfa. Jeden z nejúspěšnějších modelů automobilky z Wolfsburgu (po legendárním broukovi, kterého Golf nahradil) vlastní mnoho německých i rakouských rodin. První ochutnávku vypustil výrobce v létě, navrch přidal základní technické parametry a seznam motorů. Tím rozpoutal ohnivou diskusi, která doprovází představení každého nového modelu, zvláště modelu Volkswagenu.


Tip: Stáhněte si šest a půl minutové video testovaného Golfu. Natočili jsme pro vás detailně exteriér i interiér, místo vzadu, variabilitu zavazadlového prostoru, start motoru a jeho vytočení na neutrál, jízdu, vyhýbací manévry aj.

Sázka na klasiku

Pátá generace Golfu výrazně nepřekvapila. Automobilka zahnala kacířské myšlenky na revoluční změny, opět namíchala velikou porci klasiky se špetkou odvahy a špetkou dynamiky. Němcům, Rakušanům, Britům ani Čechům novinka dech nevyrazila, na druhou stranu neurazila. První živé setkání s pětkovým Golfem proběhlo ve Frankfurtu, po skončení autosalonu zamířil na evropské trhy. Do České republiky dorazil v druhé polovině února.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Charakteristickým rysem pětkového Golfu jsou veliké přední světlomety, jež
naznačují nový designérský směr

Příchod novinky na tuzemský trh sledovala všechna motoristická periodika (polívčičku si přihřály rovněž celostátní deníky), AutoRevue.cz přispělo jízdními dojmy. Autorství jízdních dojmů padlo na Petra Brožu, autorství megatestu na mě. Jako spolujezdec jsem si vytvořil určitý obrázek, který se plně neshodoval se závěry některých kolegů. K objektivním soudům nestačí desetiminutová jízda. K posouzení kvalit automobilu potřebujete intenzivní jízdu.

Tu jsem absolvoval. S Golfem jsem najezdil mnoho kilometrů, strávil mnoho času pozorováním podvozku, studováním interiéru, používáním odkládacích ploch, testováním motoru atd. Před Golfem je nepoklekl, nepasoval ho předem vzorem kvality a preciznosti. Volkswagen Golf je normální automobil, který si zaslouží normální test. Jako každý jiný automobil má Golf své silné a slabé stránky, nyní jde pouze o to, které stránky převažují.

Značka jménem Golf

S každou novou generací Golfu souvisí stejné diskuse. Většinou se dají shrnout slovy: klasika, nuda, žádná invence. Pátá generace německého bestselleru (o historii Golfu si můžete přečíst v našem starším článku) se podobným soudům nevyhnula. Zřejmě málokterý „soudce“ ale přemýšlel, co výrobce k opatrné/nepatrné modifikaci existujícího vzhledu vede. Vždyť s každou novou generací zdokonalí podvozek, motory atd.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při pohledu z boku nelze Golf zaměnit s žádným jiným vozem

Zákonitě vyvstává otázka: Proč nezmění výrazně také vzhled, proč nedostane třicetiletý matador zcela novou, revoluční a výraznou tvář? Odpověď je velmi jednoduchá. Během třiceti let existence přerost Golf v legendu, stal se brandem (značkou). Mnoho lidí, kteří si koupili prvního Golfa a byli s ním spokojeni, vyměnili první generaci za druhou a druhou generaci za třetí. Oni sami nebo jejich děti vyměnili trojku za čtyřku a mnoho z nich udělá totéž se čtyřkou a pětkou.

Zde vzniká zdánlivý rozpor. Kdyby zákazníci automaticky měnili jednu generaci za druhou, nestarali by se příliš, jak nová generace vypadá. Bohužel tomu tak není. Volkswagen Golf má specifické rysy, které je možné vypozorovat na první i páté generaci. Tyto rysy přetrvávají, s každou novou generací dostanou pouze modernější podobu. Pro radikální změny není prostor. Zákazníci chtějí svého Golfa. Jakkoli to může znít hloupě, je to tak. Pokud by se nová generace výrazně změnila, přerušila by se třicetiletá kontinuita.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední světlomety "pod lupou". Ať už jsou světla jakákoliv, vůz v sobě Golf nezapře

Golf musí být identifikovatelný, z každého centimetru karoserie musí být patrná příslušnost k předchozím generacím – celé rodině. Pokud by tuto snadnou rozpoznatelnost ztratil, ztratil by kus sebe. Nový, radikálně změněný vzhled by možná přilákal nové zákazníky, kteří o Golfu nikdy nepřemýšleli, na druhou stranu by mohl vyplašit zákazníky, kteří prožili s Golfem půlku života. Která z cest bude pro automobilku do budoucna schůdnější, je otázka pro marketingové oddělení (některé automobilky odvážnou cestu zvolily).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sázka na klasiku, první dojmy, dobrá značka jménem Golf
  2. Klasický vzhled, lícování zadních světlometů, nevýrazný interiér
  3. Použité plasty, vítězství ergonomie, autorádio, ovládací prvky, podsvícení
  4. Využitelnost odkládacích ploch, královský vnitřní prostor, zavazadlový prostor
  5. Sedadla, charakteristika a zvuk motoru, dynamika, převody, odhlučnění
  6. Spotřeba, jízdní vlastnosti, řazení, řízení, brzdy, posilovač, hodnocení
  7. Seznam výbavy, kompletní ceník, technické parametry motorů
  8. Fotogalerie - všechny snímky testovaného vozu, oficiální fotografie

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků