Volkswagen diesel I a VI: souboj generací

První Golf se vznětovým motorem se představil již v roce 1976, tedy dva roky po premiéře řady Golf. A nabízí srovnání se současností.

Doba se během čtyřiceti let, jež letos od této události uplynou, radikálně změnila. Stávající Golf je v porovnání s jeho první generací těžkým otesánkem, jemuž se v rámci rozvoje techniky podařilo dosahovat zcela jiných standardů jízdních vlastností při nižší spotřebě paliva (provozní náklady jsou věcí jinou). Poslání Golfu se vznětovým motorem se však kupodivu nezměnilo. Stále zůstává šedým průměrem (nebo standardem, chcete-li), který plní základní požadavky běžného uživatele, ale nenabízí „nic extra“. Přesto stojí zato připomenout, jakého pokroku konstrukce automobilu od té doby dosáhla.


Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen GLD v první verzi z roku 1976 a na výkon zaměřená varianta GTD o sedm let novější

Vznětový motor se ponejprve objevil roku 1976 v modelu Golf D. Šlo o atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 1,5 l, výkonem 50 koní (37 kW) a točivým momentem 80 Nm. Ve své době dosahoval slušné průměrné spotřeby 6,5 l/100 km, nicméně nejvyšší rychlost činila 141 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h trvalo 19 s. Volkswagenu se musí nechat, že do rozvoje vznětových motorů již od počátku a prozíravě vkládal velké naděje a investoval nemalé prostředky, ačkoli zbytečně dlouho lpěl na původní technologii TDI od Audi, nabízí nyní i v Golfech výkonné a hospodárné diesely.  

První Golf se vznětovým motorem 1,5 l se vyznačoval pohotovostní hmotností neuvěřitelných 805 kg, zatímco nejlehčí soudobý Golf TDI CR s motorem o objemu 1,6 l a výkonu 90 koní (66 kW) váží 1 314 kg, tedy o více než půl tuny více! Výkon motoru se zdvojnásobil, točivý moment díky přeplňování ztrojnásobil, délka karoserie narostla o více než půl metru (3 705 vs. 4 199 mm) a úroveň bezpečnosti a komfortu nabyla nevyčíslitelným způsobem. Přesto i ten nejslabší Golf VI s vznětovým motorem zrychlí z klidu na 100 km/h 12,9 s, dosáhne rychlosti 178 km/h a vykáže průměrnou spotřebu 4,5 l/100 km, což jsou v porovnání s čtyři dekády starým dávnověkem nesrovnatelné hodnoty. 

Připomeňme, že nejsilnější stávající Golf se vznětovým motorem nese staronové označení Volkswagen Golf GTD, dosahuje výkonu 170 koní (127 kW) a v závislosti na použité převodovce zrychlí z klidu na 100 km/h již za 8,0 s a dosáhne rychlosti až 222 km/h.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf GTD
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 13 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků